fredag 1. mai 2009

ABC i ord og bilder # 9

3337767053_2bc785d9f4_m[1] Ny måned og ny runde i “ABC i ord og bilder”! Det er rart så fort ukene går. Sitter her og lurer på hvor april egenlig ble av. Vi har i alle fall kommet til bokstaven I og denne gangen valgte jeg å “jukse” litt. Ikke for det . Vi er fortsatt i Bergen, men det jeg det jeg egentlig ville skrive om på I, fikk jeg ikke tatt bilder av, så det ble en litt annen vri da…. Men jeg kan jo alltids bruke min egentlige idé ved en annen anledning. Mitt valg for I er:

I SMITT OG SMAU

Smau 4Smau 1 Smau 6 Bergen har annet å by på enn høye fjell, Edvard Grieg og et praktfullt slott. Har du en ledig stund når du besøker byen, kan jeg på det sterkeste anbefale en liten byvandring gjennom byens trange bakgater, det vi på folkemunne kaller “smau”.

I ordboken sies dette om ordet smau: smau eller Smau 3smug (av å smyge): trang gate, veit, trang åpning, gjennomgang.

Bergen er faktisk en ganske liten by og man trenger ikke Smau 10være lokalkjent for å tusle her i bakgatene. Man trenger heller ikke være redd for å gå seg bort, siden Bergen sentrum er ganske sentrert og man alltid har USmau 8lriken å peile seg inn på!

Å gå slik og rusle i disse smale gatene og se disse vakre trehusene, er nesten som å oppleve en tidsmaskin. Det spiller liksom ingen rolle at kalenderen viser 2009 – det må ha sett akkurat likt ut for hundre år siden. Da jeg tok disse bildene, følte jeg meg nesten som en kjeltring som snek meg rundt. Det er så intimt, så nært at man nesten føler man også er inne i husene. Men beboerne i disse smauene er nok vant til folk som titter. Hvor jeg enn gikk, var det alltid et smil og et nikk, da jeg ruslet forbi. Og mens jeg gikk der og beundret disse sjarmerende småhusene som så kjærlig lener seg inntil hverandre, så kjente jeg på hvor inderlig gjerne ville ha eid et slik lite hus….


ABC i ord og bilder er den norske utgaven av Mrs. Nesbitts ABC Wednesday.
Noe du lurer på? Vennligst les regler og veiledning som du finner her.



ALT OM ABC I ORD OG BILDER FINNER DU HER!!!

59 kommentarer:

Marihøna sa...

Nok noen flotte Bergens-bilder fra deg. Får mer og mer lyst til å ta turen over fjellet for å besøke denne flotte byen :)

Ha en fin helg!

Tofo sa...

Flotte bilder fra noen av byens herlige smau;)
Spennende å se hver uke hva du presenterer på de forskjellige bokstavene. Og du skuffer ikke, tvert imot!
Ha en fin lang helg!

Charlotte sa...

Ahhh, vakre vakre gater!!! Ja helt enig med Marihøna, jeg får også mer og mer lyst til å komme på besøk til Bergen :)

Monica sa...

Så flotte bilder :-) Lurte fælt på hva du skulle finne på fra byen vår på I - så "U GOT ME" :-)
Ha en finfin laaaaanghelg :-)
Klem

Marie sa...

Sjarmerande og vakre bilde frå Bergen.
Bergen er koseleg å rusle rundt i.

Ha ei fin langhelg :)

Anne-Sophie sa...

Flotte bilder fra Bergen igjen!
Ha en fin langhelg!

The single girl! sa...

Ja, smauene i byen er virkelig vakre! Veldig kjekt at den gamle stilen får bestå slev om de gatene som er mulig å kjøre i stadig blir modernisert! Liker det gamle uttrykket i Bergen jeg! Flott innlegg!

Kerstin sa...

Ja vi har noen flotte og sjarmerende smau her i byen... Nydelige bilder du tar petunia..

Ha en fin helg

Anne sa...

Mennenskene var jo mindre før også :-))) var de ikke....?? De trengte ikke store plassen vet du..., i dag derimot må jo kinoseter byttes ut fordu `vi`har blitt for tykke jo!!

Nydelige bilder fra et unikt miljø, sikkert fredet alt der.

Ha n fin i dag .-))

Malys krok sa...

Et koselig og flott ABC innlegg! Det er alltid spennende å komme inn og se hva du har funnet på. I de smugene skulle jeg gjerne tatt en rusletur. Flotte gamle trehus. God helg fra Margit.

Gamleheksa sa...

Stadig flotte Bergensbilder fra deg. Jeg gleder meg hver uke til å lære mere om Bergen. Artig!

Ha ei fin helg!

RuneE sa...

Koselig valg du har I dag? Jeg har i grunnen valgt noe i samme gate...

PS Bortreist med bare Telenors "smalbånd", så kommentarene kan ta noe tid.

vibeke (Spindellett) sa...

Fine fine bilder!
I Trondheim kalles smauene for veiter.Jeg synes det er sjarmerende at vi bruker ulike ord på det samme. Har fulgt med i "smau"-serien som har gått i BT. Stilig med det smauet som heter "Ingen gjennemgang". De er nok vant til titting og fotografering de som bor der, men allikevel har jeg ennå ikke fått meg til å ta opp kamera når jeg går gjennom smauene. Ikke i Bergen, i alle fall. Men i utlandet gjør jeg det ofte. Kanskje jeg burde kle meg ut som turist :-)

naturglede sa...

Herlige bilder igjen fra en vakker by. Liker de smauene. Ha en fin dag!

Lindaen sa...

Kjempefine "smau-bilder". Jeg var helt sikker på at du og Jølle hadde vært i Isdalen og tatt bilder! :D
Ha en fin helg!!

Gärdsmygen sa...

Vilke underbara bilder du bjuder på! Sådana små gator är så mysigt att promenera på. Nu har jag gått i fantasin i Bergens små bygator med hjälp av dina bilder. Tack! :)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Det er så koselig med små smug og brostenslagte gater - vi har litt av det her i Trondheim også. KJempefine bilde, som alltid! Ha ei fin helg!

adama sa...

Fine små veiter som vi kaller det i trøndelag.Nydelige bilder og skikkelig rent og pusset i disse smauene. Tydelig at beboerne syns det er stas å bo der.

HildeS sa...

Vi blir utrolig godt kjent med denne byen da, det skal du ha æren for..
Nok en gang flotte bilder..

Ida sa...

Ja, de lener seg nesten kjærlig inntil hverandre, husene i disse smauene. Nydelig beskrivelse og flotte bilder! :)))
Duuu, har jeg forresten nevnt at Bergen er verdens vakreste by? Hehe. ;)

Ønsker deg en fin fredag der. :)

Jeg tar besøksrunden når det nærmer seg kveld. Skal jobbe i drivhuset nå.

God klem.

Marie sa...

Vackra små gränder, får lust att ta mig en tur och upptäcka.

Lene sa...

Hei på deg, Petunia :) Long time, no seen :) Har vært litt vel travel i det siste. Men nå er det vååååår og på høy tid å roe seg litt ned - tilnærme seg feriemodus sakte men sikkert.

John og jeg legger alltid ut på landeveien i ferien. Gleder oss som noen unger. Vi vet aldri helt hvor veien går, men forhåpentlig også vestover i år. Bergen frister stort :) Så kanskje vi støter på en annen i smauene her. Ien din står også for Idyll, Petunia :) Og Inmari fint :)

Ha en strålende dag :) Solskinnsklem fra øst :)

Hege sa...

Det er dette som er det absolutt fineste med Bergen... nydelig tolkning av bokstav I!

Ha en fin fin 1. mai og langhelg :)

Som mine dager er sa...

Jeg har vandret i noen av disse smugene for mange år siden, men jeg har nesten glemt det. Dette frister til gjentakelse. Bergen er jo en fantastisk by, noe du har vist oss hver fredag.

Kos deg med langhelg, Petunia.

Klem fra Marit

Carina sa...

Verkligen fina foto från Norge!Ha en bra helg och hoppas ni också har sol och värme som Sverige!

Astri Elisabeth sa...

Nydlige bilder:)
Noko av det eg likar best ved Bergen er dei koslige gamle småhusa og dei trange smuga:)
God helg!

Vanja sa...

Nydelige bilder som alltid:-) Har ikke slike *smug* her i byen...bare bakgårder.
Ha ei trivelig helg, klem Vanja

Anette sa...

Der ser skønt ud i Bergen ;) God 1. maj

Melusine sa...

Mange flotte bilder fra Bergens bakgater! Selv liker jeg også meget godt å rusle rundt og knipse disse smauene og har ganske mange bilder av området liggende til redigering :)

(Forresten; takk for svar ang. lego-videoen!)

Tor sa...

Hvis ikke du får Bergen bys pris for beste entusiast, så si ifra så skal jeg stramme dem opp!

Herlig innlegg. Vi følger med i spenning!

Grethe sa...

Nok en gang flotte bilder og lettlest informasjon.
Ha en fortsatt fin helg :0)

foto CHIP sa...

Du är ju en riktig ambassadör för Bergen. Ingen turistchef skulle kunna berätta mer intressant och fängslande :) Dessutom till dessa underbara bilder :)

Sommertid sa...

Her kjente jeg meg igjen ja...har vandret i noen av de samme smugene..men jeg lurte jo litt på hva skjer om det begynner å brenne her..må være et mareritt uten like..
Men fint og koselig var det å gå slik å titte da..
Gratuelerer med dagen på etterskudd..is og jordbær er definitivt bedre enn kake..det er helt sikkert....vel nesten da...kommer an på hvilken kake..he he

Ha en strålende helg :)

Line sa...

Når vi har komt gjennom alle bokstavane i alfabetet må eg sannsynlegvis ha eit 14 dagars opphald i Bergen for å sjå og oppleve alt det flotte du viser oss, Petunia:0)
Nok eit sterkt bidrag frå deg!!
Etter litt datatrøbbel er eg no ovanpå og mitt bidrag er på plass...
Klem

Line sa...

Hadde satt meg på lista men dutte utatt...
Skjønar ikkje heilt kvifor det vert slik, men det har skjedd ein gong før og!!
Dersom du ser eit ABC-innlegg frå meg og eg ikkje står på lista kan du trygt føye meg til, for eg ynskjer å stå der gjennom heile ABCèn:0)
Klem

~♥~ Monica S sa...

Bergen e vakker! Derom er det ingen tvil!

Monica

hagenpahytta sa...

De er fine, de bildene dine :-) Ikke noe rart,da. Bergen er bestest.

Juni sa...

Det er alltis spennende å åpne din blogg på fredagene, for å se litt mer av Bergen. Den byen du viser har et utall av severdigheter, mye mer enn jeg ante!
Disse trange smugene er flotte, maleriske og sjarmerende. Jeg kan forstå at du følte deg nesten som en inntrenger her, så nært som man kommer beboerne nåe man vandrer her.
Apropos Iris, de kan godt dyrkes i Bergen, og jeg kan tenke meg at Iris sibirica (sibir iris) ville bli flotte. Det finnes mange forskjellige sorter av arten.

minon sa...

Åh, så knall måte å løse oppgaven på!! Veldig gode bilder av noe som er et kjennetegn i Bergen.

Dette løste du bra!

Lone sa...

Tak for turen gennem Bergens smukke smøger, Petunia :o)
Der er utroligt smukt. - Flotte billeder :o)

TorAa sa...

Fantastisk - som tatt ut av en eksotisk reisekatalog.

PS. vi flytter til sommerboligen denne helgen, så det blir få komentarer fra med de nærmeste dager, men kommer tilbake etterhvert.

Gladie sa...

Bergenske smau er så koselige, der kan man rusle rundt i det uendelige og bare nyte inntrykkene. Herlige bilder :)

Skautrollet sa...

Morsomt å se de ulike løsningene på ABC i ord og bilder. Artig tiltak. Bildene fra smugene i Bergen var kjempefine.

Ida sa...

Savner et innlegg fra Bulle denne uken. Fant han ikke noe på I? Eller er han ute og er travel i finværet, kanskje. ;)

Evami sa...

Jeg får veldig lyst til å spasere en tur i smauene:) Å vandre sånn tilbake i tid,setter tankene igang. HVordan var det å leve her for 100-200 år siden?
HA en strålende lørdag:) Klem eva

Anne-Berit sa...

Der skulle jeg likt å vandret.HAdde sikkert gått meg bort,men gu så mange fine bilder jeg kunne tatt imens,hehe.Nå MÅ vi se å få oss en Bergenstur snart,har hørt så mye fint om den byen.Og etter å ha lest alt som er fra Gunnar Staalesen,så kribler jeg etter å komme dit.
Det var sannelig ikke lett å finne noe på i,men det gikk da til slutt.
Ha ei fortsatt fin helg!

Solveig sa...

EG likar også å rusle i smuga når eg er i Bergen. Flotte bilder.

ASSA sa...

Flotte bilder
Og igjen et spennende bidrag fra en morsom oppfordring!

Ha ei god helg!

Randi sa...

Ååå. men Bergen er jo flott den å da!! Har så lyst til å kjøre vestlandet en sommer. Bergen må vi jo innom da.

Takk til deg for at du drar igang dette. Er ikke hver uke jeg får til å være med...men skikkelig moro når jeg først hiver meg med.
Så får du ha en strålende fin kveld og en koselig søndag
Klem fra megun

Anne-Berit sa...

Hva har skjedd,jeg var jo på lista da jeg la inn innlegget mitt.Skjekket til og med om det ble rett ved å trykke på navnet,og kom rett på innlegget mitt.Pussig,men nå har jeg gjort det på nytt,får håpe det holder seg der nå da,hehe.

Mariann S sa...

Bergen er en nydelig by.
Og bilda dine er fantastiske :)

sologbolig sa...

Nydelige bilder fra smauene. Det er jo så koselig og sjarmernde å gå der, og er egentlig et must for alle som besøker Bergen. Eg er litt treg denne gangen med mitt innlegg fordi eg har vert ein tur i Karlstad, Sverige. Men nå er eg klar med I !!

qehenne sa...

For noen idylliske smau du har fanget med linsen din.En "opplever" byen på en helt annen måte enn å være turist.

Siwen sa...

Åh! Jeg får hjemlengsel av å se disse bildene dine! Kan omtrent høre buekorpsene når man ser alle disse smitt og smau :)

stromma sa...

Vilken vacker stad du bor i och dina foton är som ur en turistbroschyr.
Jag blir väldigt sugen på att åka dit *ler*.

Med önskan om en fin vecka

strömma,
som även har bloggen
http://lojrom-vittvin.blogspot.com

Viola sa...

Jeg elsker å gå i slike trange smug! :) Og smugene har du skikkelig fått frem på dine bilder! :)Jeg visste ikke at Bergen var såååå vakker! :) Det er jo et Venezia i miniatyr jo!.. Husker jeg også tenkte som deg da jeg gikk og tok bilder av de trange smugene i Venezia, at jeg følte meg litt sjofel.. for det ble så intimt liksom.. Og ja- hvor ble det av April! Er så mye jeg skulle se i April, som jeg ikke har rukket ennå, og nå er det jo blitt Mai!! :/ :)

Viola sa...

Den Mr Linkey..kom den bort bare den, eller? Jeg var ikke ferdig med å kommentere.. Hadde faktisk ikke kommet langt i denne runden.. Vel, da får jeg prøve være flinkere neste uke da.. :)

amatørfotografen sa...

Hei, hei :)
Bokstaven I kom sent fra meg. Kom hjem fra ferie i går :)

Nok en gang flotte bilder fra Bergen! Liker spesielt godt det lille bildet nederst på venstre side :)

sue sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.