mandag 9. februar 2009

En kald dag i helvete

Moon
.
Vinteren har tatt en godt tak her på min kant av landet og snøen ligger som et lunt teppe over byen. Det kunne sikkert ha vært vakkert, men i dag har jeg ikke klart å glede meg over det..
Det er for kaldt, men det er egentlig ikke det som har satt meg litt ut...
Jeg har hatt en rimelig tøff dag - i alle fall sett med mine øyne.
Jeg har gruet meg i ukevis. Ja, faktisk siden rett før jul da jeg egentlig hadde denne timen.
Jeg kan blygt innrømme at den timen skulket jeg og fikk utsatt til i dag ved å hoste litt falskt i telefonen og skylde på sykdom. Akkurat som det hjalp! Hadde jeg gått den gangen, hadde jeg vært ferdig med det hele.
Jeg har vært til tannlegen, eller en tannlege som også gjør kirurgiske inngrep, og operert i munnen. Det hele var fort gjort og selve inngrepet ikke noe å syte for, men det er det helvete jeg gjennomgår i forkant som sliter en ut. Ikke er jeg glad å gå til lege, tannlege eller å bruke noen form for medisiner. Etter en lite hyggelig episode med noe penicillin for noen år siden, hvor det bare var flaks som gjør at jeg sitter her i dag, så tror jeg at jeg får anafylaktisk sjokk bare ved å ta en vitaminpille... (Teoretisk sett, er det jo mulig da - og tanken på det plager meg litt...) For å gjøre en lang historie kort, så kunne det fort ha blitt litt andre "Sky Watch" bilder dengang...
For meg står tannleger og leger for smerte og ubehageligheter og jeg har det like ille når jeg følger ungene... Dyrlegen derimot, går jeg gjerne til.
Men det gikk nå bra i dag selv om stingene løsnet etter et par timer (tannlegen sa det ville forsvinne fort, dog mente hun sikker ikke så fort) og jeg har blødd en del. Ikke har jeg noe særlig vondt heller (jada, jeg vet at natten kan bli lang) og jeg fatter ikke hva jeg skal med alle de Paralgin forte tablettene. Det må nok være mange nok til å sette meg helt ut siden det sterkeste jeg har tatt noen gang ,er Fisherman's friend med salmiakk smak.
Jeg sitter nå i sofaen med teppe på, foret på vafler som min mann har laget (siden jeg bare skal spise "bløt" mat), og synes at det ikke er så gale likevel...
For når månen går ned, går solen opp
og livet går videre....
.

Morgenglød

38 kommentarer:

Bjørg 47 sa...

Så flott månebilde !! Jeg så den DIGRE månen da vi var på vei fra hytta i går kveld, men det passet aldri å stoppe. Ein annan gong. I dag tidlig hadde sola overtatt før jeg kom meg ut. Rene syvsoveren, som ikke starter på kolleturen min før halv åtte, det er jo langt utpå formiddagen !! Men kaldt var det, minus 22, det er jo bare å kle seg !!

I huset ved bekken sa...

Uff da, det er ikke greit. Er helt enig med deg at det verste er å grue seg.
Deilig er det etterpå når det endelig er gjordt, og man i tilegg får litt deilig omsorg.
Håper du får sove godt til natta, hvis ikke kan du jo ta deg en pillerus natt.
Klem Kate

Sommertid sa...

Ojje...håper du ikke får en for tung natt/dag imorra. Ikke noe moro å ha tannlege/legeskrekk. Jeg har tannlegeskrekk, men den er adskillig mildere etter at jeg fikk meg en tannlege som vet å behandle oss med skrekk for tannleger. Og jeg vet hvordan det er å få allergisjokk...måtte til legevakta å få motgift jeg..3 sprøyter med noen halvtimers mellomrom..og mye venting før jeg omsider ble erklært utenfor faresonen...Men nok om det. Ønsker deg en god uke...ja for uka har jo nettopp startet :-D i kveld er det fullmåne...

siv anita sa...

Åhhh så nydelig bilder:-D

MajorogMeg sa...

Å trøste bære...Må jeg ta et kirurgisk inngrep i kjefte, så må jeg jaggu hoste endel jeg også. Er livredd tannlege og skal dit selv nå på torsdag. Har gudd meg siden innkallingen kom i posten.
Vær glad du er ferdig med inngrepet iallfall. da er det bare resten igjen..ja og livet går heldigvis videre.

Linda sa...

Ja det er jamen meg kaldt i denne byen nå!! Tok meg nettopp en tur med hunden og det var bare helt nydelig!! Kjenner til det med tannlegen..Var selv hos tannlegen på fredag men gikk ut med null hull! Så jeg var veldig fornøyd og ikke så mye fattigere..;o)
Lykke til!!

BEA sa...

Huff, nei du er ikke alene om det med tannleger.. rene marerittet..
og ikke så bra at du har kjempereaksjoner på medisin.. har jobbet ved allergologisk lab på UNN og skjønner godt du er engstelig..

Men herlige bilder var det i allefall her..

Du får ha en riktig god kveld og god bedring..

Ida sa...

Bildene dine er iallefall HIMMELEN! :)))
Vakkert!

Godt å høre at det hele er overstått da.
Vi mennesker bruker veldig mye krefter og energi på å grue oss til diverse i forkant ja....

Fint å høre at du får god pleie. På den måten kommer du deg kanskje enda raskere. Håper det!
God bedring.

Klem fra meg på Sotra til deg i verdens vakreste by!

Berit sa...

Uff stakkars deg som har en slik skrekk!
Led litt av denne panikken før, kaldsvetter, var dyvåt, og hadde nærmest kampetrekninger i armer og bein, men aldri nå lenger.
Men når du kan få allergisjokk, da er ikke ting å spøke med.
Håper du har det bra og at ikke natten blir ødelagt av verk.

Nydelig bilde av månene. Nå skal jeg ha en tur ut å gå tur og nyte dette kalde vakre.

Trøsteklem herfra.

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Æsj, jeg vet hvordan du har det nå! Jeg har operert ut 2 visdomstenner. Jeg var ikke så tøff jeg heller, jeg måtte ha med meg gubben i tilfelle jeg skulle snu i tannlegedøra.. Men det er godt å ha det overstått, selv om det kan gjøre litt vondt etterpå og man bare kan spise grøt og suppe, ja og vafler da :0)

Bente sa...

Ja stakkars deg, vet hvordan det er med den skrekken! Har heldigvis kommet meg over det verste med god hjelp fra min nåværende tannlege, han som eier hesten jeg trener. Før det fikk jeg narkose for att jeg i det hele tatt skulle få noe gjort i munnen. Har også allergi mot penicilin men har klart meg fra en sånn opplevelse som du har hatt, heldigvis!
Men nei å nej for noen nydelige bilder du har tatt!! Jeg må jo si att jeg lengter mer til Bergen nå etter jeg begynte å lese bloggen din enn jeg har gjort på lenge!
Håper du får en så bra natt som du kan/Bente

Eli Kristin sa...

Vakre foto som alltid, du er så dyktig til å ta bilder! ;O

..og jeg håper formen er bedre.. Jeg hadde tannlegeskrekk før, så jeg har stor sympati med deg. Ønsker deg god bedring og håper du får ei god natt også! *klem*

Juni sa...

Ja i natt lyste månen skikkelig sterkt. Den laget skygger utenfor på plenen her og skinte inn i huset så jeg var sikker på at det plutselig var blitt fler utelamper her hos oss.

Og mogenen var skinnende og vakker - herlighet for et lys vi har både natt og dag nå for tiden.

Leger, tannleger, osv er ikke mine favoritter heller, men jeg er takknemlig for at noen har valgt de yrkene for ellers... hvordan ville vi hatt det da?
Jeg og gruer meg hver eneste gang jeg får innkallelse til tannlegen, men biter tennene sammen og går, om ikke med friskt mot så i allefall går jeg.
Du har vært flink og fortjener litt vaffelkos servert av din mann.

mimouna sa...

Høres ut som om du hadde det verst FØR operasjonen, fryktelig å gå slik og grue seg. Bra det er overstått nå! Gode bedring!

Angelo sa...

Nydelig bilde!! Vi har også hatt en slik måne her i går kveld og i morges, men jeg tok ikk med meg kameraet....

Tannleger er noe dritt, men noen er faktisk verre enn andre. Jeg har aldri hatt tannlegeskrekk, men da jeg skiftet til ny tannlege etter flytting så kjente jeg at jeg etter et par ganger og med fjerning av et par visdomstenner at jeg gruet meg til å gå til denne tannlegen igjen. Hun var så utrolig hardhendt at alt gjorde vondt. Etter å ha feiget ut før en time så skiftet jeg til ny tannlege og her er det heldigvis ikke noe å grue seg for. Jeg skal dit faktisk på torsdag og jeg krysser fingrene for at alt er vel. Jeg krysser fingrene for at du får sove i natt!!

Her har vi fått mer enn nok av både kuldegrader og snø. Jeg må si det er vakkert, men samtidig savner jeg varmere og grønnere tider :) Gleder meg til våren (selv med pollenplager :)).

Ha det flott så lenge!

Klem, Kristin :)

Marie sa...

Takk for kommentarar hos meg :)

Her hos deg måtte eg ha med meg ALT eg hadde gått glipp av!!!
Nydelege bilde og tekst med meining.

Må vere godt å vere ferdig med operasjonen i munnen. Eg hadde veldig tannlegeskrekk før, men det har gått betre dei siste åra heldigvis. Eg har ein hjartevarm og omsorgsfull fastlege så der kjem det an på kva eg feilar om eg er nervøs eller ikkje.

God varm klem til deg :) På den sida du ikkje har vondt!

Anita K sa...

Nydelige bilder, og ang tannlegen har du min fulle sympati... jeg skal i neste uke, grøss og gru.

Hobbygåsa sa...

Uff stakkars deg, jammen godt det ikke er så ille nå etterpå. Kjenner til denne tannlegeskrekken, men jeg har nå ingen god grunn jeg da. Nydelig månebilde du har tatt! Du er visst like glad i vinter som meg, jeg er overbevist om at jeg skulle vært født i Afrika eller noe sånt hehe.

Ruth sa...

Vi har vinter her også, men alt for lite av det etter min mening. Jeg LIKER vinter, kaldere jo bedre. Helt perverst, jeg vet.

Tannleger er helt pyton. Jeg var "sammen" med en engang - og han hadde den verste tannlegeskrekken jeg har vært borti. Jeg trøster meg litt med det iblant.

Tofo sa...

Stakkers deg!!! Jeg føler virkelig med deg! (...for jeg har tannlegeskrekk!)
Trøsteklem;)

Anne-Berit sa...

Nydelige bilder hadde du iallfall.Tannlegebesøk er et nødvendig onde som jeg gruer meg like mye til hver gang.Og med den skrekkopplevelsen du hadde den gangen,så skjønner jeg godt at både leger og tannleger ikke er favoritter for deg.Håper det ikke gjør så altfor vondt,og at du blir helt i orden igjen snart.Paralgin forte slår meg rett i dørken,så de er jeg litt redd for å ta.Men de er effektive mot smerter.
God bedring.Klem fra meg!

Stine ☆ sa...

Kjempe flotte bilder! Spesielt månen, var jo fantastisk!

Jeg har lagt ut et fotosafari-innlegg

Ha en fin uke!

Siw Aina sa...

Nydelige bilder. Ellers så kjenner jeg meg godt igjen i det du skriver. jeg hater leger, og tannleger, og er redd pinex ol...
Men å ta med hunder eller hest til dyrlege derimot, det gjør meg ingenting.

kate sa...

De to bildene, Petunia, de tok virkelig pusten fra meg, fantastisk nydelige begge to!!!
Så fint i alle fall at du er ferdig hos tannlegen, nå slipper du å grue mer for denne gang, og jeg håper du ikke får så mye vondt i natt.
Anafylaktisk sjokk er ikke til å spøke med, det var nå enda bra at det gikk fint den gangen..
Nå skal jeg titte litt til på bildene dine før jeg vandrer videre i Bloggland,
klæm fra Kate:)

Anemone sa...

Stakkar lita da som kjente på den ekle følelsen i går. Synes selv jeg kjenner anstfølelsen krype oppetter ryggraden.
Ting men ikke vet hvordan er, er vi nå naturlig litt skeptiske til også da.

Håper nå du får en bedre dag i dag min venn.

Klem kommer herfra.

Ewa sa...

Hej Petunia, och tusen tack för dina rara ord.

Du har också en mycket fin blogg, och underbara bilder.

Lider med dig angående ditt tandläkarbesök. Jag opererade ut 2 visdomständer för en massa år sedan, och jag hade så ont i 3-4 veckor efteråt, så jag trodde huvudet skulle ramla lös.

Länkar till dig, och kikar in igen.

Ha en fin dag!

Kram Ewa

25% norsk ;-)

Qehenne sa...

Heisann. Helt fortryllende månebilde du har tatt!Det var virkelig stemningsfullt. Håper at natta har vært uten for mye smerte etter møte med tannlegen igår Jeg får vondt i munnen, bare jeg leser om det, er livredd selv! Lykke til.

organic-lizzi sa...

Åhhh!!Håper det er bra i dag!!
Fy f...;skjønner du har gruet deg..
Jeg har pridontitt,og må sette inn bro&operere litt som han sa..Gruer meg skikkelig allerede selv om jeg ikke kommer til å gjøre det før til høsten..
Veldig glad "jeg ble kjent med deg"fra denne siden&ikke fra sky watch..
Ha en så god dag som overhodet mulig&Stooooor klem fra Randi

Charlotte sa...

Åh ja.. kjenner godt til den følelsen ja. Jeg har vill panikk i flere uker før jeg skal til tannlegen. Jeg byttet faktisk tannlege da jeg ikke orket mer vondt. Den jeg har nå gir meg en sprøyte midt i bakerst så blir jeg helt bedøvd og kan slappe av. Mye bedre.
Leger er ikke noe problem heldigvis.

Lekkert månebilde. Prøvde å ta et slikt selv i går, men det ble bare noe surr.

Lisa sa...

Sniker meg inn her i slutten av lunsjen. (ikke si det til noen)
Jeg håper du er bedre i dag og du har min fulle sympati. Tannleger er noe herk og bare å betale hos dem, får meg nesten til å besvime..Siden jeg er gift med en lege, så kan jeg ikke si at jeg ikke liker leger, men noen leger er verre enn andre. Noe skulle bare kommet ut av skapet når pasienten lå i narkose og det var klart til operasjon. De er flinke med det faglige, men kan ikke behandle mennesket.
Men det er vel et speilbilde av samfunnet ellers.
God bedringsklem!

Koselig koselig sa...

Trøsteklem oversendes herved!!! :)

9na sa...

Næmmen stakkars deg da... Tannleger er skumle folk, ja, der er jeg enig, men leger er da så ymse i slaget...

ArneA sa...

God bedring.
Paralgin forte er gode å ty til når smertene endelig kommer.
Ellers er tannleger ikke det verste du kan finne av legestanden, men det blir gjerne bra etterpå

bea3855 sa...

Hei igjen...lenge siden sist...
jeg vil gjerne bli i gjengen med Fotosafari og vil enna i dag har en vinterbilde ut fra her i T'land, vi har nemlig ogsa masse snö her i dag (hunden elsker det jo)....manebildet din er virkelig nydelig! Vil sende det ut pa engelsk bloggen min:
www.bea-nype.blogspot.com! Fin ide og fin widget med hellristet elgen!
Bare min smak...
Tirsdagsklem
Beatrice

Miamor sa...

Uff og huff min venn..men solen går opp igjen over flotte damer..som deg min venn ;) Lykke til ;)

Som mine dager er sa...

Ha ha ... jotakk jeg forstår deg så innmari godt. Selv ønsker jeg bare å få det overstått fortere enn flint når jeg gruer meg til noe. Jeg hater å gå å grue meg ;-)

Kos deg med vel overstått.

Bissi days her, men man kan ikke skippe bloggingen. Jeg bare må ha det - bare må ha det !

Klem fra Marit

Stine ☆ sa...

Nå har jeg laget en etikett som heter fotosafari.
Du finner den i etikettlista i venstre kolonne. Jeg vil gjerne ha etiketter under innleggene også, men de vises ikke selv om jeg har hukket av for det. Noen tips?

GAWO sa...

..taaaakar lita...
Går det bedre med deg nå? Jeg skjønner godt at du kvir deg enormt på forhånd. Og underveis er det heller ikke noe. Føler faktisk med deg her jeg sitter. Håper du får en god natts søvn og at du så er tilbake i slaget igjen. Men si det ikke høyt... for da får du kanskje vaffler noen dager til :-)

Bildene dine er supre. Som vanlig.