tirsdag 23. juni 2009

Det høye tårnet i Bergen

Litt sent i gang med Mandagstema, men det er nå en slik når det er mye annet som skjer og når strømmen går i beste bloggetid, så gjør ikke det tingene noe bedre. Midtsommer er temaet denne uken og det er nå rart med det…. Når dagene er som lengst, så går de fortest. De bare raser av sted og selv om det sies at man “ikkje skal sova bort sumarnatta”, så er det nå en gang slik at jeg er ganske så avhengig av å få noen timer på puten..

Midtsommer for meg betyr grilling, lek for ungene og båltenning i nabolaget. Men siden jeg ikke har noen bra bilder av dette og det enda er noen timer til bålet blir tent, vil jeg heller fortelle dere om en St. Hans tradisjon som er flere hundre år gammel og som vi har her i Bergen.

TØNNEBÅLET PÅ LAKSEVÅG

Tønnebål 1 Tønnebålet blir hvert år bygd av guttene i Laksevåg bueskytterlag. Denne tradsisjonen har veldig sterke røtter på Laksevåg. Alt på 1700 tallet, er det beskrevet at her ble tent bål og at man feiret Jonsok. Da bestod dette området av flere små holmer hvor man kunne se opp til 6-7 bål, ett på hver holme. Det er i år det 106. registrerte feiringen med brenning av tønnebål på St. Hans.

Tønnebål 3 Byggingen av tønnebålet ble påbegynt 25. mai og i går stod det ferdig med flagg i toppen. Nesten en måned har det altså tatt. Jeg snakket med noen av “gamle karene” som er med i å arrangere dette og ville høre hvor høyt bålet er. Det ville de ikke fortelle meg. Å gjette høyden er nemlig en årlig konkurranse og det er flotte premier til den som har riktig svar. Men de kunne fortelle meg at hver tønne er 90 cm høy og der er 24 høyder. Derimot er det ikke så lett å finne svaret fordi det er lagt inn planker og ting til å støtte byggverket opp mellom tønnene, så bålets høyde variere fra år til år.

Du kan følge med på tenningen av tønnebålet på Nrk sommeråpent kl 21:30

Tønnebål 2 Tønnebål 4

Jeg synes nå at bålet stod ganske så nært Laksevåg kirke som er bygget i tre, men det har nå gått bra i så mange år, så det går nok bra i år også!

Ha en fin St. Hans!!!

19 kommentarer:

Camilla :) sa...

Noe så fælt som å tenne på noe de har brukt så lang tid på å reise!

Sommertid sa...

En fin tradisjon, men det er visst ikke så lett å få tak i de tønnene lenger...de lages jo ikke sååå mange av de...nå når man ikke legger sild i tønne osv.
Men jeg skal se på tv...mens jeg strikker her og nyter kaffi'n og min mørke sjokkisbit.
Ha en fortreffelig st hans !

Wenche sa...

Det tønnebålet blir imponerande! Ønsker deg ein flott jonsokkveld!

organic-lizzi sa...

Tenk å brenne de fine tønnene da:-)..
Vi får håpe ikke GundaM..og Anemone ser dette for da blir det vel hjertestans i Trøndelag...
Sikkert et "syn for Gudene" når det står i lys lue..
Valgte å la være å skrive om da jeg var ung på hytta og var så heldig at jeg falt i vannet før jeg falt på bålet...Tenk at jeg har vært sånn:-))
Håper du har hatt en deilig kveld..
Stooor klem fra Randi

Anne-Berit sa...

Det var litt av et tårn,nesten synd å tenne på det,men jeg kan tenke meg det blir et flott bål.Artig med sånne tradisjoner,og den der er jo kjempegammel.
Håper du koser deg på St.Hansaften.

Kerstin sa...

Har aldri væårt å sett på tønne bålet... men en gang skal jeg.. mens kulle så gjerne hatt et apr av de tønnene jeg da..
Sikkert et flott skue...
Kos deg masse videre denne kvelden O=)

Gärdsmygen sa...

Det finns något till dej på min blogg!
:)

ASSA sa...

Jeg må også si enn å tenne på så mange fine tønner da ;..>

Jeg koser meg her hjemme med litt blogging og noe godt i glasset, ha en flott st.hans-aften!

RennyBA sa...

Så det på TV i kveld så det var interessant å lese mer om det her - god artikkel Petunia!

PS: Her fra TorAa - gratulerer med Award :-)

Randi's Tanker sa...

Fantastisk flott. Som Ålesunder blir jeg nesten litt misunnelig. Tønnebålet i Laksevåg er jo SÅÅÅ vakkert! Selv om Ålesund har fortsatt verdensrekord i høyde på bål (37,84 m), er Laksevåg-bålet så estetisk vakkert. Jeg skrev forresten om båltradisjoner i Ålesund i dag.

Men i dag sier jeg; HEIA Bergen!!!!

Tofo sa...

Ja tønnebålet hører med på en skikkelig St.Hansaften i Bergen! Vi har vært og sett det noen ganger, men i går holdt vi oss til grilling på terrassen;)

Siw Aina sa...

Så tøft med tønnebål da. Dette har jeg aldri fått med meg på NRK. Kansje fordi jeg griller ivrig på den tiden av døgnet ;)
Godt å se at det er flere enn meg som er treigt ute denne gangen ;)

Bea's verden sa...

Flotte bilder ;o)

Tror jeg må sjekke NRK etterpå. Kanskje jeg får sett båltenningen på nettsiden deres.


klem fra bea

MajorogMeg sa...

Dette hørte jeg om på radio`n og min første kommentar var: enn å brenne opp så mange flotte tønner? hehe...men litt av en jobb og litt av et bål.
Vi feiret bålet på lørdag og det gikk i kvister og gammel material fra ymse hytte-eiere:) Bål ble det uansett.
Gjett om jeg gleder meg til jeg skal sprette champagneflaska på den nye terassen..
Klem:)

Catta sa...

WOW! Det må ha vært litt av et skue!

Herlige bilder av Todd! Synes nesten han smilte mer nå enn ved forrige klipp, men det var kanskje spesielt til ære for bildene?

Vet ikke helt hva som skjer med designet, må bare innrømme at jeg stoppet litt på det jeg har nå i går.
Men har sluppet en ganske stor nyhet - synes jeg - på bloggen min... Hehe :)

ArneA sa...

Som gammel bålsamler og bålvakt fra Ålesund gis mine strekeste honørord til gjengen bak dette bålet.
Til helgen tennes Slinningsbålet i Ålesund over 30 meter høyt.

Melusine sa...

Interessant lesing om tønnebålet! Jeg leste at en av byggerne (kanskje det var flere...) hadde overnattet i en kontainer de siste dagene for å bli feridg til Sankthans :)
Lurer på hvor høyt det ble...
Flott innlegg om ukens tema!

Ida sa...

Flotte bilder fra en fin tradisjon.
Selv om hjertet blør ved synet av de flotte tønnene som brennes, så har vi vært på tønnebålet flere ganger.
Postet forresten et bilde derfra for litt siden. ;)
Jeg har til og med en tønne i hagen, som jeg fikk derfra.
Jeg har en venn som bor rett bak kirken der. Han har sommerhus her på øya.

TorAa sa...

Jeg må si det som det er:
Hurra at slike St Hans tradisjoner fortsatt får lov til å overleve i Norge. Jeg så tønnebålet på TV og det var slettes ikke første gang.
Dine bilder er, som vanlig, fantastiske;D

Den gang jeg var liten gutt, var det bål på hver en strand og nes.
Aldri så jeg eller hørte om ildebrand deretter.

Men, nå ser det ut som om
byråkratene og de som har monopol på en del viktige tjenester sier:
Ikke gjør noe som gleder folk flest, det kan jo skje en ulykke.
--- knskje andre saker det burde ryddes opp i før, i stedet for å ta fra folk noen lykkelige stunder?