fredag 3. april 2009

ABC i ord og bilder # 5

5 glade uker med ABC i ord og bilder og vi har kommet frem til E. Det er nok en av de enkle bokstavene, men det skal bli spennende å se hva dere legger ut på bloggene deres. Besøk så mange andre blogger dere har tid til. Alle liker å få besøk! Jeg blir også glad hvis dere legger igjen noen ord her.

Jeg fortsetter på min ferd rundt i Bergen og valgte for ukens bokstav:


Edvard Grieg

Så hva kan man skrive om han som ikke folk allerede vet? Ikke mye ville jeg tro. Men jeg må si at jeg er stolt av å bo i den samme byen som denne store lille mannen kom fra. Da jeg gikk på Hop ungdomskolen var vi ofte bortom Troldhaugen . Enten det var for å lære om Grieg eller for å rett og slett bare oppleve stedet. Bildene av statuene jeg viser i dag, knipset jeg på Troldhaugen i mai i fjor. Og er du i Bergen, er dette stedet vel verdt et besøk en fin vår - eller sommerdag.

3406374433_6b87ec1f35[1]

Denne statuen viser Edvard Grieg i full størrelse. Han var ikke store karen. 152 cm over bakken. Jeg burde tatt med meg Bulle for å at dere kunne ha sammenlignet. Denne statuen er mindre kopi av Grieg statuen som står på sokkel i byparken. Orginalen ble laget av Ingebrigt Vik og avduket i 1917.
Du kan lese mer om Edvard Grieg her.

Rusty Grieg Rusty Grieg 2

Denne skulpturen finnes også på Troldhaugen. Den er laget av kunstneren Gunnar Torven i 1995.

ABC i ord og bilder er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.

Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.

Ha en fin ABC helg!


ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

62 kommentarer:

Charlotte sa...

Oi så bra :) Guri var han så liten. hehe... da er jo tilogmed jeg større :) kjempe flotte bilder. Og ha en rikitg god helg :)

Anemone sa...

Ohoi, der har jeg da vært!!
og mens jeg leste ditt innlegg her nå, nynnet jeg VÅREN du.

Dette bare må jo ble en flott dag.

...og edruelig du, skulle bare visst du hvor sjelden denne dama nyter alkohol, da hadde tikl og med du ristet på hode tenker jeg.
Ha en en fin fredag også bloggas vi vel snart igjen.

klem

Helle K. sa...

Det er dejligt at lære - jeg kender ikke selv så meget til Edward Grieg - udover en smule af musikken.
Jeg bor desværre i en lille, bitte by - så jeg kan ikke fortælle historier om berømte personer fra byen - håber det er ok, at mine billeder er mere "abstrakte" i besvarelsen.

Som mine dager er sa...

Det er så bra at du skriver om Byen din og det historiske rundt det. Det er jo rene opplysningskontoret for Bergen her inne ;-)

Et flott bidrag til ABC.

Ha en fin helg.

Klem fra Marit

Kerstin sa...

Ååå så stolt vi skal være for at vi bor i denne byen. Veldig bra Petunia=)

Ha en fin fredag klem Kerstin

BEA sa...

Ja man trenger ikke være storvokst for å lage vakker musikk...
har aldri vært i Bergen men føler at jeg er på rene byvandringen her inne.. supert!! og takk for turen..

Ha en riktig god helg..

Tofo sa...

Ja Edvard Grieg var et godt valg!
Det er jo så koselig på Trollhaugen. Herlig om sommeren;)

Pupziz sa...

Finfint innlegg=) Jeg har faktisk vært der også. PÅ en skikkeli tung regnværsdag vel og merke;)

RuneE sa...

Han er ikke til å komme utenom - en opplagt både E og G her fra byen (og landet med) - bra!

Nikoline sa...

Hadde eg vore ein betre fotograf,skulle eg vore med både på ABC og Mandagstema, men har altfor dårleg kamera (skuldar eg på når det er dårlige bilder...)
Synes det er veldig kjekt at du har valgt Bergen som utgangspunkt på ABCèn! Du har allerede gitt masse tips for kommande byturar!
Ha ei fin palmehelg:0)

Lise H sa...

Sommeren for snar t13 år siden var vi i Bergen på bryllupsreise (det eneste vi hadde råd til ;)! Så jeg nesten de samme bildene i albumet mitt.

kari - carpe diem sa...

Jeg er nødt til å reise til Bergen...det er en av de norske store byene jeg ikke har vært...skamme, skamme seg...

GAWO sa...

Et godt valg på E.
Det er så trivelig å rusle ute på Trollhaugen. De som skal ha by-påske bør ta en tur dit. Jeg havner vel i snøen, men i år har jeg egentlig mest lyst til å bli i byn, rote litt i hagen og sykle meg noen turer. Men det blir vel en pitteliten skitur, så får vi se. God påske til deg og dine.

Kathrine sa...

En flott komponist Edvard Grieg! Og fint innlegg:)

Ha ei flott påske!

:)

Monica sa...

Edvard`en :-) Den lille, store mannen! Flotte bilder Petunia - som alltid!
Ønsker deg en riktig god påske om litt :-)
Klemklem

Gamleheksa sa...

Troldhaugen er en fantastisk plass. Selv min umusikalske og ukulturelle gubbe ville dit, jeg var skeptisk, men angrer ikke. Flott bergensk E-innlegg dette.
God Palmehelg.

happy in pink sa...

flotte bilder...også lærte jeg litt idag og:) syns det er helt supert at du har valgt å skrive om byen din:)))

god helg til deg...
klem tara

fotoboksen sa...

Enda et flott innlegg fra deg!!
Lærte en hel masse nytt denne gangen også. :)
Men så klarte jeg selvsagt å gjøre feil to ganger med linken til meg. Kan du være snill å slette de to første!!

sologbolig sa...

Hei ! Flott innlegg hos deg. På Troldhaugen var ein gang for sikkert 10 år siden, det var jo eit kjempeflott sted. Ha ei fin helg !

Sommertid sa...

Har besøkt Trollhaugen og Edvard Grieg, var deilig å gå rundt der å se...og så var det en minikonsert der den gangen...Go fredda til deg :)

Malys krok sa...

Tenkte på det, at det vel kunne bli Edward Grieg hos deg denne gang. Han er nok den mest kjente E-en fra Bergen, vil jeg tro. Godt E-bidrag! God helg til deg!
Hilsen Margit.

Anne-Linn sa...

Jeg har vært på Trollhaugen og sett statuen, og ble ganske overrasket over at han var så liten! Men han laget store verk selv om han var så liten :) Ha en fin helg og god påske :)

naturglede sa...

Herlig fortalt, og flotte bilder. Jeg synger med i våren av Grieg til akompanjemang fra svarttrost, måltrost, bokfink og kjøttmeis. Ha en flotters dag:)

Netten sa...

For en koselig blogg! Her lærer man jo i tilegg mye om byen man bor ved;) Veldig bra!

Evami sa...

Grieg ja,det er Morgenstmning enda her:)
Og du er så flink til å vise fram byen din og folk og plasser,lærer masse hos deg:)
Og å ha en plass som Troldhaugen å kunne oppleve er flott. Ser ut til å være en flott park rundt også:)
Ha en fin fredag og et flott bidrag:)

Klem Eva

TorAa sa...

Det er utrolig hvor kortvokst denne store kompinisten faktisk var. Og mang en turist har stilt seg opp ved statuen og latt seg fotografere. Nesten alle er høye i forhold til Edvard Grieg.

Flott museum og park.

Den nye skulptur er også fascinerende.

Gärdsmygen sa...

Åh! Troldhaugen och komponisthytta! Vackert!

~♥~ Monica S sa...

Eg hadde forventa meg litt Gried her i dag ja .. eller Edvard..rettare sagt! :-) Har bodd i Bergen i mange år (tidligere) men gjekk aldri dit.. sjøl om det var ein plass eg kjørte forbi i allefall ein gong i veka.

Eg er no med på laget.. har endelig klart å funne på noko på E.
Monica

Hobbygåsa sa...

Så flott innlegg Petunia! Jeg leser innleggene dine med iver, det er skikkelig gøy å lære om Bergen og hva som befinner seg der. Ha en riktig god påske - klem fra meg!

Jenn sa...

Viste han var liten men ikke så liten,hva man lærer av abc du:))
Flott bidrag til ABC.
Ha en fin helg.
Klem Jenn.

Line sa...

Har nok sagt det før, men det er så utruleg gøy med Bergensinnlegga dine:0)
Gledar meg til byvandring kvar fredag...
Ingen storvokst mann, men stor var han på andre måtar!!
Fin fredag til deg.
Klem

The single girl! sa...

Kan du hjelpe meg?? Jeg skal til å skrive innlegget mitt, men jeg trenger sånn skjult link til andre innlegg, hvordan gjør jeg det?? Sånn at det bare står her eller noe sånt istedet for hele linken! Håper på hjelp snarest!! Takker!!

Randi sa...

Her lærer jeg masse - artig og intressant. Synes Bergen er en kjempeby, og Grieg har vi vel alle et forhold til. Ha ei fin helg, Petunia! Klem fra Randi**

Gladie sa...

Har aldri vert på Troldhaugen, til tross for at jeg faktisk har bodd i bergen noen år. Supre bilder! :)

Marie sa...

Flott Edvard Grieg innlegg :)
Visste du at komponisthytta hans stod her på garden ei tid?

Koselig koselig sa...

Jeg har aldri vært i Bergen, bare på flyplassen... skammelig!
I mange år var jeg lidenskapelig leser og kjøper av bladet Country Living fra USA. En gang var faktisk Griegs hjem på forsiden og stor artikkel inne i bladet. Det rørte mitt norske hjerte veldig, det var en veldig flott reportasje med nydelige bilder. Håper jeg får somla meg dit en gang...

Koselig koselig sa...

Nei denne tørken er ikke mye moro Astri, men jeg regner med at den går over om en stund?! Håper jeg... hvis ikke får jeg bare kjøre mandagstema og ABC på fredager så er ikke bloggen min helt dau :) Det er godt å ha noe å fast å blogge om synes jeg! OG jeg vil veeeeldig gjerne ha tips til ord på Mandagstema, for det er vanskelig og alt er velkomment :)
Så det! :)

Anita fra hjerterommet sa...

Ja Troldhaugen er vel verdt et besøk!

Kjekt du skriver om Bergen! Hilsen innflyttet bergenser!

Marie sa...

Eg tenkte eigentleg å skrive meir, men så måtte eg lage litt mat i full fart fordi mannen min skulle på jobb i ein fart.

Jo, det var slik at denne komponisthytta til Grieg blei seld, først ein gong trur eg, deretter kjøpte han som eigde garden her før bestefar min hytta til leikestove til barna sine. Då jentene hans vaks til blei hytta flytta til ein bekk, "kvednabekken", som renn over garden her. Der blei ho bruka som vaskehus, dei som budde her vaska sengetøy og andre klede for nattruta.
Då far min og bror hans var små rissa dei bokstavane sine inn inne på veggen. Etter at far blei vaksen blei han kontakta for at dei ville ha hytta som museum, hytta blei så henta til Lofthus. No står ho ved Ullensvang hotell. Eg har vore inni henne der, men fann ikkje namnet til far...
Kanskje det var bak pianoet, kunne ikkje begynne å flytte på det da, hehe.

The single girl! sa...

Da har jeg sendt deg en mail! Se etter r... og tittel hjelp! Takker igjen!!

Viola sa...

Flott innlegg! Av en veldig kjent mann. Jeg liker å lytte til klassisk musikk innimellom, og da også Grieg :) Særlig Dovregubben er kjempeflott!! :)Kommer jeg til Bergen en gang, vil jeg nok innom Troldhaugen ja.

Spindellett sa...

Hehe - visste at du kom til å velge Edvard denne gangen :-) Jeg var bortom huset hans sist lørdag, for jeg gikk å tenkte på den her E'en, da vet du, men jeg vil ikke gå deg i næringen når det gjelder Bergensguiding :-)
Edvard - en pitteliten stor mann.

qehenne sa...

Hei Da er min E postet :-)
Edward Grieg er stor komponist. Jeg har vært på Trollhaugen og vandret rundt der for mange år siden.Tenkte at det måtte komme noe med han.Men hva skal du nå skrive om når vi kommer til G?
En riktig god påske til deg og dine.

Petunia sa...

Å, jeg har to valg på G... må bare bestemme meg for hvilke... eller kanskje jeg ta begge;)

fot CHIP *Birgitta* sa...

En vacker staty och en enastående kompositör. Visste inte heller att han var så kortvuxen. En liten stor man :)

Vanja sa...

Toppers E-bidrag:-) mye spennende å lese om byen din. Takk for koselig kommentar hos meg, ha en trivelig påske. Klem Vanja

Mete sa...

Et flott innlegg på bokstaven E! Interesant å lese, og så gøy at så mange er med på dette - et fantstisk godt initiativ, Petunia!

De beste ønsker for en fantastisk god påske til deg og dine!

Klem

Berit T sa...

Kjempeflott!
Det blir en opplevelse neste gang jeg skal til Bergen etter at du har vist så mye som jeg ikke har fått med meg.

Ha en fin helg.

Mia sa...

Jeg får skrive til deg før jeg sjekker ut alle de andre, el så er jeg redd jeg glemmer deg. Takk for kommentar på bloggen min :) Flotte bilder du deler her. Syns det er så kult at du tar for deg ting i Bergen på dine bidrag. Har kun vært i Bergen en gang, men vil dit flere ganger.. Og ved dine bidrag merker jeg meg ting jeg må sjekke ut når en gang skal dit :)

The single girl! sa...

Tusen takk for masse god hjelp!! Nå legger jeg deg inn på msn!!

Flott innlegg om E. Grieg da! Visste faktisk ikke at vi har på samme høyde han og jeg, så da er det kanskje ikke så gale å være lav likevel?? Hehe! Som jeg har sagt før er det veldig kjegk å lære nytt om byen min (som jeg strengt tatt burde visst mer om). Takk for at du lærer meg om alt dette! Strålende innlegg!

Ha en strålende helg!!

Klem! :-)

Tor sa...

Det er påfallende mange store kunstnere som på en eller annen måte også var "små". Nesten så en kan lure på om det har vært med å drive dem til "store" ting for å kompensere!

Tusen takk for komplimentet om luen :-)

Tone sa...

Fin post Petunia.
Ooo denne alongen som er så gøy, og så bloggar eg nesten ikkje no.

Solveig sa...

Edvard var en kjekk kar. Trur også eg har vore på Trollhaugen, men det er skrekkeleg lenge sidan no. Må nok ta ein ny tur neste gong eg er i Bergen.

A material girl! sa...

Du er så flink til å blogge om ting i Bergen! Kjempekjekt å lære litt mer om hjembyen min!

lise sa...

Så tidig at du har gått på Hop - da har du gjerne hatt noen av kollegaene mine som lærere..!

Vi bor nær, men er ikke så ofte på Troldhaugen.

Ha en strålende påske, satser på at det blir mer fint vær!

Marie sa...

Me skal vere heime her i påsken. Får dagsbesøk av begge søstrene mine med menn og "barn"(vaksne).
Dotter vår med kjæreste stoppar nokre dagar og sonen også, så eg kan nok ikkje berre late meg :)

Eg skal delta på gudsteneste i morgon saman med første klasse, eg har ein bitteliten jobb med barnearbeid i kyrkjeregi. Har jobba med det nokre timar i dag også.
MEN SÅ etter klokka tolv i morgon, DÅ har eg ferie! Skal bli godt.

Eg er så heldig at eg etter påske blir tilsett i vikariat i barnehagen fram til ferien. 80% stilling. HERLEG -no veit eg når eg skal på jobb og når eg har fri!!!

God helg :) Eg kjem nok innom fleire gonger før påsken er her "på skikkeleg" tenker eg :)

I huset ved bekken sa...

oj, for en flott heading.
Kate

Beate sa...

Ja, det var vel nesten en obligatorisk løsning fra Bergen. :)

9na sa...

GRATULERER MED DAGEN I DAG DEN 5. APRIL PETUNIA!!! Klem til deg!

Ida sa...

Enda en bokstav fra verdens vakreste by - til å være stolt av, ja. Flotte bilder, min venn. :)

Forrige søndag var jentene og jeg på bytur. Det var flott stemning der, og vi fikk til og med sett en av bokstavene dine - Buekorps.

I dag holder vi oss hjemme også. Og jeg kan ta en ekstra kaffekopp for deg.
Men, det var vel ingen stor trøst.... ;)

En GOD klem skal du få iallefall. :)

Ida sa...

Nå har jeg vært innom alle på lista over her.
Du også, såg jeg.
Puh.... ;)
God natt! :)
Klem.

Anne-Berit sa...

Flott innlegg fra deg,rakk dessverre ikke å bli med denne uka,men kanskje jeg kan lage to innlegg neste helg i steden.
Ha en flott mandag.Klem!