torsdag 18. juni 2009

ABC i ord og bilder # 16

3318690925_099f86f0a1[1] P er vanskelig, synes jeg. Jeg kunne jo ha skrevet om Paradis, et sted her i Bergen, men mange av dere ville nok blitt skuffet da, siden Paradis mest av alt består av et veikryss som for tiden er endevendt på grunn av bybane utbyggingen og verken har med Adam eller Eva å gjøre. Så hva skriver man om da, når man har bestemt seg for at hele "ABC i ord og bilder" skal handle om noe fra byen mellom de syv fjell.


Jo, man velger seg P for Paraply!Hetland paraplystrek


Audun Hetland sin paraplytegning.

For hva er vel Bergen uten en paraply?Oversiktsbilde


Mange tror nok at paraplyen var oppfunnet av en bergenser. Det er den ikke. Egentlig er ikke paraplyen en egen oppfinnelse. Den er en videreutvikling av parasollen. Den ble ”designet” for å beskytte mot solen allerede så tidlig som i det gamle Egypt, hos assyrerne og i riktig, riktig gamle dager i Kina og Japan. Paraplyen kom først på banen her i Europa på 1500 tallet.

Paraply kommer fra det franske ordet ”parapluie” som kommer av ”parare” som betyr å beskytte/verne mot - og av ”pluie” som kan oversettes med ordet regn – altså beskytte seg mot regn!


Regn har jo vært et av varemerkene til Bergen – på godt og vondt. Men tidene forandrer seg og jeg føler at i de siste årene har vi egentlig hatt mer brukt for parasoller… Her er ikke bare ”vått og kaldt og breiflabb over alt” hele tiden.
Nå kan jo dette bli et paraply/parasoll innlegg! Pent Bergenspar Slik som dette pene Bergens paret så de nok ut de som gikk "promenade” i Kalfarveien i gamle dager. Fruene svingte på parasollene sine og herrene hadde nok en fet sigar i munnen. Denne gaten lå rett utenfor den sørlige byport og på 1800 tallet kunne det være opp mot 18 000 (i følge Bergen by leksikon) som gikk og ruslet opp og ned denne veistrekningen en fin søndag . Brann stadion tar omtrent det samme antall personer, men det var ikke dit de var på vei til eller fra. De som gikk her var fra de litt “penere hjem “her i Bergen og gikk nok mest her for å vise seg frem. PromenadePromenadegaten Kalfarveien anno 2009. Jeg måtte til by’n en tidlig en søndagsmorgen for å få tatt et bilfritt bilde. Her svinset altså bedre stilte bergensere rundt på solfylte dager for å se og bli sett. Og som dere ser, så skinner alltid solen i Bergen!

Vel dette var min P! Tre av dem faktisk! Det var ikke så vanskelig likevel;) Nesten uke er det Q som står for tur… En skikkelig utfordring. Men jeg vet hva jeg skal ha!! Vet du?

Du finner ABC bloggen med alle deltakerene her

46 kommentarer:

mormonsen sa...

Bergen og paraply! Ikke uventet, men kjempebra!
Etter mange dager med paraplyvær, skinner sola igjen i Tromsø.
Så får man begynne å gruble på Qen!
:)

JULIE K sa...

Ha ha ja det passer jo perfekt for Bergen det : )

Tofo sa...

Paradis, paraply og promenade i Kalfarveien, jo du klarte det igjen! Flott P fra Bergen.
Jeg har to P'er, har ikke bestemt hvilken jeg skal ta ennå...kanskje begge:)
Min Q er også klar!!!

Rimkogeren sa...

Paraply - jamen så er du da dækket ind :-D

Mandy Lou sa...

Så treffende med paraply fra Bergen! Kjempefint innlegg. Ikke visste jeg at paraply og parasoll var så gamle.
Ha ei riktig fin helg, forhåpentligvis uten bruk av paraply!

organic-lizzi sa...

Ha..ha...sååå Perfekt og festlig:-))
...og så Petunia da...
Natti..natt&Stooor klem fra Randi

Petunia sa...

Hehe! Petunia! Hun hadde jeg glemt;)

9na sa...

Pyen er Pergen og laget er Prann... Det er da mye på P i Bergen. PPPPPetunia?

amatørfotografen sa...

Paraply og Bergen passer godt sammen, ja :) Morsomt det bildet med den store paraplyen!

Ha det fint :)

jess1 sa...

Flott!!!
Bergen er jo kjent for regnet sitt,men jeg tror nok paraplyen isåfall liksågodt kunne vært oppfunnet i trøndelag,ja :o)

Blir fortsatt like imponert over at diu klarer å knytte hele alfabetet til byen din -

Ha en flotters kalotters helg ;o)

The single girl! sa...

Ja, paraplyer er vi vel litt kjente for selv om det ikke kommer herfra. Det minner meg faktisk på at de festelige paraplyautomatene som kom for en dle år siden plutselig er borte igjen... Hvor ble de av??

Men siden du valgte dette så kan jeg velge det jeg trodde du kom til å ta!! Yippi!!

Ha en strålende helg!

Lise H sa...

Paraply og Bergen hører sammen. Men bege gangen jeg har vært i Bergen har jeg kun hatt flott sommervær.

Bør jeg kanskje klage på manglende regn???

Marihøna sa...

Bergen + Paraply = Sant :)

Monica sa...

En FLOTT P!
Hva med P for PETUNIA :-) .... som skal ha all ære for alle kreative forslag som kommer her i ABC! Uten PETUNIA hadde det ikke vært noen norsk ABC :-)

Sylvia sa...

Jeg ville nå valgt PETUNIA, jeg, da!! God helg!

Tove E sa...

Et morsomt og flott bidrag til P.

Liv sa...

Paraply må vi ha, vi som bor på vestlandet, men her hos oss er det en tredjepart som ofte blander seg inn i idyllen, vinden. Han er skrekkelig uvenn av meg og Paraplyen;))

Flott bidrag!!!

Line sa...

He he, den løyste du særdeles elegant, Petunia:0)
Artig å lese litt om paraplyen sin bakgrunn, og kva er vel Bergen og bergensarar utan paraply?
Min P vart ein hyllest til helten i mitt liv...
Qèn blir eit haudebry utan like, det er sikkert....
Klem

Helle K. sa...

Jeg har også hørt, at Bergen er det perfekte sted til paraplyer :)

Kerstin sa...

Herlig innlegg... ja paraplyen hører med i Bergen, bare det ikke blåser...

Ønsker deg en fin helg..

RuneE sa...

Godt valg! Spesielt idag kan den komme godt med...

naturglede sa...

Falt helt for det bildet med byen på paraplyen, ellers var alt gøy da! Helt perfekt for P! Ha en strålende dag:)

TurboLotte sa...

Flott innlegg om P. Nå må jeg gå litt i tenkeboksen for å finne ut hva i huleste jeg kan finne på P...

Sommertid sa...

Hei sveis ! joda...vi brukte paraplyen sist vi var på besøk i Bergen...men de andre 2 dagene var det sol og deilig. Men sant det der..at man forbinder Bergen me paraplyer...
Ha en toppers helg :)

Evami sa...

Hva er Bergen uten paraplyer? Man er jo oppvokst med at det bestandig regner i Bergen!
Men ingenting er bedre enn at det byttes ut til en parasoll:)
I Trondheim trengs det paraplyer disse dager,for her øser det ned:(

Kult innlegg:) Klem Eva

Gamleheksa sa...

Treffende bergensk innlegg dette da.

Juni sa...

Paraply forbinder man jo gjerne med Bergen så det valget var bra. Godt å høre at dere har mer bruk for papsollen, slik har det ikke vært her i år. Jeg tror parasollen har vært oppe en dag til nå i sommer, mens paraplyen kunne vi brukt maaange ganger.

Q'en er skikkelig vanskelig, aner ikke hva det blir til med den.

anjoe playhouse sa...

Paraply kan absolut bruges på Lolland i skrivende stund, for regn og hagl dyster hidsigt ;-)

Jeg ser levende promenadeturene for mig, mændene med cigar og lettende på deres høje hat, hver gang andre promenerende mødtes!

Regn eller ej, Bergen er et besøg værd :-D

nb. PhotoFiltre er et gratis billedbehandlingsprogram, Googl' på navnet og der er frit valg.
På www.pensionistedb.dk/Photofiltre.htm kan du se og downloade fif ;-)

Rigtig god weekend, Petunia

Flittige hender sa...

Paraply er en flott anretning. Jeg selv bruker lite paraply - liker mye bedre regnjakke. Flott innlegg som vanlig :0)

Viola sa...

Ja, solen skinner også i Bergen :) Jeg visste ikke at parasollen kom før paraplyen, hadde trodd det var motsatt - da lærte jeg noe :)Rart å tenke på at så masse folk som kunne gå ute og promenere også på 1800-tallet! Flotte bilder! :)

Anette sa...

Vi har haft brug for paraplyerne i Danmark i dag - godt valg for P :D
God aften til dig

sipusa sa...

Aha! Smart...likte godt den paraplyen med bryggen-motiv jeg da, uansett om den er "ekte" eller bare laget for annonsen så var den skikkelig kul-

Og ja, du var på rett spor når det gjaldt min P;-)

Jeg har noen ideer på Q, så får vi se neste uke:-D

Beate sa...

Flott P løsning dette. Jeg syns ofte det er for mye vind til å bruke paraply, og hvis ikke er ofte paraplyen borte ;)

Gry sa...

Et naturlig valg! Selv har jeg en blondeparasoll som paraply til bunaden....

Evami sa...

TAkk skal du ha for å ha retta opp:) Link nr 2 virka før idag. La inn feil først,men sånn er det bare av og til. Da er det kjekt med snille Petunia som ornder opp:)
Klem Eva

Malys krok sa...

Ja at paraplyen kom som et innlegg fra Bergen var ikke så rart. Flott var det, og det Bergensparet var virkelig stilig. Så flink du er! Tusen takk for koselig kommentar. Joda , jeg er en person som tar vare på det meste, så også papirdukkene. Jentene mine fikk lov å leke med dem, men fikk beskjed om å være forsiktig. God helg fra Margit.

AnnetteK sa...

Hehe, da vi en gang var i Bergen plasket det ned, helt til jeg fant en paraply, da ble det oppholdsvær
:)
Perlene ja, jeg hadde tenkt å lage maskemarkører av de, men da jeg hadde 50 stk fant jeg ut at jeg hadde nok... ;)

anne-linn sa...

Genialt! Hadde det nå bare regnet rett ned slik at paraplyen holdt oss tørre... jeg holder meg til regntøy når det regner i Bergen ;)

Mariann S sa...

Ja paraply er en nødvendighet, og minst like mykje her på sunnmøre som i Bergen ;)
Kult det bildet med paraplyen over Bryggen :)
God helg :)

HildeS sa...

He he.. Paraply og Bergen.. Ja det hører jo sammen..

Angående peoner og at de er vanskelige å få til.. For å si det sånn.. Hvis det er vanskelig å få til så passer det ikke inn i min hage.. Så nei, den kan ikke være vanskelig å få til...

fotoboksen sa...

Du er ikke alene om å synes P var litt vrien, men du klarte det likevel på en fabelaktig måte!
Det finnes et par veldig nærliggende Q'er. Jeg skal imidlertid prøve å finne på noe litt annerledes. Om jeg klarer det er en helt annen sak. ;)

Sister Bonde sa...

Petunia - lærer altid så meget her hos dig, det er så dejligt.
Godt valg for P - og hvor er den smuk den Bergen-paraply.

God helg

A material girl! sa...

Vi bergensere har vel et sånn hat-elsk forhold til paraplyer... spesielt når de vrenger seg...

God helg!

Ps! Håper vi ikke får bruk for paraply på en god stund nå... ;)

Siw Aina sa...

Bergen og paraply, jeg finner neppe et P innlegg som er mere treffende *knegg*

Gärdsmygen sa...

Paraply ja!! Kan även brukas som parasoll. Bra bidrag!

Maria Berg sa...

Det var fräckt det du gjort med paraplyet i första bilden. Och tack för att du berätta att den kom från ordet parasoll.

Man lägger märke till olika saker när man kommer tillbaka, MB