torsdag 16. juli 2009

ABC i ord og bilder # 20

ABC blogg Er dere lei Bergen nå? Lei av en bergenser som lirer av seg hvor fantastisk flott her er og spyr ut bilder av steder dere har sett tusen ganger før? Da må jeg skuffer dere i denne gangen også for dette blir mitt 20. innlegg om byen mellom de syv fjell og på T så velger man seg ”Tyskerbryggen”.

Bryggen 1c Tyskerbryggen, Bryggen, Hansabryggen. Kjært barn han mange navn. Dette området omfatter den gamle hanseatiske trebebyggelsen i det sentrale Bergen. Den består av 61 fredede bygninger, og befinner seg på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Det er vel noe av det som blir frontet mest fra byen min og som de fleste av dem som besøker byen prøver å få med seg. Jeg skal ikke skrive så mye om stedet historie, det kan dere lese om her, men jeg vil heller fortelle litt av min oppfattelse av området i dag.Bryggen 3a

For det første er det nesten helt umulig å få tatt et brukbart bilde av hele bryggen uten at det kommer en buss, bil eller noe annet digert i veien. Da måtte man enten ha kommet der tidlig, tidlig om morgenen eller sent om kvelden. På kveldstid kan det jo være et annet problem som dukker opp og det er lettere berusete personer som synes det er ustyrtelig morsomt å leke linselus. Dessuten kan man lurer på hvorfor det er nødvendig med alle disse bilskiltene langs bryggen. Kunne man ikke satt opp skilt i begynnelsen av bryggen i hver retning. Det burde holde. Man trenger ikke lage området til en skiltjungel og det er begrenser hvor mange 30 skilt man skal prøve å redigere vekk fra bildene;)

Å få tatt bilder uten for mye folk, kan også by på problemer. Busslass på busslass med turister med kamera på magen yrer rundt i bryggeområdet som små maur. Man burde kanskje tatt turen ned hit midtvinters og på en av de verste regnværsdagene i året. Da kunne man fått tatt bilder fra alle vinkler uten å bli forstyrret. Vel, dette er bare noe hjertesukk fra en nyfødt amatørfotograf som ønsker å ta fine bilder! Jeg håper dere ikke misforstår meg da. Jeg er veldig glad for at folk vil reise fra andre siden av kloden, eller fra Trøndelag for den saks skyld, for å se hva byen her har å by på. Og jeg er virkelig stolt av byens severdigheter. I alle fall de fleste av dem…

Bryggen 2aBryggen 6a

Bryggens forside liggende der badet i sol på en flott sommerdag – finnes det noe vakrere? Men husk at alle forsider har en bakside og at Bryggen har mye spennende å by på. Ved å utforske de trange passasjene og å besøke disse gamle husene, kan du virkelig få følelsen av å reise tilbake i tid. Skal du til Bergen, bør du sitte av noen timer bare på et bryggebesøk.Hetland 6Det er som mange som har tatt så fine bilder av Bryggen og området rundt så jeg bestemte meg for å bruke bildene jeg tok litt tidligere i sommer og som jeg ikke var spesielt fornøyd med. Man tager hva man haver og så leker man seg litt i Photoscape.

Besøk ABC bloggen for flere innlegg på T. Her kan du også sette deg på listen om du ønkser å være med. Alle er hjertelig velkommen:)

49 kommentarer:

9na sa...

Kjempefine bilder Petunia... Jeg synes for øvrig den virkelige kombinasjonen av gammel kultur, nye trafikkskilt, folk og turister er sjarmenrende i seg selv... Bryggen er koselig å gå tur langs når man er på kurs.

fotoboksen sa...

Det er ikke bare du som sliter med en evig strøm av turister. Jeg har for eksempel forsøkt å få bilder av et folketomt operaområde. Må nok opp før fuglene for å få til det!
Jeg forstår imidlertid at folk strømmer til både operaen her i Oslo og Bryggen i Bergen. Begge steder er jo vel verd et besøk.. og bildene dine er da riktig så fine!!

Lavynnia sa...

Gamle hus kan være så utrolig sjarmerende! Og bildene dine var utrolig flotte. Kommer sikkert til å bruke ord som flott og nydelig stadig vekk, men det er vel det eneste ordet som dekker godt nok, tror jeg:)

Klem til deg, og natta!

Monica sa...

DEN hadde jeg ikke tatt! Lurte på hva du skulle finne på på T :) men dette ble flott! Nydelige bilder - og masse flott info om den flotte byen vår!!!!!

Ida sa...

Blir ikke lei av Bergen, kan du skjønne. Ikke av bergensere heller, eller dine bilder.
Ikke turistene engang. ;)
Sier JA takk til alt sammen! :)

Viola sa...

Flotte bilder av Bryggen! Og det passet så godt inn med de rammene, på en gammel og attraktiv brygge med hus :) Jeg kan endelig si at -der har jeg vært! :) Ellers er det mye usett jeg har av Bergen, som absolutt må realiseres en dag.. Morsomt skrevet også! God helg! :)

Rimkogeren sa...

Tænk at sidde ved et veldækket morgenbord på anden sal og kigge ud over havnen. Det må være pragtfuldt!

Som mine dager er sa...

Herlig innlegg. Bryggene er jo virkelig det som Bergen er kjent for. Liker editeringen du gjør med bildene dine, det passer så godt med innlegget forøvrig.

Jeg valgte en interiør-vri denne gangen også. Det måtte bare bli sånn ;-)

Ha en flott dag.

Klem fra Marit

Malys krok sa...

Bryggen i Bergen er vel en kjent sak for de fleste, også for meg som ikke har sett dem i virkeligheten. Flotte bilder viser du denne gangen og. Er ikke lei, hverken av Bergen eller deg,er bare fint å følge din guiding gjennom byen. Flott T - bidrag! Hilsen Margit.

Sommertid sa...

Blir ikke lei av Bergen og alt hva den kan by på. Her på Bryggen og i smugene har jeg tuslet rundt med barnevogn...ingen enkel sak skal jeg si deg..men sånn var det nå den gangen da. Skal jeg dra dit idag så blir det nok noe helt annet tempo og en som stadig spør...er det tid for is nå mamma ?? Er vi ferdig her nå ? mamma...ja du vet hvordan det kan være å dra på sightseeing med barn...

Ønsker deg en fin fredag og helg...her skal vi ta det rolig...bare nyte dagene.

RuneE sa...

Bryggen hører med - kjekt at det ble plass til litt hostorie også.

PS Denn gangen hadde Mr. Linky tatt pause fra ferien

God Helg!

anne-linn sa...

Nok en runde med flotte bergensbilder!! Bryggen er noe spesielt og det er veldig fint der :)

ArneA sa...

Blir aldri lei av bilder fra Bergen av en slik fotograf

christina sa...

Vackra byggnader, verkligen! Tur att vi fått behålla end el gamla hus att titta på!

Christina

Madame sa...

Det er fantastisk at se din by, Petunia, der er så smukt!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg er ikke lei - jeg synes det er flott og moro å se og lære om din vakre by! Og bildene er STUNNING, som alltid:) Fin helg til deg!

drengen sa...

Blir ikke lei av Bergen, det er jo "grombyen"! Helt objektivt altså...
Innlegget ditt burde brukes i en turistbrosjyre, bare så flott!
God helg!

Lavynnia sa...

Hei igjen. Jeg tenkte å spørre deg om litt datahjelp, kanskje du kan hjelpe meg?

Jeg ønsker å utvide midtfeltet mitt i bloggen slik at bildene jeg legger inn kan gjøres større uten at de på en måte tar plassen til lenkene som ligger på sidefeltet.

Vet ikke om du kan si sånn ca. hva jeg skal se etter i kodene for å utvide midtfeltet hos meg? Jeg vil gjerne at bildene ikke blir så små, selv om de er store nok. Men vil jo at de skal stå i fokus, det er jo derfor jeg blant annet har denne bloggen nettopp for å vise bildene mine:)

Håper du vet litt? Har ikke lyst til å betale disse kode-bloggerne for å fikse på noe som jeg vet at jeg kan gjøre selv. Jeg har greid ganske mye selv, så hvorfor skulle ikke jeg greie dette også?

Ha en fin dag!

Line sa...

Nei, BergensABC vert ein ikkje lei av:0)
Flotte bilder av Bryggen og dette er vel det mest kjente Bergensområde t.o.m for grønnskollingar;0)
Eg har valgt meg ut lokal krigshistorie i denne runda.
God helg til deg.
Varm klem

Gamleheksa sa...

Selvsagt er jeg ikke lei Bergen. Jeg suger til meg kunnskapen, vet aldri når en får bruk for den ;) Det kan lønne seg har jeg erfart.

God helg!

kristine sa...

NYDELIGE BILDE! =)

Camilla :) sa...

Masse flotte bilder -som vanlig! ;) Utrolig hvor mye litt redigering kan gjøre :)

Juni sa...

Bryggen i Bergen er Bergen for meg og sikkert flere med meg. Det er den jeg først og fremst tenker på når det snakkes om Bergen.
Jeg har vært der for mange år siden, det er et sted med mye sjarm og historie. Flotte byggninger og jammen bra de er vernet.
Men jeg er enig med deg, det burde ikke være nødvendig med så mange skilt i gatene. Egentlig burde det være forbudt for biltrafikk i sin helhet, men det er vel et spørsmål om tilgjengelighet osv.

Gamleheksa sa...

Hehe, det hadde vært artig om du tok vegen fatt østover. To andre damer fra dine kanter (OK, Florø da, ligger vel litt unna, men...) kom i vår etter å ha fått "hjemlengsel" hit. De hadde bodd her i distriktet tidligere. Lurer på om også jeg skal ta deltidsjobb på Turistkontoret ;)

Gärdsmygen sa...

Där är fint!!

foto CHIP sa...

Vi ska absolut bila till Bergen inom en inte alltför avlägsen framtid. Denna världsarvdel ser otroligt spännande ut med Hansatidens hus och sepiabilden är ju bara SUPER!
Ha en fin fredag!

Anette sa...

Endnu en gang er det nogle smukke billeder og et interessant indlæg. god week-end.

mormonsen sa...

Hoho, her har til og med mormonsen vært! Deilig med gjenkjennelse, selv om det nå begynner å bli noen år siden jeg var i Bergen.
Håper jeg fikk riktig adresse denne gangen - så jeg ikke ender som en evig mormoner.
Klem fra en feriemakelig mormonsen.

mormonsen sa...

Der har jeg klart det igjen - lagt meg inn to ganger! Du må jo tru mormonsen har blitt aldeles spinnvill. Bare fjern dene ene!

jess1 sa...

Nok en gang en flott opplevelse fra Bergen ;o)
Photoscape er gøy,og spesielt hvis det er noe man ikke er helt fornøyd med.
Flott innlegg, og jeg gleder meg mer og mer til jeg en dag ska til Bergen på ordentli ;o)

Anne-Berit sa...

Ser så flott ut i Bergen,og bryggene er jo kjent for de fleste,selv om en ikke har vært der.Kjempefint innlegg med nydelige bilder.
Ha ei riktig god helg.
Klem fra Anne-Berit.

Tofo sa...

Ingen som blir lei av Bergen vel? ;-)
Flotte bilder!

Solveig sa...

Å nei, eg blir nok aldri lei bilder frå Bergen! Særleg ikkje når vi får masse grei informasjon i tillegg. Ser fram til resten av bokstavane :)

TurboLotte sa...

Kjempefine bilder!! Så bergen i Legoland for noen dager siden, måtte le litt og tenkte på deg.

Beate sa...

Kjente og kjære bilder du viser her.

Hobbygåsa sa...

Flotte bilder igjen. Hehe vær glad dere har turister, her i byen er det stort sett øde hele året :-) Du spurte om hvilket kamera jeg har kjøpt; Nikon D5000. Det er helt nytt så jeg leser bruksanvisning nå og vet ikke helt hva jeg mener om det enda ;.)

Marie sa...

Dette blir iallefall ikkje eg lei av!

Flott innlegg -igjen :)

God helg :)

The single girl! sa...

E du klar over at eg aldri har vært på Hanseatisk museum?? Er virkelig en skam d der... Men "tyskerbryggen" kan en jo aldri bli lei av selv om en bor (utenfor) i byen! Virkelig noe av det vakreste med hele byen dette!

Bente sa...

Lei av Bergen?? Aldrig!!
Ser fram i mot hvert innlegg jeg :-)

TorAa sa...

Tyskerbryggen er helt unik. Det er en meget spesiell stemning å vandre i de smale smau og fornemme fortidens aktiviteter.

Enig med deg at disse trafikkskilt burde fjernes.

Nyyyydelige bilder.

Jeg postet sent denne uken, dog ikke uten grunn.

sologbolig sa...

Hei hei, kjempefine bilder fra Bergen som vanlig. Eg har nett lagt inn innlegget mitt, häper at det gikk bra. Er fremdeles pä reisefot. Moseldalen i Tykland for öyeblikket. Ha ein fortsatt fin sommer. Ser at T-innlegget mitt kom et hakk ned, men det er vel fordi eg har laga det för eg reiste.

Viola sa...

Hei Petunia! Jeg kan dessverre ikke finne Mr. Linkey og alle de som har skrevet seg inn med bidrag på T. Er ikke min kommet med der? Alt jeg finner er den manuelle påmeldinga, der det just nu ligger 14 kommentarer. Hva gjør jeg? Jeg får jo ikke kommentert til andre enn de 14 stk!?? :)

Viola sa...

Jeg ser de to avsnittene med orange skrift, men ikke en enete Mr Linkey med grønn skrift. Står jeg inne på den oversikten blant de andre? Jeg ser bare de 14 kommentarene and that's it.. :O :)

Viola sa...

Nei, den logoen er ikke å finne, under der du beskriver det. Nå har både jeg og min samboer sittet og glodd. Ingen logo der.
Men takk for at du nå satte meg inn på listen :)
Jeg satte meg fredags natt inn på listen under HER jeg da, men kom ikke med det, skjønner jeg..?
Men nå er jeg hvertfall med. Men jeg får bare kommentere de som legger kommentarer inn til meg da.
Tusen takk så langt! :)

TorAa sa...

Lei Bergen?
Ikke tale om.
Vi følger deg helt til Åsane vi;D.

Så gøy dere sitter klistret foran TV og følger Tour de France.
Det gjør vi også. Bare så synd vi er i Essen når innspurten foregår i Paris.

Vent til nest siste etappe, opp til Mont Ventoux, da får dere helt sikkert høre hva som skjedde i 1967. Vi så hele dramaet på leie-TV, måtte legge på 1 Franc i timen, da jeg jeg jobbet i Paris. Men, det er en annen historie...

Hege sa...

Flotte bilder av byen din igjen Petunia! Lenge siden jeg har kommentert nå - har vært litt lite blogging i sommer. Blir jo sånn når det er ferie og ikke minst SOL! :)

Bryggene er j det som alle kjennetegner Bergen ved, selv om Bergen har myyye annet som også er nydelig! Bryggen gir iallfall en fin stemning, som du også får frem i bildene dine!

Jorun sa...

Hei Petunia.
Jeg har vært ved Myrdahlsvannet en
vakker dag satt nede ved vannet bare nøt det.Det var enrund benk
og en grill der.Ble inspirert av
dine vakre bilder.Tilbake til gamle tomter.Det er som å komme til en annen verden.Ha fortsatt en
kjempefin sommer.
Klem Jorun.

Jorun sa...

hei Petunia.Var ved Myhrdalsvannet i går også plukket litt lyng og litt blåbær,det sies at folk plukker ikke blåbær lenger.Det er feil var godt ribbet,man blir ikke lei av naturen.Likens vår vakre by
som du vet å legge ut vakre bilder
av,hvis man vil se Bergen kan man gå til din side.
Jorun.

Jorun sa...

hei Petunia.Var ved Myhrdalsvannet
igår igjen.Plukket noe lyng og
litt blåbær,men det ikke tilfelle
at folk ikke plukker bær lenger.
Når jeg ser på de vakre bybildene
kanskjejeg tar meg en bytur.
Nei,man kan ikke bli lei av Bergen.
Man kan ta ferie i sin egen by.
Jorun.