torsdag 16. april 2009

ABC i ord og bilder # 7

3318690925_099f86f0a1[1] Fredag og "ABC i ord og bilder". Forrige runde var vi 84 deltakere og det er helt utrolig å tenke på siden det har vært påske og alt. Dere er veldig flinke til å komme på ting på de forskjellige bokstavene. Kreativiteten er stor og ABC’n er blitt rene oppslagsverket. Jeg har en liten oppfordring å komme med til alle dere som har interiørblogger!!! Dette måtte jo vært en kjempeflott mulighet til å lage et “bloggleksikon” over interiør. Rett og slett ABC i interiør???

Vel, ABC i ord og bilder runde 7 er herved erklært for åpnet!

For bokstaven G har jeg valgt “Gamle”! Jeg holder meg fremdeles innenfor Bergen, men klarte ikke å bestemme meg for Gamle Bergen eller Gamlehaugen, så det ble begge deler:

GAMLE BERGEN

Gamle Bergen 3 Sakset fra Gamle Bergen sin nettside: Gamle Bergen er en rekonstruert by med cirka 50 trehus fra 17-, 18- og 1900-tallet. Her finner man private hjem fra ulike perioder, samt en rekke butikker og verksteder. Utallige rom og gjenstander levendegjør historien om byen gjennom generasjoner. Gamle Bergen er et idyllisk minne om gamle dagers Bergen, og en omvisning i husene er en fascinerende, underholdende og familievennlig begivenhet.

Gamle Bergen 1 Gamle Bergen er altså en liten by bygget opp rett utenfor Bergen sentrum der man har tatt og bygget opp igjen hus som har stått rundt i distriktet. I flere av husene er det mulig å gå inn i og se hvordan de bodde på den tiden. Man kan besøke “pinaren” (tannlegen) og man kan få kjøpt skillingsboller hos bakeren. Hele dette området er utrolig flott og er et koselig sted å gå og se med hele familien. Det er også et sted der du garantert finner fine fotomotiv. Du kan også lese mer om dette museumet her. Man kan ikke besøke Bergen uten å få med seg dette unike stedet!

Og som dere kan se på bildene, så regner det aldri i Bergen!

Gamle Bergen 2

GAMLEHAUGEN

Jeg liker å erte alle fra Østlandet og si at i Bergen har vi virkelig et slott!!! Dette praktbygget ligger noen kilometer utenfor Bergen sentrum og ble bygget av den godeste Christian Michelsen. I en fin park ved Nordåsvannet ruver dette slottet så majestetisk og vakkert. Ungene kaller stedet for “Kongen” mens vi voksne sier Gamlehaugen eller Slottet. Hvis jeg var dronning, så er jeg ikke i tvil om hvor jeg aller helst ville ha bodd. Vil du vite mer om Gamlhaugen, kan du sjekke denne linken her.

Gamlehaugen


ABC i ord og bilder er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.
Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.
En flott ABC runde ønskes dere alle!



ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

74 kommentarer:

Lise H sa...

Oj, jeg var visst først ute på lista denne gang! Kladda innlegget i går kveld, og poster nå før jeg drar på jobb.

Jeg får mer og mer lyst til å dra til Bergen når jeg ser de flotte bildene du legger ut! Det er faktisk 10 år siden sist jeg var i Bergen, så det er på tide med en ny tur snart!

God helg :)!

Kerstin sa...

Helt nydelige bilder av Gamle Bergen... Vi skal være stolte av å bo i denne vakre byen....
Kerstin

sologbolig sa...

Nok ein gang noen flotte bilder fra Bergen. Gamle Bergen er jo bare så sjarmerende og kjempeflott og som du sier "slottet" er jo virkelig et slott. God helg.

Juni sa...

Oj, så flpott et slott!
Jeg har vært i Bergen, men har aldri visst om dette her. Det får bli neste gang, for jeg kommer sikkert igjen en gang.
Gamlebyen er vakker.

Anne sa...

Som du guider oss rundt i byen din Petunia!! Kjempemorsomt og helt nytt for min del :-))

Gärdsmygen sa...

Vilka vackra bilder! Så fick jag veta att det aldrig regnar i Bergen!! Myter finns det gott om... :) Ha det!

Berit T sa...

Igjen kjempefint fra deg, jeg er virkelig spent om du greier hele alfabetet med flotte plasser fra Bergen.
Og det slotter er bare så fint så det er en dronning verdig.
Ha en flott dag.

RuneE sa...

En Skikkelig hyllest til "Byen i Byen" - det er ikke mye slikt i Norge. For ikke å snakke om Gamlehaugen! Meget patriotisk.

Pupziz sa...

Så fine bilder!
Ha en topp helg!=)

Tofo sa...

To herlige G'er! Ja både Gamle Bergen og Gamlehaugen har vi et Godt forhorld til! Var faktisk inne på tanken på Gamlehaugen selv;) Bra du tok det med:)

Nikoline sa...

Flotte bilder av flotte serverdigheitar! Det er ingen tvil... Bergen er den finaste byen i landet!
(og det seier eg ikkje fordi eg er vestlending,det er berre fakta!)
Du har gitt så mange gode tips om byen i ABCèn at eg må visst ha overnatting neste gong eg er der..for å få med meg alt..
Ha ei strålande helg!

Evami sa...

Så flotte bilder du viser og når du er ferdig med alle bokstavene så er vi alle Bergens-eksperter:)
SÅ morsomt at noen vil ta vare på det som en gang var og ser det som så verdifullt at de bygger opp igjen husene,selv om det er kopier,så er det historien vår!

Og Gamlehaugen,for et slott.. Alldeles fortryllende:)
Ha ei flott helg:) Klem Eva

Sommertid sa...

Atter en gang Petunia så viser du frem nydelige bilder fra Bergen..artig at du holder deg til noe fra Hjembyen hele tiden.
Her har vi vært på begge stedene. Ha en forts fin fredda :)

Helle K. sa...

Som jeg tidligere har sagt, så er det skønt at lære nyt - om Bergen.

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at jeg en dag skal derop.

Koselig koselig sa...

Å så fine Bergensbilder du legger ut her Petunia! Du gjør skikkelig reklame for byen din du :) herlig!!! og ja, det var et nydelgi slott det må jeg si - i reineste Disney stilen :) Vi har jo slott her også da ;) ;) ... gamle Oscarshall eller hva det nå heter for noe. Det er på vei inn til Oslo, rett ved kaiene så ser du det. Det synes jeg er så fint og jeg syns det er veldig synd at den bygningen bare står tom og blir ødelagt. Kan ikke denne kongefamilien ¨åpne slottet og for eks ha et museum der ute? Det hadde vært kjempeflott!!! Samme med Kongsgården på Bygdøy, de bruker det jo ikke!!!
Jeg blir helt matt jeg .... haha
mitt bidrag er forresten ut, jeg tok G og F i samme slengen :)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Veldig vakkert - Bergen er en flott by (mye flottere enn Oslo!). Og SÅ fine bilder, da - det slottet er virkelig et prakteksemplar! Lærerikt for oss "utenforstående" er dine bidrag, herlig! Fin fredag! Klem fra Randi**

anne-linn sa...

Nydelige bilder! Har selv vært i Gamle Bergen - veldig fint der. God helg!

naturglede sa...

Nydelig innlegg som vanlig hos deg. Morsomt å følge med på dette. Slet verre med å redigere innlegget mitt idag, men jeg ga ikke opp. Ha en fin dag:)

Gamleheksa sa...

Så koselig å lese om Gamle Bergen. Bildene gjorde susen da. Virkelig flotte. Tenk å sitte på flate Toten og være fredagsturist i Bergen.

Tove E sa...

Heia!
Nydelige bilder og by.
God helg.

Elisabeth sa...

Fy flate, for noen fine bilder. Spesielt det siste.

God helg!

Malys krok sa...

Så flotte bilder fra gamlebyen! Jeg elsker slike byggninger, skulle gjerne tatt en tur der. Det siste er jo rene eventyrslottet. Så flott at dette er gjort! Hilsen Margit.

vibeke (Spindellett) sa...

Du fortsetter å vise fram Bergen. Bra! En forsommerdag på Gamle Bergen med en skillingsbolle og en kopp kaffe, på en benk mens man ser på turistene, det er ikke å forakte.
Jeg synes forøvrig Gamlehaugen kunne vært bebodd av de kongelige til daglig. Det er jo et virkelig kongeslott i motsetning til det i Oslo :-)

TorAa sa...

Dette var skikkelig kreativt, synes nå jeg. Og så fint å få noen historiske linjer fra Bergen på G.

Bitt@mi sa...

Bergen har mye flott å vise fram, det skjønner jeg ut fra alle fine innlegg hos deg:-) Skal komme meg dit en gang, og kikke på alt sammen.
Ha ei flott helg!

Jenn sa...

Wow for noen flotte bilder,vakkert rett og slett.
Har aldri vært i Bergen,tro det eller ei..men etter å ha sett dine fine bilder må jeg vel ta meg en tur en gang:))

Bente sa...

Hvor en jeg kommer i Sverige...og sier att jeg er født i Bergen, så får jeg svaret..."..aha...det är där det nästan alltid regnar..."
Nå vet jeg hvor jeg skal henvise de neste gang jeg får den kommentaren....det har nesten ALDRIG regnet i Bergen når JEG har vært der!! Derimot har det snødd noen ganger ;-)
Kjempefint inlegg Petunia!!
Klem fra Bente
PS. Rumpetaska "di" begynner å bli godt brukt nå...perfekt!DS

~♥~ Monica S sa...

Nydelige bilder av Bergen!!!! :-)
Elsker den byen!! :-)

"jeg hilser deg.. du stolte by blandt fjeller... du Kyrres gamle minner i Guds dal.. du blomstreduft fra Norges sagavelde, deg vier jeg mitt enkle hyldningskvad!"

Monica

Line sa...

Då er mitt innlegg på plass og:0)
Laga det i dag tidleg sidan vi skal vekk i helga, men rakk ikkje å poste....
Eg har aldri visst om det flotte slottet du viste fram, så eg har lært noko nytt i dag og...
Gamlebyen har eg vore i, og då vart eg guida rundt av ei som hadde budd mange år i Bergen, kjempekoselig....
God helg!!
Klem

Ruth sa...

Fantastiske bilder. Jeg har jo vært i Bergen en del ganger og det er virkelig en vakker by, (og det sier jeg, som er trønder ;))

Charlotte sa...

Fy søren så mange flotte bilder av gamlebyen i Bergen. Kunne virkelig tenkt meg en helgetur til Bergen etter å ha fulgt med på innleggene dine til ABC utfordringen :)

Du har vakre bilder.

Slottet kunne jeg også fint bodd i :)

Marihøna sa...

Nydelige bilder fra Gamle Bergen. Tror jeg snart må ta meg en tur til denne flotte vestlandsbyen :)

Ha en fin helg!

Elin sa...

Fine bilder!

Nå har jeg endelig fått kasta meg med på ABC. Har lest masse innlegg, men aldri hatt tid til å skrive ett selv!

Pernille sa...

Du viser alltid Bergen fra sine vakreste sider. Og det gjør du med Gamle Bergen også:) Fantastisk vakre bilder fra et utrolig vakker bydel:))

Merethe sa...

Oj, hvor mye flott dere har i Bergen. Hvorfor er det bare Bryggen vi får se og høre om på TV?
Nå tror jeg at vi må begynne å planlegge vestlandsferie ;0)

Rimkogeren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rimkogeren sa...

Petunia - Tak fordi du har taget dette herlige initiativ! Jeg glæder mig til bogstavet W, for så vil jeg vurdere, hvordan indtaglesen af forskellige whiskymærker påvirker min fotgrafiske evne. HIIIK!
God uge til alle!

Anne-Berit sa...

Dette var litt av et innlegg,Petunia.Flotte bilder og beskrivelse av denne fine delen av Bergen.
Ha en fin helg!

Berit T sa...

Hei igjen.
Jeg greidde å skrive feil på linken min, nr 8, så jeg la den inn på nytt igjen.

The single girl! sa...

Satt faktisk i går og lurte på hva du kom til å ha som innlegg og tippet på Gamle Bergen! Hehe! Men Gamlehaugen var jo genialt å ha med det også! Denne gangen er det faktisk steder som er kjent for meg også! Yuhuu!! Flotte innlegg som alltid!! Ønsker deg en strålende helg!!

sammen på veien sa...

Ja Bergen du fagre by..Du står mitt hjerte nær!!!
Det er jo bare vakkert!! Er det så rart vi er patrioter???

Ha en knallfin helg i solfylte Bergen

Pernille sa...

Heisan og takk for den koselige tilbakemeldingen fra deg. Den varmer den:))

Gårdshunden fant jeg først på nett da jeg satt og leita etter en hund. Så etter en stor hund i liten kropp og plutselig bare ploppa den opp. Ble forelska ved første øyekast. Bestilte en Dansk/Svensk Gårdshund med en gang og da jeg henta valpen hadde jeg aldri sett en "live". Hi hi hi, men jeg hadde lest utrolig mye om den og snakka med oppdrettere og andre eiere. En helt utrolig unik rase. Det finnes en oppdretter av rasen på Osterøy om hun ikke har sluttet med oppdrettet da. Men det finnes noen DSG'er i Bergen:))

Ha ei kjempegod helg:))

naturglede sa...

Takk for hyggelig hilsen inne hos meg. Problemet jeg hadde idag, var helt selvforskyldt. Jeg hadde plutselig fått trykket på at bildene skulle være på venster side, og venstre ble det, med tekst til høyre. Uff, det ble da rettet opp, da jeg forsto hva jeg hadde gjort. Nå går alt så meget bedre:) God helg!

HildeS sa...

Dette var utrolig nydelige bilder, og du gir veldig god reklame for Bergen.. Har vært i Bergen en eneste gang, og da regnet det konstant dessverre.. Men håper det vil vise seg fra en annen side neste gang..

Marie Höglund sa...

Vilka fina bilder från Gamle Bergen. Nu blir jag sugen på att åka till Norge :-)

jess1 sa...

Utrolig flotte bilder!!
Jeg håper jeg kommer meg til Bergen en gang,det er en by jeg virkelig kunne tenkt meg å vært i..

Marie sa...

Flott innlegg og fine bilde frå sjarmerande Bergen!
Du legg mykje arbeid i innlegga dine. Du burde jobbe i eit eller anna magasin du :)

God helg :)

Som mine dager er sa...

Som vanlig flott Bergens-bidrag fra din side. Klarer du dette utover i hele alfabetet imponerer du veldig!

Også ble jeg ekstra-Glad da jeg leste kommentaren din. Så bra å kunne være til inspirasjon! Jeg er så vanvittig fornøyd selv skal du vite. Jeg spekulerte fælt på OM jeg kunne bruke bordet, og evt til HVA. Men det kom altså til nytte til slutt. Er det ikke rart hva litt maling kan gjøre med gamle møbler?!

Den andre halvparten har vi satt ut i stua. Den akkurat maken, men jeg liker den nesten enda bedre ;-) SKal blogge om den også om litt.

Stor fredagsklem.

Marit

heidi sa...

Alt jeg lærer om Bergen i ABC'n din! Får bare mer og mer lyst til å besøke byen igjen. Jeg er glad du valgte begge Gamlevariantene dine... dette visste ikke jeg om Bergen i alle fall!
God helg!

happy in pink sa...

utrolig flotte bilder du tar av byen din!!!
og masse interresant lesning:)))

klem tara...

GAWO sa...

Jeg liker at du holder deg til Bergen som tema i ABC. Du klarer det på en utmerket måte. Spennende bilder og bra skrevet. Du får en 6-er av meg i dag. :-)

Birgitta sa...

Vilka fina bilder från Bergen. Vi var i Bergen för många år sedan och då regnade det hela tiden, så vi tyckte det var tråkigt att vi bokat rum för två nätter där.
Vi köpte räkor och åt vid hamnen.
Det är första gången jag besöker dej, men jag kommer åter och då kanske jag får se fler fina bilder från din stad och ändrar åsikt om regnet.
Ha en skön helg.
Kram Birgitta

Siw Aina sa...

Jeg da, som ikke har vært i Bergen siden jeg var lita jente. Men jeg tror definitivt det skal føres opp på "steder å besøke" lista mi.

Viola sa...

For et praktfullt slott!! Skjønner godt at du ville vært dronning der ;) Jeg elsker gamlebyer, hvor man kan vise frem gammel bebyggelse. Men her har de altså bygget opp en hel museumsby? Det må jeg si. I Oslo har vi Folkemuseet med gamle bygninger da. Men ingen gammelby inne i byen, slik som Stockholm og Fredrikstad. Dumt at ikke Norge har flere slike gamlebyer som er tatt vare på, originale :/ Men mye ble jo ødelagt under 2. verdenskrig også.. Ja, kommer jeg til Bergen, så skal jeg besøke denne gamlebyen! Ha en flott helg! :)

minon sa...

Du har noen fantastisk flotte bilder!! Synes det er kjekt at du har klart å holde deg til samme tema hele veien. Kjempebra!

Veldig kjekt å lese hva du skriver. Selv om jeg ikke bor så langt fra Bergen er det mye jeg ikke kjenner så godt til.

Ønsker deg en flott helg!

Marie sa...

Bergen är otroligt flott by. 3 gånger har jag varit på besök,och jag har definitivt sett Bergen badande i solsken.

Madame sa...

Det var meget spænende at læse om Gamle Bergen og at se billederne :-)
Rig god weekend til dig.

ArneA sa...

Jeg blir ikke ertet av å se et slikt flott slott.
Vi har mange av dem her på vestre Uranienborg

Beate sa...

Fantastiske bilder fra Bergen denne gangen!

Carina sa...

Härliga bilder,vilket slott!Tänk att bo där i så många rum.Ha en fin helg!

Miriam Elisabeth sa...

Kjempe flotte bilder Petunia. At Bergen hadde sitt eget slott, det var jeg faktisk ikke klar over. Nå fikk jeg enda mer å skrive opp på "se og knipse i Bergen" - lisat mi ;) Ha en fin helg :)

Miamor sa...

Yess..right you are...planla mens eg sto der vet du..arti.....og min mann har også fått altfor mye.....men det er det som er så vanskelig..det er de som må finne ut at det er for mye..ikke vi...synd!! Trodde din sverget til 4M-er...eller har det gått over....??..ellers er du så flink til å starte så menge artige ting her inne..og jeg altfor treg til å henge meg på....ja ja..kanskje jeg kan bli flinkere!

fotoboksen sa...

Jeg har aldri vært i Gamle Bergen, men det skal så visst stå øverst på listen når jeg besøker Bergen neste gang.
Og du har helt rett.. et slikt slott kan vi ikke skryte av at vi har her på Østlandet. Vakkert er det der!!

MajorogMeg sa...

Utrolig flott innlegg Petunia. Men at det aldri regner i Bergen? Da er det bare løgn det da skjønner jeg, hehe..
God tur til fjelltopp imorgen, håper dere får slik sol som du viser oss!!
Klem:)

Anne-Sophie sa...

Da er jeg med i en runde igjen.

Flott innlegg om Gamle Bergen! Ha en fortsatt god helg der du er.

hobbyentusiast sa...

Så mange flotte bilder da... Bergen ser virkelig flott ut :) Jeg lurer på om du kanskje kan hjelpe meg litt igjen. En gang tidligere spurte jeg om hjelp til større bilder i bloggen. På flotobloggen fungerer dette bra. Takker for hjelpen. Er jo mye morsommere med store bilder..
I hobbybloggen derimot har jeg fra tidligere en bakgrunn på bloggen, som jeg ikke klarer å få bort igjen. Med størrelsene jeg la inn blir det altså seende ut veldig skjevt. Hvis du vet hvordan jeg kan ordne detet er jeg glad for tips. :) ha en flott da.

organic-lizzi sa...

Fantastiske bilder!!...Husker det hele inkludert "Slottet" fra jeg jobbet på en film for leeeeenge siden..Du har helt rett!..Det regnet så og si aldri faktisk:-)
Deilig søndag til deg & Stooor klem fra Randi

Heidi sa...

Fra en som ALDRI har vært i Bergen, men som likevel er ihuga Brann-fan (skjønn det den som kan): Jeg skal til Bergen! Må! Vil! Og lysten blir så definitivt ikke mindre av dine fantastisk flotte bilder! Takk for titten :)

Hege sa...

Nr 74 :)

Og utrolig fine bilder av Bergen Petunia! Jeg har kjørt forbi der endel ganger, og hver gang skulle jeg ønsket jeg hadde tid til å ta bilder. (var i Bergen endel før i forbindelse med jobb - og da har man jo aldri tid...)

qehenne sa...

Flotte bilder nok en gang fra deg. Skulle nesten tro at Disneyland var i Bergen. Slottet er jo som tatt ut fra fortellingen om Tornerose.

Monica sa...

Nydelige bilder :-)
Da er mitt innlegg endelig klart! Likner nok litt ja...... :-)
Ha en herlig uke!
Klem

Vanja sa...

Lærer stadig noe nytt om den vakre byen du bor i...kjempefine bilder. Takk for kommentar hos meg, klem Vanja

Ida sa...

FLOTTE bilder fra verdens vakreste by! :)))
For den er virkelig det.
Jeg mener det helt og fullt.
Jeg kommer som sagt sterkere tilbake.... ;)))

LiBeReJo sa...

gamle bergen ja:)
stilig:) kun gått fra snøggbåtkaia til hurtigrutekaia i Bergen 2 ganger jeg:P
vært stilig sett mer:) får se mye fra deg da:)