torsdag 7. mai 2009

ABC i ord og bilder # 10

3318690925_099f86f0a1[1] Vi har tosifret tall i “ABC i ord og bilder” denne gangen! Noe som beviser at tiden går fort når man har det gøy! Selve bokstaven i dag, J, er kanskje ikke så grei. Jeg visste hva jeg ville ha, men det var det å komme seg av gårde for å få tatt egne bilder av det. Vel man tager hva man haver, så får bildekvaliteten være som den er.


Johanneskirken




Min J står for Johanneskirken.


Johanneskirken er den største kirken i Bergen. Ikke bare ruver den godt der den ligger på en høyde over Bergen sentrum, men den er også den eneste kirken i sognet med totalt 1250 sitteplasser. Det er nok derfor den har blitt en av byens ”storstuer” og er mye brukt til konserter. Kirken ble bygget i perioden 1888 - 1894 og ble vigslet 15. mars 1894. Det var etter en konkurranse om dette nye kirkebygget at arkitekt Herman Major Backers gikk av med seieren. Kirken er bygget i nygotisk stil som en skipet langkirke med korsarmer. Byggemateriale er glasert tegl over en sokkel av granitt. Tårnet er 61 meter høyt og er også et landemerke for byen. Les gjerne mer om Johanneskirken her.


Snur man ryggen til kirken, skuer man utover Bergen sentrum, som så alltid ligger der badet i sol…

Utsikt fra Johanneskirken
“ABC i ord og bilder” er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.
Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.


En fin ABC runde ønskes dere alle:)



ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

56 kommentarer:

Kerstin sa...

En vakker kirke...ellers syns jeg Bergen har mange vakre kirker.. Har som tradisjon og gå på julekonsert...da prøver vi ut litt nye kirker...

Nyt den blåsige fredagen...husk å hold på hatten

Kerstin

sologbolig sa...

Flott kirke, men eg har dessverre aldri vert inni den. Ha ei god helg !

Helle K. sa...

Undskyld at jeg ikke får kommenteret - jeg håber, at det snart bliver bedre :)
Vores datter er lige flyttet hjemmefra og vi har haft travlt med at hjælpe - det har så betydet, at min gigt er "gået i udbrudt", så energien er på nulpunktet.
Jeg lover, at vende tilbage snart ;)

Lise H sa...

Vakker kirke.
Det er så flott at du bruker motiver fra Bergen gjennom alfabetet, vi blir jo skikkelig godt kjent med byen på den måten.
God helg!

fotoboksen sa...

Et flott byggverk som så absolutt fortjener å være Bergens "storstue". Men er ikke helt overbevist om all denne solen byens sentrum bestandig skal ligge badet i. *ler*

Tofo sa...

Nydelig bilde av Johanneskirken!
Har vært der på noen julekonserter;)

Sommertid sa...

En staselig kirke som rommer mange..ikke rart den blir brukt til konserter..sikkert en fin klang her inne..og ikke minst vakkert.

Ha en toppers fredda :)

Anne-Lise sa...

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen, kommer jeg til Bergen engang skal jeg ha bloggen din til å veilede meg gjennom byen:-) Ha en flott helg!!

Sister Bonde sa...

Nyder dine bogstavsindlæg om Bergen, lærer rigtig meget - tusind tak.

anjoe playhouse sa...

Vinklen på dit billede af Johanneskirken gør det lidt slotsagtigt, og jeg syntes pludselig at se en prinsesse i et af tårnvinduerne :-D

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Enda et flott byggverk fra en flott by. Men alltid badet i sol...hmmm...Bergen har mange vakre bygninger, synes jeg - en fin by du bor i! Ha en fin fredag! Klem fra Randi**

Malys krok sa...

Virkelig et praktbygg du har funnet fra Bergen denne gangen. Interessant å lese det du her skriver om Johanneskirken. Og som noen sier, veldig Bergens-lærerrike innlegg du har. Hilsen Margit.

naturglede sa...

Det var en vakker kirke. Jeg liket kirkebildet, for det hadde liksom et slør av drøm:) God helg!

Rimkogeren sa...

Endnu en gang bekræfter du, at Bergen er et besøg værd :-)
God Weekend

RuneE sa...

Et absolutt "must" når det gjelder J og Bergen - kan ikke komme på noen bedre.

Bra!

Marihøna sa...

En nydelig kirke! Kjempeflott at du tar oss med på tur rundt i Bergen - føler nesten at jeg kjenner byen nå :)

Ha en flott helg!

AnnetteK sa...

Flott og staselig kirke :)
Den ser ganske så stor ut.

Ønsker deg en flott helg

HildeS sa...

flott flott kirke.

JULIE K sa...

Vakkert. Bergen er så utrolig fin en by. Skal ta meg en tur dit i sommer altså : )

Monica sa...

NYDELIG - som vanlig :-) Denne hadde jeg faktisk rett på mht bokstav :-) Det er en flott og majestetisk kirke :-)
God helg!!!
Klem

Juni sa...

En flott kirke!
og hvis jeg er i Bergen en gang det tilfeldigvis skulle regne så går jeg til Johanneskirken og snur meg mot byen.

Line sa...

Ja denne viser att i Bergen, og er fantastisk å orientere seg etter når ein ikkje er så kjend...
Systra mi budde eit år i Begen, og då hadde ho hybel rett bak Johanneskirka!!
Ha ei fin ABC helg, Petunia.
Klem

9na sa...

Du verden jeg skal si du er ivrig med Bergens historikken din, skikkelig flink er du og dette er jammen interressant også. Tøff vinkling på ABC har du. Jeg er litt glad jeg ikke er med, hadde blitt litt stress liksom, men jeg følger med fra sidelinjen og gir Kjæresten ideer til bokstavbilde nesten hver uke. Hans innlegg kommer nok sent denne fredagen, han har måendsoppgjør og han blir nok lenge på JJJJJobben sin.

Gamleheksa sa...

Så flott kirke og enda flottere utsikt andre vegen.

Hege sa...

Johanneskirken er virkelig flott! Og du har som alltid flotte bilder og tekst fra Bergen! Byen der sola alltid skinner som du sier... :)

Ha en riktig god helg!

Anette sa...

Hvor er det en flot kirke. God fredag.

Evami sa...

Nydelig kirke og et meget bra valg:) Vet ikke hva det er ,men kirker og kirkerommet fascinerer meg:)
HA en flott helg:) Klem Eva

The single girl! sa...

Ja, den kirken er virkelig flott!
Men tviler litt på at Bergen er badet i sol i dag, det er iallfall ikke litt tegn til sol her på sotra iallfall... Ha en strålende helg!!

Viola sa...

Jeg synes da det bildet var fint :) Og en ordentlig vakker kirke! Jeg er glad i slike gamle kirkebygg. Og denne er ekstra stor, plass til sååå mange! Nei, må bare komme meg til Bergen snart :) Du er jo reiseguiden for Bergen, så mye som jeg har lært her :)

Viola sa...

Og... en god helg ønskes deg :)

Vanja sa...

Vakker kirke:-)
Alltid koselig å lese ABC-bidragene om byen din.
Ha ei flott helg, klem Vanja

organic-lizzi sa...

Så vakkert!! Tror jeg mååå til Bergen om ikke altfor lenge:-))
Endelig fikk jeg plass noen minutter på rommet hvor dataen står så jeg fikk laget et innlegg..
Superduperdeilig dag & Stoooor klem fra Randi

foto CHIP sa...

Ståtliga spiror på kyrkan :)

Margrethe sa...

Smuk kirke - det er virkelig interessant at følge din tur rundt i Bergen i bogstavlegen :-)

GAWO sa...

Du har som alltid funnet fram til et supert valg for din bokstav. S pluss i karakter for at du klarer å holde deg til Bergen. Jeg blir nesten litt kry jeg :-).. siden jeg bor her og greier, kirken er så utrolig fin.
Ser at du allerede har fått mange med på listen, men dessverre så blir du uten meg denne gangen også. MC livet kaller vet du, men du tilgir meg sikkert. :-) Jeg har en stor jobb bare med å kikke innom hos alle andre når jeg får tid til det. God helg til deg P (... jeg har aldri vært inni kirken men det får du ikke si til noen altså. Men nå skal jeg få det med meg, det er sikkert)

Gärdsmygen sa...

Det var en imponerande kyrka! Skön helg önskas dej!

Beate sa...

Ja, Johanneskirken er en flott kirke, ihvertfall utenfra, ikke helt sikker på om jeg har vært inne.

Wenche sa...

Flott bilde av Johanneskyrkja. Kjekt at du viser oss rundt i Bergen:)

Charlotte sa...

Utrolig flott kirke. Der inne er det nok god lyd :)

Du imponerer stadig med dine bilder av vakre Bergen :)

Tove E sa...

Heia!
En vakker kirke med et like vakkert navn:0) Nå har jeg lært mye om Bergen, morsomt.

TorAa sa...

Dette er en av de flotteste kirker i Norge. Uten tvil.
Og utsikten er også fantastisk.

jo da, har vært der mer enn en gang

Hobbygåsa sa...

Ja korn er det nok av på Kapp, ja på hele Toten hehe. Igjen et kjempeflott innlegg av deg, jeg beundrer og leser med innlevelse! Lanserte idè om Bergenstur i sommer under middagen i dag - vi får se om det blir noe av. Ha en fin helg!

Monika sa...

Det var ein flotte hus :)
Teksten er der - det var berre eg som hadde trykka på feil knapp - men eg har fiksa det no
God helg - klemma fra monika

ASSA sa...

Et flott og informativt innlegg, som alltid!

He ei riktig god helg!

~♥~ Monica S sa...

Johanneskirken ja.. der har eg vore i bryllup :-)

Eg kom på at eg måtte blogge litt.. bedre seint enn aldri!

A material girl! sa...

Ååå, Johanneskirken er så vakker. Både innvendig og utendig!

God helg! :)

Gladie sa...

Flott kirke - jeg har faktisk bodd like i nærheten, hadde hybel i Øisteinsgate 7 og klokkeklangen søndag morgen har mer enn en gang plaget livet av meg, festglad student som jeg var på den tiden ;)

Mariann S sa...

Ja, Johanneskirka er ei staselig kirke :)
Men eg finner ingen plass å melde meg på eg i dag...
Er det berre i min nettleser at eg finn bloggen din 'på ei lang rekke' nedover i dag?
Dårlig forklaring, men håpar du forstår ;)

Mariann S sa...

Og vips der var plutselig bloggen 'normal' igjen :)
Tilfeldig kanskje...
Kanskje det var berre hos meg.
Då har eg iallefall fått meldt meg på :)

minon sa...

Johanneskirken er fin! Det er så kjekt å følge med og se hvordan du holder på tema hele veien.

Igjen har du løst oppgaven på en kreativ og flott måte!

Ønsker deg en flott helg!

Som mine dager er sa...

Hei

Jeg har lagt inn mitt J bidrag. Det passet perfekt til begivenheten ;-)

Flott Johannes kirke. Kirker er spennende bygg selv om jeg ikke sverger til religionen.

Klem fra Marit

Marie sa...

Johanneskirken er eit vakkert bygg som ligg vakkert til.
Flott innlegg og fine bilde som alltid :)

Anne sa...

Jeg, jeg!!!!!!!!!!puster så utrolig lettet ut :-0

Hvordan fikk du det til, og hva var galt??

ArneA sa...

Du har jo dekket neste uke allerede med K for kirke, eller har du flere å by på den 17.

Elin sa...

Fin kirke:) Jeg valgte ett litt mer materialistisk tema for mitt innlegg. Ha en fin søndag!

Gleden er stor sa...

hadde besøk av min bestemor forrige helg som fortalte at hun for mange år siden hadde vært i en vielse i Johanneskirken med kun 12 mennesker til stede.. litt oversize..!

er så heldig å ha fått reise til India to ganger! og håper virkelig på å få muligheten til å reise dit igjen! det vanlige når en er ute å reiser er jo ofte å bo på hotell og oppleve og se de kjente attraksjonene - det er ikke helt min stil.. liker mye bedre å få se og oppleve lokal kultur renset fra turisme, å dra langt inn i Indias jungel, bo hjemme hos lokalbefolkningen, se og oppleve deres liv og tilværelse er mer etter min smak - både i fotografering og opplevelser=) og når jeg tenker meg om er det stort sett sånne turer jeg har fått reise på - der jeg på forskjellige måter har fått et møte med lokalkultur og ikke bare turismekultur ;) men for all del - en gang i blant er det stas å bare være turist også=)

ønsker deg en herlig uke!