fredag 10. april 2009

ABC i ord og bilder # 6

Ny runde med ABC i ord og bilder! Jeg vet ikke hvor mange som er hjemme og blir med denne gangen, men jeg valgte å legge ut innlegg og mr. Linky selv om det er langfredag. Jeg lar listen ligge ute helt til neste fredag slik at folk kan hive seg med etter at de har kommet hjem fra påskeferie. Men det er lov å komme med F og G neste uke hvis det passer bedre.

F står for Fantoft stavkirke. For mange år siden jobbet jeg i nærheten av dette praktfulle stedet og på fine sommerdager, stakk vi ofte bort dit og spiste lunsj. Denne gangen kom jeg spaserende opp fra den andre siden og der på en høyde over meg mellom store bøketrær, kunne jeg skimte kirken. Akkurat da spilte det ikke noen rolle om kalenderen viste 2009 eller 1209. Det var et magisk syn!

Fantoft Stavkirke 1Dette vakre bygget er faktisk av ganske så ny dato. Det gamle stavkirken brandt ned til grunnen i 1992. Brannen var påsatt, men heldigvis ble det bestemt at stavkirken skulle gjennoppbygges umiddelbart. Den kirken som står der nå, var ferdig og ble vigslet i 1997.

Den første stavkirken kom opprinnelig fra Fortun i Indre Sogn. Den ble bygget der i ca 1170 og ombygget og utvidet en gang på 1600 tallet. I 1883 ble den kjøpt av konsul Fredrik G. Gade som flyttet den og lot den bygges opp igjen på Fantoft. Han valgte å bare bygget opp igjen den eldste delen slik som de trodde stavkirken opprinnelig hadde vært. Da kirken brand ned i 1992 stod bare skjelettet igjen. Denne nye kirken er bygget etter en så nær kopi av Fortun kirken som mulig. Men vi kan jo tenke oss hvilke utfordringer denne gjennoppbyggingen må ha gitt. Dette er jo en byggeteknikk som ikke har vært utført på mange hundre år.
Utenfor stavkriken står det er steinkors. Dette korset komme fra Tjora på Jæren. Du kan lese mer om Fantoft stavkrike her

I dag er det satt opp et høyt gjerde rundt hele kirken. Det gjorde det vanskelig å få tatt fine bilder av bygningen, men er jo ganske forståelig etter det som hendte i 1992.


Fantoft stavkirke collage
Ha en flott ABC runde!!

ABC i ord og bilder er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.

Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.


ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

62 kommentarer:

sologbolig sa...

Hei. Denne kirka er jo så flott. Og eg syns det er heilt forferdelig at noen i det heile tatt kan tenka tanken å settas fyr på ei slik kirke og ikkje misnst gjøre det. Men som du sier heldigvis er den bygd opp igjen. Flott innlegg. Fortsatt god påske.

Marihøna sa...

Nydelige bilder av en flott stavkirke. Et fint F-innlegg! :)

Tofo sa...

En flott F! Jammen bra de bygget den opp igjen!

Charlotte sa...

Fantastisk historie rundt denne kirken, og så flott at de har bygget den opp igjen på denne måten. Flott innlegg ,kjempe fine bilder, og nydelig kirke :)

Ida sa...

Vakker kirke dette, ja. Stavkirker er flotte. Det kommer mye fint fra Sogn, vet du. ;) Hehe.
Ett flott sted å spise lunsj på. Mye finere enn alle kafèer tilsammen! ;)
Trist med den brannen. Og like bra var det at de bygget den opp igjen på nytt.
Dette er praktbygg som vi nordmenn kan være stolt av! :)

fot CHIP *Birgitta* sa...

Vackert kyrka. Hemskt synd när branden förstör dessa gamla klenoder.

TorAa sa...

den tragiske og dramatiske hendelse husker jeg godt. Det var dessverre mange verneverdige kirker som rundt den tiden gikk tapt.
Håper slike forvridde tanker aldi mer vil få rotfeste.

Du har denne uken valgt noe meget minneverdig og samtidig sagt i fra.

btw. Jeg postet nå, så jeg får bedre tid med min mor i morgen.
Som vanlig er min på engelsk men med dype røtter til Norge.

Ønsker alle deltakerne er fortsatt god påske

Ruth sa...

Stavkirkene er vel noe av det flotteste vi har av kulturarv i Norge. Jeg kunne ha grått da den ble brent ned.

Flotte bilder og et fabelaktig innlegg.

Ha en riktig god påske.

Kerstin sa...

Fantoft stavkirke er en vakker kirke. Veldig bra at den ble bygget opp igjen. Slike kulturskatter må vi verne om ..
Nydelig innlegg Petunia.
Fortsatt god påske.

BEA sa...

Herlige bilder !!

Det er noen fantastiske byggverk disse stavkirkene.. er vel ikke mange igjen av de nå.. dessverre.. Tro om denne Gade var danske?? ganske vanlig navn her nede..

Ha en fortsatt god påske.. og takk for turen...

Bea i Danmark

heidi sa...

Fantastisk flott bygning! Jeg er glad de bygde den opp igjen. Tenk å finne på noe så håpløst dumt som å tenne på kirka! Ubegripelig.

Ha en fortsatt god påske!

Anne sa...

Utrolig til byggvek ja!! utentvil, og så typisk Norsk!! mengler bare deg i fanabunaden utenfor med markblomster i håret :-) da skulle jeg stått ved siden av, tatt bilder og sunget "Ja vi elsker" av full hals.

God og fin dag til deg min venn.

Mandy Lou sa...

Aha, det var sånn den historien var ja. Veldig bra at de valgte å bygge opp kirken igjen. Det er så trist når slike gamle historiske og vakre byggverk går tapt i brann. Vakre bilder!

Marie Höglund sa...

Fantastisk kyrka och jag gillar verkligen dina bilder. Önskar dig en Glad Påsk.

Malys krok sa...

Flott F-bidrag! Vakre de gamle stavkirkene, og tenk at de bygde disse, og mye annet fint, uten de hjelpemidler som finnes i dag. Var dessverre mange fine kirkebygg som ble satt i brann en tid. Bra denne ble bygget opp igjen. Ha det godt og fortsatt god påske!Hilsen Margit.

Lenen sa...

Forsatt god påske, kikker innom bloggen din. Flott med påskeparty.

Lise H sa...

Vakker kirke!
Synd at den opprinnelige kirka ble ødelagt i brann, men bra de bygde en ny.

Jeg er i feriemodus og det er pc-en også. Men jeg regner med at jeg får besøkt flest mulig i løpet av påskehelga.

Fortsatt god påske :)!

Line sa...

Ei nydelig kyrkje sjølv om den er av nyare dato...
Stavkyrkjene er ein fantastisk norsk kulturarv, og det er forferdeleg at nokon i det heile tatt kunne tenke tanken på å brenne dei ned...
Ein flott F, med masse kultur og historie, samt flotte bilder i fylgje:0)
Eg har visst problem med linkane mine for tida, prøver å legge inn på ny, så kan du berre slette den fyrste linken min...
Ha ei fin påskehelg!!
Klem

Gärdsmygen sa...

Det var trevligt att se bilder av den nya kirken. Den hade brunnit samma år jag var där. Kul att de kunnat bygga upp den så bra igen! fina foton. Glad Påsk önskas dej!

Sommertid sa...

Enda godt det ble bestemt at den skulle bygges opp igjen..tenk om noe slikt hadde blitt borte...neihei..det går bare ikke. kjempefin er den.
Fine bilder du har tatt her Petunia og go langfredda til deg :)

ArneA sa...

Staselig byggverk

Mariann S sa...

Uff, eg hugsar når både den og Åsanekirka brant ned.
Skremmande at noken kan gjere sånt.
Men begge kirkene er gjenreist og flott, heldigvis :)

vibeke (Spindellett) sa...

Jeg gikk høygravid med min eldste datter og bodde på Paradis hos svigermor. Det var så varmt den pinsa, ja, det hadde vært glohett i flere uker, og jeg gikk og ruget på ei som skulle ha vært ute i slutten av mai. Brannen var kanskje en utløsende faktor til at hun endelig kom ut? Nei, hun hadde vel kommet ut i alle tilfelle, heldigvis. Påsatte kirkebranner er en vederstyggelighet. Åsane gamle kirke brant vel ned i desember samme år.
Jeg burde nok tatt meg en tur opp til stavkirken igjen. Jeg bor ikke på Paradis lenger, og da er det liksom ikke stavkirken som er i tankene mine når jeg først er på besøk i området.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Veldig vakkert. Jeg har vært i masse stavkirker rundt omkring - ble "tvunget med" av mine foreldre da vi var på bilferier i barndommen - nå skjønner jeg jo godt hvorfor de ville stoppe ved alle kirkene vi kom til! Et fint innlegg - og takk og pris at de bygde den opp igjen! Ha en fin langfredag! Klem fra Randi**

Anne-Berit sa...

Fantastisk fin stavkirke,husker godt den brannen og hvor rystet folk(inkludert meg selv)var over at noen kunne finne på å tenne på en kirke.Flott innlegg fra deg Petunia.
Ha en fortsatt fin påske.Klem!

Carina sa...

Fina bilder från Norge .Hälsa från mig!Ha det bra till nästa gång.

Gamleheksa sa...

Så er det alt fredag igjen...
Tenk at noen kan finne på å tenne på slike praktbygg. Det er mye jeg ikke skjønner meg på, gitt. Godt det ikke ble bygget noe slik moderne monument når det skulle komme ny kirke.

Fortsatt God Påske.

The single girl! sa...

Ja, den kirken er jo virkelig flott da! Jeg har desverre ikke besøkt den enda. Jeg er rett og slett elendig til å besøke ting i byen!! Igjen flott bidrag fra deg!!

Imponerende hvor mange som har bidratt allerede i dag ettersom det er påske og greier!!

Ha en strålende påske videre!!

Viola sa...

Du verden for en flott stavkirke! Forferdelig trist at noen idioter skal sette fyr på bygninger!! :( Men denne kirka ser ut som den er mye, mye eldre, så de har gjort en veldig fantastisk jobb de som på nytt satte den opp. Ja, det må ha vært en forferdelig nøysom jobb, med tanke på flere hundre års gamle byggeteknikker!! :O Jeg må bare se denne kirken, om vi kommer til Bergen en dag! Jeg har så veldig lyst å dra tilBergen, nemlig, og da med en stopp og overnatting og vandring på Finse!
Tenker også på hvor slitsom det må ha vært og forflyttet kirka fra Indre Sogn til Bergen for så å sette den opp igjen! kjempeflotte bilder! Jeg er så glad i slike stavkirker! Ha en flott påske! :)

Som mine dager er sa...

En vakker kirke, helt spesiell. Ikke mange slike i Norge eller verden forøvrig. Ikke rart man blir ærbødig!

Her hos oss er det hjemmepåske. Mye sosialt med familien - slik det SKAL være når det er påske. Vi koser oss glugg igjen ;-)

En fortsatt fin påske ønskes deg Petunia. Håper storfamilien din overlever det sosiale samværet og hygger seg.

Klem fra Marit

Siw Aina sa...

Utrolig flott byggverk. Selv har jeg aldri sett en stavkirke på "ekte" desverre.

Anne-Lise sa...

Hei, du er en dyktig fotograf!! Om vi kommer til din kant av landet en gang skal vi besøke alle stedene "dine". Jeg la inn linken min feil først, men det går vel helst bra! Ha en superflott påske!! Klem fra Spania

HildeS sa...

Flotte bilder av stavkirken.. Fortsatt god påske

A material girl! sa...

Skikkelig fine bilder av Fantoft stavkirke. Vakker kirke! Slik burde alle kirker sett ut mener nå jeg!

Sylvia sa...

Heisann Petunia.
Takk for koselig besøk hos meg. Ja, det var lenge siden sist, vet du!
Stavkirker er flotte. Likte spessiellt dragehodene på denne her. Det står en katolsk kirke i byen, med dragehoder på. Har alltid lyst til å ta bilder av disse, men har for dårlig kamera.
Ellers håper jeg dere nyter påsken, både tobente og firbente!!

~♥~ Monica S sa...

Yohoo!! Eg er med.. kom heim frå liten tur i dag...

Fantoft stavkirke er vakker... men litt gøymt! Skulle ha vore meir synlig stakkar!

HA ei flott påskehelg!

Monica

Pupziz sa...

Takktakk=)
Fin F du også da=D
Dere finner på så mye lurt!
Fortsatt flott påske!

Gladie sa...

Flotte bilder, du er flink med fotoapparatet :) Fortsatt god Langfredag til deg :)

organic-lizzi sa...

Litt av en historie!! Flotte bilder&koste meg skikkelig med det nedenfor så jeg fikk sett Jølle i samme slengen:-))
Fortsatt deilig påske & Stooor klem fra Randi

Bitt@mi sa...

Nydelig stavkirke:-) Liker å titte på stavkirker når jeg farter rundt, men Fantoft har jeg ikke sett ennå. Men visste at den opprinnelig hadde stått i Fortun. Vakre bygninger:-)
God påske videre!

fotoboksen sa...

En nydelig kirke, og for en utfordring det må ha vært å bygge den opp igjen etter brannen i 1992!

(Så kan du sette kryss i taket Petunia, for denne gangen satt jeg inn linken uten å gjøre feil! *ler*)

Tor sa...

Som alltid er dine innlegg spekket med gode bilder og fakta! Like sikkert som at stavkirkene er unike er innleggene gode og vellagede!

Marie sa...

Nydeleg byggverk!
Eg forstår meg ikkje på dei som kan sette ei stikke borti og svi det av... Godt det blei bygd oppigjen!
Fint F-innlegg :)

Sister Bonde sa...

Bliver så klog på Norge, ved at følge med i dine Flotte abc-indlæg.

Fortsat god påske.

Marie sa...

??????
Det var merkeleg at namnet mitt ikkje sto på MR Linky, eg klikka meg på etter at eg hadde laga innlegget mitt og eg såg at det kom på lista då. Det er eg 110% sikker på. Første gong at eg har opplevd det...

Eg skal lage eitpar kaker i dag, me får "storinnrykk" til kaffi i morgon. Må handlast litt her også, det er ikkje så lett å berekna passeleg til så mange dagar som ei heil påskehelg.

God helg :)
Klem

Marie sa...

PS. Nøkken har fått auge av meg -det er gjort i fotoredigering.

Beate sa...

Dette var en virkelig flott stavkirke! Det er liksom noe litt majestetisk over den. Ønsker deg en god påske videre

Vanja sa...

Fin-fint:-) Nydelige bilder av denne flotte stavkirka. Takk for koselig kommentar hos meg. Ha en flott påskaften, klem fra Vanja

GAWO sa...

Det som er trist med denne stavkirken etter min mening er at den er gjemt bort, langt inn i en mørk skog. Tenk om denne hadde tronet på toppen av haugen med utsyn til alle kanter.

Det gode er at du tar superfine bilder og viser fram til alle her. Kirken er vel verdt et besøk.

Det er kjempefint at du tar for deg attraksjoner i Bergen i bokstavleken. Lurer på hva du finner på til G.
Gamle Bergen muligens ???

Petunia sa...

De kunne gjerne ha tynnet ut skogen rundt kirken, ja.
Men jeg synes en del av de store bøketrærne må få stå.
De skapte en trolsk stemning og jeg glemte nesten at det er bebyggelse og vei tett på. Speisielt på vei opp fra Birkelundsbakken... Eventyrskog.

Ida sa...

62!!!
En stor gjeng det, til påske å være! :)))
Gooood søndag videre til deg.
Nå skal jeg snart UT! ;)))
Klem.

Jenn sa...

Nydelig kirke..det er noe Norge virkelig kan skyte av..stavkirkene våres:))
Det er virkelig synd at noen kan finne på å tenne på de,en skrue løs eller tre hos sånne mennesker.
Ha en fortsatt fin påske.
Klem.

Januarsola sa...

Så trolsk stemning du hadde i bildene dine. Jeg har aldri vært i ei stavkirke,skulle gjerne hatt den opplevelsen. Så synd at noen måtte stikke fyrstikken borti den første, pussig hva enkelte har glede av. Jeg kan ikke forstå hvorfor.
Vakkert byggverk er det i allefall, takk for informasjonen!

AnnetteK sa...

Flotte bilder av vakker stavkirke.
Og takk for hjelpa med linken ;)

Evami sa...

STavkirkene er bare flotte,et flott kultuminne:) Og så viktige å ta vare på:) Og at noen kan få seg til å tenne på kulturarven vår,det fatter jeg bare ikke! Men så flott at de bygger opp igjen den ,selv om man aldri kan få tilbake den som brant opp.

ASSA sa...

Ja nå er jeg med igjen Petunia.
;)
Bedre sent enn aldri sies det!

Flott innleg du har IGJEN!!!

Ha en fortsatt fin Påske den siste dagen også!

Hege sa...

72!

Nydelig bilder av stavkirken! :)

minon sa...

Hei hei,

Takk for kommentar i bloggen min. Kjekt med felles interesser!

Enig i at en fjelltur er toppen av lykke. Det er så deilig å gå i skog og mark, spesielt når været er så flott som det vi har hatt de siste dagene. Godt å bare koble av og la tankene vandre.

Vil anbefale deg noen turer her ute. Kolbeinsvarden er veldig fin og du kan gå opp flere steder. Vil også anbefale deg en tur til Dronningen. Der er det også ulike veier opp. Noen kjekkere å gå enn andre.

Det er flott på Herdla så jeg anbefaler deg en tur ut en dag du har god tid! Parker bilen på parkeringsplassen og ta beina fatt. Du kan gå der ute i timesvis om du ønsker og det er mye å se. Både fuglereservatet, ruiner fra krigen og det er en badestrand der. Husk fotoapparat! Hehe, du får satse på tur til Herdla når du kommer til bokstaven H ;)

Ellers vil jeg gjerne kommentere innlegget ditt. Fantoft Stavkirke er kjempeflott. Jeg har ikke vært helt nær den, men jeg har gått på skole like i nærheten. Den gangen var jeg alt for uinteressert i slike ting til å ta meg tiden til en tur. Selv om jeg gikk ganske så nært hver eneste dag... Kanskje jeg tar meg en tur en dag?

Flotte bilder og igjen et flott innlegg fra deg!

Ønsker deg en flott dag i solen! Nå skal jeg snart ut på tur :)

Monica sa...

Hehe, du tok meg der! Trodde det ble Fløyen på deg.....:-)
Da er F`en endelig klar for min del - om enn noe sent grunnet påsken!
Håper du har hatt en flott påskeferie :-)
Klemklem

qehenne sa...

Heisann og vel overstått påske. Da er jeg også kommet tilbake til hverdagen og har fått lagt ut mitt bidrag til bokstaven F.
Så flott at du har fått med deg stavkirken. De er noe av det "norskeste" jeg kan tenke meg.Savner bare at Petunia står foran med bunad :-)

Anita fra hjerterommet sa...

Har aldri vært og sett stavkirken ennå jeg ha bodd i Bergen i snart 14 år. Tror jeg må ta med en turist dag i egen by denne våren.. kunne tenkt meg å se lepramuseet også..

Donald sa...

Det var fornuftigt at genopbygge den og det kan sammenlignes med en grundig vedligeholdelse. Hvis vi ikke gjorde noget ved vores bygninger, ville træer og buske, lav, mos, storm, regn, is, og sol - og bakterier - kunne nedbryde dem i løbet af ganske få årtier-

Smukke billeder :-)