onsdag 11. mars 2009

Svanesjøen

Svanesjø 1a
.
Litt lettere til sinns i dag. Jeg har funnet både pusekatter, krokus, vasket bilen, gått tur i solskinn og besøkt mange blogger med flotte vårbilder:)
På et vann i nærheten så jeg disse sangsvanene. De har holdt til i nabolaget siden nyttår, så noe vårtegn er det ikke for meg. De er en flokk på ca 12 fugler som flytter fra vann til vann i nærheten. Flotte fugler er det, men hvorfor de har fått navnet "sangsvaner" må gudene vite. Det slo meg da disse to begynte "å synge" at det må være er slik som dette Bergensdialekten høres ut for folk på andre kanter av landet. To fulle og hese Bergensere..
Vakkert var det ikke... derimot gir det "syng med det nebbet du har" mening!
.
Svanesjø 2

43 kommentarer:

Marie sa...

Vilket härligt vårbesked! Det behöver vi här på Østlandet - för här är det fortfarande mycket snö - men solen sken idag. :-)

Lone sa...

Hvor er det nogle smukke billeder. Det er en helt vidunderlig natur, I har i Norge.

Det er en meget speciel baggrund, der er på det nederste svanebillede, men flot :-)

MajorogMeg sa...

Nydelige bilder Petunia.
Lucky you som fant vårtegn:)

nemisa sa...

ååå. Nå kom vårfølelsen for fult. Så nydelig. Er det i nærheten av der du bor??

MajorogMeg sa...

Takk for tilbudet Petunia...har jo aldri vært i Bergen så..men nei takk. Skal vel holde ut her jeg er:) hehe..

Helle Kjersti sa...

Vakkert!

Gamleheksa sa...

Syns dere har mye vår, jeg. Iallefall bar-mark, det er en begynnesle. Her er det meldt mere snø i morgen. Tror jeg oppholder meg inne bak mørke gardiner da ;)

Svanene er så majestetiske og flotte.

Gry sa...

Så nydelige bilder. Svaner er "kongelige" dyr

HildeS. sa...

Nydelege bilete du, og svaner er vakre fuglar heilt til dei opnar nebbet...*fnis*
Her har det vore strålande sol i dag, og det gjere godt for sjela å sjå den:)

Som mine dager er sa...

Nydelige svanebilder. Tok selv bilder av noen sangsvaner for noen uker tilbake, og det samme slo meg: for et kvaklete skvalder på disse dyrene. Ikke direkte vakkert kan man si. Også måtte jeg le av sammenligningen din. Tror nesten du har litt rett faktisk ;-)

Klem fra Marit

Marihøna sa...

For noen vakre bilder! Ååå som jeg lengter etter vår!

naturglede sa...

Så nydelig! Jeg synes sangsvanene synger pent jeg, men jeg er kanskje tonedøv?:)))) Herlig at det våres, det gjør det hos meg også heldigvis.

Anemone sa...

BRA!! kjære venn, du føles litt lettere, slikt er som musikk i mine ører.

Nydelige bilder, så en nesten blir romantisk av de flotte bildene.

Evami sa...

Der var vårtegnene dine:) Og sangsvanene er bare så nydelige:) Majestetiske fugler:) VI har en plass her i Trondheim også,hvor det er mange,et fantastisk syn:)

Ha en fin kveld:)

Marit sa...

Å så flotte bilder av staselige dyr og fin natur!

VALKYRIEN sa...

Det var da utrolig vakre bilder av en vår som er i emning! Nydelige farger, reflekser og svaner! Synes det er mye vår hos deg, for hvor er snøen?

Storslagen natur på dine trakter!

Marita sa...

...men vakre å se på var de og det er bildet ditt også - vakkert.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Rørende vakre bilder - det er så godt å se bilder UTEN snø! Og du er ufattelig flink til å fotografere - alltid flotte "shots" her inne! Fin kveld til deg. Klem fra Randi**

Sommertid sa...

Hei...ja jeg har sett gåsunger på trærne,riktignok ikke fullt utsprunge..og ja æsj..jeg glemte å ta med kameraet. Men nå har du fått litt mer vårstemning...så da er alt såå mye bedre...imorra er det meldt snø igjen her..æsj..æsj og atter æsj sier jeg...
Snart fredda og ny ABC utfordring...are u ready ??

RuneE sa...

Vi får unisont avsyng "Våren kommer nå" ;-)

PS Takk for kommentarene!
PPS Du får titte lengre bak i bloggen min, så finner du både snøklokker, krokus og pusekatter (gåsunger)

Angelo sa...

Så flotte bilder av svanene i sjøen. Jeg må si jeg begynner å bli ganske desperat etter vårtegn selv, men det eneste jeg kommer opp med er at pollensesongen har startet for oss allergikere. Ikke så mye enda, heldigvis, men nok til at nesa klør. Det er ikke håp om å finne noen hestehov her enda, for snøen ligger temmelig tykk. Men jeg tok faktisk med meg stolen utenfor butikkdøren idag og nøt litt av lunsjen min i solen. Og det varmet deilig! :)

Ha en flott kveld!

Klem, Kristin :)

Anne-Berit sa...

Å,så vakre de var,nydelige bilder.Tenk at dere ikke har snø,jeg er så misunnelig.Her er dungene store ennå,og vi har ca.halvmeteren på flat mark,men det tiner,sakte men sikkert,så det blir nok vår her også.Ha en fin torsdag:o)
Tenk at det snart er helg igjen,ukene flyr!

Marie Höglund sa...

Hej. En granne i öst har hittat hit. Svenska 40+ som älskar att fotografera och blogga. Vilka vackra bilder du tar. Riktig fröjd att sitta på dem :-)
Jag har antagit fotoutmaningen ABC, hoppas det inte var för sent att lägga in ett bidrag. Är det fredagar som är startdag? Har man hela veckan på sig sedan eller bara fredagen? http://www.carpediemmieblogspot.com

Trine Lill sa...

Flotte svanebilder!:)
Herlig at vårtegnene begynner å dukke opp altså!
Ha en fin kveld!

The single girl! sa...

Så det er der "Svanhild" og "Svante" har tatt veien altså?? Vi har nemlig hatt et svanepar som har bodd i vannet nedenfor her i årevis, men nå er de søkk vekk... Skjønner ikke hva som har skjedd! Syns de er nydelige jeg, med eller uten sang! Hehe!
Herlig at du har funnet vårtegn du også!!

Tove sa...

Virkelig nydelige bilder! Så flotte fugler, sangstemme eller ikke! Leter etter vårfølelsen jeg også, her er det bare sååå mye snø! Ja, ja det ordner seg nok, blir vel vår her og'..;D
Hilsen Tove

Tofo sa...

Så nydelig Petunia!

Har du hørt så mange hese og fulle Bergensere synge du da..hihi:)))

Ida sa...

NYDELIGE bilder fra en nydelig dag for deg.
Bra! :)
Og vet du at jeg har også knipset bilder av svaner i dag. ;)
Og du, angående fulle og hese bergensere, snart er det avspark. ;)
Kos deg og ha fine vårdager. :)
Klem.

Lindaen sa...

For noen fine bilder! Jeg prøvde meg på noen lignende bilder oppe ved Stend, gikk over et sumpområde for å komme nærmt nok til å ta bilde. Tror du ikke de hese vrælende skapningene bare forsvant over til den andre siden av vannet da..? Og jeg sto igjen som en tulling med gjørme opp til knærne..
Jeg synes forøvrig ikke at de høres ut som bergensere. Syns liksom det klinger noe trøndersk over dem jeg! ;)

ArneA sa...

Vakker pastell.
Kanskje det er slikt som er utgangspunktet for de duse vårmotene som nå rir over landet.

Malys krok sa...

Vakre bilder av svanene, måtte be min mann komme og se. Så faktisk "gåsunger" i dag da jeg var ute med Emma. Skal plukke noen inn litt senere. Nydelig vær her. Hilsen Margit.

organic-lizzi sa...

Deilige bilder som gir håp om varmere tider:-))
Svaner er jammen delikat vakre..
Her ute snør det igjen!!
"Ut på tur..aldri sur!:-))
Deilig dag til deg & Stoor klem fra Randi

Monica sa...

Å, så flotte bilder!!!
Synes dog jeg kjenner igjen omgivelsene - det er ikke Myrdalen vel?!?!?!?! hehe, i såfall må jeg bare le, le, le......
Ha en flott dag selv om vårfølelsen lar vente på seg - igjen!!!

Monica sa...

Hahaha, ler meg ihjel!!!
Verden er liten!
Synes jeg hadde sett deg før, men hvor?!? er jo sånn med noen av og til, så ikke tenkte jeg mer over det! Men dette bildet ja....
Så er vi nesten naboer gitt!!! Hohoho :-)
Ja, sånn er det!!! Morro i allefullefall - og ja, vi ses nok på vårdagen :-)

Annepålandet sa...

Det var noen blendende vakre bilder!

"Sangsvane" er kanskje sarkastisk ment??? Nei, jeg har hørt at de synger under vårflørten, for å gjøre inntrykk på maken.

JULIE K sa...

....men oj så vakre bilder : )

GAWO sa...

En kan ikke få både i pose og sekk, jeg mener altså at både å synge og se vakker ut er å be om mye på en gang. Vi har mange flinke Bergensere som synger .... men....he he Du skjønner :-)

Du allstyrandes så fine bilder du har. Er det nykamera som har laget proff av deg? Jeg har omtrent ikke tatt i Cannonen min i det siste. Hummmm, mangler litt inspirasjon. Ja det måtte jo komme....

Runa sa...

JAAAAA!Det går rette veien nå :-)!
God vår til deg!

KKannDesign sa...

Hei Petunia - da er jeg med..A ble presentert i dag!! Smil!

Smil fra KKann

kroken min:) sa...

nydelige svaner da.. vi har en ensom svane nede med vannet hvor jeg bor, den har kommet med våren så den gir skikkelig vårstemning. tenkte å gå å plukke pusekatter jeg også, men nå får jeg vente til været forandrer seg gitt:)

ha en fin kveld:)

ninabakke sa...

Så herlige bilder!

Solveig Irene sa...

Så fine bilder :)

Marius sa...

Flotte bilder :O)