torsdag 19. mars 2009

ABC i ord og bilder # 3

3318690925_099f86f0a1[1] Alle gode ting er tre og her kommer C. Kanskje ikke den letteste bokstaven å finne noe på, men vi trenger jo å øve oss litt før Q, Z, Æ, Ø, og Å!! Det hadde vært kjekt å få tilbakemeldinger på hva dere synes nå som vi er på tredje runden. Ris eller ros – kom med det!

Da jeg fikk Mrs. Nesbitt sin tillatelse til å lage en norsk utgave, ønsket hun veldig sterkt at den ble mest mulig likt den engelske versjonen, men vi kan likevel ha vår egen vri på det hele.

Min C er for Christian Michelsen. Han ble født i Bergen i 1857 og døde i 1925. Han er mest kjent som politiker og statsminister og man kan trygt si at det var hans diplomatiske evner som gjorde det slik at vi unngikk å komme i krig med Sverige under frigjøringen i 1905. Foruten å drive med politikk, var han skipsreder og det var formuen hans som gjorde det mulig å få bygget Gamlehaugen. Men Michelsen selv så på personlig rikdom mer som et middel enn som et mål. Dette beviste han ved å testmentere mesteparten av sin formue til Christian Michelsen Institutt for vitenskap og åndsfrihet. Du kan lese mer om Christian Michelsen her.
Bildene mine viser statuen av Christian Michelsen. Den er Bergens høyeste monument på hele 17,93 meter. Du finner den på Festplassen og er laget av Gustav Vigeland. Statuen ble avduket i 1938.

3368400904_f1f9b8f9ea[1]3368399812_722e26583d_b[1]

Gleder meg til å besøke dere og se hva dere har klart å komme opp med på C, men jeg må be dere om å være så snill å ikke skrive dere på mr. Linky før dere har lagt ut innlegget på bloggene deres. Dette er en deltakerliste ikke en påmeldingsliste!
Regler og veiledning finner du her.
Ha en fin ABC!!



ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

63 kommentarer:

Linda B.R.J sa...

jeg må bare spørre,
*kan jeg gjøre A og B i samme slengen?

JULIE K sa...

Heia. Har tittet flere ganger her i kveld. Artig at du la inn nå. Jeg la inn både b og c denne gangen : )

Som mine dager er sa...

Flott C-innlegg Petunia. Og som du ser har jeg kastet meg inn i ABC i ord og bilder. Tro dette blir gøy. Ønsker noe annet enn himmelbilder på fredager, så da ble dette et veldig bra alternativ.

Ha en fin fredag.

Klem fra Marit

heidi sa...

Var han Bergenser han, det visste jeg ikke, men nå vet jeg... ;D

Fin og lærerik ABC.

Evami sa...

Det er lærerike Abc innlegg du legger ut,lærer litt hver fredag jeg:)
Synes at det er morro å være med på og at bokstave gir litt utfordinger er da bare gøy!!

HA en flott fredag:) Klem Eva

Marihøna sa...

Flott og lærerikt innlegg om Christian Michelsen (vi har en gate her som er oppkalt etter han).

Dette er kjempeartig å være med på. Gleder meg allerede til neste bokstav :)

Måtte le av kommentaren din i bloggen min - du har rett i at det ikke er lett å kjefte oppover ;)

Monica sa...

C - som jeg trodde skulle bli vanskelig, og som plutselig var helt logisk.... hehe.....
Christian Michelsen ja - en flott mann! lærerikt innlegg også! Vi har jo også Statsminister Michelsensvei på Paradis her i Bergen også :-)
Vel, da er min C ute Petunia!
Ønsker deg en flott helg om litt :-)

Ida sa...

Er dere i gang allerede?
Jeg kommer etter! ;)))
Etter jobb og alle andre ærender i morgen. ;)

Flott C dette Petunia! :)
Jeg har bilder av denne herremannen også, men har ikke postet dem på bloggen.
Hadde ikke kommet på det til C'en her heller. ;)

Kos deg med alle c-besøkene. ;)

TorAa sa...

Dette synes jeg er en absolutt fin ide og bringe med seg inn i den norske blogsfæren.
Min blog er på engelsk, så jeg har gitt meg selv en utfordring ekstra:
Finne motiver som begynner på samme bokstav eller lyd både på norsk og engelsk.
Jeg henger litt etter, så jeg la ut både B og C i dag.

Christian Michelsen er forøvrig et godt valg og statuen er jo formidabel.

Linda B.R.J sa...

jeg tok A&B i samme slengen jeg så nå ligger ABC ute:=) må si jeg gleder meg til D:)

Annepålandet sa...

Bra og lærerikt innlegg denne uken også! Den statuen er jo diger - må jo få kink i nakken av å se på den...

Du spurte hva folket syns om ABC-en. Etter responsen og alle de positive innleggene å dømme, er det vel ingen tvil: Vi liker den!!! Veldig bra initiativ!

~♥~ Monica S sa...

Flott C Petunia!! Flott den stauen i Bergen... har ofte sett på den.
Liker så godt sangen til Tor Endresen... der han syng om Bergen og alt i den...
kjem ikkje på den akkurat no.. men fin er den!!

Eg er med!!! Min C er nå online.
Monica

Anette sa...

Synes det er kjempeflott at du har en slik utfordring gående. Kjempespennende og se DITT bidrag hver uke, du har jo supre bilder og det u skriver er veldig lærerikt:)

Stå på:D

Malys krok sa...

Åja, Christian Michelsen er et kjent navn! Men noe av de du sier var ukjent for meg.
Stor mann og stor statue!

Dette er artig å være med på, setter fantasien i sving. veldig innterresant å se hvilken løsning de forskjellige kommer med.
Ha en god fredag og helg!
Hilsen Margit.

Gärdsmygen sa...

Så lärde jag mej ngt nytt. Minns inte honom men jag har varit i Bergen. Vacker stad! Nu finns mitt bidrag till C på min sida. God helg!

GAWO sa...

Staut kar.
Og nå står han på en plass som også er blitt ganske så fin etter hvert. De har en liten kafe der nå, så der kan vi sitte med en latte og nyte synet av den godeste Christian.
Fin og lærerik post.
C er så lett som bare det!

RuneE sa...

Jeg regnet med at du tok den - (jeg brukte den for Mrs Nesbitt - tror jeg) og man skal ikke gjøre det samme som vertinnen :-)

Men det var et godt valg!

Helle K. sa...

Spændende og lærerig besvalse af opgaven. Det er dejligt at lære nyt - også om Norge.

Kathrine sa...

Flott bidrag med bokstaven c du har her. Og det er så gøy når en kan lære noe i samme slengen, ikke minst histore. Det er morro.
Mitt bidrag har jeg fått lagt ut:))

Ha en god helg!

Gamleheksa sa...

Er du turistsjef i Bergen? Jeg har aldri lært så mye om byen som på disse ABC-innleggene dine. Nå får jeg lyst til å ta meg en tur igjen. Det begynner å bli noen år siden sist. Jeg går ut fra at jeg lærer mere innen det er sommer.

God helg!!!

Mandy Lou sa...

Fint og informativt innlegg på C. Stadig mer Bergens-reklame fra deg. :)
God helg!

ArneA sa...

Trodde dette skulle være en weekend aktivitet, men nå legges de første postene ut torsdag klokken halv åtte.
Trøste og bære om det skal bli samme kjøret her som på de andre memene, om å gjøre å komme FØRST.
:(

Sommertid sa...

Syns c var litt vanskelig...men så satte jeg meg ned å tenkte en god del...og jeg fant det..da jeg skulle ut å handle inn til en middag...sier ikke mer. Ditt c bidrag var virkelig informativt det også..og fin bilde var det å av han staute karen. God fredda !

naturglede sa...

Hoppla, her var det jo full aktivitet alt. Jeg er jo med på skywatch også, så nå fikk din abc vente til idag. Flott innlegg du hadde! Ha en herlig fredag med mye moro:)

Berit T sa...

Flotte bilder og lærerik historie!

Helle K. sa...

UPS - jeg havde fået lagt et link ind til besvarelsen i sidste uge, men nu er det rettet :)

sologbolig sa...

Flott innlegg og statua er jo flott også.

organic-lizzi sa...

Fantastisk innlegg..For en statue!!!
Elsker ABC.. Trodde det var fredag i går,og gikk inn flere ganger.Selv om jeg hver gang minnet meg selv på at det var torsdag fikk jeg aha opplevelsen hver eneste gang(Det var fredag i min verden..)..Hmmmm...
Superdeilig fredag & Stooor klem fra Randi

Viola sa...

Hei. Du skriver så informativt, og jeg lærer ting om Bergen :)Det var et veeeeldig høyt monument, 17,93 meter!! Høres ut som han har fått sin pris av Bergen ja :)Vigeland var flink med skulpturer, det ser man jo bare i Vigelandsparken i Oslo. Og så har vi en gate som heter Christian Mikkelsens gate :)Flott bidrag!

Anemone sa...

Heldig du Petunia som har en hel by å ta av, her lærer jo da denne Brann byen å kjenne litt også..., og må si til deg som jeg sa til Rune, heldig vi som har vår egen CCCcccity-guide :-)))

Klem til deg en fredag.

Hobbygåsa sa...

Skikkelig fint innlegg du har Petunia! Det er gøy å lese og lære, og hvem vet, kanskje plassene kan besøkes en gang også når man først vet om det. Jeg skal vri hjernen litt mer så kanskje det kan komme litt kulturellt herfra - på E har jeg ihvertfall en idè hehe. Veldig glad jeg meldte meg på dette, det er gøy - tusen takk for at du satte igang!!! Ha en fin helg!

Gamleheksa sa...

Går det ann å få slettet seg fra Mr. Linky? Jeg må ha gjort noe feil med linken (skjønner ikke for jeg kopierte og limte), for den virker ikke skikkelig. Vil ikke legge meg inn flere ganger uten å få slettet den gale.

Anonym sa...

Glemmer jo å kommentere til deg når jeg er innom her, blir liksom bare til at jeg legger igjen linken, og kikker innom en del av de andre.
Hvordan rekker du å besøke alle?

Ønsker deg en riktig god helg :)

AnnetteK sa...

Jeg ble visst anonym jeg...

Carina sa...

Hej!
Nu är jag med!

Linda B.R.J sa...

jeg må bare si at jeg skiftet link her fordi jeg kommer med nytt innlegg og ville gjøre det lettere komme til selve c-innlegget:) bare å slette første LiBeReJo

Gamleheksa sa...

Takk for hjelpa og beklager brydderiet. Skal prøve å kløne til litt mindre i framtida... hehe.

Marie sa...

Eg trudde det var fredagen det skulle laggast ut eg. Eg skal prøve å legge ut torsdag neste veke.

Ikkje så enkelt å finne noko på c synest eg. Flott innlegg du har laga. Lite spanande hos meg, eg går i gamle spor, hehe.

God helg :)

Line sa...

Heisann:0)
Då er eg med!!
Innlegga dine er kjempeflotte og reine oppslagsverka for Bergen!!
Mykje eg skal rekke neste Bergenstur, ja....
Ellers synst eg dette er kjempegøy og eit utruleg flott iniativ frå deg.
Men eg må sei meg eining med Arne A, at det vert litt pes dersom det skal bli om å gjere å legge ut tidlegast muleg...
Mykje kjekkare om vi kan halde det til fredag-laurdag-søndag!!
Klem

ASSA sa...

Flott og lærerikt innlegg igjen.
Morsomt at du har noe fra byen din, nå vil jeg vite mye mer om den når jeg kommer dit på besøk neste gang :)

Mitt innlegg er på plass.

Vanja sa...

Flott og lærerikt innlegg:-)
Nå er også mitt C-bidrag ute...
God helg,
klem fra Vanja

Ida sa...

Jeg er med! ;)))

Jeg deltar med glede, min venn.
Håper at ALLE(!!!) andre gjør det samme!

Ha en fin kveld.
Det er FREDAG! Juhu! :)

Line sa...

He he, ja det hadde nok blitt mykje venting rundt om dersom ditt innlegg ikkje kom før fredag ettermiddag/kveld.... OG eg er heilt einig med deg i at det er opp til oss sjølv å ikkje lage pes rundt det:0)
Men det eg merka meg var at det var veldig mange som la ut allereie torsdagen denne gangen!!
Eg synst det har vore koseleg at det kjem innlegg heile helga, og har faktisk rukke å stikke innom dei fleste nettopp pga det!!
Har oppdaga mange nye bloggar, og det er i alle fall veldig kjekt.
Takk for hyggeleg tilbakemelding...
Klem

Rune sa...

Det var en lærerik C-post Petunia. Statuen var kjempefin, men man skal ha passe lange ben eller god kikkert for å få nyte synet av den til vanlig så det ut til. Ha en fin helg :)

fotoboksen sa...

En "stor" mann fortjener også en stor og flott statue!!

Pupziz sa...

Mine C'er er nok utenlandskeord i utgangspunktet ja... Menmen=)
Flott C du har lagd også:-D

Tofo sa...

Et flott C valg Petunia! Ja han var en stor mann og fortjener nok den flotte statuen;)
Kjempegøy med ABC!

Koselig koselig sa...

Bare ROS fra meg Petunia! Og jeg er glad det skjer noe utfordrende i bloglandia nå, med dine ABC-er og min Mandagstema. Jeg har trengt noe moro å gjøre for det blir litt treigt for meg å bare skrive om søndagsturer, lekser og gudane vet hva. Jeg syns det er lærerikt også og kikke innom hos andre. Som nå når du skriver om Christian Michelsen og forrige gang om buekorps.

Veldig flott!!!!

Kerstin sa...

Flott innlegg...her får du virkelig satt Bergen på kartet du. tenkte jeg skulle være med, må vel ikke ha innlegg hver fredag? Skal jeg medle meg på eller bare legge meg inn etter at jeg har postet innlegget?

Kerstin

Tone sa...

Berre ros herfra Petunia.
Eg synest det er ein kjempefin along, og håper eg heng med på mesteparten av reisa. Eg trudde faktisk ikkje eg skulle få noko ut i bloggen denne veka heller, men joda.

Det plager meg litt at eg ikkje fekk lagt noko under B, men, men...
GOD HELG

...og la oss banke dei blå!!
eh...

marteks sa...

Har dere statuer som passer til hele alfabetet i Bergen? Gleder meg hver uke til å komme innom her å se hva du viser denne helgen.

Jeg har ikke visst om den opprinnelige abc-wednesday, så jeg vet ikke så mye om hvordan denne norske versjonen er i forhold til den. Men jeg kan si at jeg har det veldig gøy med å tenke ut hva jeg skal finne på til neste bokstav, og til helgens surferunde.

Min C er ute nå, Ha en god helg!

Tone sa...

Takk for besøket.
Det blir jo litt spennande når islendingane kjem tilbake der dei ser ut til å trivas. Har jo sett før at dei har blitt flytta, gjort dårlege kampar, flytta tilbake og glitra.
Men så er det spiss då.
Det er jo lettare å yte når du reknar med at nokon er der framme og puttar ballen i mål.
Det Solli presterte mot Sandefjord står det respekt av,han var den som jobba og jobba sjølv om ingenting fungerte. Det lukta litt Scharner av han då.

Må sei eg vurderte om eg burde kjøpe partoutkort likevel etter forrige kamp, for no ser det ut til at dei treng all den support dei kan få gitt.
Uff, eg tør nesten ikkje sei det, men eg har tippa Brann på 7 eller 8 plass i år.
Så optimistisk er eg, men no er serien i gang og eg håpar på ein overraskelse.

A material girl! sa...

Jeg blir av og til overrasket over hvor vakker by vi har, og hvor mye fint som befinner seg i den! Burde vel egentlig vært flinkere til å leke turist i egen by!

hildblond sa...

Det er så koselig at du starter med alle disse temaene. Koselig blogg har du også som jeg har besøkt mange ganger før. Må hive meg rundt å bli med på Fotosafari igjen. Det er jo også så artig.

The single girl! sa...

Hm, for en skam! Her har jeg vært innom og kommentert hos alle de 76 som har skrevet seg på mr.linky, men har glemt å kommentere hos deg! Men må samtidig si at jeg blir mer og mer flau over hvor lite jeg kan om byen så takker igjen for ny lærdom!! Ha en strålende slutt på helgen!

Jonna sa...

CyaniD er gift (blåsyre) CyaniN er fargestoff.
Ikke greit å holde styr på alt, nei :)

HildeS sa...

Litt ny informasjon er jo aldri å forakte.. Denne ABC har jo tatt helt av den og det er kjempeartig..

vibeke sa...

Noen må ha vært ute med vaskekluten før du kom med kameraet ditt. Hodet hans er jo et ypperlig due-avtrede :-)
Et flott C-innlegg. Gøy med en liten Bergens-ekspedisjon.

*Birgitta* sa...

Nu hittade jag också hit - C var lätt som en plätt - vad kunde det bli om inte .... ja kolla får ni se:)
http://foto.rudenius.se/post/2009/03/23/ABC-i-ord-och-bild-3.aspx

qehenne sa...

Hei.
Da klarte jeg og legge ut mitt C- moment også på bloggen min. Det var værre å komme inn på kommentarene dine her i går kveld Petunia. Gleder meg virkelig til bokstaven D. Går å grubler hele uken på hva det skal bli:-)

marteks sa...

Hei igjen, og takk for lang og hyggelig kommentar på C programmeringsposten min! Artig å høre om din data-historie. Jeg var også redd for å trykke på ting på pc-en før jeg begynte å studere. Synes det er så bra at det finnes så mange gode verktøy nå som alle kan finne ut av. Slik at en ikke trenger å være særlig datakyndig for å ha glede av teknologien.

Håper du får en fin uke!

sipusa sa...

Ånei......jeg kom for sent.....:'(
Men jeg har skrevet om C her:
http://sipusa.neuro.no/blog/2009/03/25/c-for-catnip/

Linda sa...

Oi, jeg visste ikke at du stenger mr. linky etter en stund. Men jeg i allefall blogget C jeg også.