torsdag 12. mars 2009

ABC i ord og bilder # 2

Da er vi klare for runde nummer 2!!!
Jeg må si jeg ble positivt overrasket av at så mange ville være med!
76 stykker skrev seg på mr. Linky på "A"!! Kjempekjekt!
Denne uken har jeg klart å legge ut riktig logo også!!!

Jeg har vært innom dere alle og det var flott å se hvor mye forskjellig dere hadde å vise frem. Jeg hadde problemer med å få godkjent kommentaren på et par blogger, så hvis du er en av dem som savner en velkomsthilsen fra meg, så gi meg beskjed. Jeg titter gjerne innom igjen:)
ABC i ord og bilders regler og veiledning finner du her.

Min B står for BUEKORPS.
Dette er et velkjent fenomen her i Bergen. Ja, mange vil nok si at det er det sikreste vårtegnet byen min har å vise frem. For mange er det en fin gammel tradisjon mens andre mener det er grusom terror. Jeg tror jeg havner sånn midt i mellom. Disse marsjerende guttene kan drive frem tårer i øynene mine når de trommer forbi på 17. mai. Men de holdt også på å drive meg til vannvidd da de hadde øvelse rett ved siden av fotballbanen der eldstemann spilte kamp. Jeg bor litt utenfor Bergen sentrum og jeg er nok glad for at de ikke bruker nærområdet mitt til å finne formen til 17. mai:)
.

Skuteviks gutt
.
Hva er nå et buekorps?
”Det er en ungdomsorganisasjon for unge mellom ca. 7 og 21 år.
Buekorps er en norsk organisasjon for unge drevet av unge. Buekorpsene er spesielle, siden de holder på med marsjering og eksersering (utøving av 150 år gamle militærformasjoner), men de holder også på med mer vanlige aktiviteter som fotball, friidrett og annet sosialt samvær

som f. eks pølsefester og kinoturer. De første buekorpsene ble grunnlagt på 1850-tallet da borgervæpningen fortsatt var aktiv i lokalsamfunnet. Og det er da også fra disse borgervæpningene at buekorpsene ofte har hentet både sine navn og også mye av selve uniformeringen og organisasjonen fra. Det er også rimelig at buekorpsene har sitt utspring i de gamle borgervæpningene siden de unge på den tiden apte etter fedrene sine som var med i borgervæpningene.”
(Sakset fra
Buekorps.com sin side)
Buekorps var vanlig over hele landet tidligere, men de finnes nå bare her i Bergen.
Det er 14 aktive buekorps i Bergen og du kan lese mer her.


Klikk for større bilde
Bildene viser statuer av gutter fra følgende buekorps: Nordnes Batallion, Mathismarken Bataljon, Skuteviken buekorps og Dræggens buekorps.
Vennligst les dette før du setter deg på listen under:
Jeg klarte å gjøre den generaltabben å legge ut feil logo i første runde,
så jeg må be dere alle om å bytte til logoen øverst i dette innlegget.
(Det skal stå: ABC i ord og bilder på logoen).

"ABC i ord og bilder" er bygget på Denise Nesbitt sin idè: "ABC Wednesday".
Ha en fin ABC runde!!!

Besøk så mange andre ABC deltakere som du har tid til. Ingen rekker over alle,
men alle synes det er kjekt å få besøk av noen.
Kanskje du kan besøke noen blogger du ikke kjenner?

ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!


80 kommentarer:

Tofo sa...

Du kommer på det du! Buekops, det var lurt. Tja..jeg blir også rørt av trommingen på 17.mai, det hører liksom med. Ellers kan jeg styre meg;)

Ida sa...

Enda en B i Bergen By. ;)
Flotte Bilder.
Kan høre trommingen, ja... ;)
Ett fint særpreg for Byen, Buekorpsene.

Har lagt ut mitt Bidrag, med riktig logo, til og med. ;)

Ruth sa...

Etter at nervene la seg til ro var dette skikkelig morsomt å være med på.
Og så mange nye blogger jeg fant!! Super ide, dette.

Av en eller annen merkelig grunn får jeg tårer i øynene og klump i halsen av korpsmusikk - det MÅ være aldersbetinget. Hadde jeg bodd i Bergen så grein jeg vel støtt.

Sister Bonde sa...

Fint at lære om Buekops og Bergen og Amalie Skram.
Flotte bogstavsfortolkninger.

Anemone sa...

Å du!!! :-)))) jeg rakk det, men nå står to mennfolk i gangen her å maser, jeg må løpe desverre....
Klem herfra

Liv sa...

B for Buekorpsene iBergen, -BRA-
Det er skikkelig driv og takt over Buekorpsene, synd de ble nedlagt ellers i landet, eller sagt på en annen måte: dere er heldige som fortsatt har dem!!!

Berit T sa...

Ja dette må være flott 17. mai, og musikk og tromming hører med.
Flott er det også!

Vi gikk i 17.mai tok uten korps for to år siden, men de brukte kasettspiller!!! Da sa mine to barnebarn at til neste år skal det bli korps, det går ike an å ha de slik, så begge begynte å spille trommer, og året etter var det korps på nybeynnerstadiet! Herlig.

Mitt B bidra er på plass.
Ha en fin dag.

Evami sa...

B for Buekorps. En Bergens tradisjon som er Unik:)
Ingen 17-mai uten trommer og vi andre får greie oss med vanlig korps:)

Mitt bidrag er lagt ut,men den første linken på Evami,funker ikke!

Ha en fin fredag:) SÅ gøy at du har satt igang dette:) Klem Eva

naturglede sa...

Buekorps er uvanlig hos meg ja. Morsomt du forteller om det. De er litt flotte da, der de kommer i tropp. Nå har jeg byttet logo og lagt ut nytt for dagens bokstav. Koselig dette. Ha en fortreffelig abc-dag, og god helg!

heidi sa...

Interessant og lærerikt om buekorpset! Har jo sett dem på tv på 17 mai og slikt, men aldri visst riktig hva det var slags fenomen. Så dette var bra for en østlending!

Ha ei fin og travel ABC helg!

RuneE sa...

Mer erkebergensk (i alle fall sett med "utlendingers") øyne kan det vel ikke bli. Jeg tilhører nok ikke "gamlegutta" - og er i grunnen glad for det. Men så har jeg jo flyttet utenfor byen!

Men den er med i dagens post...

hobbyvenn sa...

Alltid noe nytt og spennende å finne hos deg. Jammen er du kreativ. Buekorps er jo flott det, men tror nok jeg er enig med deg i at det kan bli litt mye av det gode om de skulle øvet i nabolaget ja... God helg!

GAWO sa...

For å elske din B må en være erkeBergensk. Tror jeg...
Men for å like den... ja det er noe annet. Jeg er som deg, liker Buekorps i små mengder og er glad jeg ikke har de tett på i sesongen de øver på det heftigste. Det var verre den gang jeg bodde i Sandviken. Da var det nesten plagsomt.

Sommertid sa...

Når du igår sa at du hadde det klart..så tenkte jeg faktisk på Buekorps...he he ..det er nemlig helt typisk for Bergen.Er jo bare der man ser dem...og ja...jeg har samme følelse for dem jeg som du. Mitt bidrag ligger nå ute...så da får du stikke innom å se om du liker de her...ja nå kan du lure på hva det er..he he
Go freddag !

Kathrine sa...

Oi, Buekorps ja. Det har vi ikke i bartebyen nei ,)
Er det sånn at jenter og kan være med nå? Husker det var litt styr om de kunne være med eller ikke, for noen år tilbake.

God helg til deg!!

Elisabeth sa...

Man kan bruke hele helgen, kan man ikke? Flott innlegg du har. Jeg vet hva mitt skal handle om, men tror jeg venter til Lørdag eller søndag pga bildemangel. Skal ut å knipse.

God helg!

Marie Höglund sa...

Fin tolkning av B. Alla inlägg blir som du säger, ett litet lexikon för oss ABC:are :-)
Trevlig helg.

Anne-Sophie sa...

Alltid artig å lese om noe så "eksotisk" som buekorps. :-)

Veldig morsomt at så mange ble med på forrige runde av ABC. Blir spennende å se om det blir like mange eller flere denne gangen.
Ha en fin helg, Petunia!

Linda sa...

Spennende lesning Petunia, syns det er fint å lære litt om andre steder og hva som foregår der. :)

Og jeg er med denne uken også. :)

Gamleheksa sa...

Akkurat som dere ikke har blåveis, så har ikke vi buekorps. Det var jo en erke-bergensk løsning på dagens "nøtt".

Flott helg!

organic-lizzi sa...

Snart 30 år siden jeg jobbet noen uker i Bergen,men buekoråset kommer jeg ikke til å glemme..
Super løsning på B:-)...og skjønner godt du er glad du ikke er nabo med alle øvingene..
Fortsatt deilig fredag & Stoor klem fra Randi

Annepålandet sa...

Har jo hørt om buekorps, men visste ikke så mye om det. Nyttig lærdom på en fredag - takk!

Malys krok sa...

Veldig interresant å lese om Buekorps. Flotte statuer du viser av disse guttene. Jeg visste faktisk ikke bakgrunnen for dette. Takk for koselig hilsen hos meg, mannen takker også. Han har laget flere miniatyrhus som jeg nok blir å vise en annen gang.
Hilsen Margit.

HildeS sa...

Herlig ide du har om bokstaven B...

viola sa...

Så flott innlegg! Buekorps har jeg aldri hørt om, nå lærte jeg noe nytt :)

~♥~ Monica S sa...

Buekorps er sjarmerende synes eg.. har bodd i Bergen, og syns det var stas at dette vert holdt i hevd! :-)

Monica (som har meldt meg på igjen)

sologbolig sa...

Buekorps, ja det er jo så stilig. Mitt B bidrag er på plass, men har visst feil logo. Ha ei fin helg.

Koselig koselig sa...

Hei Petunia! En liten fredagshilsen fra meg og min B er lagt ut på direktelinken din. Morsomt tiltak.
Da har jeg noe å forholde meg til :)
God helg fra Mette

sologbolig sa...

Hei igjen !Takk for rådet. Eg får ta det med meg på jobb og scanne der, for eg har ikkje scanner her heime.

Line sa...

Kjekt med litt bakgrunn og informasjon om Buekorpsa!! Eg trudde det var berre eitt, så no har eg lært noko der og...
Eg har spelt i skulekorps sjølv, så dette er noko eg har eit forhold til:0)
Flott tolkning.
Min B er og ute:9)
Klem

Anne-Linn sa...

Jeg bodde i Skuteviken da jeg studerte og det var ikke særlig kjekt når våren kom og jeg skulle lese til eksamen... Jeg for min del klarer å styre unna Buekorps... ;) Men jeg hadde en pedlærer som fikk tårer i øynene når han hørte Buekorps!

Line sa...

Hmm, eg la meg til i stad, så skjønar ikkje heilt kva som har skjedd....
OK, prøvar igjen;0)

Som mine dager er sa...

Nydelige bilder Petunia. Jeg tror jeg dropper SkyWatch og heller kaster meg på ABC i ord og biler neste fredag. så har jeg hele uka til å tenke på hva jeg skal presentere på C'en.

Bra tiltak dette. Du er og blir kreativ!

Ha en fin helg, kjære deg!

Klem fra Marit

Marie sa...

Kul med en liten historialektion. Jag lär mig ständig något nytt.

Mariann S sa...

Flott B :-)
Buekorpsa hugsar eg godt frå den tida eg bodde i Bergen.

marteks sa...

Så kjekt å lære noe nytt fra deg denne uka også! Visste ikke annet om Buekorps enn at det er noe dere har i Bergen. Vet ikke hva jeg mener om det burde eksistere eller ikke, men det er ihvertfall spesielt og kan godt skjønne at Bergen er stolte over at tradisjonen holdes i hevd.

God helg! Nå skal jeg igang med denne ukas ABC-surferunde.

amylin sa...

Buekorps var en original vri på bokstaven B. Ha en god helg!

fotoboksen sa...

Buekorspet er noe helt for seg selv! Flott at du valgte nettopp det.
Måtte korpset leve evig i Bergen!!

Mandy Lou sa...

Har jo hørt dere har buekorps i Bergen. Men trodde det var et korps som ble kalt det. Her fikk jeg lære at det jo er flere av dem. Veldig fine bilder med interessant tekst.

John sa...

B for buekorps er et flott og interessant valg Petunia.
Ha en fin helg :)

Jonna sa...

Jeg slengte meg med, jeg :)

Marie sa...

Buekorps ja! Super idé!
Eg har hengt meg på eg også i dag, lite overraskande mitt innlegg, hehe.

God helg :)

Monika sa...

Flotte bilder og artig å lese om Buekorpset
Min B vart for Birk

Ha ein fine helg - og så begynner jo fotballen til helga
klemma fra monika

ps- takke takk for at du starta dette ABC

minon sa...

Kjempegøy å se hva du skriver om. Skal ha meg en runde og se hvordan andre har løst dette også.

Kjepekjekt prosjekt. Gleder meg til fortsettelsen!

ASSA sa...

Nå har jeg laget 2.ndre innlegget i ABC'n Dette er morro!

Og Petunia din B var både interresant i ord og med fine bilder!

Rune sa...

Så lærte man noe nytt i dag også, ja trommer og 17. mai hører liksom sammen, men jeg er glad de ikke går forbi her,hehe. Flott B og gøy at du drifter ABC. En riktig god helg :)

Januarsola sa...

Takk for A og B guiding gjennom Bergen, kjempe interessant!
Mitt bidrag er enda bare på planleggings stadiet, men i løpet av helgen ...

The single girl! sa...

Buekorps er jo bare Bergen da! Selvsagt er det ikke alltid like koselig når de har øving, men digger det i forbindelse med f.eks 17.mai, da må jeg se på de!
Ha en strålende helg!
Klem!

Gärdsmygen sa...

Er det tillåtet för en nabo att delta?
Jag har redan tjuvstartat.
Trevligt att få lära om Buekorpser.

hagenpahytta sa...

Da har jeg B-et, jeg også.
Buekorps er støyende og ufattelig sjarmerende :-)

ellen sa...

Spennende å kreativt...Dette må jeg være med på!1 tenke...B se i bloggen for et resultat

Tor sa...

Buekorps har alltid fasinert meg. Helt fra jeg var liten gutt husker jeg bildene på tv'en på 17.mai og lurte på hvorfor det ikke var sånne der jeg bodde. Nå i voksen alder er fremdeles fasinasjonen der, men jeg er vel ikke like klar for å melde meg inn..hehe

9na sa...

Hei! Imponert over initiativet ditt Petunia... Og så mange fine innlegg! God helg til deg og til alle ABC-ere!

Marihøna sa...

Skulle gjerne vært i Bergen på 17. mai for å få opplevd Buekorpset som jeg har hørt så mye om :)

Elisabeth sa...

Da er jeg med. Noe kjedelig innlegg kanskje, men jeg er MED.

Vanja sa...

Så flott skrevet om Buekorpset.-)
mitt B-bidrag er ute. Ha ei flott helg.
klem vanja

Gleden er stor sa...

Buekorps ja! har heller litt anstrengt forhold til det.. har de siste tre åra våkna klokka 6 om mårran 17 mai fordi det er et buekorps som har finni ut at rett utenfor huset vårt var en fin plass å stoppe opp å ha en liten oppvisning eller høring eller hva en skal kalle det.. men er jo litt sjarm å da - vet lissom at da er det 17 mai=)

Solveig sa...

Då er eg også med, på B :)

Beate sa...

Buekorps ja, det er noe vår over det :)

GAWO sa...

To til nå og rekorden fra sist er slått. Du har det travelt i helgene. Hadde vi alle betalt en krone pr. post eller kommentar hadde du blitt rik. Noe å tenke på.
Flott header du har fått i kveld. Jeg var og kikket etter svaner i går kveld men de var altfor langt fra land. Bildene dine er kjempefine. God lørdagskveld.

GAWO sa...

Med meg og mitt innslag fra fotobloggen har du fått ny rekord på ABC deltagerlisten for denne gang.
... men helgen er ikke over og jeg tipper det kommer mange med etter meg. :-)

Charlotte sa...

Hei Petunia... så at du skrev på bloggen min at jeg hadde tøysa med noe html greier mens jeg var med på Abc utfordringen. Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Men beklager så mye hvis jeg har laget arbeid for deg på noe måte. Det var virkelig ikke meningen. Flott B-valg fra deg forresten. Og ha en fortsatt fin helg :)

Petunia sa...

Nei, og nei min venn, Charlotte! Det var ikke du som har rotet det til! Det var meg! Jeg ble bare så forbauset av at noen hadde klart å sette seg på listen mens jeg holdt på å styre med å få ting opp å gå igjen!!!
Du har ikke gjort noe galt! Jeg ble så glad da alt var i orden at jeg bare buste ut med det på den første og beste bloggen - og det ble hvis deg!!! Beklager det sååå mye.
Veldig kjekt at du var med her og jeg garanterer at du ikke har ødelagt noe som helst!!Håper virkelig ikke jeg har skremt deg bort:))

Charlotte sa...

Åja, bare misforsto da, det var godt å høre. Og veldig bra det ordnet seg igjen :) Kjempe moro at du har dratt i gang dette prosjektet her, å fått med så mange. Artig med litt utfordringer. Men du blir ikke kvitt meg så lett nei.. hehe..

Ha en super duper helg videre :)

Gladie sa...

Morsomt med nye utfordringer, denne likte jeg. Knallflotte bilder du tar, stilig effekt rundt kanten. Det kunne blitt B for bilder, B for blomster - men det ble B for bøker her i gården. Mye fordi jeg holder på meg en bok nå som jeg har vansker med å legge fra meg :)

ArneA sa...

Moro å se at dette virkelig er blitt et helge meme, og ikke bare et slikt som det er om å gjøre å logge seg på tidligst mulig.
:)

BEA sa...

Vet du, det er en ren nytelse å bla i bloggen din.. så mange herlige innlegg og bilder...

Den nye header er et syn for guder...

Vakkert Petunia:o)

Så et spørsmål; ser du har fått rt bredt innleggsfelt.. hvordan gjør man det??

Hilsen Bea i Danmark

BEA sa...

Tusen takk Petunia.. nå er den fikset:o))

Ha en deilig søndag..

Ellen sa...

Hei!
Ja hadde misforstått men nå er innlegget klart i bloggen! Lært av mine feil og kan det til neste bokstav!!
ellen

Koselig koselig sa...

hei Petunia! så moro at det er like bursdager ute å går. Jeg elsker bursdager så er det sagt, hihi... ha en fin søndag!

qehenne sa...

Heisann, der ble endelig B'en på plass.Rekker nå aldri å få dt ut før søndagen, men håper jeg er tilgitt :-) Ser det er mange med i denne runden, også noen fra det store utland. Det er kjempeflott!

Ida sa...

Petunia skal prikles også snart. Du slipper ikke unna. ;) Hehe.

Line sa...

Såg du hadde skreve om bloggtukling lenger oppe...
He he, skjønar at du har vore svett dersom alt forsvant, ja....
Har tukla litt med bloggen min eg og i dag...
Men eg får ikkje til å endre på bloggoverskrifta...
Korleis gjer du det?
Klem

Som mine dager er sa...

Hei igjen.

Det geniale med WLW er at du kan ha så mange blogger (kontoer) du vil. Husk bare å merke av hvilken blogg du sender innlegget ditt til før du trykker "Publiser" ;-)

WLW er helt genialt så hvis du ikke har brukt det enda, sier jeg bare GO FOR IT!

Blitt fint her inne nå Petunia! Liker bagrunnsfargen din veldig godt! Grågrønn på min skjerm. Like it!

Klem fra Marit

Angelo sa...

Du er flink til å komme med informative ting. Hmm, jeg blir kanskje bedre etterhvert :)

Mitt innlegg er lagt til i bloggen min, og jeg håper selvsagt at jeg ikke gir meg med dette. Har litt problemer med å finne på noe til den neste bokstaven.... Går det an å gjøre dette på engelsk innimellom?

Klem, Kristin :)

Trine Lill sa...

Er litt seint ute denne gangen jeg, men har endelig fått på plass bidraget mitt.;)
Så stilig din B er da!Og så flink du er til å skrive mye i tillegg!
Jeg må skjerpe meg der.;)
Ha ei fin uke!

Helle K. sa...

God besvarelse - det er skønt at lære nyt :)

Lise H sa...

Stilig med Buekorps!
Og gratulerer med nytt utseende på bloggen :)!
Gleder meg allerede til neste bokstav, selv om den kanskje er litt vanskelig. Regner med at man kan "tolke" den på engelsk?

Tone sa...

Buekorpsposten din blei orntlig fin Petunia!!
Ja, no er dei igang igjen,det er den tida då eg tenkjer "eg er glad eg ikkje bur i sentrum."

Og ny layout på bloggen, orntlig fin!!

lisa sa...

Kom ikke i gang denne uken heller,men i morgen skal vi få orden på bloggen:)
Lisa