lørdag 14. februar 2009

Vinter og sne, Petunia stabber avsted....

Winter wonderland
.
I følge metrologene skal snøen muligens forvinne herfra i begynnelsen av neste uke.
Jeg tenkte derfor at det var best å dokumentere at jeg faktisk har vært en tur på ski.
Ikke en lang en, men likevel ...
Nå er ikke skigåing min store lidenskap, men det er flott mosjon og Jølle får tatt seg skikkelig ut. Han trekker meg opp bakkene og langer ut for å ta meg igjen når det går nedover.
Jeg hadde nok ikke scoret så høyt i stilkarakterer. Med ski på beina ser jeg mest ut som en nyfødt elgkalv og hockeystilling er egentlig jeg bare noe jeg utøver på offentlige toaletter. Og det er ikke ofte jeg er der heller...
Jeg kjenner i hele kroppen at jeg ikke lenger er bygget for fart og spenning. Når den ene skien i stor fart bestemme seg for at den vil vestover og den andre skien allerede har retning rett øst, da ser jeg faktisk livet mitt passere i revy...
.
P1000675
.
Jølle derimot synes dette er helt topp og når jeg må ta meg et minutt og gjennvinne fatningen, benytter han anledningen til å drive litt skogsarbeid.
.
Dinosaurski
.
Med fare for å bli kraftig mobbet av mine kollegaer, viser jeg likevel frem mitt forhistoriske skiutstyr. Det er faktisk kjøpt inn lenge før det ble søkt om OL på Lillehammer og er brukt omtrent like mye som bobsleighbakken de bygget der.

Her er ikke snakk om Gore- tex votter heller, men gode gamle strikkevotter vasket og brukt så pass mye at de er ganske så vanntette. Og varme!
.
Votter
.
Ikke hadde jeg skismørning heller og etter å ha tråkket over en myr, kunne man tro jeg hadde platåski. Akkurat der og da, kjente jeg hvor inderlig jeg hater å gå på ski.
Men jeg innser jo at å ikke ha utsyret i orden, faktisk dreper det meste av gleden.
.
Vinterkunst
.
En vakker turopplevelse var det uansett. Og når man kommer hjem med eplerøde kinn og en fornøyd hund, da glemmer man fort at man ikke er et vintermenneske og absolutt ikke født med ski på beina....

35 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Takk at vi er i flertall. Jeg liker heller ikke skigåing. kanskje noe av grunnen er at jeg har ski som ble kjøpt inn på slutten av 80-tallet? Som klabber..platåski..hehe..
Nei takke meg til gode tursko og traske i ivei. Det er saker det!!
Bra Jølle tok llitt skogsarbeid underveis, det trengs alltid. Det mener Major også!!
klem fra Major&Mossan

Annepålandet sa...

Utstyret ser helt flott ut, særlig selbuvottene. Men jeg vil anbefale litt skismøring - det gjør susen! Og bildene er flotte, som vanlig!

Monika sa...

da er vi fleire som er i den klubben :)
God helg
Klemma fra monika

kate sa...

Godt å høre at det er flere som ikke er glade i skigåing. Jeg har hatt langrennski på beina 2 ganger de siste 15 åra, og skiene jeg bruker har jeg arvet etter svigermor på 80,,,, så da kan du tenke deg hvor mange år de er:) Ikke nymotens i alle fall!!
Flotte vinterbilder forresten:)

Sommertid sa...

Skigåing ?? skal visst være oss nordmenn det...vi skal jo være født med ski på beina...men itte je. Liker ikke ski...aldri gjort, men jeg elsker å se på Skiskyting, da er det full spenning fra første stavspark. Nei...for å unngå å MÅTTE gå på ski så har jeg unnlatt å kjøpe meg nye etter at de forsvant...på en eller annen flyttelass...for maaange år sia.
God helg !.

Charlotte sa...

Ja slikt utstyr hadde jeg også. Skiskoene knakk i sålen. Så da jeg gikk for å kjøpe nye, holdt de på å le seg ihjel i butikken. Jeg er tydeligvis "outdated".

Randi sa...

Skiene mine havnet på søppeldungen for mange år siden. Sier jeg er "allergisk" mot vinter... Vinteren liker jeg best på bilder. Og dine bilder var flotte!

Ruth sa...

Jeg syns du er tøff. Jeg likte å gå på ski engang, med det er veldig lenge siden - og jeg tror at om jeg hadde forsøkt meg nå så hadde jeg sannsynligvis slått meg ihjel. Jeg syns skiene dine ser moderne ut jeg. De siste skiene jeg hadde var treski med binding som gikk rundt hælen.

Ha en super søndag.

Bente sa...

Synes det var godt gjort av deg Petunia! Særlig for å ikke være et "skigåermenneske" :-)
Herlige bilder!

BEA sa...

Godt å se at det er flere som ikke har den store iveren etter bortoverski..platåski og bakglatt kan jeg alt om.. og de største dellene i bakken er etter meg..

Ja, nå er det ikke akkurat et stort problem med skigåing her i Danmark men gubben ymta frempå om skiferie i Norge.. ha,ha sa jeg bare.. jeg drar vel ikke til gamlelandet for å gå på ski..glem det!!

Vet du, nå sitter jeg her å nynner om Petunia som labber avsted..:o))

Nydelige bilder har du i allefall tatt, og de vottene skulle jeg gjerne hatt.. tusen ganger bedre enn Goretex..

Ha en deilig søndag.

Runa sa...

Skismøring kan du jammen koste på deg...neste gang!Det gjør susen i oppoverbakker i allefall..kan du tenke noe værre enn bakglatte ski oppover..?Det er ikke utstyret som teller mest :-)det er gleden!!Og den hadde du....i allefall når du ikke hadde platå ski ..he he!Du skriver så morsomt!Ha en kjempefin uke!

Anemone sa...

Utrolig synd å si det, for egentlig kunne jeg virkelig ha tenkt meg å fortelle nå at jeg er en super skigåer med kondomdrakt å stil a`la de norske skijenter, desverre stiller jeg i samme kategori som deg, også når det gjelder utstyret :-)))

Men vi kommer da oss ut!!!???

Mokomoko sa...

Imponert, stå på, så plutselig sitter telemarsvingen igjen!
( skismurning heter skifeller!)

ArneA sa...

Utstyret er alfa og omega.
På seg selv kjenner man andre.
Det viktigste er imidlertid at barna får moderne utstyr. Ellers blig gleden borte.
Jeg har fortsatt mine gamle Bonna treski i kjelleren

mimouna sa...

Jeg glemte skiene mine igjen på bussen tidlig på 80-tallet jeg. Så da har jeg jo en god unskyldning, ikke sant? Fikk litt flahback av dine lidelser, hehe! Og i dag regner det!

Ha en fin søndag! :o)

9na sa...

Hihi du får jo sagt det du da.. Du får liksom uttrykt akkurat det vi andre mener og tenker.. Skal vi ikke danne en forening; "Pliktoppfyllende Skiløpende Sommermennesker"?

organic-lizzi sa...

Slenger meg på den der med å ikke akkurat elske skigåing..Tror ikke perfekt utstyr hadde gjordt susen for meg...
Supre bilder da & Veldig glad det gikk bra med deg:-))
Skikkelig kos dag & Stooor klem fra Randi

Bjørg 47 sa...

Du skriver så morsomt, at jeg nesten fikk lyst på en skitur, men bare nesten!!!!!! Mitt barnebarn skulle på leirskole (må være ca 10 år siden), han hadde ikke 'bortoverski', brukte samme skostr. som meg, så jeg kjøpte støvler og ski som han lånte. Har faktisk brukt dem noen ganger, men ........... 'Heldigvis' er det ikke skiterreng rundt hytta vår !!!

Petunia sa...

Godt å lese at ikke alle nordmenn er født med ski på beina, men har det slik som meg;)

lisa sa...

Jeg er en påskeskigåer. Kun da. Ingen i hele verden får dra meg ut på ski ellers på året.
Men i påsken er det et must på svigerforeldrenes hytte på Kvamskogen. 5 dager med swix,kakao og kvikklunsj. Den 5. dagen begynner jeg å få taket på det føler jeg, men da havner jo skiene i takboksen til neste år!

Tone sa...

Hei du!
Jeg har ikke vært innom deg før , men etter å ha lest noen innlegg her, kjenner jeg at jeg garantert kommer igjen!
Jeg lo godt når jeg leste det du skriver - og kan kjenne meg igjen på en rekke ting. Men jeg LIKER å gå på ski da, det er da noe :-)
Har fått oss valp, BIRK, og var egentlig på tur til setra på fjellet, men en liten skade i går endte hos veterinær, og sjøl er jeg i influensa-land, så vi håper at det meste er over innen et par dager så vi får dratt allikevel.
ha en fin uke! med eller uten ski på beina.
Tone

Elisabeth sa...

Hehe, du vet å sette ord på opplevelser. Jeg liker heller ikke å gå på ski, så jeg hadde et par SMØREFRIE ski jeg hadde arvet helt til jeg ble gift. Da tok mannen min tak og kjøpte helt nytt utstyr til meg. De er ikke smørefrie. Det er sant som du sier; tøft når det står på, men du verden så godt når man kommer hjem og turen er over.

Klem

Tone sa...

hei igjen!
se www.birksverden.blogspot.com

linker deg jeg og!!
tone

kari - carpe diem sa...

Der var dama ute på ski, ja gitt!
Nå har jeg da i 15år brukt dette ubrukelige kneet som unnskyldning for å ikke dra på ski-tur...men jeg håper jo selvfølgelig at det likevel blir såpass at jeg kan prøve meg i løypene neste vinter. Iallefall for ungenes del om ikke annet. Men da tror jeg det må invisteres på utstyrsfronten, gitt...Landsem-ski fra 1985?!? Noen bedre?

Miamor sa...

Ja..si det du..jeg tar iallefall et bilde jeg har tatt og printer ut på et ark beregnet til T-skjorte trykk...så stryker jeg dette over på et stoff--jeg har brukt lin..så bruker jeg decoupagelim og limer det opp på lerretet jeg skal male på...så grisler jeg i vei med å male rundt bildet..ikke over akkurat..og evt.putter inn noe tekst...ikke helt ferdig enda ser du....ha en super søndag..spør gjerne mer..jeg har ikke lest det noe sted.. ;)

Annepålandet sa...

Jeg melder meg gjerne inn i "Pliktoppfyllende Skiløpende Sommermenneskers forening", som 9na foreslo. Tror vi trenger en slik forening, faktisk - til gjensidig oppmuntring og støtte!

Lindaen sa...

Du imponerer stort!! Syns skiene så supermoderne ut jeg! Og det sier jo kanskje litt om meg og mine skikunnskaper! :D

A-mora sa...

Da er vi to stykker her i landet som har skiutstyr fra 80tallet:)) Kan ikke si dem er godt brukt. Har ikke gått på ski på mange år. men og gå tur på føttene det er trivelig det:))
Ha en fin søndag:))

naturglede sa...

Mine ski er også forhistoriske.
I kulda fungerer de supert. Treski glir så fint som bare det. Men når det blir mildt, blir det veldig vanskelig å gå med de digre kladdene under skiene. Jeg har glassfiberski også,men de er ferdigsmurt med klister fra i fjor, og egnet seg ikke for minus tolv:)
Ikke lett dette her. Det var greier i gamledager da jeg bare smurte med et gammelt stearinlys på milde dager. Det må jeg da prøve en dag snøen er kram? Fin søndag til deg, og vær stolt av din tur. Vakre bilder:)

Tofo sa...

Herlig innlegg;)
Kan ikke huske sist jeg hadde ski på beina...=)

GAWO sa...

Tja, hvor gikk nå denne skituren? Jeg har saumfart hver busk men kjenner meg ikke igjen. Kan det være "oppover bakkene her"? :-)
Misunner deg litt for du vet at jeg trives veldig godt på trepinner. OK, plastpinner som nå er smørefrie.

Jeg ruslet rundt ved Skjold... og fyren tok det pent. :-)

Jannicke sa...

Hehe, det er tydelig ganske mange som er i samme gate. Jeg prøvde meg på langrenn for første gang på 15 år i dag. Ønsker deg en fin uke.

Tone sa...

Skiutstyret er vel OK det!!

Smørningen derimot!

Ida sa...

TAKK for at jeg fikk bli med deg gjennom dine flotte bilder! :)
En fryd var det, ja!

Hønehuset sa...

Nå har jeg gått og nynnet på overskriften din i flere dager!!! Argh! HAHAHA