torsdag 25. juni 2009

ABC i ord og bilder # 17

3318690925_099f86f0a1[1] Denne gangen står vi foran en skikkelig utfordring. Det er nemlig Q sin tur! Men etter at jeg bestemte meg for hva jeg skulle ha på denne bokstaven, har jeg bare gledet meg!

Min Q står for Quiz!!!

Jeg inviterer herved dere alle til å delta på:Quiz

Svar på spørsmålene under og vær med på denne uhøytidelige quizen min:

Ole Bull 3 1. Hvilket instrument spilte Ole Bull?
a) Gitar
b) Fiolin
c) Piano


Nordens 4 2. Hva kan du blant annet finne på Nordnes?
a) Akvariet
b) Hotell
c) Flyplass


Amalie Skram 3. Hvem skrev bøkene om Hellemyrsfolket?
a) Amalie Skram
b) Anne B. Ragde
c) Unni Lindell


3406374433_6b87ec1f35[1] 4. Hvilken norsk komponist bodde på Troldhaugen?
a) Rolf Løvland
b) Terje Rypdal
c) Edvard Grieg


Pent Bergenspar 5. Hva bør du helst ha med deg om du skal besøke Bergen?
a) Kart og kompass- vi er omringet av fjell
b) Tannkost siden vi har så mange godsaker å by på
c) Paraply som også kan brukes som parasoll


Utsikt fra Johanneskirken 6. Hva heter det høyeste av de syv fjellene som ligger rundt Bergen?
a) Rundeemannen
b) Ulriken
c) Løvstakken


Madam Felle 2 7. Hva hadde Madam Felle å selge?
a) Øl og brennevin
b) Gode fiskekaker
c) Skillingsboller


Hetland 2 8. Hva heter tusenkunstneren som er viden kjent for sine Bergens motiv?
a) Edvard Munch
b) Vebjørn Sand
c) Audun Hetland


Olav Kyrre 9. Hvem grunnla Bergen?
a) Herman Friele
b) Olav Kyrre
c) David Wathne


Fantoft_Stavkirke_1_thumb[8][1]10. Hva skjedde med den gamle Fantoft stavkirke?
a) Den brant ned
b) Den ble revet
c) Den ble solgt til utlandet


3368399812_722e26583d_b[1] 11. Bergens høyeste monument er 17, 93 meter høyt, men hvem står på toppen av den?
a) Kurt Nilsen
b) Gullars
c) Christian Michelsen


Nordnes 1 12. Hva heter verdens vakreste by?
a) London
b) Bergen
c) New York

Finn svarene på spørsmålene over og send dem på mail til meg (du finner epost adressen i profilen min) og du kan vinne en fin premie! For sikkerhetsskyld kan du legge igjen en kommentar her også om at du deltar, men ikke noen svar her altså… Hold kortene tett til kroppen!! Jeg trekker neste torsdag ut en vinner blant de rette svarene og vinneren vil bli offentliggjort på “ABC i ord og bilder “neste fredag!

Det holder at du skriver nummer på oppgaven + bokstaven til det du tror er rett svar for eksempel slik: 1a, 2c, 3b osv… Du finner svarene i mine tidligere ABC innleggJ Du trenger ikke være deltaker på ABC i ord og bilder for å være med her.

Lykke til!!

Mer om “ABC i ord og bilder” og andre deltakere, finner du her

39 kommentarer:

mormonsen sa...

Kjempearti! Jeg skal delta!

JULIE K sa...

Det var det lureste jeg har sett. Selvfølgelig er Quiz et kjempe Q motiver. Må prøve denne ja : )

Rimkogeren sa...

Det kræver vist research - Quiz er lånt fra det latinske quis, som betyder hvem. Mit bidrag giver en forklaring på denne kryptiske tilføjelse!

Monica sa...

KANONBRA!!!!! :D

Mete sa...

Snedig løsning på bokstaven Q!
Gøy!

anjoe playhouse sa...

Jeg vender tilbage senere - selv har jeg også en quiz :-D

Tofo sa...

Du er så kreativ! Klart jeg skal være med!

Nina's hobby- og hverdagsblogg sa...

artg. Vært innom dineABC mange ganger, og denne gang endte det med at jeg svarte på Quiz'en og :-)

organic-lizzi sa...

Ingen over..Ingen ved siden!!Dødsbra!!!
Nattakooos fra Randi

The single girl! sa...

Henger meg med jeg vettu! Alltid artig med en konkurranse!! Kjekk vinkling dette!!

Kerstin sa...

Dette var knall bra Petunia... Jeg har sendt inn svar...
=)

Klem O=)

sologbolig sa...

Artig løsning. Quiz er jo i tiden, iallfall er de 12åringene eg jobber med glad i det. Skal prøve å svare på quizen din ja, men får vente til i morra.

Viola sa...

Oiiii!! Så lurt! Men jeg skal komme tilbake og prøve meg på den. Mine hjerneceller er for søvnige nå, hehe.. Da har jeg noe å se frem til! :)

Randi's Tanker sa...

Kjempegøy! Svar sendt deg på mail.

Sister Bonde sa...

Nøjjjj, hvor har du glædet dig til at udgive dette Petunia, og det forstås til fulde. Meget smart fundet på.
Vi er rigtig mange med Quiz - åbenbart.

Ida sa...

Artig vri!
Jeg vet at tittelen dronning har vært litt diskutert her i Bloggland, men uansett så er DU er verdig den tittelen, mener jeg. :)))
Dette var gøy!
Og enkelte av alternativene var jo til å le av da.... ;)
Sender deg en mail med svar,
og håper på det beste. ;)
Klem.

Gamleheksa sa...

HAha, mange artige svaralternativ her gitt. Tror jeg har lærtlitt om Bergen nå da, siden det bare er et spørsmål jeg lurer på, kanskje...
Ser ikke bort fra at det kommer en e-post, må bare tenke litt først.

Gärdsmygen sa...

Strålande lösning!!

Camilla :) sa...

Så flott løsning på Q'en som vi andre har strevd med!! :D

Sommertid sa...

Artig...seff skal jeg bli med...svarene er sendt allerede.
Ha en toppers fredag og helg :)

Evami sa...

Qult:) Quiz vil jeg være med på:) Imponeret over alt arbeidet du legger ned:) KLem Eva

Gladie sa...

Snedig løsning på Q :) Min løsning er på vei :)

Min Verden Hanne sa...

Hehe - lett. Hadde bare problemer med verdens vakreste by.... sto feil der liksom ;) Vel, jeg er iallefall helt sikker på Kurt Nilsen!

amatørfotografen sa...

Kjempebra og veldig artig løsning :)

foto CHIP *Birgitta* sa...

Världens vackraste by heter Bergen :)

vibeke sa...

For få svaralternativ på siste spørsmål :-)
Svarene er oversendt. Artig quiz.

Lappedamen sa...

Selvfølgelig må jeg delta. Skulle bare mangle. Morsomt.

TorAa sa...

hei hei i sommerkvelden.
Her ved Oslofjorden har vi fortsatt ca 25 C - skyggen.
Herlig.
Svar på spørsmålene er sent:

Min Q er lansert.
Her:
http://toraa.blogspot.com/2009/06/abc-q.html

sologbolig sa...

Nå har eg prøvd og svart etter beste evne på quizen din. Artig. Ha ei fin helg.

Line sa...

Supert påkomt du kreative kvinne:0)
skal sjå om eg klarar å svare på quisen din ganske snart!!
Klem

Gärdsmygen sa...

Jag älskar frågesporter! Så självklart är quizet löst och mailet skickat!! Kul intiativ.

Siw Aina sa...

Så morsomt. Denne tror jeg kansje jeg prøver meg på :))

Som dagene går sa...

Så morsom løsnin på Q-bokstaven. Blir med på Quizen.
Syns du har en flott blogg, og du er sannelig en proff fotograf.
Sender mail.

fotoboksen sa...

Så artig!
Det kommer sannsynligvis svar fra meg i løpet av helgen. :)

Anne-Lise sa...

Du kommer nå på det, en quiz var jo genialt:-). Ha en super helg, jeg liker bloggen din kjempegodt!!

Malys krok sa...

Så lurt og artig dette var! Jeg har skrevet svarene, men fikk ikke sendt mailen. Kom opp at det oppsto feil under sendingen. Må prøve på nytt i morgen. Vil jo gjerne være med. Ha det godt. Hilsen Margit.

lise sa...

Kjekt, jeg har svart.

anjoe playhouse sa...

Har for få minutter siden sendt en mail med svar på dine spørgsmål, så nu håber Rimkogeren og jeg at vinde :-D

ArneA sa...

Jeg klarte alle oppgavene.
men var litt i tvil på om David Watne virkelig er så ung som han gir uttrykk for.