mandag 4. mai 2009

Mønster

Mandag er ikke min favorittdag, men det som kan redde den, er Mandagstema i regi av Mette! Dagens tema er “Mønster” og jeg gir dere en liten reprise på et innlegg på denne bloggen i fjor.

Mønster 1Jeg synes slike skiferheller på tak danner et vakkert mønster. De forskjellige gråtonene er så fine sammen og når det regner, kommer fargespillet enda mer til sin rett. Dette skrev jeg i innlegget mitt i august:

Mønster 2 “Når man sitter som copilot i bilen, er det kjekt å bare la øynene fare over alt man passere på veien. Ting suser forbi og enkelte ting er glemt i det vi har kjørt forbi - mens andre ting legger man mer merke til. Slik som denne låven. Det var ikke selve bygningen som fanget oppmerksomheten min.

Mønster 3 Det var taket av skifer. Et nydelig håndverk og virkelig pent å se på... Og jeg forstod da hvor ideen til disse mønstrete genserne og sokkene oppstod... “

Som sagt... Det er mye rart man kan filosofere over når man sitter der i passasjersete og kanskje kjeder seg bitte litt...

37 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Fascinerende at se og inspireres.
Flot tolkning.

Sommertid sa...

Så sant så sant...er ganske ofte jeg "lurer" til meg å være copilot jeg også..slik at jeg kan se og iakta hva som er rundt meg..når vi farer avgårde..er jo såå mye spennede jo...
Herlig med skifer da..så mange fine fargenyanser.
Ha en toppers uke :)

Anne-Lill sa...

Det skifertaket fikk meg til å tenke på barndomshjemmet. Løsningen din ble for meg en liten reise tilbake en gård med skifer på taket. :-)

HildeS. sa...

Mønster kan me finne overalt, det gjeld berre å ha augene med seg.
Det har ivertfall du:)
Kjempeflott.

Anne-Berit sa...

Jeg tar masse bilder fra bilen jeg også,siden jeg ikke har lappen,er jo det det eneste jeg kan gjøre,se meg omkring og ta bilder av det jeg ser.Flott mønster på låvetaket ditt,og kanskje har de som laget gensermønstret fått ideen fra et sånt låvetak.Artig å tenke på.
Ha en fin dag i Bergen.

Madame sa...

Åh ja, det er sandt - hvor er det smukt at se farverne og mønstrene i et gamelt skiffertag!

Det var en god idé, du fik!

Anette sa...

Flot mønster - det er et flot hus og i særdeleshed skiftertaget :)

foto CHIP sa...

Är det verkligen skiffer? På ett ladugårdstak? otroligt! Vackert!

Henriette sa...

Jeg kan da rigtigt godt lide det mønster. Gentagelsen af tagstenen og farven i dem er smuk.

Venlig hilsen
Henriette
http://defemibyen.blogspot.com/

Fée sa...

For et nydelig tak! Vi er så heldige å ha en stabel med gammel takskifer liggende nedgrodd bak garasjen til mine foreldre. Den skal bli underlag for en benk hvor framtidens sommermorgenkaffe skal inntas.

anjoe playhouse sa...

Da jeg holder rigtig meget af gråtoner, så har du fanget mig med de tagfotos :-D

thorgun sa...

Det var ett vackert tak, och ett mycket vackert foto. Grafiskt och stilrent..

Gamleheksa sa...

Flott mønster. Skifet er jo fasinerende i alle slags fasonger.

Ha en god mandags ettermiddag.

Besta sa...

Flott bidrag. Takk for hilsen.

Randi's Tanker sa...

Fin tolkning av mandagstema mønster. Skifer er vakkert, enten det er på tak eller på gulv. Jeg hadde litt problem med å finne noe, men det løste seg til slutt.

Velkommen på besøk!

Donald sa...

Godt at du stopper op og ser! Det er smukke billeder.
Jeg havde egentlig også tænkt at tage nogle billeder af tagsten som danner mønster, men fik ikke gjort det.

Man kommer til at tænke på, hvor mange stofmønstre, som bruger firkanter :-) men jeg tror nu ikke at det er en skifer-håndværker, som har opfundet pull-over mønstrenen.

Ramme alvor sa...

Det taket skulle eg gjerne hatt, utruleg flott mønster

Evami sa...

Det der har jeg aldri tenkt over,men når du viser skifertaket.SÅ kan man jo tenke seg at det er bakgrunnen for alle de rutete sokker og gensere som finnes:) For et øye du har:)

Og det første bildet hos meg er et vinylbelegg,som ofte brukes i offentlige bygg. Så det kan være derfor det virka så kjent:)

HA en topp mandagskveld:) Klem Eva

TorAa sa...

Virkelig bra observert og formidlet

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Enig med deg, vakkert! Det er noe HELT annet å sitte på bil enn å kjøre selv - to verdener, det. Fin uke til deg!

Melusine sa...

Hehe, mandager er ikke alltid like enkel å overkomme, det skal være sikkert og visst. Da er det godt vi har Mandagstema :)
Noen ganger er det bra å kjede seg litt, særlig når det avstedkommer bilder og tanker som dine her - skiferhellene på den låven danner virkelig et fasinerende flott mønster!

Takk for fin kommentar hos meg,
ha en herlig uke :)

anne-linn sa...

Så flotte bilder! Det taket var jo kjempeflott! Jo flere blogger jeg besøker jo mer mønster ser jeg rundt meg!

Ellen sa...

Jo - flotte mønstre. Vi støder ind i dem hele tiden i vores hverdag - det gælder bare om at lægge mærke til dem -)

hobbyentusiast sa...

elsker skifer selv. Fargetonene og mønstrene er nydelig. taket her var ordentlig stilig. Herlig tolkning.

Miriam Elisabeth sa...

flott tolnkning og bilder

linsky sa...

For et vakkert tak!

Malys krok sa...

Helt enig! Skifer på tak er flott, virkelig flott mønster og god tolkning.Har ikke tenkt på sammenhengen med det mønstret på klær. Jeg gikk ut i godværet og tok mine bilder til dette. Lekte meg litt, med andre ord.
Takk for kommentaren, jeg var i selskap i går så det ble ikke tid å gi tilbakemelding da. Ha en fin dag! Hilsen Margit.

Lone sa...

Det er vel nok smukt det tag! Det ligner næsten små træstykker tæt på.
Fint, at du samtidig tænker på lignende mønstre i sokker og bluser :-)

Nu vil jeg også begynde at lægge mærke til tage :-)

jess1 sa...

Flott tolkning,de gamle takene er jo kjempeflotte,og DER er det nok snakk om ett helt annet håndtverk enn det som blir utført i dag.
Ha en fortsatt flott uke !!!

Hege sa...

Det gjelder å ha kameraet klart alltid! Og slike tak er jo flotte da - godt gammeldags skifertak! :)

Havehyrden sa...

rigtig flot skifertag, dem er der mange af i Norge og de er så smukke, så smukke

Moonbeams sa...

Fint innlegg og jeg har faktisk aldri tenk over hvor de mønstrene på genser og sokker kommer fra, men nå vet jeg det :)
Ja, de mønstrene på takene er fine :)
Og jeg som ikke har lappen sitter ofte i passasjersete og filosofere over ting jeg ser :)

Tone sa...

Takk for besøket!
Hadde eg venta nokre dagar før eg sjekka posten kunne eg òg sagt "god helg", off, eg er nesten ikkje på nettet lenger.
Og, nei, eg var ikkje på stadion, men såg kampen på TV. Fy søren det smakte godt med 3 poeng. Og endeleg putta Huseklepp!!

Nydelige foto, Petunia! Enig med deg, skifertak er vakkert!!

Koselig koselig sa...

Det var utrolig fiiint! Kjempeflott tolkning Petunia og så koselig at du syns mitt Mandagstema er en positiv ting på en ellers døll mandag :) Sånt gjør meg veldig glad! :)

Beate sa...

Kjempe flott mønster på det taket!

Line sa...

Ikkje dumt å ver copilot når ein oppdagar så mange vakre ting rundt seg...
Utruleg flott tak og herleg tolkning, Petunia:0)

Anne på Moseplassen sa...

skiferheller er vakkert, det finnes så mange ulike mønstere, og ulik farge på flisene og ulik fasong. Jeg blir ofte fasinert over takene når jeg turer rundt på vestlandet hvor de jo er langt vanligere enn heromkring :)