fredag 16. januar 2009

Wroooooooom!

Vi har kjøpt oss ny bil. Ikke helt ny da, men en 2007 modell. Det er så godt som nytt for oss.
Det har vært en lang – og om jeg kan si det slik, en smertefull prosess.
Den forrige bilen kjøpte vi i 2001. Vi var strålende fornøyde – en liten stund.
Det viste seg å være en skikkelig mandagsbil. En dag vi stod og fylte bensin kom det en kar bort til oss, betraktet bilen vår og oss, og sa i en litt forundret tone: - Er det dere som kjøpte den drittbilen?
Vi må ha sett ut som to spørsmålstegn, min mann og jeg, for han forklarte at han var den forrige eieren og hadde kvittet seg med bilen fordi han hadde hatt så mye problemer med den.
Vi hadde allerede fått en anelse på hva vi hadde begitt oss inn på og kontaktet bilfirmaet for å kunne få svar på en del spørsmål og aller helst levere bilen tilbake.
Vel, for å gjøre en lang og sørgelige historie kort, så hadde bilfirmaet en flott mulighet til å rette på inntrykket vi hadde fått av dem, men gjorde det ikke.
Vi var nok alt for snille og la meg si det slikt: Vi har lært en hel del, men det har vært en dyrkjøpt erfaring.
.
Vi har vært på nybiljakt en stund nå. Vi var en krusedull fra å undertegne kjøpskontrakt i høst på en flunkende ny bil. Skulle bare hjem og tenke oss litt godt om.
Så slo finanskrisen ned som en bombe og vi skrinla hele bilprosjektet. Bestemte oss for å ha gamlebilen til vi måtte skrote den.
Men etter rentenedgang, oljelekkasje, ny clutch og en EU kontroll truende på vårparten, begynte vi å drømme om nyere bil igjen. Alle utleggende den siste tiden, hadde blitt noen avdrag på en nyere modell.
.
Min mann har trålet alle finn.no annonsene som finnes. Vi har trasket fra bilfirma til bilfirma. Og det er utrolig hvor forskjellig man blir mottatt.
Et sted vi var innom, visste selgeren ikke en gang prisen på bilen eller om de hadde den inne. Vi måtte fortelle han at bilen faktisk stod parkert rett utenfor.
.
Som kvinne så observerte jeg en del fenomener som bilkjøper:
En bilselger henvender seg alltid til mannen og kaster nervøse blikk til konen. Han vet at han kan snakke mannen trill rundt med hestekrefter og ekstra duppeditter, men han vet også at til syvende og sist er det konen som bestemmer. Liker hun ikke "fargen i hanskerommet", så kan han se langt etter å få dette salget i boks.
Du bør derfor se umåtelig uinteressert ut og helst med en misfornøyd rynke over nesen. Jeg kan love deg at enten så klarer du å prute på prisen uten at du har sagt et ord – eller så får far med så mye ekstra utstyr at du ikke trenger å tenke på julegave til han før neste gang dere skal kjøpe bil.
Er du som kvinne litt over middels interessert i biler, så skader det ikke i begynnelsen av samtalen med selgeren å gi inntrykk av at du er helt grønn. La selgeren skryte, lyge og virkelig prøve å overbevise deg. Da setter du inn støtet og sier sånn passe sukkersøtt at ”denne modellen kommer da ikke med xenonlys”. Da har du han!
.
Man skal heller ikke entre en bilforretning som en fuglehund før rypejakt. Da vet selgeren at han har deg i sin hule hånd. La selgeren få bryne seg litt. Det er hans jobb å overbevise deg om at dette er bilen. Og jo mer han må jobbe for bonusen sin, jo lavere går han i pris. Omvendt logikk kan man si!
.
Det var min mann som tok siste innspurten på biljakten. Jeg satt litt på gjerdet mot slutten.
Men da vi endelig fant ”bilen”, var jeg ikke vanskelig å be.
Nå sitter vi her med ny bil på tunet og planlegger Norges turné til sommeren.
Til og med min mann er fornøyd selv om han er der han på vår første date påstod at han aldri ville komme:
Hund og Volvo stasjonsvogn!

Og det er kanskje sant som det er sagt: En bileier er lykkelig to ganger: Når han kjøper en bil og når han kvitter seg med den.

Hvis en av mine faste lesere føler seg veldig truffet av dette innlegget, så gjelder dette selvfølgelig ikke deg;)




Bildet øverst har jeg "lånt" fra Disney

22 kommentarer:

Mokomoko sa...

og så var det de tre V ene da! Vov, villa og v...
Gratulerer så mye.
( Takk for kommentaren på slutten!)

naturglede sa...

Gratulerer så masse. Dette blir nok bra. Koselig med bilturer. God helg:)

Berit sa...

Gratulerer med ny bil!!!

Og kjende igjen den der at det er mor som bestemmer til slutt... om ikke fargen passer osv.. måtte dra på smilebåndet.
Var i en runddans og såg på bil i sommer, men sløyfet det, akuratt med det at det ikke passet mor,hehe.

Ha en fin helg, og kjør forsiktig!

Tofo sa...

Gratulerer med ny bil! Og lykke til!
Her i huset handler mannen bil alene, og den forrige uten at jeg visste det engang. Jaja har ikke greie på biler likevel...
Ønsker dere en flott helg med den nye bilen;)
Turid:)
PS. Får logoen min være med på konkurransen eller må jeg skynde meg å klippe å lime en ny før midnatt?

MajorogMeg sa...

Hehe..med 10 års jobberfaring fra bilbrasnjen kjenner jeg igjen noe av dette ja. Jeg har bildilla, ganske enkelt. Sist vi kjøpte ny bil tvang jeg med meg gubben til "bilbutikken". han ble frelst heldigvis.. Vi kjører også svensk..bare ikke Volvo. GRATTIS.

Anne-Berit sa...

Gratulere med ny bil,det blir vel kjekt tenker jeg.Klart det er mor som har siste ordet,skulle bare mangle,hihi.
Jeg har noe til deg på bloggen min,bare kom og hent det.Ha det kos,klem fra meg!
PS:Kjør forsiktig da!

lisa sa...

Grattis med ny bil!
Det er alltid kjekt når bilen er ny, men noe forb... dr... når det ikke virker.
Blir så avhengig.
Nå skal jeg legge meg! God natt!

Mångsysslare sa...

Gratulerer med ny bil! og som medlem i de tre v-ene? Vi har kjørt v70 bifuel i noen år nå, og jeg er kjempefornøyd med å ha en så miljøvennlig bil. Bare synd at det er et eneste stedet man kan fylle i Norge (Fredrikstad).

Jeg kjenner igjen det der med beteendet i bilforretningene. Selv pleier jeg å legge inn en kommentar om at jeg skulle ville ha en bil med minst 8 seter og metanol som drivstoff. Det pleier også å sette selgere litt ute av spill, for ettersom det vanligvis ikke finnes, vet de ikke om de skal gå videre med bilder som er miljøvennlige eller biler med mye plass. =0

Pernille sa...

Hi hi hi, så enig jeg er i det du skriver! Og GRATTIS med ny bil! Kan tenke meg dere har det morro på kjøreturer rundt om no:) Så deilig at dere fikk dere en bil dere er fornøyd med.

Og bilselgere har jeg i vrangstrupen! Ja, jeg er en vanskelig kunde hos bilforhandlerne. Men det er de som legger ann tonen eller;)

Kos dåkk med bilen og nyt den!

Jeg er såååå glad på deres vegner:)

Ha ei koselig helg:)

Ida sa...

GRATULERER med nytt "glis"! :)))

Og flørting, flørting ja. Det hjelper en kvinne i ALLE situasjoner.
Også nå man skal kjøpe bil. ;)

Klem fra ei med 99 modell. ;)

Monika sa...

Grattis så masse med ny bil
Kor går ferden - så spennende :)
Mulig dere svipper ein tur innom sunnmøre med stasjonsvogn og hund - så stopper dere på ein kopp kaffi, og noe å bite i - eller eit tur med kamera og hundene
God helg
smil fra monika

organic-lizzi sa...

Du skriver bare så deilig at jeg storkoser meg her jeg sitter:-))
Gratulerer såååå masse med ny bil..
Delig med en man kan forvente at bare fungerer.
Her i huset er det litt annerledes ved bilkjøp.Må bare sjekke at Mannen får plass(193cm..)for lappen har han aldri hatt..
Jeg er nok et passe lett "offer"når jeg kjøper bil er jeg redd..
Superdeilig lørdag & Stooor klem fra Randi

ArneA sa...

Jeg trodde lenge at det var snakk om en Lamborghini men da jeg så setningen om første date kom jeg ned på jorden igjen.

Men blogpost ble det jo, og en bra også.
God tur.

Charlotte sa...

Grattis!!!

kate sa...

Grattis med ny bil:)
Kanskje dere svipper innom Bodø på deres norgesturnè til sommeren;)
Fortsatt fin lørdag.
Klem fra Kate:)

Anonym sa...

Hei! Jeg fant bloggen din anbefalt på en side med oversikt over gode blogger. Nå har jeg kost meg her inne hos deg og her var det mye bra å lese og fine bilder.
Veldig koselig blogg.

Amanda P.

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Gratulerer med ny bil! Jeg har akkurat kjøpt meg Volvo stasjonsvogn selv jeg, men ikke så ny som deres da. Ja, det er noe styr med dette bil-greiene ;0)

GAWO sa...

Gratulerer!
Og la Norgesturneen gå nordover i sommer. Kystiksveien og Lofoten, det er helmaks.

Jeg ha vært igjennom hele den runden med ivrige selgere så denne gang ble det bruktbil. Kjøpt av kjente. Gurimin så enkelt det var :-)

mimouna sa...

Hihi,vi har nettopp vært gjennom samme prosessen selv. Du har nok litt mer selvironi og humor enn meg ja, jeg synes det er py å lete etter "ny" bruktbil. Satser på at vi begge har kjøretøy lenge framover nå. :o)

Lynet McQueen er en av favorittene her i huset, i alle fall hos den yngre gardse.

Pulsatilla sa...

Gratulerer med bilkjøp!
Og du, så fin posten under her var - det var så selv jeg, som egentlig mest er et "kattemenneske" fikk lyst på hund igjen.

Koselig koselig sa...

Gratulerer med ny bil, hva ble det forresten???
Håper dere blir strålende fornøyd nå og at det er en god bil!!!!!!

Merete sa...

Godt skrevet! Og jeg gruer meg til neste gang vi skal ut å skaffe "ny" bil, synes det er noe herk.