torsdag 26. mars 2009

ABC i ord og bilder # 4

Velkommen til den fjerde runden i "ABC i ord og bilder". Jeg synes dere klarte dere bra på C. Oppfinnsomheten var stor, så D blir nok bare barnematen!!!
Jeg har jo lagt med på en smal linje her på ABC i ord og bilder, noe som jeg allerede angrer litt på.. Hehe!
Har nok gjort det litt vanskelig for meg selv. Men så lenge jeg finner på noe, så vil jeg vise ting her fra Bergen.
Derfor er mitt fjerde bidrag D for De syv fjell.
Som mange kanskje vet, er Bergen omkranset av syv fjell.
Det vil si Bergen sentrum. I moderne tid har nok byen vokst seg litt ut av denne rammen.
Hvilke av fjellene som hører med i denne fellesbetegnelsen, råder det litt uenighet om. Mange mener at det kun er fjellene som er er synlig fra Bergen sentrum som gjelder, mens andre har et litt videre begrep om hva som er "de 7 fjell".
Jeg har valgt å ta utgangspunktet i de fjellene som er med i den årlige 7 fjellsturen som arrangeres av Bergen Turlag.

De syv fjell 2

Denne turen går over følgene fjell: Lyderhorn 396 m, Damsgårdsfjellet 350 m, Løvstakken 477 m, Ulriken 640 m, Fløien 400 m, Rundemanen 560 m og Sandviksfjellet 417 m.
Det er nok Ulriken og Fløien som er de mest kjente fra folk rundt omkring i landet. Men alle fjellene er fine turområder og vel verdt å utforske.. Bildet mitt er tatt fra Smøråsfjellet og det var ingen lett oppgave. Fjellene rundt Bergen er i ferd med å gro igjen, Jeg måtte kave rundt i tett brakekratt og ballansere på kanten av et lite stup for å få knipset dette uten at det stod for mange trær i veien. Det var rett før jeg leide et helikopter.
Jeg kan forresten fortelle at den årlige 7 fjellsturen går av staben den 24. mai - så det er bare til å komme seg ut av sofaen og finne formen. Og skulle dette være en litt for lang tur, så er det en "light utgave" også hvor man går over 4 av fjellene (Ulriken, Fløien, Rundemanen og Sandviksfjellet.)
Jeg synes forøvrig at 7 fjellsturen burde blitt sponset av 7 up!

7Fjellsturen_1[1]

Dette bildet har jeg lånt fra Turlaget sin side.
Ha en fin ABC runde!



ABC i ord og bilder er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.

Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.



ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

63 kommentarer:

Gärdsmygen sa...

Trevligt att läsa om de sju bergen. Bergen är en mycket vacker by! Den där vandringen låter mycket spännande. Synd att det är långt att åka för en "nabo". Trevlig helg!

Berit T sa...

Dette var virkelig er flott turløype,og skulle gjerne gått der, men vet ikke om jeg hadde greidd alle de toppene på en dag.
Er dette noe du er med på?
Ha en flott dag i Bergen.

Petunia sa...

Nei, jeg må med skam melde at jeg har ikke vært med på dette enda;) Men man skal ikke se bort i fra at jeg hiver meg på en gang.

Anemone sa...

Våeken tidlig sjø :-) Har jo en så god grunn til å sette vekkeklokka på ring litt før en fredag :-)))

Du fikk dine flotte bilder ser jeg, ingen tvil om det, og jeg?? holdt meg edru jeg også som du ser...

Ha en toppers fredag da snuppa og så ser jeg innom deg igjen etter jobb.

klem herfra.

Kerstin sa...

Herlige bilder...Bergen er en vakker by...Ja vi har mange flotte turmuligheter her...

Ha en fin dag Kerstin

Ida sa...

En sprek D dette.
Veldig gøy at du har planer om å vise frem bilder fra verdens vakreste by gjennom hele ABC runden. Gleder meg til fortsettelsen. :)
Skal du gå 7 fjellsturen selv da?

Ønsker deg en flott fredag og en fin D-helg. ;)

Klem fra meg en fredagsmorgen.

heidi sa...

Det er da litt av en tur, dere Bergensere legger ut på! Ser helt fantastisk ut!

Jeg synes det er fint at du skriver og forteller om Bergen. Det er jo slik en fin by. Jeg har bare vært over der to ganger, men det frister absolutt til gjentagelse. Fristelsen blir ikke mindre når jeg leser inneggene dine.;O)

BEA sa...

Når du sa 7 fjell tenkte jeg med en gang på de 7 søstre på Helgelandskysten.. visste ikke at Bergen også hadde 7:o))

Den fjellturen må være for "vidregående" .. hadde daua før vi nådde første toppen jeg...

Ha en flott helg....

Helle K. sa...

Jeg er med igen :)

http://www.frunielsen.net/?p=2236

Helle K. sa...

Hvor spændende at læse om de syv fjeld i Bergen :) Godt og lærerigt bidrag til "D"
- undskyld mit link ovenover - jeg havde lige fået blandet sammen med mandagstema :(

RuneE sa...

Artig! Så kan man gå inn i den velkjente Bergenske debatten om hvilke fjell som er de egentlige syv fjell. Det er jo flere å ta av.

I "gamle dager" da jeg var ung, ble Blåmanen regnet med, men ikke Damsgårdsfjellet. Noen ville en stund ha med Askøyfjellet, men det er bare en haug på andre siden av fjorden og falt fort ut.

Godt innlegg!

Evami sa...

For en runde å gå,måtte lagt meg i hardtrening jeg:)
Og så deilig å ha så mange fjell rett rundt byen:)
Synes at du skal fortsette med Bergens temaet ditt jeg,for da lærer en Trønder som aldri har vært i Bergen stadig noe nytt:)

Ha en flott fredag:) Klem Eva

Gamleheksa sa...

Så er det "på an igjen" med ny bokstav. Dette er moro. Gleder meg til å kikke rundt.
Du har jo stadig flotte og lærerike innlegg. Noen av oss andre er nok litt mere vinglete når det gjelder tema ;)

naturglede sa...

Denne turen burde jeg da ta en gang i livet. Ser flott ut! God helg og ha en morsom abc:)

Kathrine sa...

Så flott om de syv fjell:) Ønsker deg ei god helg!

:)

Marihøna sa...

En skikkelig sprek og ambisiøs D. Men helt sikkert en flott tur for de som orker ;)

Ha en super helg!

Sommertid sa...

Så fin tur løype da..Eneste stedet jeg har vært av de her fjellene er på Fløien. Men det kan jo hende det forandrer seg neste gang jeg er i Bergen. Kjekt at du vil vise oss Bergen og dens rariteter..he he
Go fredda til deg Petunia..

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Så flott bidrag fra deg - skulle gjenre vært en tur i den løypa, det er en vakker by du bor i! Jeg blir med på ABC jeg også, liker sånne utfordringer - så i kveld er mitt bidrag klart. Ha en fin dga, Petunia! Klemf ra Randi

Mandy Lou sa...

Kjempefin presentasjon av De syv fjell. Skummelt at du nesten risikerte livet for å få tatt bildet.
Lurer på om det var Ulriken jeg tok heisen opp på en gang for leeeenge siden.
Veldig fint at du reklamerer for Bergen i ABC temaet. Jeg får mer og mer lyst til å ta turen tilbake denne fine byen.

Monica sa...

Så flott innlegg Petunia! Lærerikt også - og veldig kjekt å se de 7 fjell slik som dette :-)
God helg - vi ses nok i morgen :-)

Tofo sa...

Ja dette er for sprekinger. Men man kan jo ta et og et omgangen!

Charlotte sa...

Flott bilde av Bergen med de 7 fjell :) Hadde vært moro å gå den løypa en gang. Ha en superduper helg! :)

Annepålandet sa...

Nok en lærerik tur i Bergen! Turistsjefen i byen burde gi deg bonus i år - med tanke på internetts påvirkningskraft på folket! Morsomt at du har et fast tema (Bergen) fra gang til gang. Det har visst forresten jeg nesten også, nemlig mat/drikke...
Ha en god helg! Her i Osloområdet ble det visst plutselig helt vinter igjen... :-(

organic-lizzi sa...

Herlig!! Jammen flott å ha så mye nydelig natur tett inntil en stå fin by:-))
Godt å vite hva jeg kan gjøre hvis 24 mai står tom på kalenderen..
Her snør det masse!!!
Superkoooos dag & Stooor klem fra Randi

foto CHIP sa...

De norska fjällen är vackra. Mitt D har lite anknytning till Norge :)

Hobbygåsa sa...

Det både ser og høres flott ut, jeg tror jeg må reise en tur til Bergen for å se alt det flotte i virkeligheten. Det ser ut som en virkelig fin by, og du er jo en skikkelig god ambassadør for byen din også med alt du har vist fra den i bloggen din gjennom tiden. Flott tolkning! Og ha en super helg!

Viola sa...

Du verden, du har slitt mer enn meg du da for å knipse bilde ;) Så flott jobbet!! Ja, herfra (bildet der du sto) er den en nydelig utsikt! Men 7-fjellsturen?! Oi, det må være litt av en langtur!! :o Synes godt den kunne vært sponset av 7-up ja! ;)
Skikkelig bra jobbet må jeg si! Ha en fin dag! :)

The single girl! sa...

Har faktisk aldri vært med på turen, men har stått sanitetsvakt noen ganger! Får se om jeg får med meg noen til å gå 4 fjellsturen i år!! FLott innlegg iallfall!

Anne-Sophie sa...

Flott D-post! Så lærte jeg noe i dag også! ;-)

VALKYRIEN sa...

Mange år siden jeg var i Bergen, men husker den som er veldig vakker by, med flotte omgivelser!

Kjempebra D - og litt av en tur! Tror nok jeg hadde tatt et fjell av gangen.....:)

TorAa sa...

Her har du virkelig gjort en strålende innsats med utmerket resultat. Godt du kom helskinnet fra fotojakten;))

Hva gjelder utfordringen over de syv fjell har jeg hørt om kollegar i Bergen som år etter år måtte holde seg hjemme i flere dager etter marsjen: Gnagsår;)))

Januarsola sa...

Hærlig! Her sitter jeg på Norges største øy og har lært masse om Bergen bare på alfabetets 4 første bokstaver.Tenk når vi kommer til Å da kan jeg slå om meg masse da ;)
Jeg ser fram til E ...
God helg !!

HildeS sa...

En blir godt kjent i Bergen da, om man følger bloggen din i 29 episoder.. Nyttig informasjon dette.

Juni sa...

Så fin turløype!
Men den krever nok at man er tålig god form.

Marie sa...

Du verda for ei turløype! Ikkje rart at dotter mi sa at ho flata ut på golvet og var heilt gåen etter å ha tatt denne turen ein gong, hehe.

God helg :)

~♥~ Monica S sa...

FLott bidrag Petunia... Bergen er ein HERLIG by! Har bodd på Laksevåg.. storkoste meg der!

Monica

Red Hobbitt sa...

Dette er virkelig en artig stafett. Nå reiser vi på ferie og blir borte i to uker.........uten PC, men med kamera. Går det an å slenge etter med E og F?

Line sa...

Som vanleg eit flott og informativt innlegg, Petunia:0)
Mitt bidrag er no på plass:0)
Ha ei fin ABChelg....
Klem

sologbolig sa...

Hei! Den 7 fjellsturen hadde vert all right og gått ein gang. Spesielt i slikt fint vær ! Kjempeflott bidrag. Eg har også fjell på min D, men ikkje dine fjell! Ha ei god helg !

Lene sa...

God kveld, Petunia :)

Utrolig flott heading du har ordna deg!! Småmisunnelig. Har selv tenkt på å lage meg en i lange tider, men kommer jo aldri så langt. Har vært litt småstyrete her i det siste, så har jo søren meg ikke fått vært med på ABCen engang. Men fikk en påminnesle om D-dag inne hos Anemone, så har tryllet (jukset) frem en D ;)

Så flott at du tar oss med på fjelltur! Følger du den ruta til stadighet, Petunia - har du stram rumpe som en tenåring, vil jeg tro. Kan virkelig trenge å bli med her, jeg ;)

Ha en super og sporty helg :)

Som mine dager er sa...

Kjempeflott at du setter Bergen på kartet gjennom ABC i ord og bilder. Jeg har vært turist i byen din to korte helger, og har ikke rukket så veldig mye. Men en tur rundt i fjellene hadde sikkert gjort veldig godt.

Ha en flott helg, Petunia.

Klem fra Marit

Vanja sa...

Oi...for noen flott fjell:-) Alltid kjempekoselig å se bidrag fra byen din. Nå skal bidraget mitt være på plass...sliter noen ganger med utformingen og å legge bilder i innlegget *øvelse gjør mester*
Takk for koselig kommentar om boksen:-)
God helg, klem Vanja

Malys krok sa...

Flott D-bidrag hos deg! Koselig å se naturen rundt Bergen. -
-Og endelig er mitt bidrag på plass. God helg til deg. Hilsen Margit.

Beate sa...

Jeg er så imonert over at du tar jobben med å legge igjen kommentar hos oss alle. Kjempekoselig er det!
Jeg er imonert over de 7 fjella, og at noen går på alle i en tur.

Pupziz sa...

Takk for hilsen, du har nå en fin D du også da;)
Lærer mye om Bergen og omeng på disse ABC-sidene;)
Dworak responderer fint på medisinene han fikk for hjertet sitt, så da er håpet at han kan leve bra ei stund til vartfall! Takker for gode hundevibber, og ønsker god helg;)

Bjørg 47 sa...

Hvor lang tid tar denne turen og hvor lang er den ?? Er det et must å ta hele turen på en gang?. Høres spennende ut, selv om det er for langt unna for min del.

GAWO sa...

Jeg har gått alle 7, men ikke på samme dag. Har tatt de i tur og orden og noen besøker jeg oftere enn andre. Fine er de alle 7

Marie sa...

Heilt iorden :)
Eg var ikkje klar over at eg var på lista alt. Takk skal du ha forresten.

minon sa...

Så flott og gjennomført tema du har for bokstavene dine. Blir spennende å se om du klarer å holde deg til Bergen gjennom hele alfabetet ;)

Ha en flott helg!

fotoboksen sa...

Tror neppe den turen er særlig egnet for meg, men du verden så fin den må være!!
Ønsker alle som deltar den 24 mai en riktig, riktig god tur!

Og du.. tusen takk for at du rettet opp linken min :D

GAWO sa...

Måtte innom deg igjen og gi meg litt bedre tid og lese posten din for D. I går var det en smule hektisk. Skulle rekke min egen D skjønner du (er glad for at du likte det du leste hos meg) Du har et supert bile som viser alle de fine fjellene som omkranser oss. Og ditt forslag til sponsing er genialt. At ingen har tenkt på det før?

sipusa sa...

Fikk bare legge inn en link så da ble det D! Ukens bokstav er noe jeg virkelig bare elsker å få skrive om så denne uken er jeg fryktlig glad i deg for at du startet denne ABC-en<3

mreteveian sa...

Endelig fant jeg "kommunetoppene" som den lokale turistforeningen arrangerer hvert år. I år blir det toppturer på meg også!
Men ikke alle på en gang, nei! Du er sprek!

Gladie sa...

Det bildet der kunne du nok tjene masse penger på, var sikker på du hadde "juksa" før jeg leste historien ;) Bøyer meg i støvet for din iherdighet! :)

Koselig koselig sa...

Hallooo Astri! Jeg har ikke fått vært med på D denne uka, men jeg satser faktisk friskt neste uke både med D og E jeg. Er det okai?? Jeg har jo vært på farta nå og er litt trøtt og sliten. Hihi...

Har forresten ordnet med Mr Linky til Mandagstema nå så du vet det. Og jeg kommer til å poste "ordet" søndag morgen (så fort jeg er ute av senga og oppe) og det er bare å legge inn ditt bidrag i løpet av uka... jeg er ikke streng der du ;) hihi...

ellers skal jeg bare kose meg her hjemme nå. Jeg har en klesvask ut av en annen verden her nå og det skal brettes og ryddes an mass. Jeg skal gjøre det mens jeg ser på tv og bare koser meg. Det er fullt av snø hos oss igjen, men jeg så snurten av sola i sta. Ok, jeg vil helst ha plaskregn jeg da :) *ler*

GOOOOD HELG!!!

ASSA sa...

Så flott bidrag til D'en, så morsomt at du har brukt byen din som utgangspunkt for å løse ABC-turen.

Og så vil jeg takke deg Petunia for at du fikk slettet linken som henviste til feil innlegg hos meg :D
Jeg sendte deg forresten en mail om dette til deg også.

hagenpahytta sa...

Jepp! Min D er på plass. Fin måte å få lett gjennom alle bildene sine, dette her :-)

GAWO sa...

Jeg må nesten fortelle deg hvor jeg fant den slitte gamle Døren.
Jeg gikk tur i vinter langs Dyngelandsveien og så en gammel fraflyttet gård. Jeg stakk oppom og der var døren. Perfekt til D i ABC i ord og bilder. Du har sikkert gått forbi gården mange ganger.

Line sa...

Takk for at du set pris på bidraga mine, Petunia!!
Må vel innrømme t eg vert litt perfeksjonistisk i sånne samanhengar...Er ein med på noko skal det gjerast skikkelig, og det lærer eg ungane mine og:0)
Ha ein fin søndag, klem

qehenne sa...

Heia. Da er mitt innlegg for bokstaven D postet.
Ser at vi kommer til å kjenne Bergen veldig godt etter dine beskrivelser av byen :-) Den nye turistsjefen i Bergen bør gi deg en blomsterbukett for all den fine omtalen du gir byen :-)

Solveig sa...

Då kom eg endeleg på eit passeleg D-ord eg også :)

Trine Lill sa...

Tusen takk for lang og koselig kommentar inne hos meg Petunia!:)
Jeg liker din D veldig godt!:)
Fjell er vakre og ingenting er bedre enn en fjelltur i fine omgivelser!:)
Ha en fortsatt fin dag!

Linda sa...

Gikk du 7-fjellsturen i år da? Eller kanskje 4-fjellsturen? Jeg tok 4-fjellsturen for første gang og det var en fin tur.