torsdag 11. juni 2009

ABC i ord og bilder # 15

3318690925_099f86f0a1[1] 15 uker og over halvveis! Vi har kommet til bokstaven O og denne har vært i boks siden jeg begynte å tenke på "ABC i ord og bilder" fra Bergen. Det er naturligvis vanskelig å finne på noe å skrive om på hver bokstav når man har bestemt seg for å holde seg til et tema. Derimot så er det litt kjekt også og jeg har lært mye om byen min som jeg ikke visste. Og jeg tror jeg har hatt flere turer inn til Bergen sentrum de siste to månedene enn jeg har hatt de siste 10 årene til sammen…..

Min O er Ole Bull.

Ole Bull 2 Ole Bornemann Bull – fiolinist og komponist. Født i Bergen i 1810. Allerede som 10- åring viste hans stort musikalsk talent og som 20 åring ble han betegnet som en ”virtuos” ute i Europa. Og hans popularitet nådde nok mye større høyder der ute i den store verden enn her hjemme. Det gikk historier om damer som besvimte av hans sjarme og talent når han hadde konserter. Ja, de hadde visst grupier på 1800 tallet også;) Han var venner med blant annet Franz Liszt og George Bernhard Shaw. Her hjemme holdt hans seg gjerne sammen med Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen. Det er blitt hevdet at Ibsen ga eventyrfiguren Peer Gynt mange av Ole Bull sine egenskaper.

Ole Bull var også mentor for Edvard Grieg.

For ettertiden er det synd at ikke Bull skrev ned sine komposisjoner. Han hadde dem alle i hodet. Populariteten hans falt etter han døde og det meste av musikken hans gikk i glemmeboken.

I 1880 sovnet Ole Bull inn i sitt hjem på Lysøen. Denne gedigne villaen som mest av alt minner om et slott fra 1001 natt, bygget Ole Bull 1873. Lysøen er i dag museum. Det ligger idyllisk til i Lysefjorden, Os kommune.

Ole Bull 1 Ole Bull statuen kan du finne på Ole Bulls plass i Bergen sentrum. Statuen er laget av Stephen Sinding og ble avduket i 1901.

Ole Bull 3

Nei, det er ikke Grand Prix vinner Alexander Rydbak!!!

Her finner du ABC bloggen med liste der du kan skrive deg på!

50 kommentarer:

JULIE K sa...

Ole Bull en staselig kar ja : )

amatørfotografen sa...

Av en eller annen grunn regnet jeg med det kom et innlegg om Ole Bull nå, ja :)
Mener vi bodde på et hotell utenfor Bergen for mange år siden som han hadde bygget (eller noe sånt). Stemmer det? Tror det lå i Os. Uansett, det var et fantastisk sted som jeg gjerne kunne tenke meg å reise tilbake til.
Ha en god helg :)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Ole Bull, et soleklart valg i dag. Og lærerikt for sånne som meg:o)

mormonsen sa...

Ole Bull, hvem ellers? Så akkurat Alexander Rybak i Studio 1, jeg mener han dro noen strofeer fra Seterjentens søndag.
Arti ordlek, dette :)

Monica sa...

Tok `an :D
Hehe, Ole Bull - en staut kar :D

Hege sa...

Er en trønder som er glad i Ole Bull, Arve Tellefsen! :)
Nydelige bilder, og spesielt det siste.

Ha en fin kommende helg!

Rimkogeren sa...

Stor kunstner - Stor fotograf.

Kriztella sa...

Det siste bildet likte jeg kjempegodt!!

Lise H sa...

Stilige bilder av en stor kunstner! Spesielt det siste bildet.
"Musikalsk" bidrag hos meg også denne gang ;).

vibeke sa...

Flotte bilder, Petunia. Særlig det siste. Stod ved statuen på mandag og bare visste at dette kom du til å ha i forbindelse med O-en. 2010 er forresten Ole Bull-jubileum og en god del saker er visst på programmet i forbindelse med det. Han var ikke noe snill mot kona si, reiste rundt omkring og hadde seg visst litt med de damene som dånte :-) Etternavnet mitt er forøvrig fra hans rosa hus på Osterøy.

Wenche sa...

Flotte bilder, likte det siste bildet ditt veldig godt! Ole Bull statuen er ein statue som eg ser kvar gong eg er i Bergen:)

Tofo sa...

Fint innlegg om Ole Bull! Flotte bilder! Og som så mange andre her,så falt jeg for det siste;)

Gärdsmygen sa...

Ole Bull, ett lysande val!
Önskar dej en skön helg!

sologbolig sa...

Stilig og flott valg fra Bergen. Visste ikkje at han hadde eit mellomnavn. God helg.

RuneE sa...

Hva ellers? :-)

Jeg turde ikke. :-)

Sommertid sa...

Må bare si som de andre her..det siste bilde likte også jeg best. Og visst var det nesten en selvfølge at du tok med Ole Bull den her gangen.
Ha en fin fredag og god helg :)

Marihøna sa...

Det kunne jo ikke bli noe annet enn Ole Bull i dag! :) Kjempeflotte bilder av en staselig kar!

qehenne sa...

Ole Bull....selvfølgelig. Det ville vært merkelig om du ikke fikk frem ham i ABC. Det siste bildet er bare helt nydelig. Du har sansen for de rette motivene. Ha en kjempeuke frem til vi "sees" på bokstaven P

Gamleheksa sa...

En merkelig kar dette her. Så på en tv-serie for noen år siden. Fasinerende.
Har vært på Lysøen og det var nesten magisk...

Du er alltid velkommen til Toten dersom trangen blir for sterk..... ;)
God helg!

Hobbygåsa sa...

Åh nei du, vil ikke Drillo ha pusen så står Martin Andresen og venter :-)
Flott innlegg igjen fra deg - det siste bildet er aldeles nydelig!! Ha en fin helg!

Kerstin sa...

Det jo bare bli Ole bull denne gangen O=)
Flott som alltid...
Øsnker deg en fin fin helg O=)

Siw Aina sa...

Det siste bildet ditt av Ole Bull er jo intet mindre enn fantastisk.
Det kom forøvrig ikke som noen stor overrakelse at dette var ditt tema for dagen ;)
Utrolig koselig å vite at en onkel får en kjekk tlf i dag bare fordi jeg valgte det som tema for dagen. Du må hilse fra Frøya ;)

fotoboksen sa...

Veldig synd at ikke musikken hans ble skrevet ned!
Nok et flott innlegg fra deg, og det siste bildet har en nesten magisk stemning. :)

(Mulig jeg ble registrert to ganger i dag. Du sletter vel evt den ene linken?)

adama sa...

Skjønne flotte bilder av en stor fiolinist!

HildeS sa...

Ole Bull har jeg jo hørt om før, og et bra valg. Visste vel ikke at han kom fra de traktene, men nå vet jeg jo det.

jess1 sa...

I dag klarte jeg faktisk å gjette hva du kom til å skrive om ;o)
Men det er vel antagelig eneste gangen jeg kan briefe med noen kunnskap om Bergen - flott innlegg som vanlig ;o)

Ha en super helg!!!

Marie sa...

Tenkte nesten det :)))
Flott innlegg!

Eg gløymde å legge inn logoen, men har ikkje lyst å redigere og laste inn no. Eg hadde problem med både video, størrelse på bokstavane og avstand mellom video og bilde. Av og til blir det så mykje tull, litt blogger og litt min maskin trur eg.

Eg har også problem med å markere når eg skal lage lenke, istaden tar han med seg bokstavane og flyttar dei. Kjenner irritasjonen vekse når det blir sånt tull :(
Dette siste begynte etter at dataen var på reperasjon.

God helg :)

naturglede sa...

Supert valg og for en mann da. Det siste bildet var jo som en drøm. God helg:)

Evami sa...

Det jeg tenker på når jeg hører navnet Ole Bull,er ARve Tellfsen som spiller Ole Bull´s musikk på toppen av en pyramide.Hukse rikke hvilen,men det gjord e stort inntrykk den gangen det gikk på tv for manga,mange år siden:)

Han var litt av en verdensmann,og det er vankselig å bli profet i sitt eget land!

Ha ei flott helg:) Klem Eva

Anette sa...

Det er et flot indlæg og det er som altid spændende at lære noget nyt. God aften.

Anne-Sophie sa...

Skal si jeg lærer en masse om Bergen og byens historie gjennom innleggene dine! Flotte bilder også!
Ha en riktig fin helg!

~♥~ Monica S sa...

:-)
FLOTT!!!! noke ein god bokstav frå Bergen!!
Du er flink!

Monica

Charlotte sa...

Kjempe bra!! Ja hvem ellers kunne det blitt!! EN av de tre store. Kjempe flotte bilder! Du er så dyktig :)

The single girl! sa...

Kjekt å lære litt om denne karen da! Ole Bulls Plass er jo virkelig et sted alle vet om i byen, men om mannen visste jeg mindre!!

Og takker så mye for melding. Prøver å ta vare på meg selv, men har bare ikke tid...

Ha en strålende helg!

Malys krok sa...

Så klart! Ole Bull var en stor kunstner. Min datter, Hulda, satt som fireåring foran TV og fulgte med på musikken hans gjennom Arve Tellefsen. var Så fasinert! Senere skrev hun særoppgave om Ole Bull, hun leste bøker om han, som jeg og ble innterresert i. Både hun og jeg ble godt kjent men felespilleren gjennom det vi leste den gang. Ble trist å lese om hans død. Hulda skrev til museet Lysøen, og fikk mye nyttig informasjon der, noen bilder og. for noen ås siden var hun og mannen i Bergen, besøkte da Lysøen og syns det var et flott sted. Flotte bilder og godt valg!
God helg. Hilse Margit.

Miriam Elisabeth sa...

Den statuen husker jeg fra dagsturen jeg hadde i Bergen. Kun vært der en gang da. Flotte bilder! Gjør statuen ekstra flott.

Flittige hender sa...

Kjempe bra. Du har alltid flotte, lærerrike og gode innlegg og bilder.'
Ønsker deg en fin helg :0)

Juni sa...

Selvfølgelig måtte det bli denne karen som skulle få æren av å representere din O.
Han var jo en fargeklatt både i inn og utland tror jeg.
Flotte bilder:)

A material girl! sa...

Det er rart å tenke på at han var "rockestjerne" i sin tid... Men ganske kult at han eide sin egen øy! Er man rik så er man rik!!

God helg!

anne-linn sa...

Det er så kjekt å besøke bloggen din og lære noe nytt om Bergen :). Ole Bull har jeg gått forbi mangen ganger, ja. Nå vet jeg litt mer om han også :)

TorAa sa...

Oops, her kom jeg jo inn på din hovedblog---
-- så herlig å se mer av den verdensvante felespiller - og bra bilder er det også. Hurra;-))

btw - Jeg er blitt Lock(ed)
hehe - det he Photohunt temaet denne uken. Flere ABC'ere er med, skal du se

Torsdag sa...

Wonderful ABC.
hilser Hartmut

Line sa...

Det siste bildet er berre utruleg flott, Petunia:0)
Var ikkje klar over at så mykje av musikken hans har gått tapt...Sånt er jo utruleg synd, da...
No er mitt innlegg omsider ute og!!
Klem

RuneE sa...

Når du er ferdig med alle ABC'ene, har jeg noe til deg, her. ;-)

Mandy Lou sa...

Fint innlegg om Ole Bull. Så nylig en slektsliste hvor en av hans forfedre faktisk var født på mitt hjemsted i Trøndelag. ;)

RuneE sa...

Takk for kommentaren.

Nå er ikke jeg med på alle AWF, men det hat vært et par ganger at man har måttet begynne på nytt med "oppropet" som jeg har sett. Andre har jo også store problemer (bl.a. Today's Flower i dag.)

9na sa...

Vakre bilder igjen Petunia, det er jammen sant...

Berit T sa...

Flott og staselig kar, som kunne sine ting ja.
Bilde av siluetten var helt fantastisk!

Nelly sa...

Hei, tøffe bilder!

Viola sa...

Ja, Ole Bull er jo et godt kjent navn :) Interessant å lese.. og flotte bilder! Ja, den villaen lignet faktisk et slott fra "1001 natt" :)Vakkert!