lørdag 28. februar 2009

ABC i ord og bilder

Jeg har fått Denise Nesbitt sin tillatelse til å lage en norsk utgave av ABC Wednesday. ABC Wednesday er en populær utfordring som går ut på at man hver uke legger ut teks og bilde på bloggen sin og at dette må ha noe å gjøre med ukens bokstav. Hvor mye man skriver, får være opp til hver enkel. Man begynner med A og tar det hele alfabetisk . Siden ABC Wednesday er Denise sin "baby", turte jeg ikke å sette i gang med dette uten at å spørre henne først - og det heller ikke mer enn rett og rimelig. Hennes konsept er i gang på fjerde runden nå og mange av oss norske bloggere har vært og er fortsatt med. Jeg får min del må si at det ble litt slitsomt å skrive så mye engelsk, så jeg ble med bare en runde, og det var da ideen om en norsk utgave begynte å spire. Men! Dette vil medføre en del arbeid og jeg vil derfor høre litt rundt om dette har noe for seg. Altså om dere vil være med??? Ingen bindende påmelding, men hvis ideen frister litt, så legger du igjen en kommentar her. Jeg tenkte å la dette bli et helgefenomen,jeg legger ut påmeldingen hver fredag ettermiddag, så har vi god tid til å besøke de andre bloggene som også er med. Jeg kommer til å la det ligne mest mulig på Mrs. Nesbitts konsept og hvis jeg får Mr. Linky til å samarbeide, så vil jeg bruke den muligheten til å la dere hive dere på hver uke..
Hvis dere lurer på hvordan det hele er, så kan dere titte litt på mine forsøk på ABC Wednesday her, men jeg advarer dere; Engelsken min er dårlig (derfor norsk altså!!!)

Så hva sier dere folkens? Er dere med???


(Man trenger ikke å være med hver uke, men når man har tid og lyst)


ABC logo


Hvis dere lurer på noe er det bare til å spørre. Enten her eller på mail!

41 kommentarer:

Berit sa...

Ja det vil jeg!
Og så godt at det blir på norsk for min engelsk er skral, det blir helst enfoldige setninger på tre fire ord!
Gleder meg!
Ha en fin helg der nord.

Line sa...

Kjempeflott iniativ, Petunia!! Eg er definitivt med:0)
Synst det er bra at det kjem litt temabloggar i norsk utgåve og, så eg har kasta meg på Mette sin mandagstemablogg og!!
Klem

kariannebk sa...

Dette hørtes kult ut! Jeg er stort sett med på alt som er galt! :-D

Gamleheksa sa...

Dette virker spennende og litt utfordrenne, så jeg er med. Greit å ha helga på seg, det hender det tar litt tid før ideene kommer her i huset ;)

Marie sa...

God idé! Eg har lyst å vere med, men vil ikkje binde meg til å delta kvar gong. Eg slit veldig med engelsk. Må bruke ordbok og det tar veldig mykje ekstra tid.

God helg :)

Bitt@mi sa...

Dette høres spennende ut... Men blir nok ikke å skrive så mye, og så er det ikke sikkert jeg blir med hver uke...
Men følger litt med de andre et par uker, og ser hva det innebærer.
Blir sikkert fristet da:-)

AnnetteK sa...

Å ja, start opp!!!
Jeg datt av den andre pga engelsken er og blir ett pes....

kari - carpe diem sa...

Jepps! Når jeg bare kan få kreke meg utav sofaen, og kasta krykkene, og tatt litt bilder så kan jeg være med...sånn av og til iallefall.

Hobbygåsa sa...

Det har jeg lyst til å være med på Petunia, høres kjempemorsomt ut! Ha en fin søndag!

Mandy Lou sa...

Synes sånt er litt spennende, så kanskje jeg prøver meg også.

Anne på Moseplassen sa...

morsomt tiltak :) og fint med ett norsk alternativ :)
Kan godt hende jeg slenger meg på en og annen ommgang hvor innspirasjonen griper meg, gleder meg i allefall til å følge alle de andre :D

Ruth sa...

Dette høres spennende ut Jeg er vel egentlig en elendig fotograf og trenger så absolutt noen utfordringer. Jeg er med.

Anemone sa...

Helt klart snuppa, er man med!!!

ArneA sa...

Hyggelig at du forsøker, men det er en sak som kanskje bør nevnes.
ABC Wedmesday var opprinnelig et bokstav / tekst meme med mulighet for å bruke bilder som krydder. Friday sky watch var photoblog.
Etterhvert har ABCW nesten bare blitt photoblog med tekst som nevner bokstaven, og intetsigende kommentarer da mange ikke gidder å lese teksten.
Lykke til og jeg regner med at du ikke setter KRAV til bare norsk tekst.

Koselig koselig sa...

Ja jeg vil også være med!!! Hurra! Vi trenger litt for oss som er fotogærne! :)
KJempemoro Petunia.

organic-lizzi sa...

Supert initiativ:-))
Kan vel ikke akkurat si jeg utmerker meg på fotosiden,men det viktigste er vel å ha det moro?
Jeg er med...
SuperSøndag til deg&Stooor klem Randi

Elisabeth sa...

I`m in!

Haha, jeg er med mente jeg, men lover ikke å lage nye innlegg hver uke.

Whoopsi Daisy sa...

Jeg vil!!!!
Kjempe flott iniativ Petunia!!

Angelo sa...

Jeg blir gjerne med på dette. Hadde aldri hørt om den engelske utgaven, men syns det høres kjempemorsomt ut med en slik utfordring.

Du er så energisk og flink, Petunia, og du fortjener derfor en liten award. Kikk inn i bloggen min :)

Klem, Kristin :)

Anne-Berit sa...

Det høres supert ut,klart jeg blir med.Blir avslappende med en norsk utgave,liker ikke så godt å skriv på engelsk jeg heller.Dette tror jeg blir gøy.Flott Petunia:o)))

Randi sa...

Høres morsomt ut! Men jeg har ikke vært borti opplegget før så er ikke helt sikker på hva en skal gjøre. Skal vi lage et bilde med bilder som begynner på bokstaven, eller skrive masse ting? Høres morsomt ut iallefall:)

Ruth@ sa...

Hei på deg...
tror jeg henger meg på her... utfordringer er greie for da finner en ut mer ut av fotograferinga...
Kjekt dette...

Lise H sa...

Dette ser gøy ut! Jeg vil gjerne være med, håper jeg klarer å gjennomføre det denne gangen (ble ikke mer SWF på meg gitt...)

Renathe sa...

Oi! Dette høres veldig spennende ut! :) Tror kanskje jeg kommer til å snike meg med ja. ;) Ha en fortsatt fin søndag!

BEA sa...

Hvordan i huleste får dere tid til alle disse herlige påfunn???
Har nok med å komme meg gjennom blogglista:o))

Nei jeg deltar ikke men stikker garantert innom for å se:o))

Trivelig helg...

Beate sa...

Høres veldig spennede ut :) Jeg vil prøve å være med

Koselig koselig sa...

Hei igjen Petunia! Jeg har laget en liten reklameknapp for din ABC og lagt ut med direkte link til dette innlegget på Mandagstemabloggen min. Håper det er greit - hvis ikke gi meg beskjed så tar jeg vekk med en gang: )

naturglede sa...

Hvorfor ikke? Det hørtes da veldig flott ut. Det er ikke alle som liker, eller kan skrive nok engelsk, til at de føler det bekvemt. Flott gjort av deg:)

Tor sa...

Nå er det ikke jeg som er fotografen i vår familie (9na og Catta går i ring rundt meg). Likevel, dette er en utfordring jeg vil være med på!

ASSA sa...

Høres kjempespennende ut!
Jeg klarer ikke å holde meg unna utfordringer ;)
Har ikke vært borti engelske versjonen før, men jeg får finne ut av det etterhvert :D

Gleder meg!

Lindaen sa...

Dette så jo gøy ut!
Ellers må jeg få si at jeg ikke skjønner hvor du får energien og kreativiteten din fra...!

Tofo sa...

Dette høres litt gøy ut. Kanskje jeg skal prøve å være med... Men er litt usikker på om det skal være mest tekst, eller bilder, eller kanskje bare 1 bilde? Får lese innlegget ditt en gang til så finner jeg det kanskje ut;)

Evami sa...

Det der hørtes gøy ut,og så er det kjekt å slippe tenke engelsk:) Så I´m in:)

Ida sa...

JEPP!
Jeg er med!
Har tenkt mange ganger at vi burde hatt en norsk utgave av ABC også ja. Og du, kjære deg, ja du har tiltak også du.
Du får det gjort!
BRA! :)))
Supert å legge det til fredag.
Fin dag det ja!

Ønsker deg ei fin uke!
Klem.

Ida sa...

Og du, for meg står fotografiet i fokus. Og det visste du jo.
Jeg mener at det får bli opp til hver enkelt hvordan man fremstiller sin "bokstav", eller post. Noen skriver mye, andre lite osv.

Anne-Sophie sa...

Jeg kunne også tenke meg å være med. Flott initiativ!

Liv sa...

Kjempeflott, jeg er med!

VALKYRIEN sa...

Veldig artig initiativ! Kunne også godt tenkt meg å være med. Har tittet på den engelske utgaven, men aldri deltatt. Er jo med på noen andre "meme"er, men mest for å søke litt rundt og finne ut hva jeg trives med, - er litt på "leit" siden jeg ikke har blogget så lenge! Ideen er god! :)

Tone sa...

Eg har lyst å bli med

Lene sa...

Hei, Petunia :)

Du, presis det der har John og jeg snakka om - at svenskene er så flinke til å sette igang egne memer, men ikke vi. Og så skravla vi om en norsk ABC, men hvem hadde tid og energi til å sette igang? Petunia, ja. Ildsjeler er knall, damen, så supert initiativ!!!

Jeg er avdanket interiørblogger, og skravla vel mye på den bloggen - men akkurat der jeg nå er i livet - føles det befriende med fotoblogg - bildene sier sitt. Så om jeg kan få fortsette med å være tause Birgitte, blir jeg gjerne med så ofte jeg kan og når det passer.

Juni sa...

Dette kunne jeg og tenke meg å være med på. Sannsynligvis er jeg ikke med hver uke, men dette høres moro og spennende ut!