tirsdag 28. april 2009

Petunias kjøkken

Skillingsboller Jeg har lyst til å dele med dere en god oppskrift på skillingsboller. Den er grei å lage siden den bare skal heve en gang.  Hvis du ikke lager dem så store, så er de fort gjort å tine dem i mikroen om det skulle dukke opp noen kaffetørste gjester.

SMÅ SKILLINGSBOLLER

125 g smør

7 dl hvetemel

2 dl kald melk

1 egg

1 pk gjær

1 ss sukker

Fyll: Bland sammen 100 g smør, 4 ss sukker og 1 ss kanel

Smør og mel blandes.  Gjær, sukker og egg røres ut i den kalde melken og alt dette blandes sammen med mel og smør. Kna deigen til den er passelig smidig.  Kjevles ut til et rektanger ca 20 x 30 cm. Fordel fyllet utover og rull det hele sammen til en lang pølse. Skjæres opp i 20 –25 stykker og legg dem på bakeplate. Heves i ca 1 time. Pensles så med egg og strø på perlesukker. Stekes i 6 –8 minutter på 225 grader.

Skillingsboller 2

21 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Kule trolldeigkjærringer:) Som jeg regner med det er du som har laget?

Takk for oppskrift:) Boller er faktisk noe jeg kan finne på å bake..finnes det noe bedre med boller og nyrørt blåbær? mmm...men det blir en stund til enda da.

God tirsdagskveld til deg og klem herfra:)

Gamleheksa sa...

Nam nam. Skillingsboller er en absolutt favorit.

Kul bakstekjærring.

Sommertid sa...

Mums..skillingsboller ..eller kanelsnurrer som de kalles her i huset er noe som bakes nå og da...alltid kjekt med oppskrifter.

Mokomoko sa...

Hmm, når kan jeg komme på kaffebesøk!

Berit T sa...

Flott dame som serverer, takk skal du ha. Kanel i svingene er veldig god gjærbakst, og nye oppskrifter setter man pris på, spesielt når det er enkelt.
Takk for det, den skal noteres!

Dagrun sa...

Nam! Bergen og skillingsboller hører sammen også da :)

Charlotte sa...

Nå ble jeg sulten...

Ati. Norway. sa...

Takk skal du ha! Jeg prøver det med en gang. Morsomt skulptur også !

Bea sa...

Tusen takk for oppskrift! :) Det er nok ikkje dumt å ha nokre slike i fryseren. Ein veit jo aldri kortid ein kan få bruk for litt godis ;)

Lindaen sa...

Er så utrolig imponert over de detaljene du får frem i disse figurene dine. Du må være født med en god slump tålmod og ikke minst inneha over gjennomsnittet med fantasi!

Wenche sa...

Takk for oppskrifta:) Den kan nok komme godt med. Skillingsbollar er utruleg godt, og veldig kjekt å ha i frysen.

GundaM sa...

Stilig trolldeigkjerring du!!! Laga noe slikt på 80-tallet engang jeg og da det var på topp kan du si ;)

Håper det er bra med deg ;0)

The single girl! sa...

Den trolldeigkjerringen var jo virkelig artig da!!

Lindaen sa...

Glemte å spørre deg; hvorfor kald melk egentlig..?

Min Verden Hanne sa...

Nam! Takk :)

Anne-Sophie sa...

Å! For ei søt og god bakedame!

adama sa...

MMMM...super oppskrift og artig trolldeigkjærring! Nå ble jeg nesten litt mimrete. Hadde en voldsom trolldeigperiode for 15-16 år siden. Da var det veldig populært med disse figurene, og jeg husker at alle i familien fikk trolldeigting til bursdager og jul.....stakkars....

Gladie sa...

Nam, det der hørtes deilig ut - det er ikke mye som slår bergenske skillingsboller, da :) Fantastiske trolldeigfigurer!!!

mormonsen sa...

Herlig ög fargerik matblogg du har. Skillingsboller forbinder jeg med Bergen. Har meldt meg på abcen din også, selv om du allrede har komemt til N. Ivrig scrabbler, men dårlig knaster, så jeg er usikekr på om jeg får linket mine innlegg til din blogg..Kladder nå på helgas innlegg, så får jeg prøve. læringskurven er bratt. :)

In mood for food sa...

Fantastisk! Disse skal iallefall jeg prøve ut :-)

hobbystua sa...

Ja skillingsboller er godt,og fine og ha i fryseren også. Men trolldigkona som du sikkert har laget er jo bare helt hærlig.Også hun har jo bakverket klart.
Ønsker deg en flott og fredfull julefeiring:-))