mandag 6. juli 2009

Stilleben

Jeg hoppet over MANDAGSTEMA forrige uke – ikke med vilje, men jeg klarte aldri å somle meg til å lage innlegget. Derfor kommer jeg sterkt tilbake i dag når temaet er STILLEBEN! Siden jeg er litt sånn i feriemodus denne uken også, så er det veldig fristende å bare legge ut mine stille – ben knipset fra hengekøyen, men jeg skal la være. Jeg har i stedet letet litt i fotoarkivet og sett hva jeg kunne bruke og her kommer mine stilleben:

Stilleben 2 Det første er er tatt høsten 2007 for å vise hva jeg skulle drive med de neste månedene. Nå er alle bøkene lest, sokkene ferdig strikket og teen drukket opp.

Stilleben 1 Dette bildet er av noen av mine vinnisser. Disse typene har jeg faktisk “forstrikket “meg på. Etter å ha produsert en hel haug av disse nissene her, så orker jeg ikke ta i et strikketøy… Jeg trodde det skulle være forbigående, men nå er det omtrent 1,5 år siden jeg strikket noen som helst…

Mitt neste stilleben er min mann sin truse!! Vel, det har en bakgrunnshistorie. 18.september 2008 spilte Brann Uefa -cup kamp mot Deportivo. Før kampstart satt min mann seg godt tilrette i godstolen, gnidde hendene forventningsfullt sammen og utbrøt:  - Hvis Brann vinner dette, da skal jeg jagumeg spise undikken min! (Undikk er Bergens for truse). Vel ,Brann ledet 2-0 til pause og det ble også sluttresultatet. Dette stod på middagsmenyen dagen derpå:Stilleben 3 Hva kan vel være bedre enn litt sjokoaldeterapi etter å ha opplevd noe slikt?

Stilleben 4

37 kommentarer:

Sommertid sa...

Her var det litt av hvert ja..mye en kan finne bare man leter igjennom "arkivet". "undiken" fikk meg til å le ja..spiste han den eller ??
Ellers så skjønner jeg deg godt når man har strikket sååå mange nisser som du har..man kan faktisk få "strikkeangst" om det er noe som heter det...og du har lest en god del bøker..fine bøker..om du har noen sommerlektyre tips til meg så send på mail...jeg må da medgi at jeg har lest veldig mye...derfor jeg ber om tips.
Håper du har en fin ferie fortsatt i Bergen...idag har vi hatt "typisk" Bergensvær...regn !

Go uke til deg Petunia ;)

Rimkogeren sa...

Hvordan tilberedte du underhylerne (dansk for undikken)??

Melusine sa...

Supre stilleben!
Synd da, at du fikk strikkeaversjoner; nydelige nisser! Men forståelig når du lagde så mange, det blir kanskje litt som når man spiser for mye av en rett og går lei den. Forørig ble kanskje din mann temmelig lei undikker etter Brann-måltidet...hehe ;)

Min Verden Hanne sa...

Så herlige stilleben. Håper du kan nøye deg med den kjeksen istedenfor undrikken! Lykke til med deg og god sommer. Hanne

Juni sa...

Herlige stilleben:)
Måtte flire litt da jeg kom til middagen, glad det ikke var min.
Så du har forstrikket deg? Går det ann da?
Jeg strikker og strikker og tror det må være komplett umulig å forstrikke meg.
Det første bilde var et veldig godt feriestilleben-akkurat noe for meg!

En riktig god uke ønsker jeg deg:)

Gamleheksa sa...

Ja, her var det litt av hvert ;) Håper ikke undnikk har blitt fast middagsrett hos dere. Ja, nå vinner ikke Brann hver gang heller da, sjøl om jeg tror de gjorde det i dag. Følger sporten sånn halvveis når Gubben sitter og GLÅMER.

Manna sa...

Kanon fine stilleben. Og endnu finere, at der er en historie bag. Supergodt indlæg.
Tak for kommentaren på min blog

Anne-Berit sa...

Hehe,kjenner igjen en del her ja.Synd du ikke orker strikkingen lenger,for de vin-nissene var festlige.Men jeg skjønner deg så godt,man kan bli SÅ lei....

Donald sa...

Nissen med hjerte på maven er sød, og jeg er sikker på at det er nisser, som holder af børn og som er rare at "snakke" med :-)

MajorogMeg sa...

Hehe...heia Brann..kremt..
Angsten for strikking må du komme over for nissene var kjempefine!! Sagt det før....

Her fortsetter go`været og jeg unner deg og dine også dette været nå når ferien er i gang.
Moillkos dere og nyt dagene..
Klem fra ei som har nyta dagen med luking og bæring av stein...

Anette sa...

Dejlige stilleben fra dit arkiv. Dejligt med lidt fortælling om dine billeder. Klem og god uge.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Å, har du laget så masse flotte nisser? Jeg elsker nisser - selger du, eller? Et kjempeflott bidrag, både variert og humoristisk:) Er spent på om underbuksa virkelig ble spist? Fin uke!

The single girl! sa...

Hm, gikk undikken ned? Hvordan skjære den opp og hvordan ete den?? Hm, ble virkelig nyskjerrig på det! Hehe! Men ja, virkelig artig!! Den andre bildene var jo også flotte da, men syns du skulle tatt bilde av dine stille-ben også da! Hehe! Bare så synd at solen har forsvunnet litt!

BPOTW sa...

Wow! Nice shots, indeed!

Frk.Badegakk sa...

Lekkert stilleben med masse deilige bøker!=D
Middagen derimot...=P

Line sa...

Undikkmiddagen huskar eg godt, ja...
Fekk meg ein god latter på den;9)
Ellers mange fine tillebein, og sjølv om du har forstrikka deg på vinnissane så er dei utruleg flotte:0)
Dagen i går var super!!
Familie, naboar, gode venner og hageselskap...Kan ein ønske seg meir?
Fekk masse fint og...Bl.a ekstern harddisk så eg slepp å bekymre meg for bilda lenger, he he...
Ha ein fin dag, klem

Madame sa...

Et kig ind i dit liv og hvad du læser og kan lide - det var en rigtig dejlig måde at bruge ordet stilleben ;-)

Malys krok sa...

He he, tipper han ble mer forsiktig med sine lovnader etter det måltidet...fine stilleben hos deg. Nissene fikk du fnt til, selv om de tok knekken på strikkelysten din. Takk for koselig kommrntar! Ha det godt. Hilsen Margit.

Marten sa...

Ahh, strikking, lesing, te og stearinlys er jo bare livet! ( Håper du får tilbake strikkelysten.) Undikkbildet var festlig! (Bergensere er vel ikke kjent for å være små i kjeften... hehe)

Fine og morsomme bilder, og gode historier :D

Koselig koselig sa...

Herlige stille-ben (hadde vært morsomt med den vrien også da Petunia hi hi hi) og flotte historier . Du er veldig flink, bare så du vet det. Nå fikk jeg prestasjonsangst her ;) klem fra meg :) Mette

Mamma Millan sa...

vackra stilleben sååå!

kram millan sverige

anjoe playhouse sa...

Flotte bud på mandagstemaet, du bringer, Petunia. Men lige som nisserne tankemæssigt virkede lidt svalende her i varmen, så fremkaldte din stilleben og beretning om din mands delikate måltid storlatter og hosteanfald, så nu sveder jeg atter ;-)

Siw Aina sa...

Ha ha ha, du tar livet av meg kvinne. Tørr jeg spørre åssen maten hans smakte *knegg*
Mange flotte bilder, og de nissene dine var bare lekre.

Ang 5 tenner, fjerning av tannstein, ørerens samt 2,5 kg hundefor kom regningen på 928 kr.
Vetrinæren vår hadde sakt ett eller annet til Bård Erik om at man burde samle sammen alle kvitteringer fra vetrinær igjennom året, for så å ta de med til forsikringsselskapet ved årsslutt. har aldrig gjort det, men skal jaggu prøve i år ;)

Siw Aina sa...

Å ja, Milo fikk både narkose og lokalbedøvelse også, det var og innbakt i prisen...

Mariannes Kort og Stempling sa...

Eeeeelsker stilbena dine ;-)

Beate sa...

Ååå :) Herlige bilder

Camilla :) sa...

En flott middag! ;) Man skal være forsiktig med hva man sier :p

ArneA sa...

Moderne still life er kameraet verdig.Vanligvis tenker jeg på Cezanne og andre malere når temaet kommer opp, så Store kunstverk kommer i godt selskap med din post

Gamleheksa sa...

Hehe, det haster da ikke, selv om jeg er VELDIG spent. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves!

linsky sa...

Så fine stilleben!
Men..haha..jeg håper han slåpp å spise undiken!

TorAa sa...

Her er det så enkelt som å ta livets mange underfundige utfordringer etter hvert som de kommer.
Og når fingrene og hjernen blir lei det ene, så er det alltid "millioner" av andre muligheter og gøyale utfordringer.

Akkurat har vi det med kattene - haha. mange ville finne det slitsomt, men vi lærer så mye ved å følge med i deres gjøren og laden.
Kan skrives bøker om det.
Og - vi trenger i "høre på værmeldingen". Den kan jo kattene;-)

RuneE sa...

Du må ha litt av et arkiv. Hos meg vant julenissene - fortsatt God Ferie!

AnneKa sa...

Hei hei! Lenge siden sist eg har lagt igjen en kommentar men det betyr ikke at eg ikke har holdt øye med deg. Du har vært under stadig overvåkning i løpet av våren :-) Ble litt fri for jern i vår og dermed fri for krefter, men nå kommer de tilbake, dag for dag og det er så deilig. Så idag titter eg ikke bare, eg skiver kommentarer også og det er lenge siden. Du har så mye spennende i bloggen din at det er en fryd å følge med deg. Ha en fin dag fra AnneKa

JULIE K sa...

Likte jo nissene veldig godt da : )

Har vært treg jeg og, og det er andre gangen jeg hopper over......vil egentlig ikke men får aldri somlet meg til å knipse.....sikkert en sommer bivirkning : )

Nora sa...

Herlig innlegg, og fine bilder!

Marte & Aila sa...

Åå så jeg lo av undikk-middagen, det er bra han har en som gjør alvor utav sakene :)

Er en herlig hund jeg har fått meg ja, hun er virkelig bare god! Nå kan jeg nesten ikke forstå hvordan jeg har klart meg uten hund så lenge :) Det er godt å høre at Jølle også hadde store forhåpninger om å gå på vannet. Var nemlig en viss frøken som trodde vannet var like lavt hele veien, og dermed tok sats utover. VIPS var det ett stykk hund mindre på overflaten et øyeblikk, men hun forstod jo etterhvert hvordan motoren fungerte :)

Ida sa...

Mange goder og gleder her.
Untatt en da....
Det er ikke morsomt å spise sin "mat" når den egentlig er en undikk og ligger på fat.... ;)

Likte du "Menn som hater kvinner"? De fleste liker vel den.
Fikk den av en god kollega/venn i forbindelse med operasjonen.
Gleder meg til å ta fatt på den, etter all den gode omtalen. :)