torsdag 5. februar 2009

Da snøen kom til Bergen

Funkishaugen vinter
.
Så har det skjedd igjen!
Bergen by har ikledd seg vinterkostymet og selv om vi er noen dager inn i februar, kan det virke som det kom som en stor overraskelse på de fleste.
Trafikken går sakte, det smelles og salting og brøyting av veier er noe vi har lest om kan forekomme, men vi har nok ikke levd lenge nok til å få oppleve…
Jeg hater denne årstiden. Snø er vakkert nok det – langt oppe på fjellet.
Men når veien er dekket med puddersnø og jeg kommer i slalåm nedover med vår nye bil, da føler jeg meg ikke så veldig høy i hatten.
Jeg likte ikke glatten med den forrige bilen heller, men den var gammel og med alt det tullet vi har hatt med den, så tenkte jeg at smeller det så smeller det. Muligens hadde det vært den beste måten avsluttet det bilkapittelet på også…
Men i alle fall, i dag kjørte jeg da av gårde i vår nye Volvo med vinter uten pigg. Jeg ble vel egentlig positivt overrasket. Vi bor litt oppe i høyden og de siste årene har vi valgt pigger på grunn av føret opp hit. Opp bakken suste jeg mens dashbordet blinket og lyste som et berserk flipperspill. Antispinn og antiskrens, abs og gudvethva! Det var ikke måte på hva som skulle gjøre det lettere for meg å mestre nullføre. Et øyeblikk, der midtveis i bakken, lurte jeg på om hva som ville skje hvis det ble skikkelig drittføre. Ville det da hoppe en liten svenske ut fra et hemmelig rom under bilen og legge på kjettinger for meg?
.
Snø
.
Men opp bakken kom jeg meg!
Så er det kanskje ikke så gale med snø likevel…
Jeg klarte til og med å nyte turen i skogen med Jølle og følte virkelig hvor deilig det er å gå der på snødekte stier og høre på stillheten.
.
Snø Myrdalen
.
Det er ikke så ille gale at snøen laver ned når man har en slik flink hjelper som Bulle som måker hele gårdplassen for sin mor!
.
Min gode hjelper
.
Tusen takk Bulle!!!
Og når jeg snakker om bil og positive opplevelser så vil jeg gjerne fortelle hva som skjedde i går.
Jeg punkterte da jeg skulle hente min mann etter jobben. Ja, å punktere er jo ikke så kjekt da, men det var service vi fikk da vi skulle ordne dekket som jeg ikke har opplevd maken til. Klokken var halv fem og jeg ringer det dekksenteret som ligger i nærmest.
Jeg forklarte at jeg hadde punkert og lurte på når de stengte for dagen.
Dekkmannen sa at de hadde stengt klokken 16, men han var der enda og at vi kunne bare droppe innom med dekket. Jeg tenkte det kunne jo være greit å få det levert inn slik at det var klart til neste formiddag. Da vi kom bort, stod dekkmannen klart til å ta i mot oss, konstaterte hvor hullet var (og det var ikke lite) og fikset det på null komma null.
Så jeg vil bare si tusen takk til Midtun dekk også.
Midtun dekk, det er service det!!!
.
**********
.
SWF knapp
.
The weather forecast for this weekend:
.
Blue sky
.
The Sky Wach blog

38 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Hehe..du skriver så bra at jeg blir imponert. Klart du kommer fram med Volvo og piggfridekk. Flipperspillet i dashbordet sier at YES, ting fungerer!!
Snill gutt som måker snø da :-D
Kommet snø igjen her også..har vel noen runder igjen enda..usj.. "Vi kan ikke gjøre annet enn å klage"
;-)

Gamleheksa sa...

Så koselig med god service. Det lyser opp en snø/slapshvit dag.

God bil og gode dekk gjør vineteren litt enklere å "overleve". Er sjøl sjokkerende fornøyd med piggfritt alternativ. Det var ikke måte på motforestillinger, men...

Ha en flott, snøhvit Bergenskveld. Det varer vel ikke så lenge.

Bjørg 47 sa...

Det er egentlig merkelig det at man kan høre stillheten, og enda bedre 'den hvite stillheten'. Alt blir liksom så STILLE !! Jeg kjører leiebil uten piggdekk nå et par ukers tid (min bil står jo på verksted etter påkjørslen) , og jeg skal teste den til hytta i morgen. I tillegg er den halvparten så stor som den jeg er vant til å kjøre (Oktavia stasjonsvogn kontra Yaris !!)det vil helst gå bra.

Berit sa...

Flink kar det der!!
Og snøen er fin når den får ligge og ikke bli sørpe med en gang.
Liker heller ikke å kjøre på glatta og slett ikke uten pigger, hadde aldri kommet opp bakken her uten. Har prøvd helårsdekk, men har aldri følt meg å usikker. Nå tar jeg heller firjulstrekkeren når det er glatt.

Det var en koselig avtale med matpakkelaging med deg og mannen. Og helt sant, maten smaker bedre når andre har laget den.

Kos deg i det hvite landskapet!

Magny sa...

fniiis... selv har eg bilen på verksted i disse dager,- sitter her innesnødd...

hilsen magny

Tofo sa...

Flott med en hjelpsom sønn;)...og med god service;)

All erfaring tilsier at den blir ikke så langvarig denne "vinteren" heller...får håpe jeg ikke tar feil!
Men det er fint å se på da;)

Lindab sa...

A beautiful blue sky to finish off the series. Like your snow-shovelling helper!

GAWO sa...

Vakre bilder fra en vakker dag.
Nydelig med vinter når vi får den servert som dette. Men det må ikke vare for lenge. Bildet fra turen din er nydelige.

Midttun dekk er også mine venner i nøden. De er så utrolig hjelpsomme. Godt at du kan gi de litt gratis reklame

Ida sa...

I kveld begynner jeg hos deg. ;) Har nettopp postet Sky Watch og du er nummeret foran meg på lista. Jeg ble nr. 100! Juhhu! ;)))Hehe.

Skikkelig vinter og snø er vakkert synest jeg. :)
Jeg liker været vi har om dagene nå.
Og gjennom dine bilder ble det enda vakrere.
Vi har alltid kjørt med piggfrie dekk (har hatt pigger èn vinter). Og det går bra det. Tenk så lite snø og vinter vi har her på våre trakter gjennom vinteren. Da er det ikke bra med alt asfaltstøvet som virvles opp av pigger på bar asfalt. Ikke for asmatikere som meg iallefall!
Du beviste herved at det funker uten pigger ja.

God service må jeg si. Både fra Midtun dekk og Bulle! :)

Er den værmeldingen din helt pålitelig, eller? ;)
Jeg sjekket Yr. Noen byger i dagene fremover, siden blir det sol, sol og atter sol! :)

GAWO sa...

Jeg syntes kjøringen idag gikk ganske greit, men merket så kalrt at det var lite brøytet. Tror faktisk at jeg har en bedre bil enn hav jeg hadde i fjor. Enig??

Bente sa...

Ha, ha, ha....den lille svensken skulle jeg ville se! Lo godt når jeg leste det...:-)
Jeg var i Bergen denne tiden 2005 og da var det også kommet masse snø. Jeg liker det jeg....:-)
Fine bilder som vanlig.
Ha en fin kveld/Bente

Ida sa...

Takk for fine ord. :)
Såg du båten i den røde stripen i horisonten også? Laaaaangt ute. ;)

Guy D sa...

Fantastic winter shots, I especially love the 2nd one of the pathway through the trees, excellent.

Cheers!
Regina In Pictures

naturglede sa...

Utrolig vakre snøbilder du hadde da. Godt du fikk hjelp både med dekk på bilen.
Og med snømåking,flott unge du har:)

Photo Cache sa...

gorgeous shots of your wintry conditions and surroundings.

Rune sa...

Godt skrevet og flotte bilder du deler med oss :o)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Ja, er det ikke godt å lytte til stillheten? Sjelebot er det. Det kaller jeg også service, ja - det er moro å høre sånne solskinnshistorier som du forteller her! Og flink gutt har du, også - som måker for moren sin. KJempefint bilde av grein med snø på. Happy SWF!

Steffi sa...

Wonderful photos!Thank you for sharing.They are perfect for a SWF!Have a nice weekend!

Lene sa...

Hehe. No problem to drive on the snow - we have pigs in the decs ;)

Flotte bilder, Petunia! Og, ja - det ser ut som en sort hvit verden - presis som hos oss om dagen.

KOSTAS sa...

Marvellous post with beautiful photographs with landscapes around from the region where you live!
I love the snow!

imac sa...

Grand post for skywatch

VALKYRIEN sa...

Har ikke bil jeg! Bruker apostlenes hester, og når jeg om dagen ser gatene her jeg bor i Oslo - er jeg glad til! Det måkes hele døgnet, og det er ikke kommunen som gjør det nei! Så jeg pusler rundt med bikkja, hører noen skjellsord om kommunale arbeidere her og der - og plystrer videre...
Flotte bilder!

Anne-Berit sa...

Nydelig sky watchbilde,og så har dere vestlendinger endelig fått snø.Her er det lite snø i år,og nå har vinden ristet trærne fri for det snølaget vi hadde på dem i går,da var det virkelig vakkert ute.
Godt å høre at det er god service å få noen steder.
Ha en kos fredag.

Your EG Tour Guide sa...

Isn't it beautiful the way snow clumps on pine branches?

Robert V. Sobczak sa...

That looks like a winter wonder land!

ArneA sa...

Jeg hater denne årstiden. Snø er vakkert nok det – langt oppe på fjellet.
Hat er ikke noe jeg dyrker, men denne setningen støttes.
Det laver ned her også IGJEN, men jeg har SUV så da går det bra.

Frk.Badegakk sa...

Hahahaha...
Godt å se at det ikke bare er jeg som mumler om snøen på bloggen!=D
Ønsker deg en strålende helg. Selv skal jeg... jobbe... men men!=D

happyone sa...

Looks so cold but oh so beautiful.

Tone sa...

God helg, Petunia!
Er det ikkje deilig å ta helg med så fine (hjelpe)opplevelsar i sekken?

nancysolend sa...

Enig med deg! JA til snø kun på fjellet!! men på julaften kan det godt snø litt. Det er koselig!

Randi sa...

Så flott å høre at det noen ganger er god sørvis å få også.
Fint at du klarte å nyte turen, jeg er så heldig at jeg slipper å kjøre bil for å komme meg ut. Men jeg blir litt lei de samme plassene.

Kjempefint SWF bildet!

Ha en knakende fin helg

Hobbygåsa sa...

Herlige bilder! Jeg kjører også Volvo med masse dill og dall, men noen svenske til hjelp har jeg aldri sett hehe. Og vi har masse snø stort sett hele vinteren... Ha en fin helg!

Villblomsten sa...

Nyydelige bilder :-)
deilig med snø :-)

Rambling Round sa...

Hey, that sure is a big shovel!
Your snow photos are gorgeous, especially the blue sky against the snow-laden bough.

Øyvind sa...

Hei på deg! Herlige bilder du har tatt, det var gøy å se på alt det fine du har her på bloggen din. Gleder meg til å følge den.

Takk for at du tok turen innom bloggen min! Det var gøy å treffe på en Bergensblogger, jeg treffer mest utenlandske hos meg. Har lagt deg til blogrollen. :)

God helg!

Mikelodeon sa...

beautifull pictures, must be freezing cold. Have a great weekend!

GundaM sa...

Dur noen vakre snøbilder. Ikke min årstid heller dette, men du for noen motiver det blir av den ;0)

Kos dæ i hælga!

John sa...

Flotte bilder med fin stemning.