mandag 27. juli 2009

Mandag

Mandagstema Jeg sier det rett ut, med en gang: Jeg liker ikke mandager…. Basta!

Det er Mette med Mandagstema som spør hva mandager betyr for meg og uansett hvor hyggelig hun spør, så blir svaret det samme. Jeg hater mandager. Hvorfor vet jeg egentlig ikke. Det har bare blitt slik. Over tid. Ofte synes jeg mandager kommer alt for fort. Man koser seg i helgen, slapper av og nyter tilværelsen og så plutselig er den der, mandagen. Jeg er nok ikke helt forberedt. Kanskje jeg hadde likt mandagene bedre hvis de kom litt senere i uken – på tirsdager eller onsdager. Da kunne jeg ha stålsatt meg. Men nå blir jeg liksom tatt litt på sengen av denne forb… mandagen hver mandag morgen. Mulig jeg ikke er så glad i denne dagen fordi den ofte innebærer store ambisjoner fra min side… Ambisjoner jeg vet jeg ikke kommer til å klare. Mandager er jo ofte ”første dagen i resten av ditt liv”, ja litt sånn nyttårsforsettdag for folk. Slutte å spise sjokolade, slutte å røyke, begynne å trene…

Hver mandag føler jeg at jeg har stått opp med feil fot og når jeg er litt sånn grumpy, så er ofte sjokolade en god kur, men så kommer jeg på hvilken dag det er og humøret synker enda mer…

Men selv om mandag er min hatdag og jeg aller helst ville ha blitt under dynen, går jeg på med krum hals og gjennomfører dagen. Mandager er jo forbigående og nå er det jo snart tirsdag også…. Heldigvis!

Mondays

24 kommentarer:

Koselig koselig sa...

hehe stilig skrevet Astri. Jeg har vel ofte på samme måte, men i dag nei. i dag er det min første feriedag og den mandagen den liker jeg veldig godt. jeg sluttet faktisk å røyke på en mandag også, helt tilfeldig egentlig. klokken var til og med 18.50, se jeg husker det også. Det var den 14. mars, lett å huske siden det var to dager før min bursdag haha...

men ja... mandag er en sad dag, men tirsdager er nesten enda verre. det er fortsatt MYE igjen av arbeidsuken da. vi diskuterte dette på toget en morgen, alle var enig i det (av jobbgjengen jeg reiser med), at tirsdag var verst ;) hihi

JULIE K sa...

Tøfft bilde da.....det viser virkelig hva du føler. Kjenner meg litt sånn jeg også. Har ofte lurt på, om jeg hadde fri hver mandag, hadde jeg da følt det samme for tirsdager som mandag?????

Lone sa...

Jeg har ikke noget imod mandage. Dem ville jeg ikke gerne undvære i mit liv. Man kunne gå glip af mange oplevelser, om vi ikke havde dem. Men weekenderne er for korte :-)
Herlig kalenderside, du har designet, Petunia :O)

Siw Aina sa...

Morsomt bilde, som virkelig får frem hva du mener om mandager. Selv har jeg tirsdager som "hat dag". Lenge siden helgen, og lenge til neste...

Hege sa...

Jeg signerer hvert ord. Spesielt det med ambisjonsnivået som hører til mandagene.

"Jeg venter til mandag" med å trene, spise sunt blablabla...

Men tirsdager og fredager, det er favorittdagene mine. :)

Bildet ditt illustrerer veldig godt mandagsfølelsen!

Camilla :) sa...

SV: Det må jeg si var et flott komplimang! :D
Husker godt mandagene som ukens verste dag da jeg gikk skole, heldig vis har dette endret seg med årene! ;)

Gamleheksa sa...

Hehe, jammen får du sagt det og ikke minst illustrert flott. Mandager har alltid vært et strev ;)

Lavynnia sa...

Min favorittdag er nok onsdager. Da er man midt i uka, folk er ikke så stressa lengre, og jeg er tilfeldigvis født på en onsdag;) hihi

Hvis jeg husker riktig nå:)

Fint bilde!

Anette sa...

Jeg elsker fredag :D det er en skøn dag. Week-enden er lige om hjørnet. Kan godt følge dig lidt med din aversion mod mandage :D Klem

MajorogMeg sa...

Mandager trenger ikke være gode nei. Men prøver å se at de er starten på noe nytt men fy så vanskelig..

Kult bilde:)
Denne mandagen er snart over:)
Klem til deg:)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Mandag er ikke favorittdagen, nei - men akkurat nå spiller det keine rolle, for nå har jeg ferie! Men sånn ellers i året er jeg helt enig med deg! Stilig bidrag! Klem fra Randi**

AnneKa sa...

Meget godt skrevet, men eg må nok innrømme at tirsdag er min dårlige dag, ihvertfall da jeg jobbet. Nå kan det igrunnen hvære hvilken som helst dag, selv om jeg prøver å stå opp med et smil hver dag, må eg bare innrømme at det er ikke alltid eg klarer det. Men da starter vi på ny frisk neste dag :-) Tøfft bilde!

miss marple sa...

Artig innlegg! Heldigvis for meg har jeg fri fra jobb hver mandag-DET er deilig,det...:)

Malys krok sa...

Du fikk det sagt på en stilig måte!
For meg, som er hjemmeværende er mandagen like bra som en annen dag, men jeg kan godt skjønne dere som må avsted.. Nå er mandagen over for denne gang, håper de andre dagene bir gode for deg. Hilsen Margit.

linsky sa...

Haha, du skriver så morsomt!
Hvis mandag ikke kom før på onsdag, hadde onsdag blitt den nye mandag da?

Stilig bilde. :-D

TorAa sa...

hehe, normalt er jeg enig med deg.
Men denne mandagen var helt fantastisk.
Vi reiste fra Essen etter en herlig brunch og via Luxembourg havnet vi i Nancy i Frankrike.
En by flere nordmenn burde stikke innom enten på veie opp eller ned til Provence eller Rivieraen.
Vi opplevde et fantastisk, gratis show på Place Stanislas, som vi aldri har i vært i nærheten av å få til i Norge.

Men, nå må vi til sengs

vibeke sa...

Du og du for et vakkert bilde :-) Du får prøve å gå litt stille fram på mandager, så blir det kanskje en dag ikke fullt så hatefull. Ambisjonene kan du flytte til fredag, kanskje :-)

Jeg har hatt fri hver mandag hele det siste året. Fri og fri, fru Blom, det har i alle fall vært en dag jeg ikke skulle ut av huset kl 07.00. Det har vært studiedagen min, og studiedager kan man jo disponere litt sånn som man vil.
Hørte forresten her i radioen at det er tirsdager som har færrest tilhengere. Ingen er fan av tirsdager liksom. Fra nå av synes jeg tirsdag er fin, for nå er studiedagen flyttet til onsdager. Så da skal jeg ikke ut av huset i morgen tidlig :-)

Tovepia sa...

Hei på deg:) Takk for hyggelig kommentar! Super tolkning av mandagsfølelsen;) Den ligner veldig på min; da skal alle forsetter starte, og jeg er redd jeg har de samme som deg:O) Jeg legger meg som følger, det har jeg lenge tenkt, og nå GJØR jeg det!! Ha en flott dag videre!

Marie sa...

Eg ser mellom linjene på dette innlegget at du er ei dame med store krav og forventningar til deg sjølv.
Livet har mange krav til oss, men dei største sett me til oss sjølve. Det er iallefall min erfaring. Eg har dei siste åra "øvd" meg på å ikkje alltid vere "perfekt". Eg tillet meg sjølv ein større raushet og gjev meg større tabbekvote. Nyårsfortsett-letia er definitivt forbi for min del!

Eg har ei i nær relasjon som har problem med jula, spesielt julafta, då skal jo alle vere glade og glede seg over meir eller mindre fine og nyttige gåver.

Marie sa...

Dataen min eller blogger er heilt tullerusk i dag, eg får fullføre tankerekka mi seinare...

Petronella sa...

Så artig måte å formidle budskapet på, Petunia :-) Selv er jeg heller ikke veldig begeistret for mandager. Lørdager derimot, er en rolig og god dag, syns jeg. Da er det er helg - Dagen er fri og gjerne sosial - og i tillegg er det enda leeeenge igjen til mandag!

Ha en flott tirsdag :-)

Cathrin sa...

Kjempestilig bilde og jeg kjenner meg nok litt for godt igjenn i teksten din...skal slutte med både det ene og det andre bare det blir mandag...og som regel er alt glemt når det blir tirsdag...hehe :O)

sipusa sa...

Hehe, bra skrevet og fin illustrasjon:-)

Takk for kommentaren forresten, jeg måtte virkelig tenke en del på ABC-innlegget denne gangen, inspirasjonen satt ikke akkurat løst, bra at du likte det!

Linda sa...

Jeg elsker mandager! Hi-hi...