tirsdag 7. april 2009

Reflektert fjellvett

Herr Appelsin og Alfred KvikklunsjJeg har som sagt sendt ut en liten utfordring om å ta bilder som kan på en eller annen måte illustrere de 9 fjellvettreglene som vi blir oppfordret til å pugge hvert år på denne tiden. Jeg for min del mener nå at dette er noe som vi burde leve etter hver dag ellers i året også når man ferdes i fjellet. I alle fall så kan jeg jo ikke bare slenge ut slike oppgaver uten å bidra selv. Og her til venstre ser dere de to hoverrolle innehaverne i min lille fotolek med fjellvettreglene. Dette er altså herr Appelsin og Alfred Kvikklunsj som skal lære oss litt om det å ferdes i fjellet. De er to ganske så fjellvante fyrer som vet det meste om fjellets gleder og farer.

I disse dager er det en debatt som raser i media om at kanskje de 9 fjellvettreglene er for gammeldagse og kanskje burde vært oppgradert til våre dagers nivå. De ble jo laget etter en påske full av ulykker i 1967 og noen synes de er litt utgått på dato. Norsk Folkehjelp vil gjerne ha med en 10. regel også: Legg ikke ut på langtur uten refleks.

Jeg har slått sammen dette forslaget med en av de “gamle” reglene:

Fjellvettregel nummer 9:

Spar på kreftene og grav deg ned i tide!

Grav deg ned  tide 3

Herr Appelsin og Alfred Kvikklunsj koser seg i snøhulen og har hengt en refleksvest opp utenfor slik at de lettere blir funnet i mørke!

I innlegget under her kan du lese mer om disse to kjekke karene der de forteller om andre fjellvettregler.

17 kommentarer:

Monica sa...

Jeg falt pladaske for disse to karene dine allerede i forrige innlegg! Søt så søt! Synes refleksvesten var knall også! :-)
Forresten - En ny vurdering av fjellvettreglene er ingen dum idè :-)
Ønsker deg og familien en herlig og flott påske :-)
klem

Tofo sa...

KJEMPEHERLIG!!!
sitter her og pugger reglene...mulig jeg tar en tur på Smøråsen en av dagene;) Hihi;)

Petunia sa...

Ja, på Smøråsen vil jeg ikke anbefale deg å grave deg ned i utide - hvis du ikke liker gjørmebad. Der er det kanskje best med den at man må snu i tide for det er alltid kort vei hjem:)
God tur!

Koselig koselig sa...

Herlige fyrer! Du er så flink, jeg syns dette her var utrolig kreativt laga av deg, det sa jeg vel i går også hahahaha :) Kjempefint, alt som er med på å få til å bli litt mer oppmerksom og flinke ute i naturen er bra! Herregud, har du sett på NRK 1 på disse karene i Redningsskvadronen? Wow, de er flinke! :)

Tone sa...

Ai ai ai så gøyt Petunia.
Og god påske til deg òg

Charlotte sa...

hehe, så utrolig bra :) skal ikke stå på kreativiteten her :) Riktig God Påske :)

Anne-Berit sa...

Skikkelige sjarmører du har der,har sansen for herr Appelsin,en herremann med pondus,har vel spist mye appelsinkjøtt for å bli seende ut sånn.
Ser refleksen er med også,godt å kunne bli sett av alle scooterkjørerne.
Kos deg fortsatt,klem fra meg!

naturglede sa...

Sånne kloke små typer da, med refleksvest på utsiden til og med. Herlig:)

Wenche sa...

Flotte karer og så utruleg gode dei er på fjellvettreglane:-) Du er imponerande kreativ. Tar hatten av for deg:-)

happy in pink sa...

for et supert bilde du har fått til her!!! så ut som de koste seg fælt i den lille snøhulen sin:)))

skikkelig kreativt!!!

god påske til deg og dine:)))
klem tara

Anemone sa...

:-))) håper de følger oss videre gjennom påska.

Blir det ingen hyttetur på deg??

Lisa sa...

Dette er virkelig to herlige typer. Jeg håper vi ser mer til dem i løpet av påsken.
Nå skal jeg på jobb noen timer og så er det rett på hytten, men vi har bredbånd og flere tv kanaler enn man kan tenke seg, så ungene er ikke vanskelig å få med.
God påske til deg!

Lene sa...

Hahahaha! Heeeeelt fantastisk, Petunia!!! Både denne og den nedenunder!!!

Ønsker deg og dine - inklussive herlige Kvikklunch, Løk og Appesin - en riktig goood påske!! Kose seg masse!!!

....og så skjønner jeg at disse karene er gode på fjellvettregler, men jeg er likevel litt i tvil om de overlever påska... Haha, mums ;)

MajorogMeg sa...

Kult innlegg Petunia:) Ja, fjellvettreglene bør følges iallefall for den som ferdes til fjells!!
Været ja...jeg valgte å vente med rengjøring av hytta til i dag. Good!! Ute har det bøtta ned og det ble sørøstlig kuling. Nå er det stillnet og regnet har gitt seg, så ettermiddagsturen blir i rimelig godt vær:) Håper på flere soldager, vi fortjener det. Håper du og dine får se sola og dere får flotte turer.
Hytteklem herfra:)

Mmmarianne sa...

God Påske!

Koser meg glugg ihjel med fotoserien om fjellvettreglene! Takk for den!

TorAa sa...

Jeg er skikkelig imponert over hva du lager og presenterer.
Fortjener plass i en bok om nordmenn og påskevaner.

Fjellvettregel # 0 mangler:

Det dør flere i påsketrafikken enn i påskefjellet. Smør deg med tålmodighet under reisen.

ArneA sa...

Din kreativitet gir gode foto-resultater
:)