søndag 4. januar 2009

Kommentarspam

Jeg er dessverre blitt nødt til å legge inn ordbekreftelse for kommentarer her hos meg. Jeg har nettopp slettet en haug med kommentarer som kan medføre virus på maskinen hvis man åpner linken til den som har skrevet kommentaren.

Alle kommenaterne var korte beskjeder på dårlig engelsk alla "jeg elsker bloggen din" og "kan ikke få nok av bloggen" din osv....
Alle kommantarene var lagt igjen på innlegg som var et par dager gamle og bakover.
Sjekk bloggene deres, folkens, og se om dere har fått uønskede gjester på besøk.

Vær så snill å pass på hverandre der ute i Blogglandia og gi beskjed hvis dere oppdager noe rundt omkring på bloggene til hverandre.
Jeg hater slike ordbekreftelser, men jeg vil ikke at noen skal få virus på maskinen sin ved å åpne spamkommentarer inne hos meg.


Håper dere gidder å legge igjen kommentarer hos meg likevel;)

27 kommentarer:

Anemone sa...

Huff da, slikt tull vil vi ikke ha noe av nei!! men er de enkle å oppdage eller???

Anemone sa...

I forgooten yes to say tat I låve your blgg yes :-))

Petunia sa...

Ai låvv jur blågg too, Anemone

hobbyvenn sa...

Godt nytt år, og takk for det gamle. Irriterende med slike kommentarer som bare er ute på å ødelegge.. Du får nok kommentarer uansett, så masse flott som du har på bloggen din. Imponerende bildesamling fra fotosafarien deres!

Torgeir sa...

Veldig irriterende med slik spam ja. Men heldigvis kan dette ungås ved å gjøre slik du nå har gjort, bruke orbekreftelse. Dette anbefales alle å gjøre da det er mye ondsinnet kode som legges i kommentarene til folk.

Tove sa...

Så kjekt at du la att kommentar i bloggen min! Eg trudde ein gong at eg hadde lagt deg på blogglista mi, men det vart det visst ikkje noko av! No gjer eg det i allefall, slik at eg finn tilbake til deg! Ha ein strålande søndag, her skin vintersola!

kari - carpe diem sa...

Det gidder vi! Bedre enn å få virus ramlende inn i alle hulrom...altså datens hulrom...hjelp, dette ble feil...kanskje disse "spam" kommentatorene er lett inspirert av "the julekalender"?

Lisa sa...

Klart vi gidder:)
Jeg forstod ikke så mye av det du skrev i mailen, men jeg skal printe det ut som du sa og sette meg ned i kveld og ta de trinn for trinn.
Tusen takk, Petunia!

Koselig koselig sa...

Nettopp derfor jeg har ordbekreftelse hos meg også, for jeg også begynte å få slike teite linker i kommentarfeltene mine,.
Eneste jeg plages med nå er jeg drukner i epost spam på hotmailen min, fra gudane veit hvem bortimellom der som vil gi meg penger både i dollar og pund og ikke minst loves jeg ekstreme digre herlige pengegevinster i lottoer og gud vet hva..
at de gidder!
Jeg merker dette som phishing med ei gong. Makan til møkkafolk, ikke sant?!

hmf.. I lååvvv your blogg to forresten :D

nemisa sa...

Så kjedlig at slikt skal skje... Men hvordan oppdager ma det er det enkelt å oppdage?

esnorway sa...

Ja da er vant til å skrive sånne passord så det går bra

Anne-Berit sa...

Takk for at du sa i fra,skal legge inn ordrebekreftele hos meg også.Vi trenger ikke ta noen sjanser.Ha en fin kveld.Klem fra meg!

Petunia sa...

Man kan aldri være sikker, men det er for stor risk å åpne linkene of finne ut om det er spam eller ikke.
Eksempel kan en kommentar se slikt ut:
Nike shoe (link tilbake til den som skriver kommentaren. Den vil stå der som Petunia står når jeg skriver kommentar.
I kommentarfeltet kan det stå:
Look here med blå skrift som er en direkte link til npe vi ikke vil vite hva der..
Eller hos meg stod det for eksempel:
I lover ya blog. Cant wait for you to write more
Mitt råd er å ikke åpne slike korte beskjeder fra utenlandske blogger, hvis dere ikke kjenner bloggeren.

GAWO sa...

ai låve jur blågg tu. men hate the spam.

Egentlig så liker jeg ikke ordbekreftelser heller. Men må vi ja så må vi. Søren også, det har jo gått så fint så lenge. Men det ordner seg kanskje med en periode med ordbekreftelse på... og så prøve uten igjen. For det går veldig mye raskere uten den greia på.

Ruth@ sa...

Kjekt og informere om slikt har ordrebekreftelse jeg ,,, hadde mange slie dustete kommentarer før det... liker kommentarer men ikke alle...

Turid sa...

Thank ju for the informasjon.
Skal prøve å styre unna dem.
God søndag!

Som Mine Dager Er, sa...

Grrrppppmmmmfff ... sånt er så kjedelig!!! Ivar sier han også har fått noen slike, men at han aldri har åpnet dem. Da er det bare å skru på "ordrebekreftelsen" igjen ;-D
Jeg gidder selvfølgelig å skrive noen bokstaver ekstra for din del.

Håper du blir kvitt sjiten nå.

Klem fra Marit

MajorogMeg sa...

Hm..selfølgelig gidder vi å legge igjen kommentar til deg. Skal jaggu sette på bekreftelse jeg også. Spent på bildene når jeg skal blogge ikveld...

Ivar Ivrig sa...

Selvsagt. Har fått spam selv, spesielt fra et par stykker. Har slettet unna og aktivert ordbekreftelse selv. Synd at noen synes det er morro å ødelegge for andre. Ha en problemfri uke :-)

Catta sa...

Huffa! Tusen takk for advarselen! And by the way, I låv your blogg 2!

Whoopsi Daisy sa...

Det var bra du sa ifra. Jeg var litt usikker om jeg i det hele tatt skulle tørre å kikke inn her da det sto SPAM....men du vet nysgjerrigheten vinner!!!
Håper du er kvitt skiten.
Mvh
Whoppsi Daisy

Tofo sa...

Takk for at du ga beskjed. Ordrebekreftelsen er tilbake hos meg og ;)

Line sa...

Sukk, dette er så irriterande...
Eg har hatt nokon frå good girl og david santos...
Spørs om eg ikkje må innatt med ordrebekreftelsen da...
Kjempeflott innlegg du laga om fotosafarigjengen:0)
Klem

Sylvia sa...

Godt nyttår til deg, Petunia.
Urk, sånne tullinger, ja. jeg har hatt en tysker som har vært innom hos meg og skrivd alt mulig drit etpar ganger-vekk me`n!!! Ellers er det veldig kjekkt når folk kommenterer, og litt ekstra å skrive, nei det gjør ingenting!

flolipo62 sa...

bonne et heureuse année 2009 à vous et à vos proches

Ida sa...

Det går så fint så. :)
Helt greit å taste inn ordrebekreftelsen.
Har ikke fått spam i det siste, men har hatt litt av den sorten tidligere ja.
Takk for advarselen.
Skal være obs.

Torgeir sa...

Ops, du ble visst fanget i spamfella vår på vår blogg. Vi har ordbekreftelse på våre kommentarer vi også. Så det ikke før i dag da, og det beklager jeg. Får dessverre ikke til å godkjenne kommentaren din heller... Vel, God helg skal du ha uansett :)