søndag 5. april 2009

10. Legg ikke ut på lengre turer uten kamera

Du finner "ABC i ord og bilder # 5" i innlegget under dette.

påske oppfordring Påsken står for døren og vi kan senke skuldrene og har kanskje litt bedre tid til å ta med kamera og skyte noen bilder. Jeg har derfor en liten oppfordring til dem som måtte falle for fristelsen. Med utgangspunkt i fjellevettsreglene, som mange forbinder med påskefjellet og musikken “Daydream” i Kringkastingsorkesterets innspilling, vil jeg at dere tar bilder som illustrerer, beskriver eller understreker de 9 fjellvettsreglene. Kanskje med et lite glimt i øyet?

I løpet av påskedagene legger du bildet eller bildene ut på bloggen din og gir meg beskjed. Blir det mange som vil være med, lager jeg en liste og samler alle bidragene.

De 9 ordentlige fjellvettsreglene er:

  1. Legg ikke ut på langtur uten trening.
  2. Meld fra hvor du går.
  3. Vis respekt for været og værmeldingene.
  4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ha alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever.
  5. Lytt til erfarne fjellfolk.
  6. Bruk kart og kompass.
  7. Gå ikke alene.
  8. Vend i tide – det er ingen skam å snu.
  9. Spar på kreftene og grav deg ned i tide.

Her skulle det være litt av hvert å jobbe med:)

14 kommentarer:

9na sa...

Fjellvettregel nummer 11; Hopper du på ski, så hopp! Jeg har hoppet og jeg har landet men jeg har gjort en gedigen flause, det oppdager du i løpet av et døgn vil jeg tro. Vær overbærende med en senil dame på 46 da... Forresten gikk jeg rundt og trodde jeg var 47, men plutselig en dag gikk det opp for meg at 2009-1963 er 46 og ikke 47... Og nå for en liten stund siden var det altså noe annet som gikk opp for meg også...

Evami sa...

En spennede utfording,får se om jeg hiver meg med:) Dte bli risfåll en bypåske tolkning,for her jobbes det fram til og med fredag:) Ha en flott palmesøndag:) Klem Eva

Koselig koselig sa...

Nei det har jeg lært skal jeg love deg, så heretter er det alltid et kamera med oss på tur. Jeg glemmer jo ikke turen på Midtåsen uten skikkelig kamera, det var leit.

GOD PALMESØNDAG :)

Berit T sa...

Litt av en utfordring du gir oss, dette må jeg tenke på og så skrive ned listen så får jeg gå på jakt!!

Ha en flott dag videre.

Marie sa...

Kamera er aldri langt borte, men er eg kreativ nok? Kanskje, kanskje ikkje...me får sjå :)

Kjem sikkert mange flotte innlegg utav dette da :)

TorAa sa...

Du har så rett så rett.
Uten kamera kan vi alle komme i trøbbel.
Heldigvis hadde jeg et slikt et instrument med da dette skjedde:
(første bildene).
http://toraa.blogspot.com/2007/06/jubileum-car-crash-barbecue.html

Da ble forsikringsoppgjøret svært så raskt oppgjort.

For ikke å tenke på de mange gangene tanken kommer:
&&# - nå skulle jeg hatt med kameraet.
Sånn sett setter jeg mer pris på fotos fra "virkeligheten" enn oppstilte og studiobilder. Det siste er jo kun snakk om hva du har råd til av utstyr og leie av studio - eller reise til akkurat "det" stedet.

----

Påsken er kommet. Vi satt på vår terasse i ettermiddag. Plantet ut noen nyinnkjøpte påskeliljer.
Har ikke tålmodighet til å vente på de som fra før er plantet. Sen vår.
Solen varmet. Huden kjennes tørr. Har vi fått farge? Ja.LOL.
Kattene ble hel "gale" etter de nye liljer. Måtte redde de små blomster fra deres ekstreme "omsorg".

Jobb igjen man - ons.
Men, det er bare herlig;))

Og husk fjellreglene;))
En av mine bloggvenner du kanskje vil like.
Denne unge dame har startet PhotoHunt - Bilde/Fotojakten. (noe egnet også på norsk/nordisk?)
http://tnchick.com/pshunt

ha en strålende påske og fremtid.
er glad du tok initiativet til en norsk utgave av ABC

Irene sa...

Så kult påskebilde !

God påske!

Monica sa...

Flott regel nr 10! Skulle gjerne vært med på utfordringen - men i påsken tror jeg det blir Bloggfri! Tar noen dager på hytten og skal prøve å få lest masse, masse :-)
Men vi får se - kan jo være jeg får abstinenser.... hehe!
Klemklem

ArneA sa...

Post of the day er det noe som heter.
Denne burde ha konkurrert sterkt om nominasjon (men David leser svært dårlig norsk)
God mandag uansett

Anemone sa...

Hmmmm...., gud som det jobbes i hjernen allerede!!!

Lisa sa...

God idé!
Men jeg må si at det er like viktig å ta med seg kamera på korte turer også da.

KKannDesign sa...

Så morsomt Petunia! - morro..

Ja vettu jeg også..drømmer om å få reise til Cornwall..kanskje vi møtes!! Hihi..smil!

Ha en fin fin mandag og God Påske!

SmilKKann

Nissemann sa...

Jeg har lagt ut et forslag - men skal jakte videre. :)

sue sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.