mandag 5. januar 2009

Naturen viser tenner

Det er kaldt i Bergen om dagen. Gradestokken viste nesten - 9 da vi stod opp i morges. For meg er det egentlig god nok grunn for å krype under dynen igjen, men den gang ei.
I dag var det slutt på juleferie og det var ubønnhørlig tilbake til "havreskjorte og strielefse" igjen...
Det føltes slik også...
.

Frost 4
.
Når det plutselig blir så kaldt, forvandles vann til de vakreste skulpturer.
.
Frost 5
.
Her er det bare til å legge ut på en opplevelsesferd...
.
Frost 2
.
Men godt gjemt i alt dette kalde - ligger våren på lur og bare venter...
.
Frost
.
Og det er tanken på våren som gjør at jeg orker å stå opp om morgenen...
Les mer om Fotosafari her.
'
***
Frøken Neglebitt
Moseplassen har laget en konkurranse hvor vi skal kåre frk. Frost. Her er det bare til å hive seg på. Min kandidat er frk. Neglebitt. Dette er en frøken som har måtte tåle mye smerte og det eneste hun ønsker seg, er en varm vott å krype inn i.

Frk. Neglebitt
.
Etter en time ute i kulden for å knipse bildene ovenfor her, så hadde jeg rimelig vondt i fingrene.

38 kommentarer:

Ida sa...

Vakre skulpturer. :)
Naturens egne kunstverk.
Jeg liker dette været jeg.
Kaldt og klart.
Synest at luften blir ekstra frisk når det er kaldt. ;)
Det eneste aberet er at man kan falle og skade seg på glatt føre.... ;) Hehe.
Flott fotosafari Petunia.

Berit sa...

Utrolig flott,virkelig!!

Vet om en plass der vi har hytta som blir slike kunstverk, men har ikke vært der i hele vinter. Nå fikk jeg lyst å reise dit, bare for å se slikt som dette.

Vi sier at nå er det striskjorte og havrelefse til hverdagen etter stort etegilde....

Ha en fine dager etter flere flotte motiver i kulden!

Anne-Berit sa...

Flotte bilder du har tatt,kulda var da godt for noe.Her gikk det fra minus 16 til pluss to grader på under en time,helt utrolig.Er det annet å vente enn at folk blir sjuke.Ha en fin tirsdag.Klem!

kate sa...

Nyyyydelige frostbilda du har tatt:)
Ja, jeg leeeeengter også til våren og varmen,,,:)
Klæm:)

Ruth@ sa...

Herlige bilder her, ja utrolig hva som skjer når det blir kaldt..
Kunstverk i massevis rundt oss...

Lena sa...

Fantastiske flotte bilder! Og ja, det er kaldt om dagen... Brrrr.. Bra man er godt forsynt med både ullsokker, sjal, sjerf og ullgensere!! Er meldt mildere til helgen, i alle fall her jeg bor:o) Ha en flott uke!

Line sa...

Nydeleg innlegg, Petunia:0)
Veit du at det er frostkonkurranse inne hos Anne på Moseplassen??
Her har du mange flotte bidrag å velge mellom!!
Ha ein fin dag...
Klem

ArneA sa...

Var det ikke Jan Kjærstad som i bøkene om Jonas Wergeland skrev at helvete ikke var varmt, men kaldt, iskaldt!
fotosafari her også i dag
:)

Anne på Moseplassen sa...

så masse flotte bilder da!
Superlekkert :D

MajorogMeg sa...

Flotte istappbilder. Vi får trøste oss med at under allt dette, finnes våren. Her snør vi ned snart. Hauger med snø..og mildværet er på vei..

lisa sa...

Nydelig, Petunia! Både i ord og bilde!

Charlotte sa...

Ultralekkert!!

Berit sa...

Beklager at jeg ikke gav deg beskjed om fotosafarien....
trodde det var nok å skrive på etikett og overskrtift jeg... men har lært.

RuneE sa...

Det der er vanskelig å ta skikkelig - fint gjort!

Helle Kjersti sa...

Jeg har nettopp gjort det samme. Tatt bilder av istapper. Synes det er veldig fascinerende hva naturen lager.

naturglede sa...

Herlig med isskulpturer. Jeg var ute og fotograferte det i helga. Masse fint å se, og det er flott å bruke fantasien. Flott levert fra deg:)

Ida sa...

STILIG Frøken Frost!!! :)))
Vet du at jeg var faktisk ute i nesten 2 timer tilsammen i går og knipset. Bare i hagen da, vel og merke. Ble rimelig kald også. Godt å tulle seg inn i ulltepper etterpå da. Fikk noen fantastisk fine av mamma til jul. Ekstra koselig det. Var ute med ei krykke i ei hand og fotoapparatet i den andre ja.
Klarer meg med ei krykke nå.
Krykka ble slengt i bakken hver gang jeg stoppet opp for å knipse ett nytt bilde. Hehe.
Det gikk bra og jeg er fornøyd med "fangsten" som du såg på bloggen min i dag.
Kunne jo laget en fotosafari ut av det. Men, glemte det igjen.... Dumt. Men, jeg satser på at jeg får flere sjanser. Hehe. ;)
Og ja, jeg bruker Picnik. Har betalt for den utvidede versjonen.
Må klare meg med det til jeg har fått Photoshop, vet du. ;)
Fin fin kveld til deg Petunia.
Klem fra meg.

Ida sa...

Har forresten sletta en hel haug med spam kommentarer i dag.... Grr...! Så, de leker seg nå ja...

Anemone sa...

Kjærringa i trøndelagen bøyer seg virkelig i støvet!! for ja jeg har vært "der" jeg også, både under istappene og med de kalde fingrene. I romjula grein jeg av smerte for at fingrene var så kalde, så kalde så kalde..., nei, lette fingerhansker må kjøpes om man skal på fotosafari i denne kulden.

Flott kandidat Patunia.

swimzy sa...

Åhh så utrolig nydelig:-D

Bea sa...

Trenger du fotografvotter kanskje? ;)

Bea sa...

Flotte bilder forresten!! :D

Bea sa...

Har dessverre ingen til salgs, nei.. men kan kanskje ordne det likevel ;) Gi meg nokre dagar, så får vi sjå kva eg kan få til.. Fargeønske?

nemisa sa...

Utrilig flotte bilder, viste ikke at naturen kan gi oss noe så vakkert.
*nemisa forelsker seg i bildene*.

Whoopsi Daisy sa...

Hærlige bilder av istapper.De er så stilig. JEg tenker alltid at jeg skal stoppe å ta bilder av fjellsider som er tykke av is....men gjør jeg det da.....

Angående tommelen din....hmmmm trodde det bare var tenner som fikk kroner jeg!?!?!?! ;oD

Whoppsi Daisy

esnorway sa...

fine bilder ja is kan være pent og disse bildene viser jo det.har lagt ut et inlegg jeg også.

AnnetteK sa...

Du tar virkelig de flotteste naturbilder altså!!
Her er det bare å nyte bildene og drømme seg bort :)

Bea sa...

Eg er litt usikker på om det er den Romaniabussen eller ikkje.. Men tinga vert i alle fall godt mottatt og gitt til dei som treng det mest, og det er det viktigaste! :)

Svart.. hm.. ;)

Anne på Moseplassen sa...

haha, for en fantastisk kandidat!
strålende :D
Og kjempehyggelig at du er med denne gangen også.

Bente sa...

Hei...nå har jeg lagt in "Fotosafari-logen" og lagt til etiketter med fotosafari på bloggen min...håper det ble rett. Du får sjekke om det mangler noe....tittet på Jølle....virker som en skikkelig godklump! Akkurat som min Atlas! Kan foresten nevne att jeg er født i Bergen...var bare fire år når jeg flyttet derifra..men det er fremdeles byen nermest hjertet!
Vennlig hilsen Bente

Frk.Badegakk sa...

Så fine bilder du har tatt! Ikke at dette er noen konkurranse på noen måte, men vi hadde faktisk 18 minus her forleden dag. I dag har vi bare 14.
Jeg gleder meg intenst til våren. Jepp...
Dataen min er fortsatt ute av drift. Den trenger visstnok ny harddisk. Så gjenstår det å se når jeg tar meg råd til det...

Bente sa...

Tusen takk for hjelpen....og velkomsten! Nå ligger det en link hit i inlegget :-)
/Bente

valokki sa...

Awesome pictures!
I tried translating your to finnish and it worked just fine. Nice finding your blog, I will come again.

Bittami sa...

Fantastisk flotte bilder:-) Ser du har et Lumix TZ5, jeg har et TZ3 og er veldig fornøyd med det. Legger til bloggen din hos meg, og ønsker å være med på Fotosafari 09:-)

Irene sa...

Så utrolig flotte bilder !!!!!!!

vincibene sa...

Fantastic pictures!

Angelo sa...

Nydelige bilder!!
Ja, det er kaldt å fotografere utendørs når kuldegradene er mange!

Jeg har akkurat lagt inn et innlegg med bilder i bloggen min, og jeg har satt inn fotosafari-bildet øverst. Du kan finne innlegget mitt her.

Jeg skal ordne en liten ting i sideelementet mitt om fotosafarien, med link til deg. Snart!

Ha en flott kveld.

Kristin :)

Elligo sa...

Utrolig vakre bilder.Ikke lett for oss på kysten å ta slike flotte bilder med snø en dag og regn neste.