fredag 6. mars 2009

ABC i ord og bilder # 1

VELKOMMEN!!!!

Da er vi i gang med den norske utgaven av ABC Wednesday. All informasjon om hvordan dette foregår, finner du i innlegget under her. Skulle noe være uklart, er det naturligvis bare til å ta kontakt. (Du kan også lese her for informasjon.)

ABC logo


Min A er for Amalie. Amalie Skram.
Født i Bergen 1846 og døde trist og syk i København i 1905. Mye av det Amalie Skram forfattet, var nok selvopplevd, men omskrevet slik at det ikke skulle bli gjenkjent. Hun ble overhode ikke tatt alvorlig for sine bøker og noveller da hun levde, men fikk stor anerkjennelse som naturalistisk forfatter etter sin død. Hun var veldig opptatt av kvinnens og de fattige sine levekår. Hun omgikk store menn som Arne Garborg og Bjørnstjerne Bjørnson, med disse herremenn så nok mest på henne som et frisk pust i hverdagen uten å ta hennes forfatterskap særlig alvorlig.
Amalie Skram er kanskje mest kjent for Hellemyrsfolket og Constance Ring.
Du kan lese mer om Amalie Skram her og du kan også lese hva jeg mente om slektsromanen Hellemyrsfolket her. Denne flotte statuen finner du på Klosterhaugen i Bergen og den er laget av kunstneren Maja Refsum.



Amalie Skram 1
.

Vil du være med så heng deg på!

ABC i ord og bilder er bygget på Denise Nesbitt sin idè ABC Wednesday.

ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

71 kommentarer:

naturglede sa...

Yes, jeg greide det, og ble først. Jippi!!!! Dette gikk litt fort hos meg, men jeg lover å gjøre det litt bedre siden idag. Måtte bare fortelle deg at jeg synes du er helt herlig som begynte dette. Lykke til, til deg og alle de andre. Ha en festlig ABC på norsk:)))))

Anne-Sophie sa...

Veldig morsomt at du startet dette!
Fine bilder som viser Amalie Skram. Jeg har stor sans for henne og har de fleste bøkene i bokhylla mi.

Lene sa...

Man bør kanskje ikke inrømme at man aldri har lest noe av henne, men sånn er det altså. Flott innlegg om henne her hos deg :)

Og flott ABC initiativ, Petunia :) Vel igang og gratulerer :)

organic-lizzi sa...

Flott initiativ,og supert innlegg fra deg:-))
Blir med stoor glede med,og finner ut i løpet av dagen hva det skal inneholde..
Super dag &
Stoor klem fra Randi

Anemone sa...

Denne dama har du hatt innlegg om før du Petunia. Tenker så det knaker om jeg har lest noe av henne, men kan faktisk ikke komme på noen verdens ting.

God helg til deg min venn.
har med meg pc`n da så kanskje er det håp om at en kan overleve helga...

klem herfra.

RuneE sa...

Så forsto jeg da endelig hva du drev på med. Eneste unnskyldning er at jeg har vært både ute av drift og bortreist (mer enn vanlig...)

Din egen A er en meget verdig begynnelse og fin representant både for by og litteratur.

Bitt@mi sa...

Jeg har lagt ut bilde av aprilblomst!

Liv sa...

Amalie er stor dame i norsk litteraturhistore, verdig sin plass i dagens ABC - runde!

FrkSnupp sa...

Jeg er med =)

GAWO sa...

Gratulerer med oppstart av ABC. Jeg tar hatten av for deg. Du sprudler over av engasjement og kreativitet.
Starten din er super. Den godeste Amalie er beundringsverdig og en fin fin start som A.
"Hellemyrsfolket" burde alle lese og særlig de som har tilbrakt en stund på Vestlandet.
Jeg har ikke noe godt innlegg som kan passe på A. Hummm, ...mangler jeg fullstendig kreativitet for tiden? Håper det bedrer seg for jeg har veldig lyst til å bli med på dette. Tok en runde på den engelske varianten, men det ble litt vanskelig siden det tar så lang tid å skrive engelsk.

Jeg ønsker deg lykke til.

Koselig koselig sa...

ops Petunia, slett min første link (Mette) jeg glemte å linke direkte (fy meg!) har gjort det på nytt nå!

KJempefin A du har startet med. Amalie Skram leste jeg på gymnaset. Hadde veldig sansen jeg også for henne :)

Lindaen sa...

Eg e' med og!!!

Line sa...

Ja, då har eg lagt ut mitt
bidrag:0)
Eg la meg først inn med direktelink til innlegget, men den går det ikkje an å gå inn på...
Så no ligg der berre link til bloggen...*sukk*, bedre lykke neste gang...
Kan du slette den første linken?
Ha ein fin fredag, min venn:9)
Klem

Line sa...

He he, vart så oppkava at eg gløymde å kommentere ditt bidrag...
Kjmepeflott start:0)
Amalie Skram var ei imponerande dame, og Hellemyrsfolket er ein av mine absolutte favorittar på bokfronten!!
Kjekt med litt faktaopplysningar og den statua var utruleg flott...

Hobbygåsa sa...

Kjempegøy Petunia! Jeg har vært uten nett i flere dager, men er oppe igjen akkurat tidsnok til å være med. Ha en fin helg!

Hobbygåsa sa...

Oj, du hadde lagt ditt bidrag sammen med linkene - ja ja da får du en kommentar til her hehe. Bidraget ditt er jo kjempeflott da! Flotte bilder og flott tekst, dette var skikkelig bra og gjennomarbeidet!

GAWO sa...

Greide det!
Jeg er med.
Håper posten faller i smak :-)

Berit T sa...

Jeg var visst så ivrig at jeg slettet hele kommentaren til deg, ser jeg...! Hadde skrevet da jeg postet, men men. Telefonen ringde akuratt da, får skylde på det.

Dettte var flott informasjon om Amalie Skram.
Takk for at du startet dette på norsk, og håper det blir mange som blir med.
Ha en fin kveld.

marteks sa...

Hei!
Kom over bloggen din og utfordringen tilfeldigvis via hobbyforum nå i kveld. Jeg er med! Jeg har ikke vært borti ABC Wednesday så konseptet er nytt for meg, men jeg falt for det med en gang. Nå skal jeg på surfe-runde og se hva alle de andre har lagt ut.

Flott innlegg om Amalie Skram, jeg har ikke lest noe av henne tror jeg. Synd og skam egentlig.

Ha en flott helg!

Sommertid sa...

Heisann ! slenger meg med jeg..håper linken fungerer slik den skal...Takk for at du har satt igang det her Petunia. Fin begynnerlse hadde du med Amalie Skram. Keep up the good work, lady :)

Lise H sa...

Da var jeg også med!!

~♥~ Monica S sa...

Hei Petunia.. er ny for deg... men har lest mykje om deg rundt omkring... no har eg meldt meg på ABC i ord og bilder :-)

Ha ei fin helg.. og takk for at du set i gong dette!

Monica

viola sa...

Jeg henger meg med på ABC i bilder! Dette var moro! :D Takk til deg Petunia! Og flott innlegg av Amalie Skram! :)

viola sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Malys krok sa...

Nå er jeg og blitt med på dette! Synes det hørtes artig ut. Bra det er på norsk! Flott innlegg av deg.
Margit.

Ida sa...

Flott debut på ABC dette, Petunia. :)
Godt å se at så mange har hengt seg på også.
Jeg har rett og slett mistet "bloggpiffen" de siste dagene. Siden husbonden nettopp er kommet hjem og siden jeg fortsatt er ganske så forkjøla, så har jeg kanskje grunner nok til mitt fravær. ;)
Kommer sterkere tilbake. Også med innlegg til ABC etterhvert!
Beundrer deg som har så mye initiativ og inspirasjon.
Vi blogges igjenn - snart! ;)))
GOD HELG!
Klem.

VALKYRIEN sa...

Flott tiltak dette Petunia! Ser ut til at dette blir populært!

Har jo lest litt av Amalie Skram, men det er lenge siden. Men fikk jo en ide om å friske opp litt der ja! Flott forfatter - og flotte bilder av hennes statue!

Nå må jeg begynne å fundere på neste bokstav.......

Ha en riktig god helg!

Pupziz sa...

Takk for koselig kommentar:-D
Liker dette;)
Har faktisk lest et eller anna med Amalie Skram, men husker ikke helt hva;-P

happy in pink sa...

flott tiltak petunia!!! gøy med sånne utfordringer:)))
jeg er med!!!

Trollkåno sa...

Hei på deg!
Har ikkje klart å få til noko innlegg i dag (eller i går vert det vel no)....må berre fortelje at nett no høyrer eg på Hellemyrsfolket på lydbok.
Tøffe tider, kan ein vel sei det var.......
God helg!

Bitt@mi sa...

Hei igjen!
Ang. aprilblomst.. den vokser ikke i hager i Nordland, men på berg og på sanddyner! Sees når en er på tur langs fjæra - og er helt nydelige, dog bitte, bitte små!

Ida sa...

NÅ har jeg laget mitt første ABC innlegg! ;)))
Ha en fin lørdag!
Klem.

Tove E sa...

Heia!
Jeg er ny her, men er med på dette, det ser gøy ut:0)

9na sa...

Halla! jeg er ikke med, men er titter på hjørnet og synes det er såå masse flotte innlegg og tolkinger av A... Min mann er med, ghan tyvstartet allerede tidlig i uken men trenger hjelp av meg til mr. linky, det skal jeg gjøre nå rett etter denne kommentaren er skrevet. Kjæresten er i Strømstad akkurast nå, vi er på hytta og det snør og snør, ikke akkurat særlig fint på en sommerhytte, men vi koser oss med ny parabol og internett... og te og sjokolade, Catta skriver engelsk stil og jeg broderer/ser skirenn/blogger og tenker. Ha en fint helg!

Monica sa...

Eg er med! :) Flott initiativ!

Anne-Berit sa...

Hei,beklager forsinkelsen,men regner med det er greit at jeg legger inn mitt bidrag i dag.Flott innlegg fra deg i dag om AS.HA ei fin helg.Klem!

Ida sa...

Tipper det var godt å komme inn i varmen igjen ja, etter fotosafari. ;)
Tipper også at du har fått mange gode motiv på linsa di.
Jeg har akkurat sendt mann og barn til by'n. De skal på kino. Så, jeg skal kose meg alene hjemme noen timer nå.
Skulle gjerne vært med, og tatt meg en fotosafari også, men må nok vente. Skal til lege på tirsdag. Fysioterapeuten mener at jeg må operere, siden fremgangen ikke er som håpet. Håper jeg slipper det! Men, må man, så må man!
Det som ergrer meg mest er at det da kan stjele enda mange flere måneder fra meg!
Takk for at du spurte. ;) Hehe.
Ønsker deg en fin lørdag videre. Kos deg inne igjen og sett på kaffetrakteren for å få varmen i deg. ;)

Marie sa...

Kul idé tycker jag, och jag kastade mig på trots att jag nu skriver på svenska. Men eftersom jag bodd i Norge så länge, så räknar jag mig som lite halvnorsk. Så glad för att även en svensk kan få vara med. Kram

Kjerstis Hjørne sa...

Så kjempegod ide å lage en norsk verson av ABC wednesday! Jeg måtte jo bare bli med da.. Fint innlegg du har laget.

Tovepia sa...

Hei Petunia og takk for hyggelig kommentar;) Har sett at du har satt igang ABC - prosjektet, men blir ikke med denne gang, det blir for travelt. Men det ser utrolig morsomt ut! Ønsker deg en god lørdagskveld videre!

Kathrine sa...

Hei:) Ja, jeg har vært oppmerksom på deg lenge skal du vite. Kanskje jeg slenger meg med?
Har merket at det med data har tatt mere og mere tid, og jeg har egentlig litt for liten tid i utgangspunktet pga unger, skole, og min arbeidssituasjon. Men lysten skorter det IKKE på da.
Har fått med meg mandagstema, tirsdag ett eller annet, onsdag(hmm hva var det da?)torsdag...og SWF!
Har sååå lyst til å melde meg på ALT! Men tiden det tar, tar tiden fra det jeg skal.
Men farsken og, eller hva de nå sier i trøndelag. Ok, jeg blir med:)Har alltid masse bilder liggende om alt jeg. Og to ting kan jeg alltids være med på.
Og så syns jeg det var kjempekoselig at du stakk innom fotobloggen min! TAKK:))

:)

Hva gjør jeg? Linker emnet til siden min eller du til min?

Kathrine sa...

Oki!! Drunkner vel, men henger meg på. E r det tidsfrister? Min datter drar til Tyskland igjen på mandag. Litt hektisk pakkedag i helga da, men liker press!!

Hei og hopp! Innspirasjon mangler jeg ikke iallefall. Bare søvn nå...Som A-menneske skulle jeg vært i seng for lenge siden. Søndagen opp 7 ,)

:)

Siw Aina sa...

Flott initiativ, jeg elsker slike utfordringer. Lurer allerede på åssen jeg skal tolke bokstaven C *lol*
Likte tolkningen din også.

Det ligger en liten utfordring til deg inne hos meg ;)

Charlotte sa...

Hvorfor er det en smily bak mitt navn? TurboLotte? Eller er det bare meg som ser det?

Kathrine sa...

Oki! Den er grei den:) Og så må det sies at du bor i norges vakreste by da. Ikke bare for at min sønns hjerte ble reparert der, men Bergen er utrolig flott! Bare så det er sagt. Og Ålesund også..) He..

Stor hilsen fra meg:)

www.hagenpahytta.wordpress.com sa...

Ser gøy ut, -så dette vil jeg være med på :-)
Så allrigt initiativ, Petunia!

Ruth sa...

Jeg blir helt nervøs av dette jeg. Det er første gangen jeg er med på noe lignende og jammen måtte jeg ta tak i meg selv for ikke å feige ut.

Men jeg tor det skal bli morsomt.

Mandy Lou sa...

Grublet veldig over bokstaven A. Visste ikke den var så vanskelig. Men til slutt dukka det rette ordet opp. Og det var nå ganske innlysende. He he!

ArneA sa...

Morsomt å se at dette memet har slått til.
Lykke til fremover.
A for Applaus

JULIE K sa...

Heia. Så utrolig artig da. dette vil jeg være med på ja. Må bare finne fram noen bilder først : )

Monica sa...

Kjempegøy dette :-)
Jeg har nettopp startet en blogg http://fotomorro.blogspot.com - her kommer også utfordringer og konkurranser - så her kan dere alle følge med!!!

Takk for en artig utfordring :-)

Trine Lill sa...

For en fin statue og flotte bilder!
Så artig at du har skrevet såpass mye til bildene også!:)
tkker for koselig kommentar inne hos meg.:)
Ha en strålende søndag!

Gleden er stor sa...

takk for kommentar på bloggen min - og takk for utfordring!! absolutt noe for meg=) så jeg slenger meg på! litt sent denne gang - men for rette opp i det neste uke ;)

Tone sa...

Mmmm...dette skal bli gøy!!!

Kathrine sa...

Mitt lille bidrag klart:)

:)

Ragnhild Furulund sa...

Hei
Jeg jobber for det meste i Adobe-programmene Photoshop og Illustrator. Det er veldig moro og kan anbefales:)

ArneA sa...

Tipse deg er vel å tro at du er blitt sløv. Jeg var fakrisk usikker på om dere hadde hatt diskusjon om dette og havnet ned på foto som det sentrale.
Beklager at jeg ikke vil gi meg, og oversette til norsk
:)
Håper jeg får bli med uansett, det er nok av andre memer som syns jeg er sær og ikke følger reglene alltid.

GAWO sa...

Det er søndag kveld og jeg gir deg stående applaus. Dette tok virkelig av Petunia. Jeg har vært innom veldig mange av bidragsyterne til "ABC i ord og bilder" (fikk akkurat med meg skiftet av logo :-) ) og det som er gøy er at variasjonen er så stor. Alle har vært så kreative og det er spennende å hoppe til neste blogg og lese.

Tofo sa...

Litt i siste liten...men dette ville jeg være med på!
Flott presentasjon av Amalie Skram;) "Hellemyrsfolker" er en kjempegod triologi!

ArneA sa...

Nå har jeg besøkt alle innleggene og gitt kommentarer til alle som ikke krever email adrersser det har vært en øky, men veldig morsomt å se nye blogger.
Takk for invitasjonen Petunia

RennyBA sa...

Her fra TorAa for å hilse og si hei fra en annen norsk blogvenn :-)

Gamleheksa sa...

Gratulerer med oppstarten på ABC. Det virker som det er mange som liker tiltaket og flere blir det vel etterhvert når det blir enda bedre kjent. Tusen takk for at du sparket i gang den norske versonen.

Klem og god natt

9na sa...

ABC onsdag, ikke sant? eller fredag?? jeg er ikke med som sagt men er deltakende på sidelinjen og heier på min kandidat...

9na sa...

ABC onsdag, ikke sant? eller fredag?? jeg er ikke med som sagt men er deltakende på sidelinjen og heier på min kandidat... Selvsagt... Og i forbifarten må jeg innrømme at jeg har skrevet særoppgave om Amalie Skram en gang for 50 år siden eller noe sånt. Triste saker, men hun skrev godt om dem...

blondhild sa...

Heia. Jeg var jo før med på Fotosafari hos deg. Dessverre skiftet jeg bloggadresse og glemte å gi deg den nye. Men jg vil gjerne være med nå også. I dag har jeg vært med på ABC i ord og bilder og har akkurat laget mitt første innlegg der og satt meg på lista som Blondhild.

amylin sa...

Jeg har meldt meg på og håper det ikke er for sent.

Linda sa...

Hei hei.
Jeg er med !!
Kjempegøy detta her.
Jeg har satt meg på lista som Linda's lille paradis, og har blogget og linket. :)

qehenne sa...

Jeg blir gjerne med på ABC i ord og bilder.Det blir spennende prosjekt.

Vanja sa...

Jeg er med:-)

ingedk sa...

DEt er sjovt dette her,
men det var lidt svært
at finde noget med A
men det endte med en artquilt med navnet "Abstract Fantasy"

HildeS sa...

Noe treg, men jeg vil jo være med på hele alfabetet og da kastet jeg meg med i dag og legger inn to med en gang..