mandag 11. mai 2009

Ansvar

mandag[1]Ordet i Mandagstema er ”Ansvar” og her måtte jeg gå i tenkeboksen en stund. Men til slutt fant jeg ut at jeg ville skrive litt om ansvar som hundeeier.

Det går en liten turvei i nærheten av meg. Den har de siste årene blitt veldig populær blant hundeeiere. Kommunen har lempet litt på kravene om totalt båndtvang i sommer halvåret her i Bergen og her slippes alle de firbente løs til glede og ergrelse for folk. Jeg synes det er fint at man har et sted man får lov til å la hundene løpe og leke løse, men forutsetningen for det er jo at eieren har kontroll over hunden sin. Det er dessverre ikke så vel. Her blir alt som kan bjeffe sluppet fri. For en stund siden ble Jølle angrepet av to hunder. Jeg hadde tatt Jølle i bånd da jeg så det kom folk og hunder mot meg. De andre hundene var løse. Et par av dem fløy på Jølle uten forvarsel. Og jeg ble rimelig forbannet. Eierne kom til slutt og fikk tatt bort hundene sine, men det var etter at jeg hadde bedt dem om det. Jeg sa at det hadde jo vært fint om de holdt hundene sine i bånd når de møtte andre og spesielt hvis hundene deres ikke avlød innkalling. Respekter

Svaret jeg fikk gjorde meg enda mer forbannet! Jeg burde finne meg et annet sted å gå hvis jeg ikke tålte løse hunder…Her var det lov å slippe hundene og det aktet de å gjøre. Jeg kunne jo bare gå inn på internett på kommunen sine sider og lese hva som stod der.

Vel, jeg hadde alt lest det som stod der og jo jeg tåler at hunder løper løs. Jeg måtte flire litt for meg selv da jeg gikk derfra. Sine rettigheter hadde de klart å lese seg frem til, men sine plikter og ansvar hadde gått dem hus forbi. I de samme notatene fra kommunene står det at løse hunder ikke skal være til sjenanse for andre, at de ikke skal slippes løs i områder hvor store folkemengder ferdes og at man som hundeeier plikter å plukke opp etter hunden sin. Men hadde de fått med seg det???

Hunder er dyr. Selv de mest lydige av dem, kan falle for fristelser og som hundeeier vet du hva som kan skje når flere hunder løper løs sammen - de kan bli en flokk... en flokk som jager. Det var det som skjedde med oss den dagen. Det gikk heldigvis bra med Jølle. Noen småskrubb og såret stolthet.

Men som hundeeier selv må jeg si det er dessverre mange som ikke er sitt ansvar bevisst...

Jølle 2

Dette er Jølle, hunden vår. Du kan lese mer om han her

37 kommentarer:

Hege sa...

Utrolig bra tolkning på ukens mandagstema! Jeg er ikke hundeeier selv, og da er det litt som å banne i kirka å klage over løse hunder som har eiere som har null kontroll... Derfor er det ekstra godt at du som har hund sier ifra! Det er forresten altfor mange som aldri burde hatt hund, som ikke skjønner at det å ha hund faktisk er et ansvar også om å dressere den.

Og Jølle er en nydelig hund! Gordon Settere har så fine farger, og et utrolig fint hode!

Kathrine sa...

Her er jeg bare HELT enig:)Godt tolket!Du er en flott hundeeier, petunia!

:)

Randi's Tanker sa...

En gjennomtenkt tolkning av mandagstema!

Min tolkning var klar i det jeg leste ordet ansvar.

Ha en fin uke!

Annepålandet sa...

Bra innlegg! Det er dessverre utrolig mange ansvarsløse hundeeiere, og de ødelegger for dem som ikke er det. Det er merkelig at de ikke skjønner det selv? Men det gjelder på andre fronter også - folk tar seg til rette. Syklister som meier ned gående i gangveien, folk med barnevogn som breier seg over hele fortauet og presser barn og gamle tanter ut i kjørebanen, bilister som parkerer overalt - ja, det virker som om ansvarsløsheten brer om seg. Bra noen skriver litt om det!!

foto CHIP sa...

jag håller med dig - alla hundar klarar inte att vara lösa med andra. hunägaren har minsann ett ansvar här. det finns liknande här men vi har en hundkunnig person som leder - hundarna är lösa och vi ägare går runt runt - behövs det ingripas gör ledaren det och han har en vattenspruta med sig :)

Gamleheksa sa...

Så heldig den flotte hunden din er som har en ansvarlig eier.

Dette er en av mine kjepphester også. Men siden jeg ikke har egen hund har jeg fått vite at slik har jeg ikke noe med. Men jeg har jo noe med det når andre sine hunder biter våre hester på vår eiendom, eller???

Kjempeflott innlegg!!!

Siw Aina sa...

Nydelige Jølle.
Slike mennesker som du skriver om her burde virkelig skamme seg. Når slike ting skjer bør man legge seg langflat å være ydmyk. Ikke spille bråkjekk. Godt du sa i fra!

Linda sa...

Veldig bra skrevet, Petunia!

anjoe playhouse sa...

Hvor du får alle de bedste hyldester fra anjoe på Midtlolland udi det danske land...

Som ejer af store hunde i det meste af mit liv, og med hvad det medfører, så vil jeg "hippe" dig. Mine schæferhanner - flere gange 2 styks samtidigt - er aldrig blevet løsladt på offentlige arealer, og det ikke fordi, at jeg ikke stolede på dem, men fordi jeg vidste IKKE at kunne stole på dem ;-)
Træning, skuer, prøver, præmier, o.m.a. har været berigende, ikke at forglemme en enkelt vuffer, der som unghund klarede sig flot på Hovedavlsskue, men det betyder i længden ikke noget synderligt, vel?

Mine efterfølgende hunde har måttet affinde sig med samme "behandling" af mig - halsbånd og line på, derefter vi en tur i fællesskab kan gå :-D

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Dette er det mange uansvarlige hundeeiere som burde lese. Flott bidrag, Petunia! Og Jølle er til å spise opp! Klem fra Randi**

Sommertid sa...

Enig..her har du fått frem et godt budskap..håper at andre dyre eiere tenker som deg når de har tatt på seg et ansvar for dyret sitt..mange burde ikke fått lov å ha dyr...men men..that's life
Men det er jo ikke bare i dyrenes verden man bør tenke på sitt ansvar...som bilist,syklist...u name it..her finns det mange alternativer
Ha en fin uke videre...håper dere får en fin 17 mai feiring..i sol.

Gleden er stor sa...

god tolkning, og så fint bildet du har tatt av Jølle!!

adama sa...

Plikter og rettigheter går i tull for noen ja! Holdt på å bli kveldsmat både jeg og Dolly (Bichon Frisè)for en større løs hund........

Arya sa...

Å, jeg kjenner at jeg irriterer meg, jeg også. Godt at det finnes hundeeiere som deg! Og flott tolkning av temaet!

Anette sa...

Jeg er helt enig med dig - der er mange hundeejere der ikke er deres ansvar bevidste. Godt der ikke skete mere - det var da en lidt træls oplevelse. Jeg bliver sur når folk slipper deres hund uden at de har styr på den. God aften til Jølle og dig ;)

Anette sa...

Forøvrigt - hvor er han altså en flot hund ham Jølle ;)

MajorogMeg sa...

Dette har du fortalt hos meg, og jeg blir så inni hampen forbainna når jeg leser det. Slikt skal ikke forekomme. Ikke godt for en hund å bli angrepet på denne måten. Vold avler vold...bra bikkja di ikke har fått adferdsendring etter hendelsen. Major er ung enda, han kan få det. Jeg holder ham bevisst unna hunder jeg vet er agressive. So far, so good!! Jeg synes du skal skrive i "ordet fritt" i aviser og slikt for å få slutt på dette. Greit med frihet til men også det ansvaret det medfører!!!! Nå kjenner jeg at jeg girer meg litt opp her...hehe..
En ting er å ha kontroll...en annen ting er, å ha en hissig hund i tillegg! Grr..
Gå tur og nyt Jølle, vakre gutten! Og stå på krava!! Rop ut!!
En litt hissig klem herfra:)

Malys krok sa...

Det å ta på bånd når en møter folk er kjempebra! Må si at jeg er redd når jeg går tur med lille Emma og vi møter løse hunder. Du hadde full rett til å si fra, de må ta ansvar for hundene sine. En god tolkning hos deg. Tusen takk for kommentaren! Koselig! Fra Maegit.

Marie sa...

Det er ein tankekross at det er hundeeigerar som skapar hundehaterar...
Trør ein midt oppi etterlatenskapen etter ein av menneskets beste venner blir ein lett litt opptrekt, hehe
Ein må heller ikkje gløyme at nokre menneske er livredde hundar.

Ansvar er eindel av kosen med hund :)

Besta sa...

Flott fortelling og nydelig hund.

Gladie sa...

Usj det skulle vært uovlig å ha hunder løs i det hele tatt. Fatter ikke poenget med hund - "alle" hundeeiere mener DE har god kontroll på sin hund, og alle er like forbanna for å bli snakket til. Høyt hevet over folkeskikk og oppførsel - hunden har rett til ditt og hunden har rett til datt ... Man skulle ikke hatt hund i by i det hele tatt, de hører til i skogen og på jakt. My 2 cents ....

Tofo sa...

Veldig FLOTT innlegg om ansvar Petunia! Jeg kunne ikke vært mere enig;)

Lindaen sa...

Haha! Jeg vet akkurat hvor du har vært på tur! Går jo en del der inne selv og man treffer på mye rart,ja :D
Billy ble som liten angrepet av en golden der inne og etter det ble han veldig utrygg på andre hannhunder.
Ansvar er et ukjent begrep på veldig mange hundeeiere dessverre.

Grethe sa...

Helt enig med deg. En flott repotasje om et litt vanskelig tema - den klarte du utmerket.
Flott HUND :0) (0:

Lone sa...

Det er ubegribeligt, at Bergen Kommune tillader løse hunde. Aldrig har jeg hørt magen!
Man må håbe, at de kommer på andre tanker inden længe. Men der skal desværre nok ske et overfald på et barn, før det ændres.

Godt Jølle slap uden skader. Han er bare sød.

Donald sa...

Jeg er glad for den tolkning af hundeejerens ansvar. Der er mange hunde, som skræmmer livet af børn, og det kan sætte sig dybe spor.

Tak for godt indlæg og god uge til dig
:-)

Gleden er stor sa...

Håndballspilleren ja =) og takk for rosende ord!

Catta sa...

Denne tolkningen på ansvar likte jeg! Slenger meg på kommentaren til Kathrine, jeg :)
Men huff, er så skummelt når sånt skjer!

Jeg er veldig glad i hunder, så er ikke dèt det står på når jeg spør hundeeiere om de kan ta inn hypre hunder før jeg passerer med hest (heldigvis er de fleste ansvarsfulle nok til å gjøre det uten at jeg trenger å spørre).
Jeg har nemlig opplevd å få hesten min skremt opp av en gedigen, lekelysten shæfer som kastet seg etter oss.
Heldigvis, på grunn av mye tillitstrening og trening med hund, klarte jeg å stanse hesten og hoppe av så vi på en måte ble "fler i flokken".. men hester har fortsatt bakbein :S Heldigvis kom en litt småflau eier heseblesende kort tid etter, og det gikk bra med både hest og hund.

hobbyentusiast sa...

Så flott skrevet. OG for en nydelig hund du har. Ja det er desverre mange som ikke tar ansvar for sine eller dyrets handlinger. Det er faktisk noe jeg tenker på hver gang jeg er på skogstur og ser hundebæsj som ligger her og der :)

Miriam Elisabeth sa...

Flott tolkning! Og,ja, noen hundeeiere har ikke ansvar nok.

Når vi går tur med hundene til tante(Bilbo og Potter, i mitt J bidrag) så er det steder de får løpe løse, MEN vi roper de inn og tar de i bånn når vi møter på mennesker og hunder. Mener at skal du la hunden løpe løs så skal du også kalle han til deg når du møter på folk.

Vi gikk tur en gang og hadde hundene i bånn. Pluttselig kom en sinna hun og hoppa på Bilbo og ville virkelig slåaa. Bilbo ville unna, men den andre ville ha kamp. Jeg måtte bare slippe Bilbo(hadde han i bånn) for ellers ville han hindres i beskyttelsen pga båndet. Og eiern kom langsomt gående og gjorde ingenting. Onkel ba ho ta til seg hunden og dama kom omsider og stakk hånden inn midt i krangelen. Farlig! Onkel ble illsint og måtte ta tak i hunden hennes i nakkeskinnet for så å kjefte på ho til å ta han i bånd. Vi ble så sinte! Den dama skulle virkelig ikke hatt hund, mener jeg.

Miriam Elisabeth sa...

Ble så intens i skrivinga, så glemte å si at Jølle er nydelig!!

Rimkogeren sa...

Porblemet er ikke anvarlighed, men uansvarlighed!

Angelo sa...

Ååååå, jeg kjenner jeg blir så sinna når jeg leser det du skriver, Petunia!!! Jeg kjenner meg så alt for godt igjen. Selv har jeg en type hund som jeg aldri vil finne på å slippe løs på områder uten inngjerding så jeg er alltid bevisst mitt ansvar som hundeeier. Jeg passer på min hund. Men så er det alle disse tåpelige hundeeierene som mener det er en rett at hundene skal gå fritt. "Det er jo tross alt hunder, og jeg har kontroll". Hadde det vært så vel. Hvor mange ganger har jeg ikke fått hunder som ikke ville latt mine hunder i fred. Jeg har noen ganger hatt lyst til å sparke unna den fremmede hunden, men jeg har besinnet meg. Her i Bærum er det båndtvang året rundt, spesielt i boligområder. Nå er det vanlig båndtvang i marka fra april til september. Men det driter mange fortsatt i. Sukk!

Vel, jeg skal ikke øse ut mer frustrasjon enn dette.

Ha en flott mai-kveld.

Klem, Kristin :)

naturglede sa...

Du er en hundeeier etter mitt hjerte. Gid det hadde vært bare sånne som fikk lov å ha hund. Jeg har en venninne som er hysteriskt redd for hunder, og det er ikke lett når man stadig møter på knurrende hunder med en ergelig eier i nærheten. Hun hadde som liten en bitteliten puddel som hun alltid gikk tur med i bånd. Så kom det en diger hund, og drepte den rett foran øynene på henne.Eieren kjeftet, og sa hun burde ha holdt den på armen????? Er det mulig. Det ble anmeldt og vekk med den hunden selvfølgelig. Men hundeeieren skaffet seg ny hund, uten å få kurs i oppdragelse?Det var jo eieren som skulle ha gått på dressurkurs da.Jølle er vakker og har en vakker eier:))))))

Anne-Berit sa...

Det er så mange idiotiske hundeeiere som ødelegger for de som prøver å prøver å ha et seriøst hundehold.
Man ser det over alt,og det er synd det skal være sånn,for de aller fleste er faktisk ganske flinke og ansvarsbevisste.Men så har du de som ikke er det,og de ødelegger så utrolig mye,for det er sånne som blir lagt merke til,og dermed får de som ikke liker hunder enda mer å slå i bordet med.
Fint at du tok opp dette i innlegget ditt.Bra det gikk bra med Jølle.
Ha en fin dag.Klem herfra!

~♥~ Monica S sa...

ÅÅÅÅ SÅ FIIIN!

og eg er så enig med deg... vi mistet to kaniner grunnet en løs hund.. (noen år siden nå)
Han bet de, så de døde... desverre!

Vi har hund selv, Hun er heldigvis litn og harmløs. Og da mener jeg harmløs... hun er utrolig kjælen, nesten som en kosete katt!MEN man vet aldri....


Monica

Melusine sa...

Godt skrevet om ansvar som hundeeier, og jeg er hjertens enig i at båndtvang bør respekteres!
Nå var dette et sted hvor man kunne slippe løs hundene, men som du sier burde det absolutt være en forutsetning at eierne har kontroll og hundene lystrer det minste vink...

Takker for fin kommentar hos meg :)