torsdag 14. mai 2009

ABC i ord og bilder # 11

Here we go again! Jeg håper at noen av dere har litt tid til overs til å være med på ABC i ord og bilder denne helgen. Med 17. mai på søndag, er det sikkert mange som har andre gjøremål. Derimot der det fullt mulig å skrive seg på listen helt frem til neste torsdag.

Det har dessverre vært litt problemer med mr. Linky. Forrige lørdag så bloggen min ut som et jordskjelvområde, men etter noen timer var alt tilbake til det normale. Jeg tror grunnen er at mr. Linky og nettleseren ”Explorer” ikke er så gode venner. For dere som bruker andre nettlesere, så bloggen min helt ok ut. Men det hjelper jo ikke at bare jeg skifter nettleser, så jeg har foreløpig bare sendt en forespørsel til mr. Linky og så får vi se hvilken tilbakemelding jeg får. Så hvis du kommer inn på bloggen min og alt er bare kaos, så bare vent en stund før du besøker meg igjen. Jeg lar mr. Linky få en sjanse til denne helgen, så får jeg se hva som skjer videre….

Min K står for Kyrre, Olav Kyrre (ca 1050 – 1093). Han var konge i Norge fra 1067 frem til han døde.


Olav Kyrre

Du finner denne statuen av Olav Kyrre utenfor Bergen hovedbibliotek. Den er av stål og er laget av skulptøren Knut Steen og har prydet byparken siden 1998.
Jeg har faktisk aldri ofret denne statuen noen særlig oppmerksomhet. Som oftest bare studert den i ett sekund eller to i det vi har kjørt forbi, men da jeg bestemte meg for at jeg ville at dette innlegget skulle handle om Olav Kyrre, så måtte jeg ta meg en tur og få tatt bilder.

Skulpturen er faktisk utrolig vakker! Jeg har mest sett på dem som noe skrammel som var sveist sammen og kostet mye penger, men da jeg tok bildene fikk jeg virkelig en aha opplevelse. Sånn ved første inntrykk virker det bare som om det skal forestille en hest og rytter. Men ved å studere måten skulpturen er bygget opp på, så kan man nesten sammenligne det med hvordan stavkirkene er konstruert. Det artige var at da jeg kom hjem og søkte på nettet om skulpturen, så kunne jeg lese faktisk akkurat dette. Olav var en fredelig konge og under hans tid på tronen, ble det bygget mange kirker i landet og han bidro til å forene kongemakten og kirken.

Og hva Olav Kyrre har med Bergen å gjøre??? Jo, han blir sett på som grunnleggeren av byen mellom de syv fjell. Mer om Kyrre, kan du lese her.

“ABC i ord og bilder” er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.
Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.
En fin ABC runde ønskes dere alle:)

ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

58 kommentarer:

sologbolig sa...

Stilig innlegg fra Bergen som vanlig og kjekt å lære enda meir om denne flotte byen. Ønsker deg ei god helg og fin 17.mai.

Anne sa...

Der ja, var vi på plass igjen men ukas bokstav. Tiden , ja den flyr kjære venn, og jeg rekker ikke halvparten av det jeg skulle ha gjort.

Alltid kjekt å få oppdatering om Bergen da, håper kanskje å få til en tur igjen om ikke så alt for lenge. Og dine reisebrev gjør jo ikke lysten mindre :-))

Kjekk dag tildeg min venn, og i løpet av degen, kvelden skal jeg skrive mail til deg,vær du trygg!!

Klippe håret også sjø...., og tror du jeg guer med eller, som vanlig det der...

klem herfra

Rimkogeren sa...

Spændende skulptur af Harald Hårderådes søn. Faren var en kedelig person. Han, eller rettere hans hær, ødelagde vores danske Hedeby. FY
Tak for udfordringen.
God weekend

Charlotte sa...

Flott innlegg fra Bergen igjen. Jeg hadde nok heller ikke ofret denne statuen mer enn noen sekunder når jeg kjørte forbi, men den ble mer spennende med historie til :)

Ha en fin 17.mai feiring!

Lindaen sa...

Kjempefint innlegg, Petunia! Hva vi lærer av deg!

Ha en flott 17,mai feiring!
Tenker det blir bunad da, ja ;)

Gry sa...

Stilig! Her står skyene i stil til "statuen"

adama sa...

Slike skulpturer kan man nok ikke haste forbi nei, de bør studeres. Informativt og flott K.
Fin helg og fin 17. ønskes deg!

Mandy Lou sa...

Jeg tenkte hva i alle dager har disse stålplatene med Olav Kyrre å gjøre. Men jo mer jeg så på bildet og etter å ha lest teksten ble jeg skikkelig fascinert. Takk for nok et bidrag med informasjon fra Bergen! Ei riktig god 17 mai helg til deg.

RuneE sa...

OLav Kyrre (den rolige) passer jo godt som grunnlegger av byen vår.

Tofo sa...

Dette var intressant! Har aldri stoppet opp og studert statuen, før nå:) Og vil sikkert se på den med andre øyne nestegang jeg er i byn. Flott K dette!
Riktig god helg og 17.mai!

Monica sa...

WOW - jeg er imponert!!! Jeg lærer jo mer og mer om byen vår her hos deg - takk for det :-)))))
Ha en flott helg - og en strålende 17.mai (vi ses kanskje?!)
Klemmer

ArneA sa...

Får vel vente til helgens høydepunkt med Kongen på verandaen, korpsene og Kvinner i bunad, før jeg melder meg på mr. Linky

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Olav Kyrre som er Bergens grunnlegger altså? Da lærte jeg det også. Fått et par historieleksjoner i dag, RuneE hadde også et historisk sus over sitt bidrag. Det er lærerikt og flott! Ha ei fin helg, Petunia! KLÆM!

naturglede sa...

Flott skulptur da! Du er så flink til dette altså:) Ønsker deg en flott dag:)

Gamleheksa sa...

Spesiel skulptur det der, ja. Hadde nok blitt litt irritert hadde noen satt opp noen sånt her, for jeg er litt dårlig på å studere kunst inngående. Skal liksom se hva det er med en gang. Men etter å ha sett (og lest litt) så var det jo ikke så verst allikevel.

Ha en flott 17. mai med buekorps og alt som hører til der i vest.

Grethe sa...

Flotte innlegg du har. Lærer noe hele tiden.
Ønsker deg en flott helg og en KOSELIG 17.mai :0) (0:

anjoe sa...

Jeg synes, at statuen er rigtig flot - din vinkel ser perfekt ud!

De bedste weekendhilsener og ønsket om en dejlig 17.maj

Malys krok sa...

En moderne skulptur som heller ikke jeg hadde blitt å vie oppmerksomhet, men sammen med din beskrivelse ble det interresant. Vet ikke hvor mange kommentarer jeg blir å skrive i dag for jeg har influensa. De jeg ikke skriver i dag tar jeg senere. God 17. mai til deg og dine. fra Margit.

anne -moseplassen sa...

flott skulptur :)
Gjør seg sikkert godt i landskapsrommet, stål og grønnt blir ofte spennende, og gir ulikt utrykk i sol, regn, snø og overskyet.

Hege sa...

Flott innlegg om Bergen som vanlig! Og slike skulpturer, som ikke ved første øyekast sier oss hva de forestiller - de er de mest spennende og fascinerende!

Ha en riktig fin 17. mai helg - håper dere i Bergen får like fint vær som oss i Trondheim!

Sommertid sa...

Olav Kyrre ja..hva ville vel Bergen vært uten ham. Flott innlegg ! Her har vi vært uten internett tilgang..men nå har vi vært å feiret 17 mai i barnehagen og da var nettet på plass igjen..det var sannelig bra..ellers ville jeg fått store abstinens problemer her.
Ha en flott fredag og kos dere på 17 mai på søndag * S*

Line sa...

Mitt innlegg er på plass. Eit tungt innlegg å skrive denne gangen, men samtidig gjorde det godt å få skrive om det...
Som vanlig eit strålande innlegg frå deg!!
Klem

Juni sa...

Jeg likte denne, selv om jeg måtte bruke øynene litt for finne ut av det med hest og rytter.
Rytteren har jo faktisk krone!
Flott skulptur!
Og så litt ny kunnskap om Bergen på kjøpet:)

Rune (Bildebloggen) sa...

Veldig ofte strener man forbi slike uten å se så nøye på dem, men denne var absolutt verdt en stopp, flotte linjer i den. Fin post og flott bilde. God helg til deg :)

Tofo sa...

Sjokolade - kaffi = Mmmm...;) Hihi..drikker ikke kaffi;)

Vi får huset fullt av middagsgjester den 17. Så det blir nok ikke noe tog på oss, hverken i byn eller på N.
Men kaffi og kake på terrassen i stedet. Og underholdningen fra skolen når opp til oss når vi sitter ute.
Ellers har vi tradisjon med felles frokost på tunet, men vi står over i år;)
Kos dere den 17!
Klem fra Turid;)

Marie sa...

Det er så kjekt å sjå desse flotte innlegga dine frå Bergen. Du skuffa ikkje i dag heller :)


Ønskjer deg ei fin 17.maihelg :)
Klem

Hobbygåsa sa...

Så spennende innlegg! Nei kunst er ikke bare søppel bestandig hehe, studerer man den så kan man finne mye flott, Dette var veldig interessant og etter å ha lest ser jo skulpturen utrolig flott ut. Ja, jeg hadde problemer her inne i forrige uke, trodde pcen min gikk helt amok jeg. Godt det har gått over, og håper at det forblir slik. Ha en fin 17.mai!

Miriam Elisabeth sa...

stilig skulptur

Evami sa...

SNodig hvordan vi forandrer mening av og til:) HAdde sikkert bare gått/kjørt forbi jeg også,men ikke nå. Hvis jeg er så heldig å komme meg til Bergen en gang!

NÅ har jeg lært at Olav Kyrre grunnla Bergen,og at Bergen har vært Norges hovedstad en gang. Har jo sikkert lært det engang før,men så er det der der med at man glemmer da så fort,når kunnksapen ikke blir brukt.HA en strålende 17 Mai:) Klem Eva

Lasseivomma sa...

Bergen är min favoritstad i Norge, trots allt regnet. Härlig bild på ett stiligt konstverk. Ha en trevlig 17 maj.

anne-linn sa...

Jeg har aldri visst hva dette er for noe. For meg har det vært en stygg stålskulptur uten mening. Må innrømme at jeg ikke klarer å se hva det er nå heller, men veldig kjekt å få oppdatering på det! Den kom seg jo litt nå da ;) Ha en strålende 17.mai!

Koselig koselig sa...

Hei Petunia! Min spiselige K er på plass i Mr Linky!

God helg og ha en fantastisk flott 17. mai

Stor klem :)

Pupziz sa...

Flott K! Denne gangen er jeg med igjen også=)
Ha en super 17. mai-helg!

fotoboksen sa...

Du burde fått en ærespris for all den gode reklamen du gir Bergen!
Olav Kyrre husker jeg faktisk en del om, men at det var han som grunnla Bergen hadde nok forsvunnet som dugg for solen.

Skulpturen er virkelig flott! Jeg har for resten erfart det samme som deg flere ganger. Det er først når man skal ta bilder at man virkelig "ser" kunstverkene og man blir oppmerksom på veldig mange nye detaljer.

HildeS sa...

Nok en gang helg, og denne helgen er utrolig innholdsrik, med både melodi grand prix og 17 mai. Og når været er flott i tillegg så er det bare fantastisk..

Ønsker deg en riktig så fin helg

Koselig koselig sa...

Det var helt tilfeldig at det ble knekkebrød på K-fredagen. Jeg hoppa over forrige fredag. og visste egentlig ikke helt hva det var i dag!!! :)
Jeg skal ta igjen den manglende bokstaven Petunia!!

stor klem

jess1 sa...

lærer stadig noe nytt av deg ;o)
Synes dette er kjempegøy,og bokstaven K hadde faktisk så mange ting å velge mellom at jeg istedet fikk vansker med å finne ut hva jeg skulle ta denne gangen - luksusproblem ;o)
Ha en super 17.mai,det skal jeg !!

irma sa...

Jeg er innflytter til denne vakre byen, og kom ved en inkurie over bloggen din. Jeg er østlending med lang botid i Oslo, men ikke no er så vakkert som Bergen. Og du får meg til å virkelig ville dra på oppdagelsesturer i denne for meg nye byen med omegn. Takk skal du ha ! Du burde vel streng tatt bli sponsa av turistkontoret ? Så ser du meg her ogfte er fordi jeg "surfer" på sidene dine.

Marihøna sa...

Begynner å kjenne Bergen godt nå syntes jeg. Takk skal du ha for ennå et flott innlegg!

Jeg ønsker deg en fin 17. mai helg!

Siw Aina sa...

Flott Bergens innlegg. Det er mye jeg ikke vet ;)

TorAa sa...

Olav Kyrre - ja hva bedre kunne du funne på.
Skulpturen er mege spennende, men jeg antar det var/er store diskusjoner i det lokale miljø;))

Etter mye "krangel" med konflikter html-kode og MS Words (måtte slette utrolig mange Words-koder) fikk jeg endelig publisert.
Laget litt K-rebuser - for lesere som vil havne på ukjente plasser etc på K

ha en fortreffelig 17. mai

stromma sa...

Oftast är det nog så att man är "hemmablind" och inte riktigt ser vad man har omkring sig.

Fint foto har du här.

Nu finns mitt bidrag på K inlagt.

Natthälsningar
strömma

Mi@ sa...

Lite fränt att jag hittade hit just då det var bokstaven K, mina ABC i ord och bild hittar man via menyn [utmaningar]

Gillade din bild och intressant att läsa texten, få se och läsa lite...från Bergen i Norge, kommer bli spännande och intressant att vara med på detta!

Mvh Mi@

organic-lizzi sa...

Det var en utrolig stilig staue!!,men skjønner den er lett å ikke legge merke til i forbifarten..
Håper alt vel&at du får en deilig helg..
Stoor klem fra Randi

Koselig koselig sa...

Morn Petunia! Jeg har lagt til forrige ukes bokstav også på mitt K innlegg siden jeg ikke fikk gjort det. Jeg skrev J for jobb og bildet er min kjære som beiser plattingen vår. :) Klem og god lørdag fra meg:)

Anne-Lise sa...

Takk for en hyggelig hilsen! Når det gjelder din K må jeg bare si at jeg snart må dra til din by og se på alt du har fortalt oss om(",). Ha en flott 17.mai

Lappedamen sa...

Flotte bilder du har på din blogg og morsom lek med foto. Dette har jeg lyst til å være med på og har nå tatt bilde for bokstaven K.

hagenpahytta sa...

Vil man en tur til Bergen kan man skrive ut dine ABC-er, og så har man en fiks ferdig guide :-) Så bra!

~♥~ Monica S sa...

Stilig da! At rytter til hest også kunne tolkes som historien om kirkebyggene i landet! :-)

Monica
PS! ha en fiiiin 17.mai!

reflextioner sa...

Hej igen...
Min sida är ju en hemsida och alla utmaningar är via menyn, hoppas det är okej?...jag kan tyvärr inte länka på första sidan, för jag vill inte ha det så. Annars kan jag ta bort min abc, om det inte är okej att ha som jag har?

Japp, det var skoj att hitta hit just på bokstaven K och att kotte stavas med K i Norge också, fast det hette nått annat än kotte =)

Mvh Mi@

LiBeReJo sa...

det er så utrolig lærerikt:D lærer mye om Bergen her:)

vil bruke anledningen til å få folk med på både Fargefull hverdag og søndagsutfordringen

Gladie sa...

Den statuen har jeg ikke sett før, men måtte flire da jeg leste om konfliktene som har fulgt i kjølvannet av kunstneren og hans kunst - vi hadde akkurat den samme debatten om statuen av kong Olav, som tigerstaden ikke ville ha men som til slutt fant sin perfekte plassering i Skjerjehamn - en plassering der kongen virkelig kommer til sin rett der han skuer ut over skjærgården og hilser sjøfarende - og ikke minst gjestene som kommer inn til gjestgiveriet på stedet. Kunst kommer ikke til sin rett før både omgivelsene og betrakteren er den rette :)

Kerstin sa...

Lærer stadig noe nytt om byen vår jeg...

Ha en fin 17 mai i morgen =)

Anders W. Ellingsen sa...

Da er Trondheim eldre enn Bergen. Klart. Kjekt. Knallbra. Tihi.

Forøvrig var det en fin beskrivelse av den modellen.

BARE BLÅBÆR

Ta en titt på bloggen min!
Du må tro at den er fin.
Dikt jeg skriver - livet om.
Kom og voks ved blikk og dom!

The single girl! sa...

Ja,det er litt av en underlig skulptur det der. Faktisk fant min venninne sin lille gutt på 4 ut at det var en seilebane også! Hehe!Leste innlegget under også. Det verktøyet skulle jeg virkelig hatt. Virkelig stilig med rosa!! Har for det meste "gutteverktøy" jeg!! Og sku gjerne vært med i en slik gjeng. Kjekt å få hjelp og å hjelpe andre, om det er lørdag eller ikke!!
Håper du har hatt en flott helg!

qehenne sa...

Vel overstått nasjonaldag. Du fortsetter å skrive om våre nasjonale skatter,det er flott av vi blir minnet på dem. På ABC får en litt nasjonalhistorie fra alle kanter av landet. Kjempeflott!

Elin sa...

Sånn! Da er mitt innlegg om Kongsberg på plass. Lovlig seint, men får være raskere ute med neste!

Viola sa...

Ja, den kan minne om en stavkirke.. Ikke lenge siden var jeg og så "Historien om Norge" av Karsten Alnæs som ligger ute på nett-tv nrk. Det var kjempespennende! Men jeg husker ikke
Olav Kyrre.. Men så har jeg ikke sett alle programmene ennå da..