torsdag 30. juli 2009

ABC i ord og bilder # 22

ABC blogg Vi har kommet frem til V som er den 22. bokstaven i alfabetet. Det er nok den siste ”lette” bokstaven før noen litt mer vriene kommer.


Min V står for Veterantog.

Tog 18

For en del år siden gikk jeg på tur med hundene langs den gamle jernbane traseen som går fra Nesttun inn mot Arna. Det var laget fin gang og sykkelvei på siden av sporet og det var et ok sted og jogge. Plutselig hørte jeg et dypt ”tuuuuuut”. Jeg og hundene skvatt ut i grøften og vi må ha vært et syn for guder der vi alle tre stod kopende og så på monsteret som kom pesende opp bak oss. Jeg trodde ikke mine egne øyne! Et digert dyr av et lokomotiv som tatt ut fra en film fra riktig gamle dager. I det lokomotivet passerte oss kom det et nytt ”tuut” som en liten unnskyldning for at det hadde skremt vettet av oss. En smilende fyr med luen på snei, stakk hodet ut av førerhuset og vinket til en totalt paralysert tilskuer og to hunder som syntes dette var skikkelig skummelt. Ikke rart dette en gang i tiden ble kalt Jernhesten. Maskineriet slo som hover i bakken. Jeg kjente hvert stempelslag helt inn i margen. Jeg var mektig imponert!!Tog 4 Dette var begynnelsen på noe som har blitt en liten attraksjon i nærheten av der jeg bor.

Tog 1 Langs en del av den gamle Vossebanen har Norsk Jernbaneklubb satt i stand og drifter et veterantog som hver søndag (eller etter avtale) tøffer av gårde med passasjerer. Turen starter ved gamle Garnes stasjon og går ned til Midtun og opp igjen til Garnes. I de gamle stasjonslokalene på Garnes har jernbaneklubben laget et lite museum og man kan kjøpe minner fra turen som bøker om jernbanen i Norge, krus med togmotiv og forskjellige tog suvenirer.ABC bilder tog collage


Tog 12


Arbeidet som blir lagt ned her, alt fra vedlikehold av jernbanesporet til salg i kiosken, blir gjort på frivillig basis og all inntekt går til drift og vedlikehold av anlegget.


I år fyller forresten Bergensbanen 100 år og Gamle Vossebanen er den eldste delen av den gamle hovedlinjen mellom Bergen og Oslo.


Hvis du vil lese mer om dette, så sjekk ut Norsk Jernbane Klubb sin nettside. Her finner du rutetider og priser.

"Ta plass og lukk dørene!!"
Besøk ABC bloggen for flere innlegg på V. Her er også en liste du kan skrive deg på hvis du ønsker å være med på ”ABC i ord og bilder”.

44 kommentarer:

JULIE K sa...

Flotte bilder du. Liker slike gamle tog, de er så fine : )

amatørfotografen sa...

Disse veterantogene var utrolig fine! Så bra at noen tar vare på dem og gjør alt det der på frivillig basis. Godt det finnes ildsjeler blant oss!

Morsom historie også forresten, synes jeg ser dere :D

Rimkogeren sa...

Vi bor tæt på Museumsbanen, Maribo Bandholm. I turistsæsonen hører vi af og til dens muntre fløjten.
Jeg nyder dine billeder og savner faktisk kun lugten.
anjoe, min bedre halvdel, har en længere fortomontage:
http://anjoe-playhouse.blogspot.com/search/label/*museumsbanen

mormonsen sa...

Imponerende. Liksom litt mer shwung over denne enn over Tomastoget som kjører rundt i gatene her i byen i turistsesongen. Herlog også å se hva dugnad og idealisme kan avstedkomme av resultater. Et kjempeflott v-innlegg. :)

christina sa...

Hej, vilket snyggt tåg. Det har några år på nacken! Påminner verkligen om gamla tider!

/kram Christina

Lavynnia sa...

haha, for en flott historie! Så bra at lokomotivføreren hilste så flott på dere med lua på snei;)

Ville vel sikkert gi en slags unnskyldning til dere ved siden av å tute litt:D hihi

Har ikke lagt ut min V ennå, må lete litt først:) Klem!

Tofo sa...

Kjempeflott!
Vi har reist med veterantoget før, men må nok snart ta en ny tur...for barnebarnet elsker tog! Tot-tot;-)

Viola sa...

Det var et lekkert lokomotiv må jeg si! :) Men jeg hadde nok blitt litt skremt jeg også, om det dukket opp et slikt ett.. Flott V-bidrag!

Og du - jeg ser ingen liten grønn link denne gangen heller.. kan jeg ærbødigst be deg legge inn link til mitt V-bidrag? Takker og bukker i så fall.. ;)

AnneKa sa...

Du lager noen veldig flotte, informative og lærerike innlegg til ABC'en. Det er virkelig artig å lese og eg ser du legger ned mye arbid i det. Virkelig flott gjort og takk for at du deler dette med oss. :-)

Mariann S sa...

Flotte bilder av flotte gamle tog.
Kjemperaskt ute med vekas ABCinnlegg - i ny blogg :)
Ønsker deg god helg :)

9na sa...

Stilig! Er det banen til Galtvort eller, med Harry Potter om bord?

The single girl! sa...

Hm, enda en ting jeg ikke har fått med meg om byen... Artig! Og gamle tog er jo virkelig flotte også da! Må se om jeg ikke får tatt meg en tur snart!! Takker igjen!

Monica sa...

Så flotte bilder av et flott Veterantog :)) Har aldri tatt det selv, litt flau av å si det, men ungene har (hvis det hjelper?)
Visste du at det arrangeres bursdagsfeiringer på toget? Minstemann var i et besøk nå før sommeren - med kjempesuksess :))))
Min kjære har også bidratt med litt reparasjon av deler til toget..... en tidligere kollega av han er også en av de frivillige :))
Supert tog, flotte ildsjeler :))))

Marie Höglund sa...

Vilken bra tolkning på V. Intressant att läsa ditt inlägg. Ja nu är det svåra bokstäver vi har framför oss. Hujedamej :-) Ha det gott.

Gärdsmygen sa...

Fina bilder! Pittoreskt bidrag du bjuder på idag. Får se om det går att kommentera nu, det har varit lite problem med det på morgonen här.
Jag önskar dej en skön helg!

Malys krok sa...

Så flott! Og så artig å lese det du skrev. Måtte le litt her jeg sitter. Hadde nok blitt like forskrekket jeg og om jeg hadde opplevd noe sånt. Flott at det er noen som setter slike ting i stand. Kjempeflott V-bidrag. God helg! Vi har startet på nok en strålende dag, det er bare å komme seg ut i solen... Fra Margit.

Gamleheksa sa...

Artig V dette. Litt av noen konstruksjoner de gamle damp-lokomotivene gitt. Bergensbanen var et voldsomt økonomisk løft for lille Norge den gangen. Imponerende.

Madame sa...

Det var spændende at læse og at se dine smukke billeder! Dejlig måde at bruge V'et på :-)

Rigtig god weekend!

fotoboksen sa...

For et artig tiltak, og så flott det finnes ildsjeler som lar oss få oppleve suset fra "gamle dager".
Hermed får de en stor honnør!!

Det får du også for resten, både for de flotte bildene og for at du gir oss ABC-gleden hver eneste uke. :)

ninabakke sa...

Kjempe flott. Disse togene er fantastisk flotte!

Kerstin sa...

En superflott V Petunia... Vi har kjørt det flere ganger og hører det hver gang det tuter fra sitt utgangspunkt.. veldig sjarmerende at de har tatt vare på det og bruker det...
God helg..
kerstin

HildeS sa...

Kjempefine bilder, og det er noe staselig over de gamle togene. Og du nevner det i ditt innlegg, nå er det svært vriene bokstaver igjen...

Juni sa...

Det er så flott når slike gamle tog og skinner blir tatt vare på. Her i Kr.Sand har vi også et slikt gammelt smalsporet tog, og jeg har kjørt med det flere ganger. Man får en følelse av å være hensatt til gamle dager,men så er det jo noen år siden disse var vanlige her i landet. Jeg husker at da jeg var liten kjørte jeg og min søster sammen med mormor på den aller siste togturen som gikk oppover Setesdalen, fra Kr.Sand til Byglandsfjord.Det var en opplevelse, for det var også første gang i mitt liv at jeg kjørte med tog.
Supre bilder:)

foto CHIP sa...

Tjusigt tåg - det ser så majestätiskt ut :)
Ha en fin fredag!

anjoe playhouse sa...

Veteranbaner kan vi ikke få nok af, så dejligt at læse og se fine fotos fra det norske ;-)

nb. Selvom jeg ikke har deltaget i dit abc de to tidligere uger, har jeg "smugkikket" hos dig, og dine billeder fra Bryggen plus teksten gør ikke Bergen mindre tillokkende. Du bor i et skattekammer, Petunia :-D

Lappedamen sa...

Flott at noen tar vare på slike klenodier og veldig moro at de også kan benyttes den dag i dag, om enn bare for kuriositetens skyld. En verdig representant for V.

Marie sa...

Du og du så flott lokomotiv!
Forstår godt at du hoppa då den jernhesten prusta forbi!

Me køyrer frå Bergen til Bokn på ca 3,5 timar, men då køyrer med over Våg, altså me tar E 39 og køyrer ikkje innom Haugesund. Skal du berre til Haugesund vil det nok ta litt kortare tid, men veit ikkje heil kor mykje.

God helg :)

Line sa...

Kjempeflotte bilder:0)
Så gøy med slike attraksjonar da, dette kunne vore kjekt å ta ungane med på...
Ser dokke føre meg for mitt indre auge;9)
Fisketuren i dag vart ein fuktig fornøyelse gitt....Striregna i to stive timar, og til tross for full regnmundur var vi stort sett våte til skinnet!!
Men fisk fekk vi, og dusjen etterpå var den beste i år, he he...

Anette sa...

Sikke nogle flotte billeder af veterantog! Da jeg var barn tog min mormor mig hver sommer med til "byen" - en tur der vel tog ½ times tid og så retur igen. Hyggeligt med sådan nogle veteranbaner

Catta sa...

kjempefine bilder og morsom tekst =D Begynner aa foele meg lokalkjent i Bergen, jeg naa!

Anlen sa...

Så fine bilete! Eg vart litt inspirert til togreiser;)Men det er ikkje akkurat det samme med toga no...

Wenche sa...

Det var eit stilig tog! Dei nye toga kan ikkje heilt måle seg med dei gamle når det gjeld sjarm:)Eit flott innlegg.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg skjønner dere ble paralyserte, både du og hundene - måtte jo ha vært et lite sjokk, det - på en stille vandring i naturen! Men for et fint tog! Så flott at det finnes ildsjeler som står på så vi "vanlig dødelige" får sånne gleder som f.eks en tur med dette veterantoget. Herlig!

sissels sa...

Det er koselig å lese det du skriver, og jeg må si meg veldig enig i det du har skrevet under ett tidligere innlegg her ang kommentarer på blogger.
Du tar noen flotte bilder som er bare helt konge å se på.

Sommertid sa...

Ja, slike veterantog må en ta vare på. Selv har jeg for noen dager siden sittet på et lignende tog, men da i High Chapparal i nærheten av Värnamo i Sverige. Togrøvere var det der også, samt Brødrene Dalton og Lucky Luke..snakk om spenning og morsomheter.
Ha en forts fin helg :)

Camilla :) sa...

FLotte bilder! ;)

sissel sa...

Hei igjen. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding ang sitteunderlaget mitt.
Måtte inn og si at du kan finne sau - sitteunderlaget nå. Det lå under toving, men er nå flyttet til sitteunderlagkategorien.
http://netta.sprayblogg.no/1239005685_sau__sitteunderlag.html
Du kan nå godt kopiere linken over også da om du fortsatt har lyst til å se den.

amylin sa...

Flotte veterantog! Liker så godt at gamle ting blir tatt godt vare på og renoveres og brukes. Herlig!

Hobbygåsa sa...

Så gøy å se! Gamle tog egner seg utrolig godt til foto, har du tenkt over det... Flott innlegg - ha en fin dag!

anne - moseplassen sa...

Jeg hadde tenkt å delta på V, men den rosen som skulle representere står og furter i regnet og vil slettes ikke, vriompeisen.. *ler*

De er fine og fasinerende disse gamle togene, takk for titten :)

qehenne sa...

Da har jeg laget både U og V hos meg. Klarte ikke å sette inn på MR. Linky på U.
Flott innlegg om gamle jernbanen. Jeg vokste opp rett ved gamle setersdalsbanen (eller hobbybanen som den ble kalt på folkemunne) Dette vekket gamle minner ja :-)

Morten Pedersen sa...

Jeg hadde dilla på tog når jeg var liten og jeg synes de fortsatt er veldig flotte akkurat som dine bilder av dem.

vibeke sa...

Ting var så forseggjorte før, så mye snirkler og slikt. Til og med et lokomotiv kan bli vakkert. Dagens togsett er stilige, men de er laga for å gå en smule fortere enn dette tøff-tøff-toget. Har vært forbi banen, men aldri stoppet. Bør kanskje gjøre noe med det.
Takk for påminnelsen :-)

Nissemann sa...

Toget er veldig fint å se på, og ungene liker å høre fløyten hver søndag. Men det er ikke noe gøy å ta det toget... Det koster 140 kr pr voksen tur/retur, det er varmt ombord, og det tar en time å kjøre en strekning som tar toppen 15 minutter med bil. Men det er altså veldig fint å se på. :)