lørdag 2. mai 2009

Kvalitetstid

Garmin 60csx Min yngste sønn, Bulle, er en kjekk og grei gutt med mange fine interesser. Å gå tur er dessverre ikke en av dem! Vi har slitt opp gjennom årene for å dra han med oss ut og nå som ikke eget kamera er god nok grunn lengre, må man ty til ny lokkemat.

Han er så stor nå at han kan være rimelig hard i forhandlingene sine og når TV- og spilltid er inntjent ved flittig lekselesing, så skjønner jo enhver 10- åring at han har gode kort for hånden. Det holder ikke med lovnader om Kvikk lunsj på neste bakketopp her, nei…

Tur 3

Men da far i huset viftet med GPS’en og sa at denne skal sønnen i huset få bruke, var det ikke nei i guttens munn. Ingen motkrav – ingen kjøpslåing.

Som et hvert annet hannkjønn, er han lett å lure når det gjelder artige tekniske duppeditter. Etter en kort briefing fra far, så var sekken pakket og alle mann på vei ut døren. Turløypen hadde Bulle bestemt for oss og her var det ikke snakk om å spare på kreftene.

Han virret hit og dit, høyt og lavt og jeg tenkte for meg selv at det kom til å se ut på gpskartet som om en overstadig beruset maur har snublet rundt i fjellheimen… For en av de kjekke tingene med GPS, er at man kan legge turløypene sine inn på PCen etterpå og se på kartet hvor man har gått.

Tur 2 Både jeg og min mann ble stadig oppdatert på gjennomsnittsfart, høyde over havet og antall kilometer. Ja, turen ble til og med lengre fordi Bulle ville ha med seg en kraftig stigning også… Tur 1(Det er gutten til mor det!!!)

Ja, det hele ble en ganske så koselig tur for både to og firbente. Men da jeg på kvelden foreslo at vi skulle sa en film sammen alle tre, så svarte den godeste Bulle:

-Så så, mamma, vi har hatt nok kvalitetstid i dag ….


Her er en fyr vi ikke trenger å lokke med noe. Han er klar for tur 24 -7.

Jølle

23 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Så kjekt at dere hadde et lokkemiddel som funket.Er ikke greit når ungene kommer i den alderen at de ikke vil være med foreldrene når de skal på tur,det der vet jeg alt om.Men vi hadde ikke GPS i de dager,dessverre.Fine bilder fra turen,og den hunden din er bare helt nydelig.

Min Verden Hanne sa...

Ja, sånn er det :) Godt at Jølle er med uansett vær og føre. Flott at dere fikk en fin tur. GPS er vel greit. Bare å ta med hver gang det. H.

L i n d a l o v e sa...

Kjekt med tur da!! Må nyte det når du enda klarer å lure de med deg.. Den hunden deres er bare SÅ nydelig!! :o)

Jorids BestemorBlogg. sa...

Koselig at det ble tur på dere.
Jølle er iallefall veldig glad og fornøyd ser jeg!!
Ei fortsatt god helg til dere alle!!

Kerstin sa...

Herlig innlegg Petunia... din mann klarte det han.... dere var på en hyggelig tur.. likte replikken til din sønn...De er nå skjønne disse ungdommene ...
Nyt søndagen O=)

kamelia/ Jorun sa...

En herlig historie å lese på søndags morgen! Sitter og humrer litt for meg selv. Så typisk manndig han er , sønnen din!! Herlig replikk på slutten også. Og som de andre påpeker; hunden er skjønn!!
ha en fin søndag!

Lyst på livet sa...

Herlig!
Nyt søndagen, med eller uten gps.

Klem

Anne sa...

De er av samme type alle sammen!!! Mannfolk altså, elektriske duppedisngser... og gubben her hadde en orgasmisk opplevelse emd en bakt potet i går?????? fy flate sier nå jeg...

Ida sa...

Belønningene og lokkemidlene endres (vokser i takt med turkameraten) med årene ja. ;)
Om noen år drar sikkert Bulle med foreldrene. ;)
Sånn for gledens skyld. :)
Godt at ingen ble "svimmel" i beina denne gangen... Hehe.
Koselige bilder!
Nyt søndagen, hele gjengen, uansett gjøremål. :)
Klem.

amylin sa...

Greit med duppeditter på gutter, ja. Høres ut som en flott tur!

Koselig koselig sa...

Så moro! *ler* Jeg ga GPS til far i huset her til jul. Den har han brukt to ganger, denligger pent på bordet her og er avslått. Så moro var det. Jeg har nevnt for han at det er gøy med GPS på tur og bedt han kikke inne hos 9na for å se på GPS greier som de er med på... luken respons. Men jeg tror jeg skal bare putte den i veska mi neste gang vi drar på tur jeg! *ler*

hahahaha

Mokomoko sa...

Kult, synes du må legge ut sporloggen fra turen. Ta et print screen eller CTR-A,CTRL-C og lim inn i et bildebehandlingsprogram, så har du et jpeg bilde fra skjermbilde i GPS progr. Alternativt laster du det opp i google, i den nye versjonen av google kan alle gjøre det.
Som en gulerot engang, kan du lage din egen geotagging. Legg ut et "åte/ belønning" marker det i GPS om et punkt, merk det med "gå til" i GPS'en når du er hjemme og gi GPS en til Bulle så er han i gang.

Line sa...

Hi hi, det er ikkje greit når argumentasjonsrekka til ungane slår oss til marka!!
Genialt med GPS da;9)
Flotte turbilder, og både to og firbeinte ser fornøgde ut:0)
Lo godt av kvalitetstid kommentaren, he he
Nyt søndagen.
Klem

The single girl! sa...

Hehe! Kjenner meg virkelig godt igjen fra oppveksten. Å gå tur når andre "krever" det var ikke spes kjekt, men hadde en først blitt lokket ut og fått surmulet litt pga det så var jo alltid turen veldig kjekk!! Skikkelig artig kommentar fra han på slutten der!!

Nå skal jeg ut på tur!

Ha en flott søndag!

Marie sa...

Hehe, håpar interessa held seg ei stund :)

Du er så flink til å fortelle, du skulle vore spaltist i ei avis du :) Fine bilde også!

God søndag :)

hobbyvenn sa...

Ser ut som en morsom "dupeditt" det der... Holder meg til Nikeplus-dupeditten min jeg. Mer enn nok motivasjon for meg... Og de to minste her i huset blir faktisk mer enn gjerne med på tur, kunne faktisk tenkt meg en og annen tur alene... Men en dag blir det nok omvendt.

HildeS. sa...

Så lurt, og så kjekt for Bulle,
og det såg ut som ein kjempekoseleg tur.
Det går betre og betre med Tinni og Rasmus,
og nå skal me få ha han heilt til torsdag.
Om dei ikkje vert perlevenner så er det greit at Rasmus aksepterer at han er her.
Rasmus skyt rygg om Tinni kjem for nær, men så er han litt nysgjerrig også, og må kikke etter kor han er.
Ha ein fin kveld Petunia.
Smil H

organic-lizzi sa...

Den kommentaren var bare helt deilig!!
Gutten til mor det:-))
Fint det ordnet seg for alle da...
Fy søren så vakker Jølle er...smelt...
Kooos kveld&Stooor klem fra Randi

TorAa sa...

Kjønn fornekter seg ikke, uansett hva politikere måtte mene og ønske.
Med 4 barn, har jeg en viss erfaring, i det minste praktisk sådann.
Og alle er helt indviduelle.
Av mine 4 er en gift og bor i USA, en skal gifte seg med en Tyrker, hvis foreldre bor i Tyskland, en er død (forgiftet i en alder av 40) og en er samboer i landets hovedstad.
Alle elsket å gå turer med oss. Enten det var på ski, klatre i Pyrineene eller i Andes. Så lanege vi pratet og pratet i sammen - nesten hele tiden

ha en flott uke
tak for at du delte dette innlegget

Wenche sa...

Kjekt med slike duppedingser som motiverer til å vere med på tur. Er rart at så lenge ein gir herrane ein elektronisk duppedings så går dei langt. Er ikkje det same å gi dei eit fotoapparat:)Utruleg god kommentar frå Bulle. Fine bilder!

Gamleheksa sa...

Glemte å si; JA, nå er Mjøs-isen bort helt til Lillehammer. Meldinga kom i går, så det tar sin tid ... ;)

Jannicke sa...

He, he - artig. Det viktigste er at barna blir med på tur og det med GPS var jo ganske genialt. Kos dere videre i vårlige Bergen.

Frk.Badegakk sa...

Heeei!
Fant du ut av trøblene på bloggen din??? Jeg kom på at du hadde sendt melding nå, - veldig for seint egentlig... beklager det. Jeg har jobbet nattevakt og skal på nattevakt så jeg har sovet til alle døgnets tider. Det vil si de timene folk ikke pleier å sove i...