søndag 26. juli 2009

SUNday kommentarer…

Hjerte 1 Jeg har meldt meg på Monica sin Sunday challenge. Det går ut på at man hver søndags skal legge ut et eget bilde på bloggen sin og fortelle litt om hvorfor man valgte akkurat dette bilde. Men det blir vanskelig for meg å forklare dagens valg av bilde med få ord….

Det er en ting som har opprører meg. Det er hva folk kan lire av seg i kommentarfeltet hos blogger de besøker. I går var jeg innom en bloggvenn og jeg ble oppriktig lei meg over den kommentaren en hadde skrevet der. Som oftest er det bare fine ting å lese, men enkelte ganger synes jeg at noen kommentarer kan gå langt over grensen for det jeg føler er vanlig folkeskikk. Dette var en av dem…

Joda, når man lager et blogginnlegg, så legger man seg jo lagelig til for hogg og man kunne jo si at man bør tåle både ros og ris like godt. Men det er kanskje ikke så enkelt likevel. Mange blottlegger seg helt på bloggen – forteller om dagliglivets små og store sorger og gleder. Det er da ikke så kjekt å få krasse tilbakemeldinger om at dette er bare svada osv. Det som er et lite problem for en, kan føles uoverkommelig for den det gjelder. Blogg er som en åpen dagbok, men man bør likevel lese den som en kikker. Trå varsomt og vise respekt.

Vi er mange som deler solsiden av livene våre gjennom bloggen, mens virkeligheten bak kan være annerledes. Jeg føler at vi skal ha dette i bakhodet når vi legger igjen noen ord på andre sine blogger. Mange ganger får ordene meg til å føle meg trist på dem som har kommentert sine vegne. Ofte er ytringene deres helt uten empati. Kanskje de har valgt feile blogger de har gjort for vane å besøke – skjønt med disse etterlatenskaper i kommentarfeltet, skulle man tro at de ikke kom til å besøke denne bloggen igjen. Men likevel vender de tilbake for mer edder og galle. Mulig de liker å finne ting å ergre seg over – eller de gjør det for selvtilfredsstillelsen. Mener at deres meninger er mer verdt. At deres blogg er bedre… Ikke vet jeg.

Jeg synes man skal velge sine ord med omhu når man kommenterer og har man ikke noe positivt å si, så er det ofte bedre å la være å si noe.

Bloggland er til for støtte og oppmuntring og naturligvis litt ris når det er på sin plass. Men det er mange måter å si ting på og man skal alltid se sine medmennesker an. Selv når de gjemmer seg bak en nettside… Og leser man litt mer mellom linjene, så vet en hva man kan og ikke kan skrive.

Dette er en liten bønn fra meg for å gjøre Bloggland til et litt bedre sted å være…..Spre litt positivitet og SUNday følelser rundt hos hverandre. Ta hverandre i hendene og lag en lang rekker med gode bloggvenner og la denne gleden vi deler ved å blogge, gjenspeile seg i våre kommentarer hos hverandre… Tar du den utfordringen????

SCfotomorro[1]

28 kommentarer:

Beate sa...

Veldig riktig og viktig det du skriver her! La oss møte hverandre med respekt, har vi ikke noe positivt, eller i det minste konstruktivt å si, kan vi bare la være. Flott bilde du har valgt foresten. Nå skal jeg finne mitt bilde :) Ha en god dag!

Monica sa...

Å, FOR et flott innlegg!!!
Jeg ble litt målløs og ordløs nå - og jeg er så enig med deg! Og dette var virkelig til ettertanke :)
En super start på SundayChallenge synes jeg - noe vi alle som blogger burde tenke over når vi skriver kommentarer hos hverandre!
Bildet illustrerte ikke mindre; ta vare på hverandre <3

JULIE K sa...

Heia. Du skriver veldig bra her. jeg er så enig med deg. Har selv bestemt meg for å slette negative kommentarer, ikke for at jeg ikke tåler kritikk, men bloggen er for meg en positiv sfære som jeg trenger ro og trivsel i. Jeg synes det er så utrolig let å bare hoppe videre om det er en blogg som ikke faller i smak. Man behøver jo ikke å kommentere det. Jeg vil og ha et koselig og positiv bloggland....verden der ute er hard nok så vi alle trenger ett sted hvor vi kan finne krefter og positivitet : = ) Stor klem til deg : )

Petunia sa...

Er så enig med deg Julie K. Det skal være et positivt sted og et sted man kan finne krefter og inspirasjon:)

hobbyvenn sa...

Så enig, så enig. Til barna prøver vi å lære de at har man ikke noe pent å si, kan man bare la være å si noe... Fortsatt god sommer.

Anita sa...

Dette var mange kloke ord, Petunia! Ha en fortsatt fin dag.

TurboLotte sa...

Ja, så enig så enig! Det er ikke alle som kanskje tenker over hvor de harde ord treffer, og hvordan.c

Min Verden Hanne sa...

Jeg tar ikke utfordringen, men jeg likte din :) Ellers er jeg glad for at noen tar til motmæle mot det er gjør at blogglivet blir litt surt innimellom. Det man ikke kan si til folk uten å se dem direkte inn i øynene - det burde man heller ikke skrive (gammelt visdomsord ;)). God søndag. H.

AnneKa sa...

Et flott innlegg og et flott bilde til. Meget godt skrevet, fikk nesten en tåre i øye. Har selv ikke opplevd dette og håper for all del eg ikke har fornærmet noen, men at der finnes sure epler i posen, er sikkert. Livet går jo i bølgedaler, på godt og vondt, og det synes jeg er greit at bloggene viser, men å være stygge og ekkle med hverandre av den grunn hører ikke hjemme noen plass.

Drengen sa...

Du skriver så bra og bildet ditt er prikken over i'en!

Ida sa...

Flott innlegg og fokus, min venn!
Man bør virkelig veie sine ord, ja. Vise takt og tone, også i Bloggland.
Man skal vise respekt for sine medbloggere.
Jeg tar din hånd og stiller meg opp i rekken. Med glede.
Og jeg gjentar meg selv.
Det gror etter gode ord.
Har laget en utmerkelse en gang med akkurat de ordene.
Kardemommeloven som du har her på bloggen din er en fin leveregel også. Er glad for at du finnes her, og for alt det du bidrar med.
Du gjør Bloggland til et bedre sted å være! :)
God klem.

amylin sa...

Bra innlegg, og jeg er helt enig. Alt som publiseres bør være nøye tenkt igjennom, både poster og kommentarer.

Flott innlegg om Ulriken, forresten. Jeg har ikke fått postet mitt U-innlegg enda.

ASSA sa...

Så rett så rett, det er jo utrolig hva noen kan få seg til å skrive, et skrevet ord er enda mer bastant enn et sagt ord! (Selv om en skal tenke over hva en sier også)
Bra at du tar dette opp, (dette skulle ikke vært nødvendig men) vi trenger en som sier fra.
Takk skal du ha!

Og bildet ditt var så flott, jeg tenker på samhold når jeg ser dette og leser din tekst!

STÅ PÅ Petunia!
Ha en flott uke videre, og vi må bli flinkere til å ta vare på hverandre!

Camilla :) sa...

SV: Tror ikke det hadde vært verdt et ødelagt kamera, nei! :p
Et viktig tema du tar opp, noe vi alle bør tenke på! Kjempefin start på den nye utfordringen! :D

Lavynnia sa...

Hei Petunia:) Unnskyld for at jeg legger MIN link her, men jeg gjør det fordi jeg håper og ber om at du kanskje kan hjelpe meg til å delta på Fotomorro?

Får ikke logget meg der inne med min blogg-type:( Derfor:(

http://lavieenrose.webblogg.se/2009/july/noen-tanker-rundt-picasa-3-programmet.html

Bare fjern kommentaren min, det er greit for meg. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få deltatt ellers?

Likte forresten historien din, den er nødvendig for oss alle å huske på selv om det er lett å glemme det:)

Beklager at jeg bruker ditt kommentarfelt på feil måte. Unnskyld!

MajorogMeg sa...

Veldig bra skrevet Petunia.

Hvis man ikke liker en blogg, hopp videre..

Ha en flott søndagskveld og klem fra meg:)

RuneE sa...

Den der var jo ikke vanskelig å støtte! Men hva man gjør? En måte kan være å sperre for anonyme kommentarer. Det gjorde jeg en periode med min norske blogg, men det skapte problemer for en del som ikke bruker Blogger, men som er seriøse. En annen er å bruke kommentarevaluering, men det gjør det også komplisert.

Kanskje det kan være en ide å legge inn sin egen kommentar der man dirkete går imot det vedkommende sier samt går inn på vedkommendes egen blog og gjentar?

Blogger har jo også sin egen varslings-"knapp".

Og så er det da det gamle om alminnelig høflighet...

Lavynnia sa...

Hei, og tusen takk:) Skal se på om det er noe feil med bloggen min. Eventuelt flytte hele greia til en annen blogg. Litt kjipt, det der...:(

Ha en deilig søndag! :D

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Alldeles enig med deg, Petunia. Veldig bra at du tar opp dette - og bildet passer jo helt utrolig bra til. Noen må visst bare ødelegge for andre, desverre - men heldigvis er majoriteten her inne positive og bra mennesker. Du, blant annet, er et herlig bekjentskap og en stor inspirasjonskilde med alle dine flotte innlegg, dette intet unntak. Ha en fin kveld! Klem fra Randi**

Monicas sa...

så sant som du skriver..veldig bra..sender en varm sommerklem herfra

Turid sa...

En varm sommer klæm fra nord, til deg som kommer med slike gode og viktige ord.
Flott bilde , som virkelig symboliserte det du skriver om å holde hverandre i hendene.
Fortsatt god sommer til deg og dine!

Anne sa...

Er vi enige om alt her tro???? JA!!!!!

kari - carpe diem sa...

Veldig, veldig, veldig enig!! jeg er da dann og vann innom blogger der jeg synes innholdet er bare sånn passelig...eller at jeg er totalt og fullstendig uenig. Men da går jeg klokelig ut igjen, uten å legge igjen noen kommentar. Det trengs ikke. Jeg vet at den bloggen ikke er noe for meg, og da lar jeg være å gå dit igjen. Men noen MÅ bare...Men hva er vitsen? Jeg er så enig...

Anne-Berit sa...

Selvsakt gjør jeg det,jeg er så enig i det du skriver her.Flott at du skriver om dette,for det er viktig at man er klar over hvor stor skade man kan påføre andre med ord.Så la denne bloggingen være "snill",det har alle mest igjen for.
Ha det godt,klem fra Anne-Berit.

mormonsen sa...

Petunia, du er en klok ung dame! Skulle egentlig bare inn nå kommentere u-en din, men ble hekta på dette innlegget ditt i stedet. Håper riktig mange leser det.
Klem fra mormonsen

Linda sa...

Den utfordringen synes jeg at vi alle bør ta! Godt skrevet!

Hvor har du tatt det bildet? Er det enda et bergensmotiv? Kan ikke huske å ha sett det....

Sarah Sofia Ganborg sa...

Sorry can't write Norwegian, but I can read it and I do very much agree with you!!! i8 am really shocked what some bloggers find okay to do and I just checked with my lawyer, you could get sued for it as well!

I saw it from another norwegian blogger as well... she had pretty much the same experiences and felt the same way as you.

Petunia, I am closing down one of my blogs, because I have too many blogs. you have registered there as a follower or have commented there, so this is why I am letting you know that here's another one of my blogs, which features the same sort of pictures (nature of Scandinavia plus my books and art-work).

This is the link, in case you are interested:

http://aboutmynewshop.blogspot.com/

I hope you will enjoy it and might consider becomming a follower there instead.

greetings from Scandinavia, Sarah Sofia

amatørfotografen sa...

Jeg er HELT enig med deg, Petunia, veldig bra at du lager et innlegg om dette!

Hvorfor ikke bestemme seg for å spre litt glede?