onsdag 4. mars 2009

Fotosafari

Noen av de vakreste byggverkene som er blitt bygget her i landet, må være stavkirkene. For mange er det det "norskeste av det norske".
Når man tenker på hvilke redskaper de hadde til rådighet da de første stavkirkene ble til, fyller meg med en andektighet og respekt som moderne kirkebygg sjelden klarer å fylle.
Dette praktbygget kjører jeg forbi hver dag og i dag stoppet jeg og tok noen bilder. Sannheten er at jeg har siklet etter å ta bilder av det lenge, men siden det er plassert i en privat hage, så har jeg måtte mote meg litt opp for ringe på og spørre om å få lov til fotografere. Men hva gjør man ikke for en god fotosafari???
.


Stavkirke
.
Denne stavkirken er nemlig i miniatyr, men er like imponerende å studere som de store.
Byggmesteren av denne stavkirken heter Erling Wanvik.
Kirken er ikke en kopi av noen spesiell stavkirke, men mer bygget etter et fantasibilde som Wanvik har av stavkirkene.
.
.
Trykk på bildene så blir de større.
Og her er detaljer som kan ta pusten fra en. Tusenvis av små sponbiter dekker alle takene. Værhanen går rundt når det blåser. Om kvelden tennes det lys i vinduene og til bestemte klokkeslett strømmer det klokkespill ut fra kirkespiret.
.
Stavkirke størrelse

Jeg måtte bare ha med dette bildet her som gir et godt inntrykk av størrelsen på praktbygget. Pus er nok vant til at ferdafolk stopper og vil ta en titt.
Dette er ikke den første stavkirken Erling Wanvik har bygget. Du kan lese mer om Wanvik og den første stavkirken her.
Jeg sender en stor takk til herr Wanvik som tok så vennlig i mot meg og lot meg tråkket rundt i hagen hans for å få tatt disse bildene...

29 kommentarer:

Gry sa...

Fantastisk flott! Og for en tålmodighet han må ha for å lage noe slikt.

Bente sa...

Helt fantastisk!
Takk for den opplevelsen!

MajorogMeg sa...

Flotte bilder. Enig i at dette er flotte bygg. Pus ble stor..

Ang kommentar inne hos meg: ja de blir misforstått, ingen får klappe Major. Han tar helt av. Han er ung enda, så jeg sliter på områder med mye folk. Han tro livet er skapt for ham :) Det er nok rottweileren i Jølle som gjorde ham slik :)

Té la mà Maria - Reus sa...

very good blog, congratulations
regard from Reus Catalonia
thank you

marit sa...

Imponerende! Tror jeg hadde brukt lang tid på veien der, ja...

GAWO sa...

DETTE kaller jeg ekte fotosafari. Tenk Petunia, jeg har aldri hørt om hverken mannen eller denne kirken. Og pga blogging har jeg nå funnet ut at dette vil jeg se i levende live. Blogging er ikke dumt du. Lærerikt!!
Tenk at han klarte å lage dette praktbygget. Noe så imponerende. Og jeg er ganske imponert av deg som tok mot til deg og banket på for å få bilder.

Charlotte sa...

Næææ så utrolig fin! Dødsimponert.

Ruth sa...

Fantastisk. Jeg blir så imponert over slik fingerferdighet og tålmodighet.
Så flott at du banket på hos ham. Jeg er virkelig glad for at jeg fikk se den.

Pernille sa...

En fantastisk dyktig byggmester vil jeg si. Imonerende arbeid av en så vakker stavkirke. Fantastiske detaljer! Og noen utrolig vakre bilder:)

Så morsom ta den katte sitter ved siden av:)

Beklager mitt fravær, men no håper jeg at jeg er tilbake;)

Som mine dager er sa...

Fantastisk byggverk, selv i miniatyr. I trondheim har vi et helt hus som er belagt med små sponbiter utvendig og kalles overraskende nok for Sponhuset. Det er en kafe helt nede i fjæresteinene og hit går mange folk på besøk.

Håper du har det bra og at formen er på topp. Jeg har vært særdeles fraværende i den siste tiden men det er fordi jobben har krevd meg sykt mye. Energien og overskuddet er totalt fraværende. Håper det kommer seg utover våren ;-)

Klem fra Marit

Gamleheksa sa...

Du verden for en tålmodig og flink mann. Tusen takk for at du tok oss med til denne opplevelsen. Dette var flott.

Bjørg 47 sa...

Takk for at du delte dette med oss, det var jo fantastisk flott. Og ikke minst flott av mannen å ville presentere det i Blogglandia.

kari - carpe diem sa...

Herlighet for et praktfullt byggverk...jeg er i nesegrus beundring over sånt tålmod og nøyaktighet...

Anemone sa...

å hælle dussan for et lite praktbygg. Noen er tydeligvis litt mer fingernemm enn andre... må jo ta en evighet å lage sikkert.

...men du, et spørsmål om ABC på fredag... starter du på A eller??
Du skjønner, reiser bort på noe sånn møtefreier i til helga jeg skjønner du, og skulle hatt det litt klart??? norsk ord???

Anne-Berit sa...

Enig,helt ufattelig at de fikk det til.Flott miniatyr,visste ikke at den fantes.:o)))

Angelo sa...

Imponerende! Man skal være genuint interessert i stavkirker når man bygger noe slikt. Jeg liker stavkirker, men holder meg til å se. Morsomt med katten på det siste bildet :)

Klem, Kristin :)

organic-lizzi sa...

Nesten helt vilt at noen har en sånn perfeksjonisme og tålmodighet..
Sååå flott!!
Fantastiske bilder..!
Nattaklem fra Randi

strikkegal sa...

WOW! Fantastisk!!!

Mariannes Kort og Stempling sa...

For ett fantatisk bygg verk!!!! Bare å ta av seg hatten for en så flink mann....

Bestemorhuset sa...

Så flotte bilder .Jeg er ganske ny med fotografering ,-men håper jeg lærer etter hvert.

ArneA sa...

Er det lov å si at jeg likte katten best?
(ref Olav H. Hauge)

Anne på Moseplassen sa...

fasinerende, rett og slett!
Så kjekt at du spurte om å få komme inn og ta bilder så vi kunne få se da :D

fotoboksen sa...

Virkelig imponerende!!

Anne på Moseplassen sa...

hei :)
Jeg har drevet litt blogghopping i dag, og fant en død og to utgåtte lenker i fotosafarilista di:
Lagt ned:
http://hundegal.blogspot.com/
Har flytta:
http://frydshome.blogspot.com/
http://regnbuesting-elisabeth.blogspot.com/

Line sa...

Eg vert heilt andektig....
Utruleg imponerande!!

Ida sa...

Veldig FLOTT! :)))

Hilde C. sa...

For et fantastisk byggverk! Det må ha tatt mange timer å bygge noe så flott. Så kjekt at du fikk tatt bilder :-)

Monica sa...

Så kult!!! Har sett dette i Fanaposten, og tenkt... "åå, tenk å få ta bilder av det der..." hehe! Men tør man?!? Er glad du gjorde det da - for disse bildene ble fantastiske :-) Takk for at du delte de her :-)

En Stine Til sa...

Hei! Jeg vil gjerne være med på safari - har laget mitt første innlegg!