mandag 20. juli 2009

Ferie

Mette har valg ordet ”FERIE” på Mandagstema bloggen denne uken. Først tenkte jeg det var et lett ord, men etter å ha fundert en stund, så fant jeg ut at det egentlig litt vrient likevel….

For hva er ferie? Ferie er for de fleste å ha fri og reise av gårde til kjente eller ukjente steder. Ferie er å gjøre ting du ikke får tid til i en hektisk hverdag, Ferie er å slappe av og hente seg inn igjen. Ferie har like mange ulike definisjoner som det finnes mennesker.

Likevel har jeg som voksen, aldri opplev den samme feriefølelse som jeg hadde som liten.
Å vandre ut skoleporten siste dag før sommerferien med tom skolesekk og to ubrukte måneder foran meg, fylte meg med glede og forventning. En glede og forventning som ikke en gang jeg hadde da jeg våknet om morgenen julaften.
Fra langt nede i magen et sted, steg store bobler opp som fikk meg til å sveve av gårde på hjemveien med en intens følelse av frihet.
Ferie er å være fri som fuglen….

Fri som fuglen 4 a

31 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Meget godt skrevet Petunia. Jeg også husker den dagen det var skolefri..i uendelighet liksom.

Nyt dagene og vær fri...
Klem fra meg:)

JULIE K sa...

Oj oj det var flott. Jeg elsker jo måker så dette var et bilde som traff meg altså : )

jess1 sa...

ÅÅÅÅ så godt skrevet,kjenner meg veldig godt igjen og skulle gitt mye for å fått igjen den følelsen... Men uansett er det godt med ferie, og måkeskrik er iallefall noe som hører sommeren til (så lenge de holder seg der oppe i skyene )

Sommertid sa...

Flott beskrevet. Ferie er uansett en herlig tid...om man er hjemme, på hytta, eller noe annet sted. Det er hva man gjør utav den som er det beste...akkurat det man har lyst til...eller penger til...eller..ja u name it !
Go uke til deg :)

Malys krok sa...

Så flott! du har virkelig satt ord på det! Og det flotte bildet av måsen! Helt supert!
Og du; selvfølgelig må du si det sånn. Ungene våre er ungene våre... Ha en fin uke. Hilsen Margit.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Ja, Petunia, akkurat sånn var det. Dette var veldig bra tolket, du! Ha ei fin uke!

Anne sa...

Vakkert innlegg patuina, jeg kjenner meg igjen i hvert eneste ord, og ferien du, føltes så uenderlig lang, og det var bare godvær :-)) nå derimot...

RuneE sa...

Den der skal du være stolt over - jeg vedder på at du tok mange for å få det til. Jeg må det i alle fall.

PS Har hovedmaskinen min på reklamasjon etter større ombygging, men jeg har en del måser der som jeg hadde tenkt å gjøre noe med en gang. Stress å lete på backup :-) Og så er det sommer...

Beate sa...

Flott tolkning av ferie! Den feriefølelsen du beskriver der tror jeg aldri jeg helt har hatt. Kanskje fordi ferien mil alltid har vært full av reising mellom mamma og pappa. Men nå kjenner jeg at ferien er min, og at det er jeg som bestemmer, ja bortsett fra at mannen også har litt han skulle ha sagt da ;)

Camilla :) sa...

Så flott tolkning du har, en fryd å lese :D

TurboLotte sa...

Ja jeg må si at jeg er vel en av de få som elsker måker!!

ASSA sa...

Ferie = Fri som fuglen... ja det var et flott ord før det utrolig flotte bildet ditt!

Et nydelig innlegg på ukens utfordring!

Sussa sa...

Det är sant! Helt sant!

Vacker vild och en riktigt bra tolkning tycker jag!

Rimkogeren sa...

BRAVO - Smuk og præcis tolkning i ord og billeder.

Madame sa...

Åh ja, jeg genkender det, du skriver om, at som barn føltes det helt anderledes at have ferie - vi sansede mere dengang, tror jeg :-)

Ha' endejlig uge!

Anne-Lise sa...

For ett aldeles herlig bilde!! Siste skoeldag ja, og den følelsen er den samme idag hos våre unger, det beste som kan skje er sommerferien:-). Du skriver så en kjenner seg igjen, det er godt!

Anette sa...

Smukt skrevet. God uge til dig.

9na sa...

Ferie er ferie er ferie er ferie er fantaaastisk... Og ja, jeg har notert meg tipset om bok, ja, takk, jeg skal ta en liten tur i bokhandelen i morgen kanskje, jeg har faktisk ikke en eneste bok å lese nå!!!

Koselig koselig sa...

Herlig bidrag Petunia :)
Du har så rett, så rett. Aldri har jeg heller som voksen kjent samme feriefølelsen som barn og ungdom, med masse ubrukt tid foran meg. Nå er det liksom bare 3-4 uker og de brukes med omhu!
Men deilig er det okkesom da :)
Jeg har det foran meg nå, bare noen dager igjen... du kan tro jeg gleder meg!!!
takk for ditt flotte bidrag til Mandagstema, klem fra Mette

Besta sa...

Flott bilde. Fint skrevet og. Ha en fortsatt fin sommer.

linsky sa...

Flott tolkning! Og nydelig bilde. :)

The single girl! sa...

Så nydelig bilde da! Meget enig med deg forresten, den følelsen vi hadde som barn når skolen var over, den kan vi aldri få igjen. Det å bare kunne leve uten noen forpliktelser var bare luksus!! Flott innlegg!!

Anne-Berit sa...

En veldig fin beskrivelse av hva frihet er for deg(eller var).
Kjenner meg igjen der,en herlig følelse.
Håper du har en fin sommer.
Klem fra Anne-Berit.

Anonym sa...

Hallo fra meg :) Jeg må bare si at jeg bestemte ordet og jeg valgte bildene til Lars også:)))
så han er uskyldig :)

Klem fra Mette

sologbolig sa...

Hei og mange takk for hyggelige kommentarer inne hos meg. Nå er eg tilbake etter nesten 3 uker på farten med hodet fullt av inntrukk og opplevelser. FERIE.... det er ordet for meg!! Ferie for meg er å gjøre noe annen enn til vanlig, ferie er å reise og oppleve nye steder, suge til seg inntrykk, gjøre det en har lyst til, nyte dagene uten forpliktelser , legge vekk klokka, bare være i nuet, nyte tilværelsen der og da..... slik har eg hatt det nå !! Er det rart eg gleder meg til hver eneste ferie !!!!! ...men eg vil ikkje at den skal gå så fort !!!

Anne på Moseplassen sa...

Ferie for meg er å gjøre noe annet, ikke å gjøre ingenting. Men at ferie er å være fri, ja det kan jeg være enig i :)

Lone sa...

Når jeg læser din beskrivelse om starten på vore barndoms ferier, giver jeg dig ret. Det var en fantastisk følelse at blive lukket ud af skoleporten til en dejlig, lang sommer forude. Det har ikke været helt det samme siden. Legekammeraterne er blevet voksne :-)

Charles Bjørnsen Ravndal sa...

Flott skrevet! Jeg har lyst til å oppleve hvordan det egentlig føles når man er på ferie. Den siste ferien jeg hadde var ganske travelt.

Viola sa...

Hei igjen! Nei, jeg så ikke Mr Linky inne på Mandagstema hos Mette heller :/ Vet du om flere som har samme problemet som meg? Det har da alltid funket før.. Inne på SkyWatch og Today's Flowers er det ikke noe problem.

RennyBA sa...

Interessante feriebetraktninger og jeg har det nok som deg: Ikke de samme som da jeg var barn.

Nå er ferie for meg å gjøre noe anderledes, noe nytt å oppleve - særlig reiser. Sånsett er bloggverden en fin kilde; jeg skal på bloggsamling i sydfrankrike om vel en uke :-)

Ida sa...

Herlig innlegg! :)
Veldig beskrivende.
Nå kan vi nyte våre barn, som har den samme følelsen som vi hadde en gang...

Vakkert illustrert!
Veldig fint bilde!
Malerisk.