mandag 18. mai 2009

Glede

mandag[1] Mandagstema slår til med ordet “glede” og det er vel ikke så rart etter denne festhelgen her med MGP seier og Norges bursdag! Tipper det er mange slitne sjeler rundt omkring i sofaene i dag og jeg synes vi skal fremme et forslag om å la 18. mai bli en offentlig hviledag. Ja, rett og slett en fridag til å hente seg inn igjen etter den 17.

Skog 1

Skog 3 Glede… Hva er det for meg? Så mye egentlig! Ungene, familien, dyrene, bloggen… Men noe som også gir meg stor glede er turer i skog og mark. Ingenting er som å vandre på kjente eller ukjente stier og virkelig føle skogens ro. Aller best er det nå som naturen våkner fra dvale og se alt som bare spretter frem . Man kan nesten begynne å tro på at det er et liv etter døden for alle og enhver. Fuglene synger fra hvert tre og busk. Og tar du deg varsomt frem, kan du oppdage fugler du kanskje ikke har sett på nært hold før. Det gir meg også stor glede å gå turer om høsten når skog og fjell gløder og sier “på gjensyn”.

Og all denne glede er gratis. Den ligger rett utenfor stuedøren min og tar alltid vennlig imot meg. Tenk deg gleden av å få møte skogen så festpyntet som dette:

Skog 2

45 kommentarer:

TurboLotte sa...

Oj!! Utrolig flotte bilder. En flott tur det der må ha vert. Jeg må uuuut!!

Anne sa...

Vi er så utrolig like du og jeg...

Nydelige bilder, og du har slike en trollskog du som meg ser jeg. Det helt utrolige er at den ligger kun 5 min gange fra huset mitt, ingen!!!! er der, for skal folk på tur, ja da skal de i alle fall først noen timer i bil først..., typisk norsk??

Varm klem herfra

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg er helt enig med deg, tenkte å skrive om dette først jeg også. Nydelige bilder!

Gladie sa...

For noen fantastisk trolske bilder! Den skogen skulle jeg likte å vandre rundt i også :)))

Randi's Tanker sa...

Fantastisk tolkning av GLEDE! Jeg bor også i nærheten av en "trollskog", men jag trivs bäst i öppna landskap...

Ha en fin uke!

Wenche sa...

Skulle likt å hatt den skogen din:) Det å komme seg ut på tur i skog og mark gir ein enorm glede, og masse overskudd. Det er rett og slett balsam for sjela. Uten naturen så hadde nok eg stoppa litt opp:)

Hege sa...

Utrolig herlige bilder!!! Jeg fikk veldig lyst til å ta meg en skogstur nå... Det blir man glad av!

Ha en kjempefin uke!

nefertiti sa...

En av de tingene jeg virkelig savner fra der hvor jeg vokste opp - skog.
Det er rimelig forblåst her på Sotra hvor jeg holder til nå, men heldigvis går det an å finne glede i nakne svaberg også :-)

Siw Aina sa...

Enig i det du sier her. Spesielt det om 18. mai ;)
Men du og du, de bildene dine *bøyer meg i støvet*

Arya sa...

FANTASTISKE bilder!!! De er rå! Og du - jeg her HELT enig i 18 mai som offentlig fridag :-)

GAWO sa...

Den turgleden deler jeg med deg. Både i skogen og på fjellet trives jeg. Nå jeg tenker meg om så liker jeg meg over alt. Ved sjøen, på fjellet, i skogen... bae det er tur så er det glede. Superfine trolske bilder.

Sommertid sa...

Istemmer med at 18 mai burde vært "innhentningsdag" for alle slitne feirende folk :D
Ellers så er jeg like heldig som deg..skogen er så å si rett utenfor døra..men jeg går sjelden langt alene...min stedsans er lik null noen ganger. Så da hender det faktisk jeg går langs strandkanten og nyter sjøbrisen og høre på skvulpinga istedet...sånn er det å være så heldig å bo midt blandt alle gode ting: Byen, skogen og sjøen.

Ha en fin tirsdag :)

Dagrun sa...

For noen nydelige bilder!

Angelo sa...

Så utrolig flotte og stemningsfulle bilder, Petunia.

Ja, turer i skog og mark er blitt veldig viktig for meg også etterhvert som årene går. Det er deilig å ta med seg hundene ut og snuse inn luktene av alt i skogen.

Ha en flott tirsdag videre.

Klem, Kristin :)

Malys krok sa...

Å få nyte skogens stillhet og fred det er deilig! Det gir glede og fred. Jeg har den og like i nærheten, men min skog består av bjørk. Ha det godt! Hilsen en som fortsatt er syk,men bedre. Margit.

Evami sa...

Herlige bilder fra en flott skog:) SKjønner at du finner glede der:)
Ha en strålende dag:) KLem Eva

Vanja sa...

Herlige bilder og godt tolket:-) Mye glede med å gå i en slik *trollskog*
Takk for koselig kommentar hos meg, klem fra Vanja

jess1 sa...

SÅ utrolig flotte bilder,rene eventyrstemningen ;o)
Fantastisk tolking av oppgaven !!

takk for koselig hilsen på bloggen min :o)

Beate sa...

For en fantastisk skog! Den ser så stille, og litt trolsk ut.

Nutta sa...

Åh! ja ingenting er så herlig som å være ute i skogen.. iallefall når det er like flott som på bildene dine :) Og skogen om høsten er rett og slett fantastisk! Elsker alle de fargene som dukker opp da!

foto CHIP sa...

Åh så vackra skogsbilder! Hoppas det blir tillfälle till många skogsturer med liv och rörelse ... och glädje :)

Rune (Bildebloggen) sa...

Veldg flott stemning i bildene dine :)

Madame sa...

Det var dejlige ord, Petunia, jeg har det ligesådan! Og dine billede er helt utroligt smukke ...

~♥~ Monica S sa...

Nydelige bilder!!! Det så herlig ut å gå tur der! :-)

Glede ja.. og takknemlighet.. ydmyk blir man også.. og får MOT i brystet :-) en blir rett og slett en glad nordmann... når man går i fjellet og skogen! :-)

Monica

Rimkogeren sa...

I skovens dybe stille ro.
Fred, glæde i sindet.
Tid til overvejelse.
Tid til at finde sig selv.
Smukke, fa....s smukke billeder. Bravo.

anne-linn sa...

Du er bare rågod på å ta bilder!! Helt fantastiske!

Ingeborg sa...

Helt utrolig flotte bilder du har valgt til ukens tema; glede. Jeg blir iallefall glad av å både se, og lese innlegget ditt. Bildene får meg til å tenke på høsten og herlige soppturer. Ser at disse bildene er tatt på en helt annen årstid og at ditt innlegg er en hyllest til våren, som også er en fantastisk årstid.Men sannynligvis rommer denne trollskogen også skogens gull om noen måneder. I likhet med deg kjenner også jeg en intens glede når jeg er ute i naturen, og spesielt glad blir jeg når høsten kommer og jeg kan boltre meg i fantastisk god sopp. Det er glede det! Ha ei fin uke!

Pernille sa...

Sikke nogle fantastiske billeder! De får mig til at tænke på de eventyr, jeg hørte som barn.Forventer næsten at se en trold kigge ud mellem træerne. Kan godt forstå at det sted fylder dig med glæde

Sol sa...

Åh, så flotte skogsbilder ;-}Du har rett, det gir god glede å ferdes i så fin natur ;-}

maledilla sa...

utrolig flotte bilder, ser ut som en magisk skog du har tatt bilde av !!!

Donald sa...

Hvor er dine billeder smukke! Jeg blev helt forbavset, da jeg så dem, selv om jeg allerede tidligere noterede mig at her var billedkunst at se.

Du fortæller så godt at jeg får lyst til at gå tur i skoven igen - selv om jeg i nogen tid har syntes at jeg ikke havde energi. Det er jo rigtigt at man får mere energi ved at gå ud for at se på skoven.
Tak for den fine tolkning af temaet "Glede".

Anne-Berit sa...

Utrolig fine bilder,og fin tolkning av glede.
Ha en fin onsdag,snart helg igjen:o)

Sonja sa...

Fantastiske bilder og flott tolking av glede.
Tror aldri jeg har sett så skjeggete trær.Fine var de.

Belinda Renee sa...

Oi så flotte bilder du har tatt c",) Fikk skikkelig lyst på skogstur jeg nå c",)
Hverdagens gleder som det å kunne ta seg en tur i skogen og nyte den er en flott tolkning av temaet glede.

Kosene mine sa...

For noen fantastiske bilder!!! Den skogen skulle jeg gjerne ha vært i...nyydelig :o)

linsky sa...

For noen fantastiske bilder!!! Det er nydelig å gå i skogen! :)

Melusine sa...

Virkelig godt skrevet om glede,
og bildene da! Nydelige, litt trolske som får fantasien i sving :)

ArneA sa...

Meget stemningsfulle bilder

PiLi sa...

Hej Petunia!
Tusene tack för fin kommentar hos mig!
Åh vad ska man säga.. Har tittat in på din fina blogg flera gånger och du verkar vara en härlig qvinna..:)

Otroligt vackert inlägg om Glede!! Underbara bilder och vilken "trolsk" stämmning i skogen!
Man kan själv se "älvornas dans" i skogsgläntan..:)
Känner igen mig själv, för jag älskar att gå i skogen och hittar man dessutom "trollskog", är lyckan fullkomlig..haha!

Har inte heller sett så lång "skägg" tidigare !!!
Jätteflotta bilder och nu lägger jag till din blogg till min lista om det är ok..:)

Ha en skön onsdag fra PiLi !

Anette sa...

Smukke billeder. Jeg har skrevet noget i samme stil i denne uge. God onsdag.

HildeS sa...

Vakre og trolske bilder..

TorAa sa...

Naturen er vidunderlig å vandre i og oppleve, se de små detaljer, oppleve forskjelligheten bare meter fra hverandre, se lys og skygge, klipper og frodig jord.
Dette formidler du her mektig bra.

Min helg var fra største lykke iblandet største sorg. Men, slik er livet. Det går videre. Og nå vet vi at vår formor er 47 millioner år gammel. Så i et slikt perspektiv er vi knapt parenteser.

Nydelige bilder.

HildeS. sa...

Turar i skog og mark er ei av mine gleder også.
Ingenting som slår ein flott tur i fjellet eller i ein trollskog, og sette seg på ein stein og få ny energi.
Fantastisk flotte bilete Petunia.

The single girl! sa...

Virkelig nydelige bilder!! Sku hatt sånt kamera som deg, med mitt blir alt blasst! Nydelig fanget!!

Solrun Koivuneva sa...

Meget smukke billeder. JA en tur i skoven giver også mig glæde