torsdag 4. juni 2009

ABC i ord og bilder # 14

3318690925_099f86f0a1[1] Nesten halvveis i alfabetet og vi har kommet til bokstaven N.

Min N står for Nordnes.

Nordnes 1 Nordnes er en bydel i Bergen liggende på halvøy mellom Vågen og Puddefjorden og gjør så godt den kan for å strekke seg ut mot Askøy. Området er nok kanskje mest kjent for Akvariet.

Akvariet 3 Akvariet 1Digert beist Akvariet 2

Men området har så mye mer å by på… Her kan du rusle i trange smau som så mange andre steder i byen. Du finner flotte store bygårder med tårn i alle himmelretninger. Her er fine parker hvor man kan sette seg ned og finne roen.

De eldste delene av bebyggelsen på Nordnes skriver seg fra før Middelalderen. Men det var gjennom Middelalderen at Nordnes bidro til vekst og utvikling av byen.

Rundt 1107 ble Munkeliv kloster bygget og i hele det området som i dag blir kalt ”Klosteret”, bestod av stavkirke, selve klosteret og en klosterhage hvor de blant annet dyrket urter.

Nordnes 2 Rett ovenfor Akvariet finner du Heksesteinen. Den ble i 2002 reist som et minnesmerke for alle bålofre for justismord i perioden 1550 – 1700. Og Nordnes har mer makaber historie å by på. Her finner du også Galgebakken som er et gammelt rettersted. Det er ikke uten grunn at folk ble avrettet akkurat her. Galgen stod på toppen av bakken og var veldig godt synlig i innseilingen til byen og her skulle det nok vise at forbrytelser ikke lønnet seg. Galgen stod på denne plassen helt frem til 1876. Nordnes 3

Bak skiltet ”Galgebakken” kan du se murene rundt Frederiksberg fort.

Nordnes hadde opp gjennom årene et annet dårlig rykte. Her var så mange skjenkesteder at det ble kalt ”Pottholet” En pott var det et skjenkemål for øl som tilsvarer 0,9 liter.

Nordnær gutt Som ethvert strøk i Bergen med respekt for seg selv, har Nordnes et eget buekorps. Det er Nordnes batallion opprettet i 1858.

Her ute i sjøkanten kan man besøke den fine Nordnesparken og på en varm sommerdag ta seg en forfriskende dukkert i Nordnes sjøbad.

På Nordnes finner du står statuen av Amalie Skram, men du finner også en annen flott statue. Den 8. mai i år ble statuen ”Krigsmoderen” av Per Ung avduket her ute. Den er en hylles til alle de kvinner som var igjen her hjemme og vernet om hus, hjem, barn og holdt hjulene i gang mens mennene var ute og kjempet for et fritt land. En meget vakker statue som det er vel verdt å ta en nærmere titt på.

Nordens 4Nordnes 5

Både under bybrannene , og 2. verdens krig fikk Nordnes hard medfart. Men heldigvis er det meste av den gamle bebyggelsen tatt godt vare på.

Nordnes er et meget vakkert sted og en ypperlig plass til å rusle rundt og se. Alt ligger innefor et lite område og er virkelig en del av byens hjerte. Skulle jeg noen gang flytte inn til Bergen sentrum, så er dette stedet jeg ville ha valgt… Da skal jeg sitte på en benk og bare nyte utsikten.

Nordens 6 Her finner du ABC bloggen og liste du kan skrive deg på!

54 kommentarer:

Aileen`s strikkekrok sa...

Hei,artig å lese om og så mange fine bilder,me skal til Bergen nå i sommer på akvariet og da gleder eg meg til å rusle litt rundt i den fine byen,ha ein fortsatt fin dag.

JULIE K sa...

Oj oj så flotte bilder : )

Anne-Berit sa...

Dette var et flott innlegg,Petunia,nydelige bilder og god tekst til.
Ha en fin helg!

Rimkogeren sa...

Endnu en gang: Bergen er et besøg værd. Flotte, flotte skud!

anjoe playhouse sa...

Du er atter alletiders guide i billeder og ord, Petunia ;-)

Turid sa...

Hei, havnet inn på bloggen din etter å ha søkt litt på mandagstema. Fin blogg og mye nyttig og inspirerende for en ny blogger! Vil gjerne følge deg videre.

jess1 sa...

Der så jeg jo både Dory og Nemo ;o) skulle vært der nå mens ungene ennå er så små at det er interessant,det er mange steder i bergen vi skulle vært...

Ha en flott helg ;o)

Tofo sa...

Så flott innlegg om Nordnes! SÅ flotte bilder!
Her lærte jeg faktiskt litt ny Bergenshisorie i dag! ikke dumt det;)

Ida sa...

Utrolig flott innlegg, Petunia! :)
Lærerik og spennende vandring på Nordnes, gjennom dine flotte bilder og historiefortelling.
Bra! :)

Beate sa...

Nok et fantastisk bidrag fra deg. Jeg fikk lyst på en tur både til akvariet og i bydelen ellers. Masse flotte bilder, og en interessang tekst. Ønsker deg en god helg!

Gry sa...

Fine bilder fra Nordnes! Og det er nå jammen bra at vi har hatt så mange tyskere i by`n når vi kommer lenger ut alfabetet...

Maja sa...

Flotte bilder fra vår vakre by!!
Maja

sologbolig sa...

Flotte bilder. På akvariet var eg først for ein 3-4 år siden med barnebarna mine. Det var ein flott opplevelse. Ja, Bergen har mye flott å by på. Ha ei god helg.

Monica sa...

Ah, nydelige bilder! Detaljert og informativt som alltid :D
God helg :D

Anne sa...

Tror nok Bergen kommune må informeres om bloggen din!!!!

Line sa...

Utruleg flott innlegg, Petunia, og heng meg på Anne om at Begen kommune burde informerast om bloggen din...
Bedre Bergensreklame er nok ikkje å oppdrive!!
Ein spennande del av byen denne gange, og kjenner det grøssar i meg når eg tenker på heksejakta og den makabre bålbrenninga dei hadde føre seg....
Nydelige bilder byr du på og...
Likte godt statua som hyllar kvinnene!!
For meg var valget sjølvsagt denne gangen, det vart NATUR:0)
Klem

Sommertid sa...

Her kjente jeg meg igjen...for når vi var i Bergen så gikk vi mye rundt omkring på Nordnes..det var ikke såå langt fra Hotellet...og på akvariet var vi også en del ganger..
Fine bilder du viser at stedet og dens innhold...en fin N !

God helg :)

Kerstin sa...

Vi har mye å være stolt av her i Bergen. Akvariet er et fantastisk flott sted å ta turen til ...
God fredag til deg =)

Marie Höglund sa...

Mycket fina bilder du visar oss idag :-) Ha en fin fredag.

Angelo sa...

Du er bare så utrolig flink til å sette sammen interessante 'foto og tekst'-montasjer. Morsomt å lese og flotte bilder å se på. Det virker som om du er opptatt av å kunne litt om nærmiljøet i Bergen :)

Ha en kjempeflott helg.

Klem, Kristin :)

Malys krok sa...

Du finner hele tiden innterresante steder å ta med på dette. Flotte bilder denne gangen og, og så god tekst, du lærer oss mye om Bergen. Vakker den statuen med hyldest til "Krigsmoderen". Ha en god helg. Fra Margit.

RuneE sa...

En meget grundig jobb - godt dokumentert og det hele.

adama sa...

Det er alltid en nytelse å lese dine abc-forslag. Gammel god historie trekker du fram, og gjør at jeg; som aldri har vært i Bergen, får lyst å dra dit. ikke en gang Staalesen fikk meg til det ;-)
God helg!

Gamleheksa sa...

Som vanlig her, mange flotte bilder og mye lærdom om Bergen.

Selv om det ikke er nytt for meg er jeg iallfall glad jeg ikke bodde i Bergen for noen hundre år siden. Da hadde jeg nok aldri blitt noen Gammel Heks ;)

Juni sa...

Du er så flink til å fortelle om byen du bor i, og illustrerer med flotte bilder.
Så mye kunnskap har jeg nok ikke om min by.
Jeg har vært på akvariet for mangfoldige år siden og minnes de stolte pingvinene.

Lise H sa...

Flotte bilder og tekst :)!
Bergen er en vakker by, med utrolig mye flotte bygninger og severdigheter.

naturglede sa...

Du viser fram så mye fint at jeg blir helt fasinert. Flott by du bor i da:)))))God helg!

AnnetteK sa...

Nordnes er en flott plass. Der har jeg hatt gleden av å rusle en gang, for 4-5 år siden ;)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Nå synes jeg snart du skal få betaling fra Bergen kommune,du reklamerer jo så vakkert for byen din i hvert ABC-inlegg. Det er en vakker by også - og du tar de nydeligste bilder! Enda et flott bidrag fra deg, Petunia. Får lyst til å reise ned dit igjen:) Ha ei fin helg!

amatørfotografen sa...

Flotte bilder og historie, Petunia! Spesielt bildet med fiskene var utrolig stilig!

Hobbygåsa sa...

Enda et superflott innlegg fra deg - jeg er imponert! Akvariet i Bergen skal jeg besøke en gang, jeg bare simpelthen forguder pingviner hehe. Ha en fin helg!

Evami sa...

DA har jeg blitt bedre kjent med Bergen i dag også!
Flott innlegg,og Akvariet kjenner jeg kun fra TV-serien,som jeg synes er så synd at de sendte etter leggetid for ungene.For de ville ha elsket å se på alle dyrene der:)

HA en stålende helg:)Klem Eva

Gärdsmygen sa...

Verkligen vackra bilder du tar. När ABC är över har du material till en guidebok om Bergen!!! Satsa på det! Informativa och vackra inlägg kan absolut göra sej i bokform!

Charlotte sa...

Nyyydelige bilder og tekst fra Nordnes. Du er så utrolig flink!!!

Marie sa...

Nydelege bilde :)

Eg har rusla litt på Nordnes eg også og kan skrive under på at det er vakkert der :)

foto CHIP sa...

Vilka fantastiska bilder från Nordnäs! Intressant att få veta och statyn är ju bara så vacker :)
Nu är mitt "N" på plats :)

Välkomna!

HildeS sa...

Så utrolig flotte bilder du har denne gangen..

Hans HB sa...

Her var det mange flotte bilder, gitt! Du har satt Nordnes på kartet du!!

Annepålandet sa...

Flott innlegg igjen, Petunia!
Nå har jeg blitt godt kjent i Bergen. Mange år siden sist jeg var der, men hvis jeg skal dit igjen, skal jeg lese igjennom alt du har skrevet om Bergen, så jeg er godt forberedt. Mye morsommere å være turist da!

Takk for kommentar hos meg! Joda, hurra for diagnoser sier nå jeg - men likevel er det nok ikke så lett å få aksept, og det blir mange sarkastiske kommentarer i årenes løp. Men men, thats life, det nytter ikke å være fintfølende.
Ha en riktig fin helg!!

Anette sa...

Hvor er der skønt i Nordnes. Sikke nogle fantastiske billeder. Du er utroligt god til at beskrive byer så man ville ønske man var der ;-)
God week-end.

anne-linn sa...

Ja, Nordnes har masse flott å by på! Veldig fine bilder du deler med oss!!

Hege sa...

Nyydelige bilder av Nordnes! Mange år siden jeg var der.

Akvariet forresten en stor favoritt på TV til min sønn. :)

Nydelig bilder også Petunia! :)
Ha en riktig god helg!

vibeke sa...

En pott øl hadde jo vært morsomt å bestille, men jeg tror det hadde vært vanskelig å få ned. Og i alle fall måtte det vært et avtrede i umiddelbar nærhet :-)
Det er spennende å gå i de ulike strøkene av Bergen, og som deg har også jeg Nordnes på ønskelisten min om jeg skulle flytte inn til byen.
Informativt om Nordnes og fine bilder. Undrer meg på hva din O blir.

Mariann S sa...

Nydelige bilder frå Nordnes Petunia :)
Og veldig informativ tekst :)
God helg til deg :)

fotoboksen sa...

Tror jammen jeg kunne tenke meg å flytte til Nordnes jeg også etter denne flotte og spennende omvisningen!
Som vanlig viser du oss nydelige bilder!!

TorAa sa...

Helt enig med deg, Nordnes er også for meg den bydel i Bergen sentrum jeg ville ha flyttet til, om jeg fikk kniven på strupen.
Det å rusle rundt der er jo bare herlig. Variert og rolig.

Siw Aina sa...

Du er god reklame for Bergen, det er ikke mulig å IKKE få lyst til å besøke den byen etter denne ABC runden ;)

~♥~ Monica S sa...

Ah!! Bergen e vakker!! og innhaldsrik!

Monica

Kjerstis Hjørne sa...

Flott innlegg! Jeg gleder meg faktisk også litt til Q, har funnet på noe ganske artig der.. så d blir puslespill da og..

mormonsen sa...

Hei Petunia! Takk for kommentar! Jeg hadde nok oppfattet det sånn at det var bokstaven N som sto på kartet denne gangen, og at jeg hadde helga på meg til å lage der ferdig. Beklager dersom jeg har misforstått. Så nå har jeg publisert et innnlegg under bokstaven N. Har laget lenke til din side, slik at det er synlig hvor jeg står som deltaker. Jeg er veldig usikker på om jeg har gjort det riktig, og tar meget mottakelig for korrigeringer og gode råd. :)
Ditt N-innlegg er forøvrig riktig vakkert!

Miriam Elisabeth sa...

Masse flotte bilder her ja!


SV: Ja, naturen er flott der oppe i mitt hjemland ;) Blir ikke en liten hjemtur til nord i sommer, en gang. Skal jobbe mye på et bofellesskap jeg har jobba på de siste 3 sommerene, i Telemark hos mor og far.

minon sa...

Veldig fine bilder du har tatt! Synes det er veldig fint på Nordnes. Mange grønne flekker man kan sette seg ned på for å slappe av.

Har gått utover der mange ganger for å gå på akvariet. Har også gått utover bare for turen sin del.

Ønsker deg en fortsatt fin helg!

Gleden er stor sa...

ååh! VAKRE Nordnes=) trur jeg må ta meg en tur ut i parken der en dag snart!

Viola sa...

Nordnes virker idyllisk, og det har du også fått bevist ved noen vakre bilder! Og det herlige akvariet ble jeg ikke mett av å se på :)Forstår godt du ville ha bodd der ja..