fredag 22. mai 2009

ABC i ord og bilder # 12

3318690925_099f86f0a1[1] Hvis du ikke får åpnet bloggen i Internet Explorer, så prøv en annen nettleser. Det går bra! Hvis noen vet hva grunnen til at det er problemer med Explorer, så gi meg en lyd. Vi kan ikke ha det slik som dette!

Litt startvansker altså, men nå er vi i gang. Jeg har valgt å legge ABC i ord og bilder på en annen blogg. Du finner den på denne adressen: http://abctema.blogspot.com.

Min L står for Lysekloster. Dette er noen klosterruiner som ligger ved Lysefjorden i Os Kommune rett utenfor Bergen, så denne gangen har jeg beveget meg litt lengre ut. Men jeg synes at disse ruinene har en slik stor historisk betydning at de bare måtte være med.Lysekloster 1 Dette står på Klosterets egen nettside: Lysekloster eller "Hellige Maria Kloster i Lyse", som klosteret egentlig heter, ble grunnlagt den 10. juli 1146 av cistercienserne og ligger i Lysedalen. Det ligger i landlige og relativt uberørte omgivelser, ca to mil syd for Bergen sentrum. Klosteret ble bygget etter modell av cistercienser-klostre i England og Frankrike. Lysekloster var ett av fem cistercienserkloster i Norge i middelalderen. De fire andre lå på henholdsvis Hovedøya i Oslo, på øyen Tautra i Trondheimsfjorden, Nonneseter i Bergen og Munkeby i Nord-Trøndelag. Les mer.

Lysekloster 5Lysekloster 3

Jeg synes disse ruinene er så utrolig vakre. Hver gang jeg besøker stedet, føler jeg ærbødighet og ro. Men sant skal sies. Jeg har bare vært her på dagtid når solen har stått høyt på himmelen og vinder har laget et behagelig sus over oss. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde likt meg like godt der en stormfull natt….Lysekloster 2

Mr. Linky finner du her

56 kommentarer:

Sister Bonde sa...

Petunia - nyder som altid dine belærende indlæg og meget smukke billeder - tusind tak.

Rimkogeren sa...

Dybt fascinerende drømmeagtige billeder og med din orientering springer fantasien op og hvirvler tilbage til dengang!

PS Jeg har lagt en bøn under kommentaren til ugens opgave!

TurboLotte sa...

Oj så flotte bilder! Helt sånn eventyraktige. Venter bare på at en pike med lang kjole og langt hår kommer ridene på en hvit hest bakom der.

Merkelig med det explorer greiene? Har aldri hatt problemer med det før i dag. Jeg fikk opp en sånn som sier at explorer ikke kunne lese det osv. Så trykket jeg bare på tilbakeknappen, så gikk det. Ja ja. Hjemme bruker jeg heldigvis Firefox. Må tenke litt på ukens bokstav og se hva jeg finner på i kveld.

RuneE sa...

En nydelig sted som du har fanget fint.

PS Jeg er boreist, så ingen svar fra meg før i kveld.

Mandy Lou sa...

Så vakkert! Nydelig historisk sted å vandre rundt i.

The single girl! sa...

Ja, nå er det virkelig mange år siden jeg besøkte Lysekloster, men husker det var flott der! Virkelig nydelige bilder du hadde tatt!! Kjekt med en egnet abc blogg da!! Ha en strålende, avslappende helg!

Charlotte sa...

Fy søren for en fantastisk plass. DIT VIL JEG!!! Kjempe flotte farger i bildene dine :)

HildeS sa...

Der var det flott.. Du har ikke vurdert å lage en bok om Bergen du???
God helg

Sommertid sa...

Fasinerende..her har jeg ikke vært..men jeg vet min bedre halvdel har..Men på hovedøen i Oslo har jeg vært mange ganger..er jo utflytta oslo jente.
Apropo problemene med IE..det er mange som bruker IE nr 7 mens det er en ny versjon nr 8 som er den folk blir anbefalt å bruke fremover...ikke vet jeg om det er noe med dette som gjør problemene..
Jeg bruker nr 8..og kan se bloggen din helt ok..riktignok har IE hatt noe "skurr" iløpet av uka her..men går ok nå.

Ha en fin freddag og langhelg :)

Hege sa...

Jeg må seriøst til Bergen snart, har jo så mange steder jeg bare MÅ se etter å ha fulgt deg mange uker nå! :)

Flotte bilder av et utrolig fascinerende sted!

Ha en riktig god helg!

P.S. Jeg buker Safari som nettleser, og det er en ny verden sammenlignet med IE. Som rett og slett kan være problematisk ofte.

adama sa...

Nydelige bilder som oser av historie. Et helt annet liv fra en svunnen tid.....flott L!

ArneA sa...

Dersom hensikten med denne og forrige post er å trekke et skille mellom menn og kvinne blogger, har du mislyktes. Selv om klosterbildene er vakre, viser utvalget av bilbilder at det er mer enn noe for gutta, nemlig: Petunia
:)
Ha en fin weekend

jess1 sa...

Fantastiske bilder,seer ut som ett eventyrsted jeg gjerne skulle vært med mitt fotoapparat.
Ha en superflott helg fortsatt,håper på masse pent vær ;o)

Anne sa...

Du og du der var det virkelig vakkert!! Drømmende vakkert!!

Og jeg sliter stort!!! hva i alle verden er det med blogger for tiden. Satt i hele går kveld, og fikk ikke åpnet din blogg, satt en time nå også før jeg lyktes.... Trenger hjelp ja :-)))!!!!! for jeg er snart :-(((

Ser for meg at denne dagens komentarer kommer tilå bli et evinderlig slit... så kom med tips om du har noen...

klem herfra

Gamleheksa sa...

Dette er et sted jeg kunne tenkt meg å besøke. Så vakkert.

Jeg har aldri hatt problemer med Explorer, ikke nå heller, men det kan jo skje. Merkelige greier.

Gärdsmygen sa...

Så mycket historia det finns runt omkring oss! Fascinerande!

Monica sa...

Denne tok jeg :-) Flotte bilder som vanlig :-) og masse flott informasjon!
Ha en flott helg :-)

fotoboksen sa...

Så vakkert!
Et sted jeg mer enn gjerne skulle ha besøkt sammen med kameraet mitt.
Det hadde nok ikke vært like fredfullt og trivelig på en mørk og vindfull høstkveld... men sikkert veeeldig nervepirrende og spennende! ;)

Evami sa...

Nydelige bilder,og så flott en plass:) Det er så jeg får lyst til å dra ut til Tautra en dag,og se på de ruinene som finnes i vår nærhet!

Det er noe magisk over disse gamle ruinene,og den hirtorien de har.Om bare vegger og steiner kune fortalt! Historien vår er spennede,flott innlegg:) GOd helg:) Klem Eva

Anne-Berit sa...

For et flott sted,så nesten ut som vi var kommet til utlandet et sted,men jammen var det norsk som noe.
Kjekt med sånne innlegg der man kan lære noe,så takk skal du ha for dette flotte innlegget.

Malys krok sa...

Hei! Flott innlegg om Lysekloster. Har ikke vært der, men har jo hørt og lest mye om stedet. Nydelige bilder! Jeg har forøvrig en nevø som bor i den kommunen. Fra Margit.

Kerstin sa...

Nydelig Petunia... Disse ruinene er noe av det vakreste vi har her i Bergen..eller ligger de rettere sagt i Os kommune...spiller ingen rolle...vakker er de..
Hvis du så på mitt K innlegg hadde jeg tatt bilder av hundene mine akkurat i disse ruinene...
Nyt helgen Klem O=)

Lasseivomma sa...

Ytterligare en anledning att resa till Bergen, vilka vackra bilder

Miriam Elisabeth sa...

Flotte bilder. Liker behandlingen du har gitt dem :) Ha en super helg Petunia mor :)

vibeke sa...

Spør du meg, skal du bruke Mozilla Firefox som nettleser. IE er utdatert :-)

Utmerkede bilder. Særlig det første som gir en veldig fin stemning av området. Dette er jo et område folk bruker til å ta brudebilder i, og det skjønner jeg godt, for det er fint der oppe. Hvor idyllisk det var i riktig gammel tid er jo et annet spørsmål.

Jeg vet ikke om jeg får til noen L-oppgave. Sitter midt i hjemmeeksamen, men jeg får se om tema jeg jobber med også kan brukes som en ABC oppgave. Faget jeg tar begynner på L :-)

Randi's Tanker sa...

Nydelige bilder og nok et flott innlegg.

Hadde problemer første gang jeg skulle gå inn på bloggen din. Bruker XP og ble kastet ut igjen. Men jeg gir meg ikke så lett, så andre forsøk gikk bra. Merkelige greier dette her.

Uansett; ha en strålende fin helg!

anne - moseplassen sa...

jeg ser blogger har det som "known error" for tiden, masse explorerklager på blogger-help også, så du er ikke alene.

Nydelige, deilige, stemningsfulle bilder!

Lappedamen sa...

FLotte ruiner og interessant innlegg. Takk for at du deler dette med oss.

Januarsola sa...

Jeg er stum av beundring! Du har fått frem både stemning og historisk sus i bildene dine. Skulle gjerne vandret litt rundt der og kjent på de ru murene.
Kanskje en gang ...
Takk for interessant læring også denne runden.

Kjerstis Hjørne sa...

Har ikke helt oversikt over hvor mange puslespill jeg har, men det er ikke langt unna 100.. De fleste har 1000 brikker, men noen har 500, 1500, og 2000. Fint innlegg du har laget denne gangen også! :D God helg.

Gladie sa...

Fantastiske bilder :)

Tofo sa...

Tusen takk for din kommentar! Etter å ha prøvd tilbakepilen 4 ganger, kom jeg inn her! Takk for tipset!
Vi får se om problemet fortsetter eller om jeg må laste ned noe nytt;)
Riktig god helg til deg! Prøv å ikke å stresse for mye!
(ps. jeg har explorer..)
(ps2. Var du på lysekloster i går? Det var jeg. Trodde alle jeg så var bloggere som skulle lage L innlegg:) Hihi)

Lappedamen sa...

Hei igjen, jeg måtte bare fortelle dette; jeg leser en krimbok av Tom Egeland - Paktens voktgere, en spennende bok om mystiske koder i Snorres skrifter. Og plutselig så dukker Lysekloster opp i teksten i boken som en del av koden som skal oppklares. Meget pussig og spennende.. He, he, jeg lar meg rive med.

TorAa sa...

fantastiske bilder. Så levende og mystisk på samme tid.

btw. Jeg har lenker til denne bloggen og den nye ABC-bloggen din

Koselig koselig sa...

Jeg vet ikke hva det er men som linken jeg sendte til deg på FB så er det tydeligvis noe de jobber med på blogger også :)

Kerstin sa...

Hei igjen..
Tusen takk for hyggelig hilsen hos meg..Nei jeg er ikke interiørkonsulent eller noe annet innen faget. bare veldig interesert i interiør.. Koser meg veldig med deg....
Er ikke sikkert du har blitt fornøyd om du hadde hyrt meg ....
O=)O)==
Ble veldig glad for tilbakemeldingen din..
Klem O=)

RuneE sa...

Takk for kommentaren din! Jeg er ganske riktig på hytten akkurat nå (siden onsdag), så derfor noe mindre blogging enn vanlig (Telenor og mobilt bredbånd etc etc) skal prøve å ta en liten runde på ABC nå. Jeg har ikke hatt noen problemer med å komme inn på blogger, men jeg bruker Mozilla. Derimot vet jeg at IE6 er notorisk problematisk og at oppgradering til IE 7 og IE 8 er sterkt anbefalt. Men Mozilla er best.

PS Lammene tilhører min fetter, men bildene er tatt tidligere i vår.

Elisabeth sa...

Du har alltid så gjennomførte og innholdsrike ABC-innlegg du.
Jeg er ikke på gofot med fantasien for tiden, så jeg tyter bare om de vanlige turene mine i fjell og mark.

GOD HELG!

Hobbygåsa sa...

Så flott! Og det nederste bildet et perfekt! Bergen er nå i mitt hjerte - snart får du meg til å bytte Vålerenga mot Brann :-)

Marie sa...

WOW seier eg berre!
Dette var fantastisk vakkert Petunia!

Eg held meg i hagen denne veka også eg, hehe.

God helg :)

ASSA sa...

Flott innlegg som alltid Petunia!

PS. jeg har vært på Tautra og sett på deres nye kloster! Flott plasseing av klosteret!

foto CHIP *Birgitta* sa...

Vackra bilder på en spännande byggnad från förr. Särskilt gillar jag bilden med kolonnerna och brunnen. Du gör Bergen och trakten omkring väldigt spännande och lockande :)
Välkomme till mig!
http://foto.rudenius.se/post/2009/05/22/ABC-i-Ord-och-Bild-12-L.aspx

Nyperosa sa...

Hei,

å være på blogger er
en utømmelig kilde av
masse fasinerende ting
å se på...
Ja, flotte bilder !
Jeg begynner å bli
lei, trodde jeg...
MEN så oppdager jeg
din 1 minuttseplekake
og krydderkaken (brødkaken)
som jeg har rotet vekk,
så nå baller det på seg
igjen, og jeg er i
"bakelagelevelen" i
bloggeverdenen...

Ja, og så likte jeg bilbildene,
skogbildene and so on...

Ha det bra.

Nyperosa sa...

Hallo igjen.

Av en eller annen
mystisk grunn har
jeg lagt en notis
under vinnissene dine.
Herlige var de ivertfall.

Ha en forsatt god helg.

Anne sa...

Jeg surfer nå rundt på Firefox så det suser, og DU!!!! faktisk er det så jeg liker dette litt bedre :-)

Litt annerledes oppsett ja, men en slipper faktisk det lille vinduet som alltid kommer opp etter at en har lagt inn en kommentar hos folk, har du lagt merke til det min venn??? det har irritert med lenge, spørsmål om å vise usikre elementer som dog er er profilblde???
Dette var enklere spør du meg!!

Ha en superkjekk dag min venn.
og som jeg sa i går: LOVE YOU.

Lise H sa...

For et vakkert sted. Nydelige bilder!

Line sa...

Vakre bilder med historisk sus, Petunia!!
Endå ein plass er notert på besøkslista!!
Klem

Juni sa...

Dette var nydelig bilder og en fasinerende historie.
Jeg er nok litt sent ute med mitt bidrag denne gangen, men jeg vil gjerne henge med.

Frk.Badegakk sa...

Flotte flotte bilder! Sånne plasser blir en egen verden i verden.

Angående kommentaren på bloggen min: Ja visst er den skjønn=D Vi har vel egentlig ikke bestemt oss i den ene eller andre retningen. Vi bør få funnet ut kjønnet på det fordi vi må avverge innavl om vi skal beholde den. Tilde fikk opprinnelig to bebiser, men den ene var dø. De kan vel få to unger, men Tilde er såpass liten at sjansen for at det går bra er vel ganske liten tror vi?

9na sa...

Heia!! Jeg har brukt Firefox hele tiden jeg og er fornøyd med det. (Har en streng data-sønn som ikke gir meg lov til å bruke Explorer, men jeg husker ikke begrunnelsen). Flott abc innlegg også, Petunia, og ps? er du ikke på msn mer eller???

sologbolig sa...

Igjen eit flott bidrag fra Bergen. På Lysekloster har eg vert ein gang for mange år siden. Eg syns det var flott og stemningen var så fin, nå var det litt dårlig ver da vi var der og det gjorde kanskje stemningen enda bedre. Eg er litt seint ute med mitt L-bidrag, du veit eg fèr nå og farter rundt om kring !! Ha ein fin kveld.

Wenche sa...

For ein flott plass og bildene var kjempeflotte!
Vart litt oppgitt over meg sjølv som har budd i nærheita av Bergen og så har eg aldri har vore å besøkt denne flotte plassen. Har vel ikkje heilt visst om den, men, men.. Må nok bli ein ekstra bergenstur:)

Ha ein flott vekestart!

cat sa...

Jättefinfa bilder! Den sista bilden var fantastisk:)

amatørfotografen sa...

Takk for koselig hilsen hos meg og i lige måde, Petunia!

qehenne sa...

Så flotte bilder du har funnet frem denne gangen. Skulle nesten tro at du hadde vært i nærheten av Roma for å ta bildene, istedet for i Norge. Kjempeflotte! Ha en fortsatt nydelig dag.

Viola sa...

Flotte bilder! Jeg synes slike klostre er så vakre å se! Har vært og sett det på Hovedøya og Tautra. Men ikke Bergen og Munkeby..:)