torsdag 9. juli 2009

ABC i ord og bilder # 19

ABC i ord og bilder Hallaien! Ny uke med ny bokstav og vi har kommet til den 19. i alfabetet. Etter å ha talt på fingrene kom jeg frem til at det var S. Her er mye i Bergen som kunne ha fristet å skrive om på S, men siden så mange av dere har fått lyst til en Bergens tur etter mine innlegg om byen,(*rødmer av falsk beskjedenhet*) så fant jeg ut at det var best å ha en innføring i dialekten mellom de syv fjell. Så min S står for SPRÅK!

De fleste av dere skulle nok ha ønsket at det var tekstet når en bergenser snakker på tv, noe jeg finner helt uforstående siden jeg bor her. Men jeg kan i et svakt øyeblikk innrømme at jeg krymper meg litt når jeg hører en skrytende, selvgod, høyrøstet bergenser, briske seg i media… Joda, de finnes de også – selvgode bergensere, men de er nok en utdøende rase…Bergens bækkalokk

Bekkalokk

Jeg skal ikke skrive så mye om hvordan Bergens dialekten oppstod, men bare kort nevne at det mest sannsynlig oppstod på grunn av språkkontakten mellom de norske og tyske gjennom hanseatertiden i byen. Det som er mest karakteristisk for dialekten er skarre –r og at bergensk bare har to grammatiske kjønn: felleskjønn og intetkjønn. Det er vel ingenting som gir slik som tilhørighet som dialekt. Uansett hvor i verden du treffer nordmenn, så kan du på måten de snakker, stedfeste hvor de kommer fra. Dialekt sitter ikke bare i hodet, men i hjerte. Eg ikkje fra Norge – Eg e fra Bergen!!!

Her kommer det en liten oversikt for dere med et lite utvalg av Bergenske ord og uttrykk. Med andre ord: Bergens for nybegynnere eller som jeg vil kalle det: ”Bergensk for Dummies”!!!

Ani – å være bort i, berøring medsnop - godteri
hann/honn hin – han/hun andreAse – kave, mase
Aule – myldre, yrekjeften - munnen
Belite seg – gi seg, gå med påGedigen - enormt stor
hovve,knollen, skolten - hodetBekkelokk - kumlokk
Boss - søppelGrabbe te seg – forsyne seg voldsomt
Brelebarn – et barn som lett tyr til mammaRævedilter – et barn som dilter etter buekorpset og som gjerne vil være med
Daier - kvinnebrystForlotten -forlatt
øge - øyeGaule – rope, skrike
Dette – falle/Dotte – har faltFissen – helt utkjørt
Drøle - somleDask – rumpe, bakende
Dryle – kaste, slenge, slåEitel - vriompeis
Ålehovve – skjeldsord om en personTøtte – jente med bein i nesen
Luddi – Morsom, lurDåkkar - dere
Løvang – langkost (til gulvvask)Snått – snørr /Snåttabajas- Snørrunge
Kjusa deg! – sies til en heldig personSmite seg – snike i kø
Undikk - truseGå mann! – Nei, sier du det!
Naien - nesenDen e brun! – Den er god
Pillehytt – en liten dramÅ fyre – å drikke alkohol
Dimling – tufs, tulling, idiotSlitan! – Sier man til noen som har fått noe nytt

Ble dokkar helt månebedotten no og lurer på ka honen eg driver med? Kan du et bergensk ord eller uttrykk?

Ta i alle fall turen innom ABC- bloggen for enda flere innlegg på S. Her inne finner dere regler for å være med og liste for å skrive dere på.

58 kommentarer:

Mokomoko sa...

De e go, takk for en oppfrisker på språket vårt!

Camilla :) sa...

Mange artige ord dere har i Bergen, lurer på om vi Trøndere har noen ord andre ikke forstår?? ;)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Det er med oppblåste bergensere som med fiiintrøndere; lite trivelig å høre på:o) Bergensk er vakkert og byen er vakker - og du burde snart bli lønnet av Bergen Kommune for outstanding byreklame! Artig lesning (er veldig glad i språk og dialekter, sjø) Klem fra Randi**

Rimkogeren sa...

Tak for sprogkurset

Sommertid sa...

Dialekter e artige saker ja..det e heilt sikkert. Og Bergensere er no et eget folkeslag...he he ..je je.
Takk for "språkopplæringa "
Ha en toppers frædda ;)

amatørfotografen sa...

Min far er bergenser, så jeg vet dere har mange rare og morsomme ord og uttrykk -hehe :)

God helg :)

Charlotte - FO² sa...

Innmari bra innlegg... Noe jeg syns jeg ofte hører en Bergenser si er PITTELITT :) Har blitt smittet å sier det selv nå også iom min svigemor er Bergenser :)

Line sa...

He he, språkinnføring kan jo vere greit før vi inntek Bergen;9)
Då eg gjekk på sjukepleien var det i overkant mange bergensarar i kullet mitt...Vektskåla vippa mellom sunnmøringar på eine sida og bergensarar på hi sida, desverre stakk bergensarane av med seieren der, he he...
Men har var no ein del kjende uttrykk frå den tida her ja:0)
God helg til deg og dine, her står det countryfestival på plakaten i morgon kveld!!
Klem

Berit T sa...

He he he her var mange gode utrykk, og mange var like slik vi snakker, men med et annet tonefall.

Vi har jo også en bok med ord og utrykk som heter "bessesde så har me gløymt heila greiå"
Artig til høytlesing.

Jane sa...

Månebedotten er mitt favorittord. Enda jeg er stril. Sier jeg månebedotten her jeg bor på østlandet nå så får jeg beskjed om å passe på dotten min sjøl...
Løyen/løgent er også et bra ord.

The single girl! sa...

Ja, det er virkelig masse rart vi lirer av oss her i gåren, d e sikkert! Det fantastiske ordet "mast" (mistet) er vel noe jeg aldri klarte å lære meg rikti iallfall! Ja, å så sier eg arti hele tiden da! Så var virkeli arti å se så mange av ordene eg sier til dagli!! Hehe! FLotters! Ha en strålende hælg!

Annepålandet sa...

Er du innfødt bergenser selv? Jeg bare lurer - siden jeg aldri har hørt deg prate, og du skriver "jeg bor her" og ikke "jeg er herfra" ??

Tofo sa...

Hihi..skikkelig herlig Petunia!
Sommerklem fra meg;)

Helle K. sa...

Det gør det jo ikke nemmere ;) tak for lektion i norsk og bergensk :)

Rimkogeren sa...

Jeg kiggede på din ordliste igen og grinede:
Fissen = helt utkjørt
På dansk er fissen en fy-fy ord for det kvindelige kønsorgang.

JULIE K sa...

Jeg har flyttet så mye at jeg faktisk ikke helt har ett språk. Har ofte fått hørt at jeg skulle hatt en egen ordbok. Det blir en blanding av ord fra både her og der : )

Malys krok sa...

Så artig dette var! Jeg syns det er så flott med andre dialekter, og artig å prøve å finne ut hvor de kommer fra. De fra Bergen er det ikke vanskelig å skille ut he he... flotte kumlokk dere har i den byen. Takk for koselig kommentar. God helg fra Margit.

Flittige hender sa...

Artig med språk-kurs. Mange fine ord og uttrykk.

Gamleheksa sa...

Artig. Noe av dette var kjent og lignende utrykk brujes her, men noe var veldig berrrrgensk også ;)

God helg.

Liv sa...

Skikkelig kjekt språkinnføring. Jeg ser med engang at så lenge vi kan lese det har bergensk og stavangerk mange felles "spesialuttrykk". Men kjere folk, når både du og jeg legger tonefallet til, da hører vi særegenhetene som vi ELSKER!
Flott innlegg!

ArneA sa...

Takk og pris at vi bor i et mer sivilisert del av landet

anjoe playhouse sa...

Kjusa deg, Petunia, at bo så skønt et sted, der tilmed har sit eget sprog :-D

Gärdsmygen sa...

Det var ett morsomt inlägg! Och det där fotot på bekkelokket är ju fantastiskt. Det finns många vackra bekkelokk och jag har roat mej en del med att fotografera sådan men det här Petunia, det var det vackraste jag sett!!

9na sa...

Flott! Godt å vite for oss når vi kommer over fjellet. Fin tolkning av S. Hvordan er det med dere, er dere hjemme eller blir det hytte likevel?

Gamleheksa sa...

Syng jeg ikke tenkte på Kapp da det var K, men det blir kanskje nye muligheter ;) Nå fikk jeg en ide forresten, kanskje når vi kommer til U, vent og se....

Jeg har brukt PhotoScape v3.3 og rammer Cali 11 og 12. Enkelt og greit.

Over helga skal jeg passe postkassa med falkeblikk. Det morsomt med noe annet enn regninger i den boksen.

adama sa...

Artig med dialekter. De er i stadig endring. Gosja meg! er ikke det bergensk?

Evami sa...

SÅ morsomt med språkkurs:) Alle dialekter har sine typiske ord,og så kult å få lære seg noen av Bergen sine særegenheter:) KLæm fra ei trønder-veitj:)

Marie Höglund sa...

Språk är spännande. Uppkomsten av ord är roligt att få en historia omkring. Svensa och Norska liknar ju varandra många gånger, men ack så olika vissa ord kan vara också ;-). Även inom olika dialekter är det ju fantastiskt olika ibland.

Linda sa...

He-he! Fint at du gir en liten lynleksjon i bergensk for de som vil reise til vår vakre by!

Men du....? Jeg vil gjerne høre litt om hvordan du kom frem til å kjøpe det nye speilreflekskameraet ditt, og om det kan anbefales. Lurer på å kjøpe meg et Nikon, nemlig....

God sommer videre!

anne -moseplassen sa...

Jeg ble nå helt fjetra over det lekre komlokket jeg da. Fantastisk fint!

Juni sa...

Artig glosebok dette!
Vi har noen av de samme ordene, men de feste var ukjente for meg. Nyttig å kunne dersom man har tenkt seg en tur til Bergen.

Anette sa...

Tak for sproglektionen :D Der er også mange dialekter i Danmark som kan være svære at forstå :D God fredag.

Lavynnia sa...

haha, artig med en egen ordbok for Bergen, men hvor kommer ordet "maule" fra?
Er det også Bergensk, eller er det et generelt ord for folk som kommer litt nordfra?

*undre*

Bildet av en by på "Bekkelokket" likte jeg veldig godt. Her hos meg ser jeg kun bokstaver og tall på kumlokkene, og det er jo ikke spennende...


Takk for kommentar inne hos meg!:) God helg!

Viola sa...

Dette var impoerende å lese! Tenk, så forskjellig vi prater alle sammen, jammen godt vi har et (to inkludert nynorsk) riksmål, ellers ville vi blitt sittende og oversette for hver bidige samtale, hehe! :) Det er sjarmerende med dialekter, og rart å tenke på.. hele tiden er det ord som dør ut..blir gamle og glemt.. og nye ord kommer til - i en og samme dialket! Språket er foranderlig i tidsperspektiv..
Herlig bekkalokk! Slike har vi ikke i Oslo, ikke som jeg har sett ihvertfall! God helg! :)

Lavynnia sa...

Hei igjen, jeg lurer på hvordan jeg skal kommentere hos de som ikke har sånn Navn/Url-valg når man skal legge igjen en kommentar hos dem?

Jeg vet at denne kommentaren ikke passer helt her, men du har noe lignende på abc-temaet ditt. Jeg får ikke kommentert hos dem som ikke har et åpent felt for Navn når man skal legge igjen navnet sitt og adressen sin. Hva skal jeg velge? Og du må bare slette igjen denne kommentaren, visste bare ikke hvor jeg skulle henvende meg hen:)

Beate sa...

Språk er morsomt. Fin S fra ABC dronninga :)

foto CHIP sa...

Håller med dig om att språk är både roligt och intressant. Hoppas dialekterna inte försvinner för fort i vår globala värld.
Själv pratar jag småländska :) och min käraste skånska :)
Jag gillar dessa vackra gatubrunnslock!

Madame sa...

Det ser frygtelig svært ud, men det er nok ikke værre end vores dialekter her i Danmark - nogle kan jeg slet ikke forstå ;O)

sologbolig sa...

Hei eg er i Frankrike men klarte endelig aa faa lagt inn S: God ferie til deg. Flott innlegg, det bergenske spraak er jo flott !

Rebecca sa...

Flott bilde ;D Og takk for komentaren på min side : )

Som mine dager er sa...

Hi hi ... mye morsom lesing. Vi kunne nesten laget en tilsvarende for trønderske ord og uttrykk.

Etter noen ukers fravær er jeg tilbake igjen. Bloggingen har ikke vært det mest prioriterte for min del i det siste, men jeg kommer da tilbake igjen ;-)

Hærregud korr lænt!!
Herregud så morsomt

Ha en flott helg, kjære du.

Klem fra Marit

Lavynnia sa...

TUSEN TAKK for hjelpen! Jeg merket det først hos en blogger som kaller seg for Grethes flittige hender, eller noe sånt. Hun hadde skrevet hos meg, men jeg fikk ikke sagt noe som helst, så da ble jeg jo litt lei meg da, og tenkte at hun kanskje trodde at jeg var likegyldig og sånt.

Men,men. Gleder meg allerede til bokstaven T, merker jeg:)

God helg til deg! :D

amylin sa...

Ah, språk. Jeg er glad i språk, leke med språket og vri og vende på det. Morsomt det! Jammen var det noen ord jeg ikke hadde hørt der, enda svigerfamilien min er fra Bergen.

Marie sa...

Dette likte eg! Eg er veldig fasinert av språk og dialektar :)

Ser me har mange felles uttrykk :)

God helg :)

TorAa sa...

Her fikk jeg en sproglig innføring av første grad.
Som jeg er redd at til de grader lager støy for min gjenoppfriskning i fransk (vi skal besøke franske venner i sommer - håper de kan litt bergensk da - eller så må jeg atter ut å lære folk språk, som i min versjon av ABC;-)))

Supert og usedvanelig løsning. Hvor har du det fra? Kreativt;D

Ha en flott helg.

Siw Aina sa...

Kjekt med et lite kurs i dialekten din, morsomt. Jeg likte virkelig bildet ditt, knall flott :)

Ha en fortreffelig helg!

Lindaen sa...

Gå mann, kor tidig du e'!!!
Festlig innlegg ;)

Monica sa...

Kanonbra innlegg!
Beste språket i landet :D

jess1 sa...

Kjempetøft innlegg!!!

Nå kan jeg strax ta turen til Bergen, vet jo hvor de beste stedene er og i tilegg har du lært en trønder å snakke bergensk ;o))

Juhuu, dette blir en super helg!!!

Ladybug sa...

Morsom og berikende post! Nydelig kumlokk forresten(aldri trodd jeg skulle kunne skrive den setningen he he).

Enkelte av disse ordene bruker vi der jeg kommer fra også, men det er langt fra Bergen :)

Gamleheksa sa...

Da er jeg her igjen. Superglad og superfrekk. Har nemlig lagt inn innlegg nr 2 på S denne uka ;) Fy og fy så frekt!! Men som du kanskje skjønner har posten arbeidet svært effektivt og jeg sier TUSEN HJERTLIG TAKK! At det skulle være behov for enda mere premie kan jeg ikke helt skjønne. Dette var flott og akkurat passe i størrelser også.

ninabakke sa...

hehe... artig :D

fotoboksen sa...

Her lærte jeg noen nye ord og uttrykk gitt. Et virkelig artig innlegg!

Pupziz sa...

Finfin S du også da=D jeg har sånn halveis funnet noe til alle bokstavene jeg;) Laga ei liste heeeelt i starten med ord jeg kom på, så får vi se om jeg greier ta bilde av det da;)

Ida sa...

STILIG!
Flott innføring dette.
Et par ukjente uttrykk, ellers så er det meste kjent.
Du er SUVEREN! :)))

qehenne sa...

Språk og dialekt er artig. Hadde det også som tema på D.
http://qehenne.wordpress.com/2009/03/29/abc-4/
Flott kumlokk du har tatt bilde av der. Forøvrig er bildene på plass på min S.

Morten Pedersen sa...

Utrolig hva en kan få ut av et kumlokk!

Blomsterpiken sa...

Jeg skjønner virkelig ikke at det der kan være særord... det er jo helt vanlige ord jo :)