torsdag 23. april 2009

ABC i ord og bilder # 8

Tiden går fort når man har det gøy og nå er vi kommet til den 8. bokstaven i alfabetet. H burde jo være en ganske grei. Jeg fortsetter mine skriverier her fra Bergen og jeg var ikke i tvil om hva jeg ville ha som denne ukens bokstav…

Hetland 2 Min H står for Hetland. Audun Hetland. For dem som bor her i byen mellom de syv fjell, trengs neppe noen nærmere presentasjon. Alle her vet hvem denne multikunstneren var. Audun Hetland ble født i Bergen i 1920. Han var i over et halvt århundre en av Norges fremste avistegnere og bokillustratører. Han ble elsket for sin humoristiske måte å skildre den norske folkesjelen og da i særdeleshet tok han for seg Bergen. Hans frodige karikaturer og muntre skisser av bergensk folkeliv har gått rett til hjerte på byens innbyggere. De fleste bergenske hjem har nok ett eller flere av bildene hans på veggen. Hetland døde i 1998 og ønsker du å lese mer om denne tusenkunstneren, kan du ta en titt her. Selv har vi 5 av hans bilder og jeg har enda flere på ønskelisten.

%C3%98s-p%C3%B8s[1]

I Atelier Hetland på Bryggen i Bergen, kan man se de fleste av hans arbeider. I dette fantasiske koselige huset satt Hetland og malte i øverste etasje og hadde galleri i underetasjen. Man kan se spennvidden i det han gjorde ved å rusle rundt og nyte bildene som henger der. Er du ikke så heldig og bo i byen her, kan du bestille bildene på nettbutikken deres.

bryggen[1]

Her kan du se eksempel på to av bildene hans. Der til venstre heter “Øs pøs” og henger på stueveggen min! Her kan du kan også se eksempel på hans Bergens motiver, hans humoristiske streker og mange andre flotte bilder. Og dette er bare litt av utvalget! Alt han laget fra Bergen var gjort med glimt i øye og en stor kjærlighet til byen.

Hetland 5

Altelier Hetland

Hetland 1 Hetland 3

Her er det så mye fint at det er nesten vanskelig å velge...


Hetland 6

I dette flotte steinhuset på Bryggen i Bergen finner du Atelier Hetland. Åpningstider er Mandag til fredag 11.00 – 15.30, lørdag 11.00 – 14.00. Bysten av Hetland finner du i parken bak atelieret.


En fin ABC runde ønskes dere alle!!!
ABC i ord og bilder er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.
Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.



ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

64 kommentarer:

Pupziz sa...

Skikkelig tidlig ute idag jeg;)Skal på jobb.
Jeg lærer mye om Bergen iløpet av denne ABC-en;)
Ha en super dag og helg!

Lise H sa...

Det er så flott å bli kjent med Bergen via bloggen din og "ABC i ord og bilder".

God helg :)!

Gärdsmygen sa...

Så fick jag lära mej ngt nytt - Hetland - så här på morgonkvisten.
God Helg önskas!

sologbolig sa...

Flott! Hetland har utruleg mange artige bilder. Eg har eit heime.Og galleriet hans er jo ganske stilig også ! Ha ei fin helg.

Sister Bonde sa...

Ejjjjjj er det H? Er vi allerede kommet til H, hvad blev der er af F.
Nååååå, jeg har skrevet om F, må have glemt et eller andet :D
Må hellere lave et H-indlæg senere i dag.

Flot, som altid, dine indlæg Petunia.

Sommertid sa...

Han Hetland var en multikunstner ja..og så fine de er...
Lærte litt idag igjen jeg Petunia..morsomt at du holder deg innenfor Bergen og alt hva det innebærer.
Ha en fin fredda...

RuneE sa...

Audun Hetland er bra - så erkebergensk som du kan få det. En tur innom galleriet hans passet veldig bra (jeg har ham veggen jeg også)

Mandy Lou sa...

Denne karen hadde jeg nok ikke hørt om før nei. Bildene var jo veldig morsomme. Takk for nok et Bergens-tema og god helg!

Hege sa...

Du er utrolig flink til å markedsføre byen "din" - med god grunn. Bergen er den flotteste byen i Norge (sterk innrømmelse fra en trønder...)
Fine og stemningsfulle bilder ! God helg! :)

Malys krok sa...

Denne karen var litt av en kunstner! Har jo hørt om Hetland ja, men ikke hvordan han malte. Fine humorristiske bilder. Flott Bergen-bidrag.
god helg! Fra Margit.

naturglede sa...

Så flott innlegg! Herlige arbeider det der, med humor! Du er så flink til å fortelle. Takk skal du ha for at du satte dette i gang. Det er gøy!God helg!

Berit T sa...

For en flott plass og der hadde jeg stortivdes, og må nok dit en gang. Listen blir lang, for alt du har vist er like spennende.

Ha en flott helg.

HildeS sa...

Her var det nok en gang masse god informasjon om denn byen der borte på vestlandet med vanvittig mange statuer...
Ønsker deg en god helg!!!

Tofo sa...

Åja Hetland er en FLOTT H! Har dessverre bare 1 bilde av ham, men ønsker meg MANGE;)

AnnetteK sa...

Blir jo reneste oppslagsboka for ting det er verdt å få med seg i Bergen dette.
Hadde du samlet all info og bilder etter hvert, så hadde du vel hatt nok stoff til en hel reiseguide :)
Lærerike innlegg du har - godt jobba!!

Helle K. sa...

Jeg suger lærdom til mig om Bergen :)
Smukke billeder som altid.

Rimkogeren sa...

Jeg kendte kun Audun Hetland fra en tallerken, som illustrerede Nils Klims Underjordiske Rejser (Ludvig Holberg) Nu kender jeg ham bedre og det samme gælder Bergen.
God Weekend og tak for dit initiativ!

Gamleheksa sa...

Dette var et nytt og artig bekjentskap for meg.

Ha en super fredag!

fotoboksen sa...

Dersom dette galleriet hadde ligget i nærheten av meg hadde det nok blitt en dyr affære for meg!

Så burde jeg vel nesten få straffegebyr for alle gangene jeg legger inn en feil link her inne!! Vil du være snill å slette den første *ser flau ned*.

Tove E sa...

Heia!
Kjempe flott H, for ett
sjarmerende altelier i stein:0)
Ønsker deg en fin helg.

Monica sa...

Som vanlig har du et flott innlegg om favorittbyen min :-)
Nydelige bilder!
Ønsker deg en flott helg :-)
Klemklem

Evami sa...

Så flotte bilder og så artig å ha en slik flott by-avistegner som har satt sitt preg på byen deres:)
Det gjør noe med folkesjela det,å ha noe å gjenkjenne. HA en flott fredag:) Klem Eva

Hobbygåsa sa...

Da prøver jeg å være med igjen... Ååå jeg har sett bilder før av denne kunstneren på bloggen din, de er så fine! Det er gøy å lese om ham, og kommer jeg til Bergen noen gang så vet jeg hva som er prioritet å besøke. Kjempeflott innlegg!

~♥~ Monica S sa...

kjente igjen noen av bildene fra postkort! :-)

Monica

Viola sa...

Ja, han har virkelig malt mange bilder, ser jeg. For meg var han helt ukjent. Likte spesielt det bildet med regnet og paraplyen :) Det er vel slik at Bergen har en hel masse regndager iløpet av året, så da kom vel det til uttrykk her ;) Jeg har gått på bryggen i Bergen, de få timene vi var innom der et år. Ha en flott helg! :)

Min Verden Hanne sa...

Skal muligens en tur til sommeren og da er dette def. et ønske :) Så flott! Hanne

Miriam Elisabeth sa...

Flott Petunia :) Er så bra at du tar for deg Bergen i ABC'n :)

Gladie sa...

Hetland ja, jeg har faktisk en av hans tegninger på veggen hjemme, som en liten tjuagutt som står og hyler, og moren som brøler fra vinduet: "kan'kje han få være med dåkkar som rævediltar då?" :) Go helg1 :)

Annepålandet sa...

Jeg har også et par bilder av Hetland, enda det ikke er snev av Bergensblod i meg. Jeg liker streken hans veldig godt, og måtte innom og kjøpe bildene da vi var i Bergen på bryllupsreise (!!) for over 20 år siden.

Fin tolkning av H! God Helg!

Line sa...

Fallt pladask for bildet du har på stoveveggen din, Petunia:0)
Som vanleg eit flott og lærerikt innlegg frå deg!!
God ABChelg.
Klem

Anne-Lise sa...

Mange steder en må besøke når en skal til Bergen:-), flott bidrag!! Ha en flott helg! Anne-Lise

Charlotte sa...

Fy søren så mye fint han har tegnet!!! Kunne glatt hatt bildene hans på veggen :) Skjønner godt at valget ble enkelt denne gangen :)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Takk for enda en flott, guidet omvisning i den nydelige byen din. Fin helg til deg - klem fra Randi**

TorAa sa...

Fantastisk denne Hetland.
Han tok virkelig saker og ting på kornet på en smittende og avvæpnende måte.

Ingen over ingen ved siden, så langt i dette land.

Ida sa...

Dette er glade og flotte streker og farger, ja.
Enda flere skatter fra verdens vakreste by! :)))
Ønsker deg en fin fin fredagskveld, min gode venn.
Klem.

Ida sa...

OG ja! Du ser rett, Ida blogger.... Hehe. ;)

Marie Höglund sa...

Har jag inte hört talas om tidigare så det

Juni sa...

Det der skal jeg sjekke ut neste gang jeg er i Bergen.
Du gir jammen Bergen mye reklame, jeg får bare mer og mer lyst til å reise til Bergen en gang til. Jeg tror ikke jeg har fått med meg halvparten av alt det du skriver om.
Flotte bilder både fra deg og Hetland.

Beate sa...

Dette var en ny bekjentskap for meg, men det var tøffe bilder, så kanskje jeg skal ta meg en tur å se på de en gang jeg er i Bergen

Som mine dager er sa...

Sent men godt gjør jeg min entre. Men jeg er da med!

Hetland har jeg ikke hørt om, men takket være deg har jeg nok en gang lært noe nytt.

Takk.

Kos deg med helgen Petunia.

Klem fra Marit

Kerstin sa...

Jammen mye flotte innlegg her hos deg Petunia.. God rekalme for byen vår.. Du jobbe vel ikke i bransjen =)

Flotte bilder...bra historikk=)

Nyt denne vakre vårhelgenOO=)

Marie sa...

Her lærte eg noko nytt! Flott kunst dette :)

Hos meg går det i dei "nære ting" som vanleg, hehe.

Koselig koselig sa...

Hei Petunia - da er jeg også med. Har tolket H litt annerledes i kveld, vridd den litt liksom hihi :)

Så artig dette er, mange som er med ser jeg så det er tydelig at det er mange av oss som digger utfordringer til kameraet vårt. Jeg liker særlig godt at du forteller så fint og flott om byen din!
Jeg har en ny blogg på gang som jeg kommer til å kjøre i gang til sommeren, Sandefjord daily photo. Jeg har lyst til å vise fram litt av byen jeg også. Kanskje jeg tar en ABC på den? Hm... ikke dumt antagelig nei

ønsker deg en fantastisk helg! Klem

Wenche sa...

Flott innlegg! Lærte litt nytt i dag også:)
Ha ei fin helg!

anne-linn sa...

Det er så kjekt å lære så mye om Bergen gjennom ABC-en :) Selv om jeg har bodd der noen år er det mye jeg ikke vet, som det du skriver om Hetland. Jeg har gått forbi han atelier, uten å vite at det var det.. Nå har jeg enda en plass jeg kan titte innom neste gang jeg er i Bergen :)

Gry sa...

Fint innlegg med flotte Hetland bilder. Jeg likte spesielt godt det siste bildet tatt utenfor. Det var så fint lys.

Da har jeg også meldt meg på utfordringen.

GAWO sa...

Dette her er en skikkelig bra H. Hetland hadde en fin strek og en lun humor. Vi har flere av bildene hans på jobb og i sommer gav vi et i presang til en østlending. Var litt spent på om det falt i smak for som du skriver- Hetlandbilder er veldig bypatriotiske. Men joda, det falt virkelig i smak. Ønsker deg en fin fin fredagskveld.

foto CHIP sa...

Nu är jag hemma och har lagt upp mitt bidrag :)
Välkomna!

amatørfotografen sa...

Takk for hyggelig kommentar, Petunia :) Koselig med tilbakemeldinger :)

Her var det mye fint å lære. Og mange fine bilder. Du har jo en fantastisk by å markedsføre ...ja, jeg har bergenske aner... ;)

Siw Aina sa...

Får jo lært masse om Bergen jo, så kjekt da. Ha en fin helg Petunia :)

Carina sa...

Så vackra bilder och trvligt resmål.Kul!Ha det bra till nästa gång.

The single girl! sa...

Ja, Hetland bilder er alltid like artige! Har faktisk tilgode å være innom galleriet, men mine foreldre har noen bilder hjemme som alltid er like kjekke å se på! Flott innlegg, som vanlig! Klem!!

Anne sa...

Juhu!! Hjemme, og takket være deg og dine små sms bae turen SÅ mye bedre :-))

Nå nesten klar til en kommenteringsrunde her, men du og du så mange deltakere... Flott!!

Ditt innlegg petunia, alltid informativt, grundig og interessant.

God lørdag til deg min venn.

Red Hobbitt sa...

Så artig innlegg om Hetland. Har et bilde av han etter min tid i Bergen. Er veldig glad i bildet, det er et fint minne fra byen.

Anette sa...

Spændende indlæg - dejligt med ny viden. God dag.

Linda og Mia sa...

Hei :) Sjekk ut denne bloggen :) Klem

ASSA sa...

Så arti å få Bergensinnspill.

Ønsker deg ei fortsatt god helg!

Vanja sa...

Flott H...blir snart like godt kjent i byen din som i min :-) Du er virkelig flink til å finne varierende og spennende ting fra byen din å vise frem. Flotte bilder.
Takk for koselig kommentar hos meg, ha en god søndag. Klem fra Vanja

Brit-Elin sa...

god søndag :) er lenge siden jeg har vært innom bloggen din nå. du tar utrolig masse fine bilder :)

Catta sa...

Enig med Pupiz! Lærer masse om Bergen gjennom ABC :D
Kjempefin H :D Men er vi på åttende bokstav allerede? Vi burde kanskje satset på et større alfabet? Hører Kinas har omtrent 85000 tegn... høres kanskje litt mye ut, men slapp av; for å lese avisen trenger man visst bare 3000 tegn..

qehenne sa...

Hei. For oss som ikke bor i Bergen og ikke følger så mye med i kunst-verden, er dette en flott måte å bli kjent med en kunstner. Liker veldig godt fargebruken i bildene hans. Så flott at du skrev om bildene....
For øvrig har jeg lagt ut min H for; Hektiske Hverdager, og Herlige Helg...

Figgapia sa...

Da er jeg også med. Skal blogge litt om de tidligere bokstavene også. Og håper jeg klarer henge med hver uke.

Siffe sa...

http://siffes.blogspot.com/2009/05/abc-i-ord-og-billeder-h-for-hverdag.html

... jeg lægger lige mit link ind her ... nu er det jo lavet .... den var lidt svær....

KH Siffe

sue sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.