tirsdag 24. februar 2009

Direkte lenker i kommentarfelt

Jeg har fått så mange spørsmål den siste uken om hvordan man lager direkte lenker i kommentarfelt, så jeg velger å lage et lite innlegg her for å forklare dere hvordan dere gjør det.
Dere har sikkert sett at noen skriver kommentar og så er noen ord ble blå skrift (blogspotblogger) og klikker man på disse ordene, kommer man direkte til nettsiden som det hentydes til. For å gjøre dette må man bruke noe som heter HTML koder. Men ikke frykt! Man trenger ikke forstå HTLM kodinger for å gjøre dette. Dere kan bare bruke oppsettet under her og bytte med ønskete lenker og ord, så simsalabim, har dere også fått det til.

Alle slike koder i dataspråket, må ha en inngang og en utgang. Derfor må alltid < href =" ">være med. Det første viser til hvilken type kobling det er og krokodilleklammene med /a i mellom, lukker koblingen.

Den røde skriften under her viser hele nettadressen til websiden man ønsker å henvise (her er det min blogg) til og de ordene som er blå, er de ordene i kommantarfeltet som blir med blå skrift og man kan klikke på (Petunias blogg).

Klikk på rammene under, så de blir større/ lettere å lese.

Det siste her ville sett slik ut i et kommentarfelt:


Dette er Petunias blogg og her finner du alle Petunias Fotosafari innlegg . (Sjekk ut i kommentarfeltet til dette innlegget).

Jeg håper jeg har klart å forklare og vise dette på en enkle måte, hvis ikke må dere love meg å gi beskjed:) Lykke til!!!
Jeg vil anbefale alle å lage sin egen "testblogg" der man kan leke og prøve seg frem. Denne testbloggen lar du bare være åpen for deg selv. Da trenger man ikke å være redd for å gjøre noe galt på bloggen sin. Og man kan skrive koselige kommentarer til seg selv;)



22 kommentarer:

Petunia sa...

Dette er Petunias blogg og her finner du alle Petunias Fotosafari innlegg

Juni sa...

Tusen takk!
Dette var akkurat hva jeg trengte.
Nå skal jeg lage en testblogg og se om jeg kan få det til:)

Nikoline sa...

Hm... Har det med alderen å gjera at ALT er avansert innan data?? Eg vel å seia at det har med INTERESSA å gjera... Eg er i alle fall "heilt Nils",men så har eg aldri hatt interesse for pcèn heller...før no når eg vart bloggar.. Merkeleg dette..kor fort ting snur..
Då er det veeeldig kjekt at slike tålmodige sjeler som deg tek tak og forklarar steg-for-steg!
Takk til deg :0)

Anemone sa...

Herre fred!! kommer jeg aldri til å klare!!

Akkurat sittet å fiklet med mer mer personlig signatur, men huff, ga opp :-((

mreteveian sa...

Et sted må man jo begynne, og å starte med slik linkening / ønske å kunne gjøre det samme, er en fin måte å starte på. Så komme rlitt mer etterhvert, om en har interessen for det :-) Bra forklart!

Hobbygåsa sa...

Du er utrolig snill Petunia - tusen takk!

Petunia sa...

Anemone da!
Ikke gi opp før du har prøvd da!
Ta den første setningen i eksempelet mitt:
1. Alt det som står med svart skrift må stå der slik det står.
2. "Hele nettadressen" bytter du ut med http://littavmeg.blogspot.com "og ordene som vises i kommentarfeltet bytter du ut med": Anemone.
Da vil det stå slik:
Anemone.
Trykk nå på Anemone og se hva som skjer;)

Bente sa...

Jeg har lurt på dette selv jeg, så tusen takk for hjelpen!

Line sa...

Takk for lettfatteleg forklaring, Petunia, men om eg klarar det?? Vel det gjenstår å sjå...
Men det var faktisk ikkje dumt med ein testblogg, det er mykje eg har hatt lyst til å prøve ut som eg ikkje har turt i frykt for å ødelegge/slette noko i bloggen.
Takk for tipset:0)
HA ein fin tirsdagskveld, klem

MajorogMeg sa...

Takk for info..men må bare innnrømme jeg har angst for HTML.. ble svett allerede...

Koselig koselig sa...

Tusen takk Petunia. Kan jeg få lov til å linke og kopiere hele innlegget ditt med credit of course til Mandagstema bloggen min?

Tusen takk for at du la ut :)

Charlotte sa...

Utrolig bra. Må testes, ser du Bloggen min her?

Berit sa...

Jøss Petunia, du er en kløpper på maskin, og så viser du oss også, kanskje jeg får det til...
Har aldri vart glad i denne maskinen før blogginga begynte, men har lært så mye at det er helt utrolig. Tidligere våget jeg nesten ikke skru den på....
Får lage en testblogg å se på disse tegna.
Tusen takk til deg!

Jannicke sa...

Det er så kjekt når noen klarer/gidder å forklare slike vanskelige ting på en lettfattelig måte. Må testes med én gang. Tusen takk Petunia. God natt, hilsen Jannicke

Jannicke sa...

Hmmm, gjorde det tydeligvis ikke riktig med linken til bloggen din Petunia

Sånn.

Anne-Berit sa...

Stilig,tusen takk for forklaringen,har lenge lurt på hvordan man gjorde dette.Klem!

Sonja sa...

Så flott at noen tar seg tid til å lære bort små "hemmeligheter".Tuesn takk til deg som tar deg tid til det.

Jeg har ikke rørt en PC før min datter laget seg blogg.Ble jo nyskjerrig på dette da. Så det har tatt tid å skjønne dette her.Man måtte jo til og med finne ut hvor bokstavene står på tastaturet. Men litt etter litt har jeg begynt å få orden på det.Jo mere man lærer jo gøyere blir det.

Renathe sa...

TUSEN TAKK! :) Holdt på med html-programering en gang for mange år siden, da jeg hadde en litt avansert hjememside, men husker jo ingenting av det nå. ;)

Anne på Moseplassen sa...

Jeg synes egentlig det er frustrerende å skrive koder, så jeg pleier ofte å lage en post med det jeg vil ha inn av lenker, så går jeg i rediger HTML og kopierer ut det som står der, og limer så inn i kommentarfeltet. (også sletter jeg bare den posten jeg starta på)
Funker kjempebra :)

Tone sa...

SUPERT!!
Den skal eg bruke.

Elin sa...

Supert !
Takk skal du ha Petunia.
Har skrevet skjulte linker på andre nettsteder, men har ikke greid dette her. Nå vet jeg hvorfor.
En annen ting du kanskje også kan forklare. Hvordan får man signatur eller bloggnavn på bildene i bloggen ?

Camilla :) sa...

Flott og lærerikt innlegg! :D Takk for hjelpen ;)