torsdag 28. mai 2009

ABC i ord og bilder # 13

3318690925_099f86f0a1[1] Madam Felle 2

Min M står for Madam Felle!

Kjenner dokker hon? Hun som hadde øl te selle? Ut i Sandviken hun bor..

For de fleste som bor i Bergen er Madam Felle en kjent vise, men hun er også en historisk person. Hun bodde ute i Sandviken på slutten av 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet der hun drev gjestgiveri og skjenkestue. Mang en bryggesjauer, møller og bonde fikk tørsten slukket hos madam Oline Felle i Sandviksveien 21. Ja, faktisk har det vært to stykker madam Felle som har drevet dette skjenkestedet. Historien er ganske så lang og innviklet så jeg skal ikke komme inn på den her. Men begge disse madammene, var institusjoner i Sandviken.

Statuen av Madam Felle er laget av Kari Rolfsen og ble avduket på Sandvikstorget 4. mai 1990 i regi av Sandviksguttenes forening . Madam Felle 3

Visen om Madam Felle går som følger:

Kjenner dokker madam Felle
Jonnemann sin gamle mor?
Hon som hadde øl te selle,
ut i Sandviken hon bor.

No e hon dø for lenge siden,
Jonnemann sin gamle mor.
Hon som hadde øl te selle,
ut i Sandviken hon bor.

Tekstforfatter er ukjent. Sangen er nok bli til i lystig lag og det er ofte der den blir fremført også. Derimot vet man hvem komponisten var. Han het Robert Lowry som var baptisprest av yrke.

Noen detaljer som er på statuen og som kan fortelle litt om livet i Sandviksveien 21

Madam Felle 4Madam felle 5

Vil du være med på ABC i ord og bilder?

Her finner du alt om ABC og liste til å skrive deg på.

Ha en flott pinsehelg!

53 kommentarer:

Lise H sa...

Av en eller annen grunn får jeg av og til den sangen på hjernen selv om jeg ikke har noe "forhold" til Madam Felle ;)!
Stilig bidrag :)!

Sister Bonde sa...

Meget smuk Madame, flot figur og flot skulptur.
Spændende - som altid - at læse dine lærerige indlæg.

Tusind tak og god Pinse.

Kerstin sa...

God morgen...Jeg våknet nå...UPS har tatt feil bokstav denne uken jeg... Tatt N isteden for M...

Skal jeg slette innlegget og ta det neste uke...eller kan jeg bytte på bokstavene???

Kerstin

Kerstin sa...

Så bra... slik er det når det har satt seg fast i hodet...og det gjorde boksatven N denne gangen..
MAdam felle ja , den har blitt sunget noen ganger.. Er faktisk ganske glad i Bergens viser jeg.. prøvde å finne en CD med disse fine visene på, men fant ingen...
Ønsker deg også en fin pinsehelg..
Klem O=)

anne-linn sa...

Nei, hun har jeg ikke hørt om, selv om jeg har bodd i Sandviken og alt... men det er kanskje fordi jeg ikke er bergenser...;) Stilig med de utsmukningene!! Ha en trivelig pinse!

RuneE sa...

Mr, Linky har visst vært for lenge hos Madam Felle, for her er han ikke. Mitt bidrag er derimot her:

Sommertid sa...

En herlig dame det her Madam Felle. Visste ingenting om henne...så da lærte jeg litt idag også ;)
Jeg hadde litt vanskeligheter med å velge min M..er jo såå mye på M..
Men jeg har da valgt en...
God fredag og god pinse...håper dere får fint turvær...

Marie Höglund sa...

Det var en vacker ståtlig Madame :-)

Mandy Lou sa...

Du er jo tidlig ute som alltid. :) Slik en spennende historie om Madam Felle. Og så detaljert den statuen var. Kjempekoselig å lese om.
Ha ei fin pinsehelg der i Bergen!

Tofo sa...

Klart vi kjenner Madam Felle!;) Jonnemann sin gamle mor;)
Herlig Petunia;)
Riktig god pinse til deg og dine!

Og takk for at du dro igang denne "ABC-i ord og bilder", syns det er kjempeartig!

Line sa...

Utruleg flotte detaljar rundt statua:0)
Artig vise og flott historie, her lærte eg noko nytt i dag og!!
Reiv meg laus frå eksamensoppgåva og laga M-innlegget mitt, men no er det tilbake til studiane *stønn*
Klem

jess1 sa...

madam Felle har nok ikke trønderen her i gården hørt om før,nei,men vi har vel hatt noen slike orginaler i hver by. Morsomt hva jeg lærer om Bergen,blir mye jeg må se på når jeg en dag kommer meg dit ;o)
Ha en super pinse!!!

organic-lizzi sa...

Fantastisk statue...bilde...og litt av en dame:-))
Krysser fingrene for at datasystemet fortsetter å fungere...for det gjør det da virkelig:-)
Superdeilig dag & Skikkelig Stooor klem fra Randi

anjoe playhouse sa...

Du har flot fået detaljerne frem på billederne!
Jeg synes, at det er en genial måde, at kunstneren får fortalt om Madam Felles erhverv. Nu håber jeg ikke, at synet af statuen gør bilister tørstige ;-)

Rimkogeren sa...

Skøn statue - Stor humor - God pinse!

Monica sa...

Madam Felle e`HERLIG :D
Jonnemann sin gamle mor e`kke så verst :D
Ha en flott pinse!

Gamleheksa sa...

Denne sangen har jeg da også hørt her øst for fjellene.

God Pinse.

naturglede sa...

Flott levert igjen fra deg. Mitt kommer, men jeg er litt treg idag. God helg!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Madame Felle har jeg aldri hørt om, men hun var nok en institusjon, ja. Artig historie og flott bilde av en flott statue. Ha ei fin helg!

HildeS sa...

Flott ei dame dette gitt. Kommer sterkere tilbake til mitt eget innlegg når jeg kommer fra jobb.. Har nesten blitt ukas høydepunkt dette her..

Anne-Sophie sa...

Spennende innlegg og fine bilder!
Som østlending har jeg aldri hørt om Madammen.
Ha en fin pinsehelg!

Grethe sa...

Flott innlegg, du har alltid så fine bilder og repotasjer.
Ønsker deg en fin pinsehelg :0)

The single girl! sa...

Ja, den sangen har virkelig gått mange runder hos alle som har tilknytning til Bergen! Artig den! Men faktisk så hadde jeg ikke fått m meg at det fantes en statue også... Gremmes! Hm, den som er min venninne er den samme som RuneE sier er sin! Hehe! Han er nemlig pappaen hennes!! Var vel på første bildet om jeg ikke tar feil...
Ha en strålende pinse (sjøl skal jeg jobbe...)

The single girl! sa...

Rettelse, til venstre på bilde 2!

Malys krok sa...

Kjenner ikke hverken damen eller sangen om henne, men du har atter en gang hentet fram et bidrag fra din by. Det er godt gjort å klare det gang på gang. God pinsehelg til deg fra Margit.

Juni sa...

Artig med sånne bypersonligheter. Statuen var jo flott og med de ekstra tablåene beskriver den vel Madammen og hennes yrke ganske godt.

Evami sa...

Du er så utrolig yktig med din lokale historie du Petunia:) Og Madam Felle må ha vært litt av ei dame(eller to)... Og så mange detaljer på statuenav henne,kult:)

Ha ei riktig god pinse:) Klem Eva

Anette sa...

Spændende indlæg som altid - suppleret med gode billeder

Gärdsmygen sa...

Det var ett trevligt bidrag med Madam Felle! Helt nytt och okänt för mej. Tyckte det var roligt med detaljerna från skulpturen !!
ABC är väldigt trevligt. Variationen på bidragen är stor och man lär sej mycket nytt om allt möjligt! Bra initiativ:)

A material girl! sa...

Hvem elsker ikke sangen om Madam Felle??!! Ihvertfall om man er bergensker!!

God helg!

foto CHIP sa...

En ståtlig Madame i intressant omgivning inte minst genom orden :)
Mitt M är på plats :)
Välkomna!

TorAa sa...

Slike gamle viser av denne sort forteller mer om dagliglivet enn hva de såkalt anerkjente diktere er i stand til.

Herlig story, enkel og grei og - som vanlig - supre bilder.

Mine M-er er her:
http://toraa.blogspot.com/2009/05/abc-m.html
Utrolige mange like på engelsk/norsk denne uken også

Hobbygåsa sa...

Flott bidrag! Høres ut som det var et godt besøkt sted de drev, og ut fra detaljebildet var det visst nok å drikke der hehe. Ha en fin pinse!

Marie sa...

Du har noko frå Bergen for kvart ABC innlegg du :) Fantastisk!

Du burde fått eit lite bidrag frå kommunen for all denne flotte >bergensreklamen du har :)))

Miriam Elisabeth sa...

Flott bidrag. Denne madammen kjente jeg ikke til :)

Siw Aina sa...

Høres ut som et hiva kvinnfolk, eller to av dem var det jo. Man lærer litt for hvert innlegg fra deg, morsomt.
Og jeg skal nok adlyde dine og gamleheksa sine ordre denne helgen, bare slappe av å gjøre ting jeg liker. Planen er å lete opp et lam eller to i morgen, før de blir for store til å kunne kalles søte ;)
Ha ei fin helg min venn :))

Som mine dager er sa...

Lokalhistorien i Bergen har tydeligvis mye å by på. Personligheter som Madam Felle fortjener sannelig en statue og sang, for å slukke den mannlige tørsten er jo det viktigste som finnes ;-)

Ha en flott Pinse kjære du.

Klem fra Marit

fotoboksen sa...

Madammene Felle var tydeligvis populære, og ut ifra scenene på skulpturen må det helt klart ha vært "lystig" på gjestgiveriet!

Morsomt med slik lokalhistorie. :)
God Pinse!

~♥~ Monica S sa...

Herlig!! blir like imponert hver gang du kommer opp med ny bokstav! der er virkelig å ta av i Bergen! :-)

ha ei fiiin helg!

Monica

amatørfotografen sa...

Tusen takk for utrolig koselig kommentar hos meg, Petunia :) Det satte jeg stor pris på!

Ellers har du jo utrolig flotte innlegg selv. Du lager enormt god reklame for Bergen :) Burde tatt meg en tur over fjellene snart :)

Ønsker deg riktig god pinse!

sologbolig sa...

Flott innlegg om Madam Felle. Ønsker deg ei fin pinsehelg.

stromma sa...

Det är härligt när starka självständiga kvinnor blir uppmärksammade med en så vacker staty.

Nu finns mitt bidrag inlagt.

Natthälsningar
strömma

cat sa...

Håller med Strömma:) Starka kvinnor förtjänar att hedras med statyer. Fina bilder:)

Beate sa...

Det er alltid så spennede å se hva du skriver om :) Når vi er ferdig med ABC`en foreslår jeg at du inviterer oss på bloggtreff til Bergen og tar oss med rundt å se noen av alle de vakre tingene du viser oss her inne uke etter uke :)

Lasseivomma sa...

Jag känner inte till madam Felle, men får väl forska när jag kommer till Bergen nästa gång. Snygg bild har du tagit. Efter kommentarerna (tack för dessa) på mitt tema så har jag nu också lagt ut en arkivbild på riktig ulv.

Wenche sa...

Madam Felle fortener faktisk ein skulptur. Er ikkje alle som klarar å få til allsang kveld etter kveld uansett sangstemme:)

Miriam Elisabeth sa...

SV: Flott at du har tro på meg og heijer på meg :) Ja, er drømmen i enden som keep me going ;)

LiBeReJo sa...

som vanlig er din ABC VELDIG lærerik:D:D
stilig:D

Randi's Tanker sa...

Sitter her og synger HØYT. Herlig sang som jeg lærte i ungdomstiden.

Har en gave til deg på bloggen min.

Fortsatt god pinse!

Ida sa...

Har hørt om henne ja, og nå lærte jeg enda mer om denne madammen. Enda et flott innlegg fra deg. Du er god! :)))

qehenne sa...

Flotte bilder av en Madame. Likte godt de små skulpturene på siden av Madammen. Fortsatt god pinse til deg og dine.

minon sa...

Åååh, nå har jeg Madam felle sangen på hjernen...

Flott bidrag og kjekt å se at du fortsatt holder deg i Bergen. Det er så mye flott å ta bilde av og å skrive om!!


Ha en fin uke!!

vibeke sa...

Har aldri detaljstudert den statuen der, jeg. Var jo utrolig stilig den der drikkestua under madammen.
Egentlig et utrolig stilig ord også - Madam. Hva om vi hadde brukt det ordet i dag? I Norge? Jeg som ikke vil være "Fru" en gang! Men Madam er finere. Litt mer scwung over det ordet.