torsdag 29. januar 2009

Innovasjon

Jeg har behov for å gjøre noe... Muligens noe litt drastisk. Neida, ikke klippe meg pinn kort og farge håret grønt eller noe slikt da. Nei, jeg har behov for finne på et eller annet. Jeg har et sterk trang for en aldri så liten oppdatering.

Innovasjon er latin og betyr fornyelse gjennom forandring. Det vil si viderutvikling av noe bestående, men i en ny retning. Det bestående her, er vel meg. Problemet er bare å finne ut hva jeg skal gjøre - altså hvilken ny retning jeg skal gå i. Jeg kan med hånden på hjerte si at i en alder av godt og vel 43 år, så vet jeg enda ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor. Men jeg må jo erkjenne at det begynner å haste...litt. Man lever ikke evig. Jeg er kanskje ikke helt moden for å sette meg på skolebenken igjen. Derimot er det jo mye kjekke kurs å ta via nettet. Jeg skal ta meg aldri så liten surferunde. Men i bakhodet skriker det hele tiden: Hva passer jeg til? Hva kan det bli av meg? Hva kunne jeg egentlig tenke meg å jobbe med?

Det største problemet mitt, er faktisk selvtillitten. Jeg er så redd jeg ikke skal klare å gjennomføre eller forstå det kurset går ut på. Jeg er litt stolt av meg selv da, må jeg beskjeden innrømme. Alt jeg kan om data, har jeg lært meg selv. Så bare viljen og lysten er der, så er det utrolig hva man kan klare. Kankskje....


I dag fikk jeg en utfordring av Linda som går ut på å skrive om 3 ting man er flink til:

Siden jeg måtte spørre familien om hjelp, så sier vel det litt om meg ;)
Men jeg kom frem til disse tre punkene:

1. Jeg er arbeidssom. Jeg biter tennene sammen og gjør jobben ferdig uansett hvor kjedelig eller slitsom den er.

2. Jeg er pressis. Sier jeg klokken 18, så er det klokken 18 (eller aller helst 17:55) og rekker jeg det ikke, så ringer jeg og gir beskjed.

3. Jeg er flink med dyr. (Og min store drøm som ung var faktisk å bli dyrlege...)



Jeg sender denne utfordringen videre til Prinsesse Elin, Den gode feen og Hobbyhuset.
Ta den hvis dere har lyst!





Seagull Balett
.
Some shots I took last summer

seagull

For more Sky Watch pictures, look here

39 kommentarer:

RuneE sa...

De måsene der skal du ikke klage på!

Runa sa...

DU kan bli HVA SOM HELST når du blir stor !;-)!Bare ta en titt bakover i bloggen din :-)!

Anemone sa...

Tror faktisk du passer til det meste jeg Petunia, for man skal jammen lete lenge etter et like oppvakt kvinnemenneske!! Godheten selv er du også, det har nå jeg fått erfare. Tror du hadde passet til å jobbe med barn jeg, og kan faktisk se deg for meg som gymlærer eller lignende... aktivisering av barn i alle fall, det hadde du passet utmerket til.

Flott måse collage du har laget her. Og tenk, jeg da, har ikke greid å sette med in i hvordan det gjøres engang!!

Varm klem herfra.

Muffin sa...

Det er en allmenn feiltakelse å tro at all personlig innovasjon opphører ved de 40. Fine måser!

BEA sa...

Flotte bilder..:o))

Alle kan bli hva de vil, bare viljen er stor nok, sies det.. men så var det den selvtilliten da..(janteloven som spøker i bakhodet?)

Hørtes ikke godt ut at du går og biter tennene sammen. Man får kjevestramninger og nakkevondt av å være så pliktoppfyllende..du har høye krav til deg selv!! Er andre like pliktoppfyllende ovenfor deg??Senk skuldrene og tenk litt mer på deg selv, det skader ikke..:o))

Hva du skal bli når du blir voksen.. ja, hva liker du best å gjøre da?? Fotografere??

Ha en koselig kveld..

Ida sa...

Spre vingene og FLY ut i verden sammen med måsene dine! ;)))
Du kan bli hva du VIL.
Husk å lytte til hjertet ditt.
Velg etter interesser, ikke fornuft. Kos deg med nye impulser og lev godt med det! :)))

MajorogMeg sa...

Som jeg kjenner meg igjen her gitt..Jeg vet heller ikke hva jeg skal bli. Tok en test på nettet og jeg har iallfall havnet på helt feil hylle. Jeg skulle ut i fra testen jobbe med dyr og natur. Det blir lang utdanning det. Og jeg "vet ikke om jeg klarer det". Jeg er også så utrolig moden for en forandring..flott innlegg som vanlig Petunia.

esnorway sa...

fine måker ha en swf kveld

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Det var en artig og flott vri på SWF! Artig å lese de tre tingene om deg, skal akkurat til med denne utfordringen jeg også:) Fin kveld!

Som Mine Dager Er, sa...

Det er ikke alltid like enkelt å finne ut på hvilken hylle man skal høre hjemme. Men enn så lenge må jeg si at det ser ut som du virkelig har funnet din plass nå. For bloggen din har en hærskare av fans, og gjennom den setter du spor etter deg! Og selvtillit eller ikke - du briljerer i dette forumet iallefall.

Flott måse"flokk" du viser i kveld.

Gir deg en godklem.

Marit

Bjørg 47 sa...

Flotte måker. Må si meg enig i flere her, at bloggen din er misunnelsesverdig. Jeg fryder meg hver gang jeg er innom.Takk for oversettelsen, forresten. Min datter er et slikt medlem av Innovasjon Norge, og jeg har ikke visst hva det egentlig betydde. Takk.

Inkivääri sa...

Looks like dansing in the sky:)

GAWO sa...

Om du starter på et kurs eller skole så er det ingen tvil om at du klarer å fullføre det med glans. Du er kjempeivrig og står på i alt du gjør. Så da må du altså bare finne ut hva du har lyst til. Og det er ikke lett, det synes ikke jeg heller. Jeg har lyst til å gjøre noe helt annet enn det jeg gjør idag. Men hva? Nei si det. Skal vi slå oss sammen og klekke ut noen ideer?

Foto? Data? Begge liker vi det. Kanksje et designkontor i garasjen. He, he.

Fine måser du viser til SWF

Ida sa...

Jeg iler inn for å svare på spørsmålet ditt. ;)
Bildet mitt er tatt i Kristiansand sist sommer.
Og du, jeg har tatt den blomster testen. Jeg ble en solsikke. ;)
Du finner den her
Den ble tatt i min aller første måned med blogging.
Og det er nå to år siden....

Bente sa...

Kjenner meg også igjen i dette Petunia....kommer nok underfund med hva du vill etterhvert....gleder meg till hvert nytt inlegg hos deg, fantastisk fin blogg har du!
Ha en super kveld!/Bente

bobbie sa...

Your pictures of the gulls are absolutely beautiful!

there is something you are very good at - photography!

I'm glad you have a translator on your blog, though I might wish it was a little better English for me. Still, I do appreciate it very much.

ArneA sa...

Every journey of a thousand miles starts with the first step.
Sett deg delmål og gå i gang.

Your EG Tour Guide sa...

The bird photos are wonderful!

bowledover sa...

Lovely way to present you SWF pictures. Lovely pictures. Thank you for sharing.

John sa...

Flått måke samling, Petunia!
Trodde du hadde utfordret Rune med måker her ;)
God helg.

Steffi sa...

Great idea for a SWF!Nice photos!Happy SWF!

Mokomoko sa...

Dyrlege.

Linda sa...

Du er en knalltøff dame, så du klarer nok det meste!! Det er bare å sette seg på skolebenken igjen.. Er jo litt gøyere når du får det sosiale istedenfor nettkurs.. Hva ar du gjort før? Klem.o)

Berit sa...

Du kan bli hva du vil du Petunia, det kan en se ut av de svarene du har gitt på utfordringen!!

Og den collagen var nydelig, det gav sommerfølelse.

elfe-flowerpower sa...

I love all the gulls in the blue sky. Nice pictures and beautifully arranged.
Have a nice weekend!
Elfe

Lene sa...

En flyvende collage!! Flott var den, Petunia - ser at Rune også er fornøyd ;)

Tofo sa...

Syns du skulle jobbet med dyr jeg! En bekjent holder på med noen kurs..3 x 10 uker så er hun "dyrepleier", + praksis.

Eller noe med data eller design som GAWO er inne på. Med din kreativitet hadde det nok blitt bra.
Ellers så må jeg tilstå at jeg går litt rundt og lurer på det samme...hva kan jeg egentlig???
Fine bilder, og en riktig SØT skolejente!
Klem ;)

Tranquility sa...

Haha - I love your title for these photos1
Very, very pretty!

kate sa...

Herlige måkebilder Petunia:)
Å vet du, selv om jeg aldri har truffet deg, så sitter jeg igjen med et inntrykk av deg som sier at du er ei dame/jente med masse tæl, som kan få til hva som helst du bare bestemmer deg for:) Du er allsidig, reflektert,klok, morsom, åpen, ærlig, en kløpper i å ta de vakreste bilder,...
I det hele tatt sitter du inne med så utrolig mye, bare lytt til hjertet ditt, før eller siden vet du hva du skal gjøre, i mellomtia er det bare å LEVE:) og det vet jeg at du gjør:)
Stor helgeklæm fra Kate:)

Anne-Berit sa...

Tror du kan bli hva du vil jeg.Måsene dine var kjempefine,artig å gjøre det på den måten.God helg!

Lindaen sa...

Så utolig søt du var på det bildet!!!

Hvis du vil ha noe meningsfylt å holde på med, hva med frivillig arbeid for Kirkens Bymisjon eller Frelsesarmeen? Jeg meldte meg som frivillig på julaften for noen år siden. Serverte pinnekjøtt til noen av byens løse fugler. Det skulle mange ha prøvd. Man blir liksom så utrolig takknemmelig etterpå! Mange ting kan falle på plass på den måten!

Ha en fin helg!!

Prinsessa sa...

Det er sundt å være forbanna! Å heldig for den man er forbanna på. Når han jeg pleier å være sint på kommer hjem har jeg kjeftet og mellt på han hele dagen, så når han kommer inn dørene er jeg like blid. HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA. God helg til deg.
Klem:O)

Elisabeth Augusta sa...

Nå ble jeg sittende her og fundere. Tenker du på typen "skifte jobb" tro? Eller er det mer i retning egenutvikling for å bli mer av den man er? Blir nysgjerrig på hva du jobber med i dag. Har liksom på følelsen at du ikke får brukt de utrolige, kreative egenskapene dine slik du trenger.
Så funderer jeg videre. Hva med meg? Er det på tide at jeg lærer noe nytt? Eller har jeg egenskaper som ligger og slumrer uten å bli brukt? Ute av arbeidslivet bør ikke bety stagnasjon. takk for at du trigga dette punktet hos meg.

HildeS. sa...

Flotte bilete Petunia.
Har du tenkt på fotograf???
Du er aldri for gamal til å lære.
Eg var ikkje særleg høg i hatten skal eg fortelje deg når eg som 34 åring starta på vidaregåande og tok alle 3 åra som vanleg student i lag med ikkje akkurat jevnaldrande kan du seie. Eg var mamma`n i klassen alle tre åra.
Det gjekk veldig bra, og eg storkosta meg alle tre åra. Dette var noko eg hadde hatt lyst til så lenge, og siden eg ikkje hadde noko utdannelse så var eg ikkje akkurat tøff når eg starta med matte, engelsk, norsk og alt det andre.
Når me vert eldre så lærer me på ein annan måte, men også fordi me gjer det fordi me har lyst så er det kjekt å lære.
Stå på du Petunia, du kan bli akkurat kva du vil.
Ha ein fin dag.
H

Astri Elisabeth sa...

Hoho.. Ikkje ofte eg møter på ei namnesøster altså!
Eg likte bloggen din, du er dyktig med pennen og tek utruleg fine bilete. Eg trur eg tagger deg eg også ;D
GOD HELG!

Koselig koselig sa...

Jeg syns du skal gjøre det du har lyst til! Har du lyst til å gjøre noe annet her i verden så skal du det. Du orker for eks kveldsskole et år eller to hvis du må, jeg gjør det. Det har sine både positive og negative sider, men mest positive faktisk! Det ene er at jeg setter så mye mer pris på fritiden min, og jeg gleder meg over å lære noe nytt!

Gjør det!!!

Kule måkebilder :)

Line sa...

Berre ein har tru på deg sjølv kan ein bli alt ein drøymer om, trur eg...
Har ei utfordring og ei utmerking til deg!!
Fredagsklem

GAWO sa...

Hei hei P. Bildet fra SWF på min fotoblogg er tatt fra parkeringshuset på Bergen Storsenter. Øverste dekk. Jeg liker helst å parkere der. Alltid ledig! Var på vei til kirop. da jeg stoppet opp tidlig en morgen. Jo nå går det rette veien du. Skal starte i 50% på mandag. Juhu! Men da får jeg vel en nedtur. Haugene med arbeid ligger der og skriker etter meg.
Har du hørt at boggdronningen er fra Bergen og er i avisen? Sånt liker vi :-) God helg til deg og dine og så snakkes vi. Klem

Sarah Sofia Ganborg sa...

rigtig flotte billeder!
kærlig hilsen, Sarah sofia fra danmark