lørdag 11. juli 2009

Badehunden

Badehunden Jølle

Jølle er kjempeglad i å bade. Er det et vann, så er han klar til å hoppe ut i. Han har lært seg å spørre om lov. Når det er januar og det ligger et tynt lag med is på vannet, er det ikke aktuelt i det hele tatt. Han ser likevel opp på meg med spørrende øyne og lurer på om han får lov. Etter et “nei, glem det” fra meg, sukker han litt og finner seg en pinne han kan leke med i stedet for. Synes sikkert jeg er veldig kjip!

Men nå er det sommer og sol og bading er lov. Egentlig er det rart han er så glad i badelivet. Han holdt faktisk på å drukne da han var 5 måneder. En dag på hytten fikk han hoppe etter en pinne som jeg kastet ut i sjøen. Ikke så langt ut, men vannet drev innover fjorden på grunn av flo og litt solgangsbris og pinnen drev i fra han. Han svømte etter og hang seg fast fortøyningen til båten og vanntrampolinen. Før jeg fikk sukk for meg var han borte. Da han kom opp og gikk under for andre gang, var jeg allerede på vei ut til han – med klærne på. Det eneste jeg fikk tatt av meg var dongeribuksen . Jeg fikk dradd han opp igjen og på et eller annet vis hadde jeg krefter til å holde han oppe, samtidig som jeg løsnet han fra tauene.

Det gikk heldigvis bra denne gangen, men det var en liten vekker. En badeulykke kan skje fort også for de firbente. Tenk på det når du har hunden med i båt eller lar den bade i vann eller sjø. Jølle fikk hoppe ut i sjøen igjen med en gang etterpå. Han nølte litt, men pinnen som duppet et par meter fra land, ble for fristende. Det tror jeg gjorde slik at han ikke ble redd etter denne episoden. Verre var det nok med meg. Jeg var skjelven i flere timer etterpå…..

video

17 kommentarer:

Lindaen sa...

Å, det så herlig ut!
Woobie har vært og trent søk i varmen og fikk seg et etterlengtet bad etterpå.
Hun har nettopp begynt å svømme!!

Skummelt med Jølle som nesten druknet da! Kan tenkte meg at du var skjelven etter noe sånt ja..

Anette sa...

Årh hvor ser han ud til at hygge sig i vandet. Ja man skal holde øje med sin hund når den er i vandet. Der kan hurtigt ske noget. Kan godt forstå du blev forskrækket. Klem

Hilde S. sa...

Jølle ser ut som han storkosar seg i vatnet ja:)
Flott film.
Tinni som me er fosterforeldre for, han er litt pysete, men likar seg i det våte element så lenge han har fast grunn under potene,hehe.
Ha ein fortsatt fin og god sommar.
Smil H

Sommertid sa...

Ser ut som dere koser dere i vannet..og Jølle liker nok vann enda mer enn matmor tror jeg..
Godt at det gikk bra den gangen når han var 5 mnd..det er dessverre fort gjort for både 2 og 4 bein å drukne...så vær varsom uansett sier jeg.
Go lørra og søndag :)

Bente sa...

Akkurat som Atlas :-)
Forrige innlegget om bergensk var bare såå bra! Elsker bergensdialekten, og kan riktig høre det når jeg leser!
Tror jeg skal ringe kusinen min jeg, bare for å få nyte litt av språket ;-) Pappa prater jo bergensk også, men det er litt "utvattna"....etter mange år på østlandet og siden Sverige.
Setter stor pris på bloggen din skal du vite!

Min Verden Hanne sa...

Jøss - Jølle er flott! Nydelig hund. Hanne

AnneKa sa...

Jølle er bare så nydlig. Kan god forstå du var skjelven etter noe slik. Godt det gikk bra. Mine wower er ulik i alt, også bading. Timo liker seg godt i vannet, Karo liker det ikke noe særlig, Jølle derimot ser vikelig ut til å elske det, ja.

Tofo sa...

Tydelig at Jølle koser seg i vannet! Bra han ikke tok skrekken etter den episoden.
Ja har funnet ut at jeg liker meg bedre VED sjøen enn PÅ sjøen!
Joey sin mage tåler egentlig ikke bein den heller... Men var glad de naboene ikke ble sur iallefall, det hadde blitt en dårlig start der ute:)

Det skal være trådløst internett der vi skal, så laptoppen blir med. Men blir kanskje ikke så mange besøk rundt om på bloggene. Men ser ut til at det gjelder alle for tiden. Forståelig det;)

I S A B E L L A sa...

Vilka fina bilder, och vilken underbar fin hund ni har! Den är ju bara för söt =) Hoppas du får en fortsatt bra helg! Kram

Marte & Aila sa...

Uff, skummelt hvor fort ting kan skje...
HERLIG film, han elsker jo virkelig å bade! En vakker dag skal Aila bli like tøff. Men hun skynder seg sakte. Tror hun ble litt paff sist når hun virker stuuupte etter venninnen sin fra en brygge, og oppdaget at det var langt til bunnen. Var ikke sååå positiv etterpå, men fikk jumpet henne forsiktig uti igjen, så hun fikk selvtilliten tilbake.

Filmen av Jølle var bare til å trekke på smilebåndet av, en racer på bading!!:-)

Charles Bjørnsen Ravndal sa...

Å, for en nydelig hund!

Jeg fikk kommentaren din og skal prøve å hjelpe deg så fort jeg kan. Kan du sende meg på eposten min: jordan@itped.no dine bloggdetaljer(brukernavn og passord) så kan jeg sjekke hva som er problem.

Gamleheksa sa...

Herlige badebilder. Så bra han ikke tok skrekken. Var vel ung og vågal da...

Flott collage-layout forresten ;)
I gårkveld var jeg på rekeparty med min nye foto-bag. Praktisk størrelse til slik bruk i forhold til min store, gamle.

Heges fotoblogg sa...

Ingen badegakk men en skikkelig bade hund du har :-)

Wenche sa...

Ingen tvil om at Jølle kosar seg i vatnet. Godt at han ikje tok skrekken av badinga etter nesten ulykka si. Ønsker deg og Jølle ein flott sommar med masse bading:)

Ida sa...

Godt at han ikke er redd da.
Jeg har hoppet ut i med klær på også, for å redde en ungen som holdt på å drukne. En nevø.
Det var grusomt!
Det gikk heldigvis bra.
Han var her forrige helg forresten.
Hele familien.
De hadde med seg to herlige hunder.
En pitteliten Lundehund og en stooooor Pyreneer. :)

bea3855 sa...

Hei Petunia ✿
Jölle er jo sa en flott hund!!
Fine bilder!
Sommer ta en pause her i Tyskland, sa ikke badevaer her...
Men vi har en ny (hunde)-blog na:
www.gizdog.blogspot.com!
Velkommen ✿
Beatrice

Lone sa...

Det var en chokerende oplevelse, du og Jølle havde den gang.
Heldigvis kom han sig hurtigt over episoden :-)
Det er tydeligt at se, at han elsker at bade og svømme. - Meget langt ud endda.. :-)
Dejligt at se ham live.