fredag 3. juli 2009

ABC i ord og bilder # 18

3318690925_099f86f0a1[1] Vi har nå kommet så langt som til bokstaven R og jeg fortsetter min “ABC i ord og bilder” med ting og tang her fra Bergen. Her var det mye jeg kunne velge mellom og jeg har vinglet fra det ene til den andre. Vi har nemlig et nydelig sted ute i Sandviken som heter ”Rosegrenden” og jeg kan love dere at navnet skuffer ikke. Men bilder derfra får komme ved en senere anledning for jeg endte til slutt opp med:

R 3

Rosenkrantztårnet slik vi kjenner det i dag stod ferdig rundt 1560, men det har historie mye lengre tilbake i tiden. Den første delen av tårnet er fra 1270-årene. I Magnus Lagabøtes tid ble det bygget opp som et ringmurstårn med vollgrav og vindelbro. På denne tiden var det både bolig og forsvarstårn. Det ble også brukt som skrekk og advarsel for ubudne militære gjester og mens det opp gjennom århundrene vokste seg høyere og høyere, ble det også brukt som et politisk poeng mot grådige hanseatiske handelsmenn. Det andre anlegget ble reist om lag i år 1520 av Jørgen Hanssøns.

Tårnet fikk sitt navn etter Erik Ottesen Rosenkrantz som var lensherre på Bergenhus i årene 1560 -68 og gjorde omfattende byggearbeid i tårnet.

R 1 R 4

Nederst i kjelleren finner man fangehullet og man kan jo tenke seg hva disse veggene kunne fortelle oss hvis de kunne ha snakket. Gjennom smale trappeganger kan man komme seg helt opp på taket hvor man kan nyte en praktfull utsikt over innseilingen til Bergen. Tårnet fikk store skader under den store eksplosjonen i Vågen i 1944 og det stod ikke ferdig restaurert før i 1966. R 5 Rosenkrantztårnet ligger i tilknytning til Håkonshallen, som regnes som det viktigste renessansemonumentet i Norge. Hele dette området blir kalt Bergenhus Festning. Området er åpent for publikum og på dagtid er det omvisninger hver time.

ABC bloggen med liste til å skrive seg på og flere ABC i ord og bilde deltakere finner du her.Quiz

Kanskje noen spendte der ute i bloggverden i dag??? Jeg hadde jo et Bergen quiz forrige uke og jeg har kåret en vinner. Men først vil jeg takke alle som deltok. Det var over 60 rette svar!! Kjempekjekt! Og nå til fasiten:

  1. Hvilket instrument Ole Bull spilte? Det var alternativ b) Fiolin.
  2. Hva man finner på Nordens? Jo, der ligger a) Akvariet.
  3. Hvem skrev om Hellemyrsfolket? a) Amalie Skram.
  4. Hvem som var så heldig at han fikk bo på Troldhaugen? c) Edvard Grieg
  5. Hva man bør ha med seg til Bergen? c) Paraply.
  6. Bergen høyeste fjell? b) Ulriken.
  7. Hva Madam Felle kunne by på? a) Øl og brennevin
  8. Kjent Bergens kunstner? c) Audun Hetland
  9. Grunnlegger av Bergen? b) Olav Kyrre
  10. Fantoft stavkirkes skjebne? a) Brant ned.
  11. Hvem står på den høyeste sokkelen i Bergen? c) Christian Michelsen
  12. Verdens vakreste by? b) BERGEN

Og den heldige vinneren er……… Gamleheksa!!! Hipp hurra for deg! Send meg en mail med hele adressen din og premien er på vei!

43 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Godmorgen til endnu en varm dag. I hvert fald hernede i Syden.
Tårnet er et virkelig mastodontisk bygningsværk. Et alvorligt minus: Det er svært at banke søm i væggene! ;-)

sologbolig sa...

Heihei og god morgen ! Rosenkranztårnet var eit flott bidrag. Eg har vert inni det for mange år siden. Flott. God sommar til deg.

Sister Bonde sa...

Kæreste Petunia, tusind tak for endnu et smukt Bergen-indlæg. Fantastisk smukt tårn.
God helg til dig.

JULIE K sa...

Merker når jeg ser på bildene dine at det er lenge siden jeg har vært i Bergen. Får så lyst å ta en tur nå : )

Liv sa...

God morgen i sommervarmen!
Så fint at du viser meg Rozenkranstårnet. Det står for meg i minnet som et høyt stygt tårn(der jeg fikk klaustrofobi på vei opp). Men du viser oss noe helt annet enn jeg husker. Kanskje jeg skal våge meg inn og opp også neste gang jeg er i Bergen, så frykten forsvinner....

Flott post!

Mandy Lou sa...

Nytt interessant Bergens-innlegg fra deg. Slike vakre gamle bygninger er utrolig spennende. Tenker på alle menneskene som har gått omkring her gjennom århundrene.

Monica sa...

Nok et flott innlegg - med flotte bilder av den flotte byen vår :D :D
Klem

anne-linn sa...

Her har jeg faktisk vært, og det var veldig kjekt! Spennende å gå og se der inne. Vi hadde med oss en 2.klasse og de syns det var spesielt morsomt da de fikk se hvordan toalettene var før, og at alt rant ut på gata. De kunne ikke forstå at de ikke hadde vannklosett på den tiden!

Marie Höglund sa...

Så fina bilder. Det är roligt att se dina fina inlägg från Bergen. Verkar så vackert hos dig.

Line sa...

Praktfullt byggverk, og hadde veggane kunna snakke ja.....
Gløymte heilt å sende svar på quizen, men gratulerer til den heldige vinnaren:0)
God helg til deg Petunia, klem

Gamleheksa sa...

Slike gamle stein-bygg imponerer meg stadig. Tenk hvilken ingeniørkunst og kraftprøve å lage disse bygningene som varer i hundrevis av år. Flott Bergens-R.

Nå er mitt R-bidrag postet og e-post er på tur over fjellet. Tenk å ha slik flaks da :) GOD HELG!

Tofo sa...

Kjekt å lese om Rosenkranztårnet! Flotte bilder!
Husker når vi var på omvisning med skolen i sin tid, hvor spennende og litt skummelt det var med disse fangehullene.
God helg;)

Mete sa...

Flott bidrag og nå fikk jeg navnet på bygverket som har stått navnetomt i albumet mitt fra 1993... Takk!

fotoboksen sa...

Så artig å få et innblikk i historien rundt Rozenkranstårnet. Det er et massivt og spennende byggverk og fortoner seg nesten litt fryktinngytende der det står. Kan skrive under på at utsikten fra toppen er utrolig fin!
Kos deg videre i helgen og varmen Petunia. :)

PS.. Og gratulerer til Gamleheksa som ble den heldige vinner av Quiz'en

Malys krok sa...

FOR en byggning! Og FOR en historie! Som mange andre lærer også jeg mer og mer om vestlandets hovedstad. Flott R-bidrag.
God helg fra Margit.

Evami sa...

HÅper det er noen i Bergens turistråd som setter pris på deg etter den enorme Bergens reklamen du utøver:)

Det er en fryd å få lære mere om Bergen og slike historiske bygninger:)

Nyt sommeren,for er vi ikke heldige:) Klem Eva

Anne-Berit sa...

Interressant å lese om Rosenkranztårnet,og se dine fine bilder av det.Ønsker meg en Bergenstur,for det er så mye fint der jeg gjerne skulle sett med egne øyne.Skal prøve å bli med på ABC-en denne gangen.
Ha ei riktig god helg.
Klem fra Anne-Berit.

Sommertid sa...

Da fikk jeg litt historie om bygget jeg bare gikk forbi...sånn er det når man besøker Bergen og har ammetåke...det er en stund siden nå...og jeg håper jeg får anledning til å dra til Bergen igjen..du har jo gjort sååå god reklame for Byen din ;)

Go helg !

anjoe playhouse sa...

Skulle jeg flytte fra Danmark, ja så ville Bergen ligge på Top 3 listen. Det er ovenud forståeligt, at du har byen som verdens vakreste ;-)

De bedste weekendhilsener!

Kerstin sa...

Heisan i varmen...Phu!!!

Ja det måtte jo bli Rosenkranztårnet denne gangen...
Jeg koser meg hver uke her hos deg, får masse informasjon om byen vår--
Tusen takk for hyggelig hilsen...

Nyt disse varme sommer dagene...

Tofo sa...

Å det må jammen ha vært en skremmende opplevelse for deg og Jølle!!!
Det kunne gått skikkelig gale:(
Bra du var snartenkt og fikk reddet han;) Og sikkert lurt at han fikk bade kort tid etter!

foto CHIP sa...

Fantastiskt i ord och bild - som alltid :)
Mitt bidrag denna gången är tyvärr lite sorgligt.

HildeS sa...

Flotte bilder fra et virkelig spennende sted.. Tror jeg må legge meg dette på minnet til neste Bergenstur.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg tror jeg må ta meg en tur til Bergen igjen snart - det er utrolig mye flott jeg ikke har sett og opplevd der, har jeg skjønt etter alle dine innlegg i ABC:o) Fine bilder!

Nikoline sa...

Så fekk me med oss litt gratis lærdom i sommarvarmen i dag også... Takk for det.
Ha ei riktig god helg og nyt sommardagane vidare:0)

Juni sa...

Dette var et flott og imponerende byggverk. Tenk for et slit det må ha vært å mure alle de murene på den tiden.
Glad jeg slipper å sitte i noen av fangehullene!

Viola sa...

Ja her var det gammel god historie og flotte bilder! :) Høres spennende ut å gå der.. og ja, tenk bare det å gå i den kjelleren, sikkert mange trasige skjebner der... Flott innlegg! :)Og ha en god helg! :)

The single girl! sa...

Ja, rosenkrantztårnet er et flott valg! Hadde en venninne som var guide der noen somre så kan en del om historien der ja! Vakkert sted!!
Flott valg dette!!

Siw Aina sa...

Dette var et utrolig flott byggverk. Har ofte ønsket det jeg også, at ting kunne snakke :)
Ha ei fantastisk helg!

TorAa sa...

Rosentratz tårn er breddfull av spennende historie.
For noen få år siden hadde jeg med en Cousin fra San Francisco.
Han ble så fascinert at vi nesten ikke kom oss videre før stengetid.

Så synd du ikke kunne være guide, det sljønner jeg nå;-))

btw. Min post er klar fra min side, men blogger gir meg et kjempeproblem:

Jeg får ikke lagret:
Kan ikke behandle forespørselen. Prøv igjen.
Det har jeg gjort siden i går kveld.

Dermed tar jeg ikke sjansen på å publisere - har gjort det før med nedslående resultat.

Men, kommer så fort problemet er løst.

PS. 33 C her i dag.

Beate sa...

Flott tårn! Litt av en jobb å bygge. Ha en fin sommerkveld :)

Madame sa...

Det var meget spændende at læse, kære Petunia. Jeg vil ønske dig en god weekend - her lider vi under varmen, men det er vist ikke bedre oppe hos dig ;)

Rebecca sa...

Nydelige bilder du har, og takk for en fin kommentar på min blogg :D Og valget av R'en var veldig fin ;)

Hobbygåsa sa...

Flott bidrag! Slikt syntes jeg er spennende :-)Og grattis til Gamleheksa som bor ikke så langt unna meg :-)

Marie sa...

Eg har ikkje hatt tid til nokon runde hos dei som har lagt inn ABC-innlegg ennå, men eg er sikker på at eg trykte enter på ABC bloggen og eg såg at namnet kom på lista... Merkeleg...

Gärdsmygen sa...

Du klarar nog Bergen alfabetet ut! :)

hobbyvenn sa...

Du er så flink til å formidle kunnskap om Bergen på en lekende og lett måte. Blir jo inspirert til å ta en tur... God sommer til deg og dine.

sipusa sa...

Jeg er bra sikker på at jeg har vært oppi der, men nå begynner det å bli noen år siden jeg var i Bergen sist så jeg kan ikke garantere 120%, fint er det uansett:-)

Marie sa...

Endeleg har eg benka meg ved dataen for ein liten bloggrunde.

Du er eit oppkome av ideear når det gjeld ABC-innlegg!
Alle lærerike og god reklame for Bergen :)

Ønskjer deg ei fin sommarveke :)

AnnetteK sa...

Ser ut til å være ett flott tårn.
Det er så masse kjekt å se og lære i ABC-en så jeg håper at det blir flere runder, etter denne :)
God sommer

9na sa...

Hei hei, her er jeg, ikke sunket i jorden og ikke gitt opp bloggingen... Men har vært travel siste ukene før ferien,men nå er jeg i gang igjen... Med ferie og med logging mener jeg... Fine bilder som alltid Petunia, og interessant lesing. Og quizen gikk jeg glipp av :(

qehenne sa...

Rosenkranztårnet der har jeg faktisk vært helt på toppen. Fantastisk utsikt, og flott bevart tårn. Ha en flott uke, og så "sees" vi på S

Camilla :) sa...

For et nydelig tårn!! Tenk om alle byer kunne hatt sånne vakre ting å hvile øynene på! ;)