søndag 12. juli 2009

Tenker du koffert?

Koffert Sommer er koffert tid....

Kanskje ikke så rart det med fri og ferie og slikt. De fleste skal nok på reise i løpet av sommer månedene og kofferter som har stått stuet vekk på loft og i kjeller får endelig se dagens lys igjen. Kanskje finner du noe gjenglemt i en av dem som du trodde du hadde mistet. Lett å slurve med utpakningen når man endelig har kommet seg hjem. Kanskje vi burde tenke mer koffert resten av året også… Ta dem frem å lufte dem litt sånn i tide og utide….

Bil 6

Hver jul kom min bestefar fra Toten på besøk til oss her i Bergen. Han hadde med seg en koffert full av epler fra egen hage. Jeg ser det for meg: Toget inn på perrongen, min bestefar som kommer ut med en stor koffert i de ene hånden og en slitt arbeidsveske i den andre. Det var den store lysebrun kofferten som fanget hele min oppmerksomhet. Jeg målte gangen på min bestefar der han kom mot oss på perrongen. Dess tyngre han gikk – dess flere epler til oss. Og når vi kom hjem og han åpnet lokket på kofferten, så var det som om han åpnet en skattekiste stappfull av røde, deilige, saftige Gravensten epler. Jeg har aldri siden funnet noen epler som smaker så godt som dem. Og gudne skal vite at jeg har letet…

Har du et koffert minne???

18 kommentarer:

Lavynnia sa...

Jeg husker da jeg var liten, og onkel og tante kom på besøk for aller første gangen. Det var spennende og stas å titte inni kofferten deres, for selv om den stort sett inneholdt klær og sko, så var det nesten som å være i en godteributikk når jeg tittet på smykkene til tante.

Hun hadde så mye fint glitterstas, og jeg stirret storøyd på alt dette med tommelen i munnen;) hihi

Jeg tror tilogmed de hadde med seg sjokolade til oss, og dèt var faktisk enda bedre enn alt det andre! haha:D

Gøy med sånne koffertminner:)

ninabakke sa...

Gamle kofferter er så koselig!

Anne sa...

Her var jammen mye å ta igjen fra en sjel som har feriert, og nå sitter jeg du som en abstinens stiv gubbe over tastaturet og sikler...

La deg inn på nytt, og nå gikk det som smurt gitt!! flott

TurboLotte sa...

ÅÅåhh ja. Når Pappa hadde vært på reise med jobb eller noe. Det var alltid så spennende å se om han hadde med seg noe i kofferten. Og det hadde han jo alltid. Det gøyeste var hvit sjokolade fra Sveits, med bilder av alpene på. Ha-ha!

Liv sa...

Jeg tenker ikke koffert men håndveske.

Jeg fikk være med ei tante på by'n en gang. Og du hendelse for en opplevelse! I slutten av sekstiåra og tidlig syttitall hadde de fleste "vanlige folk" begrensa med penger, og behandla dem med omtanke. Ikke denne dama. ALT av vekslepenger ble skjødesløst slengt i bunn av håndeveska, løst.

Da kusina spurte om å få noe så vi barna kunne kjøpe noe snop(godteri), ja da var det neven ned i veska, "holder dette?" Og der var det 15 deilige kroner, en formue til snop på den tiden. For meg et eventyr, slik hadde ikke vi det hjemme hos oss.

Et deilig minne, og tante er raus ennå;))

LØB sa...

Herlighet så flotte, gamle kofferter!!!! Dem skulle jeg likt og hatt. Koffertminne: Jeg hadde en liten rød pappkoffert som barn. Når vi skulle på campingferie i folkevogna vår , hadde bestemoren min fylt kofferten med godsaker som jeg likte: rosineske, brødskiver med fleskepannekake, en bit agurk og en sjokolade. Det var vidunderlig å være baksete barn dengang. Lite trafikk, ikke engang bilbelte i baksetene.. Vi snakker sekstitallet.

hobbyvenn sa...

Koffertminne? Tja, hva med at jeg hver gang tror kofferten er mye større enn den egentlig er? Hver gang vi skal på tur kommer min mann med en av koffertene på loftet. Jeg mener hver gang at akkurat den kofferten han har hentet er for tor, vi skal jo bare ha med noen få plagg. Vel, kofferten er stadig i minste laget når den skal lukkes. Når den først er så stor kan jeg jo bare pakke med noe ekstra...
Takk for koselig hilsen i bloggen. Og neida, ferien er ikke over her. Hytten har vi nettopp vært på, og skal nok tilbake igjen etter en annen tur...

sipusa sa...

mmm.....nei, det er ikke lett å finne skikkelig gode epler. Jeg sverger til summer red med en gang de kommer, etter et par uker er de blitt sløvere i smaken og går ikke ned hos meg, jeg er sær....

Men det er noe med hele stemningen også, og så er det noe med butikkenes behandling av epler, din bestefar gjorde sikkert som min far fortalte at de gjorde når han var gutt og behandlet eplene som om de var egg, nå bare heller man eplene som om de var småstein og det er klart at det går ut over kvaliteten.......

hehe, det var en liten *alt var bedre før* fra meg, som i utgangspunktet ikke mener alt var bedre før altså, bortsett fra eplene da så klart;-)

GundaM sa...

Ikke no koffert minner, hater jo å pakke og å dra...jeg er nok mest et hjemmemenneske;)

Stilige koffertbilder Petunia;)

Håper du har flotte sommerdager der nede,)

Klem fra meg

Berit T sa...

Flotte disse kuffertene, og tenk om de kunne fortelle sin reise rundtom.

Tror ikke jeg har noen spesiell kofferthistorier, men jeg pakker min egen for å reise til din by på onsdag for å tilbringe noen dager der. Så nå skal ting oppleves og sees i virkeligheten, alt det flotte du har skrevet om din by.
Som jeg gleder meg!

Har reist 12 ganger dit opp på kort tid, men ikke sett byen noe særlig, bare buss stasjonen og hvite frakker.
Så når den tiden var over så var det bestemt at byen skal sees og oppleves.

Så takk for alle gode tips!

Ida sa...

Den kofferten må ha luktet BEST! :)
Lagring av epler fra egen avling lukter nydelig.
Det ble nok mer enn bare et eple om dagen på deg den gang, tenker jeg. :)

Koffertminner, ja.
Skal vi se... ;)
Ikke så godt minne da, men det er der, fra Bulgaria i 92.
Vi og flere andre ble frastjålet diverse på turen...!
Da vi skulle dra hjem og skulle stue koffertene inn på bussen spratt kofferten til en nordmann opp, og avslørte hvem tyven var...
Busted!

Skal legge deg til på nytt.

Ida sa...

Alles in ordnung! :)))

AnneKa sa...

God morgen! Har ikke vært så langt avgårde (les:senga/sofakroken) men det ble en veldig slapp vår. Men eg har vært innom å tittet når eg har klart og du har lagt ned litt av en jobb i ABC'n. Fantastiske innlegg.

Mitt koffertminne kommer fra Teneriffe. Vi var der med mine to stebarn og Doffen for mange år siden. På en tur oppi fjellene så vi noe merkelig greier langs veien, det var digre kongler. Nydlig digre kongler :-) Eg og min stedatter plukket som gale, den ene større enn den andre. Men hvordan få dette med oss til Norge. Enden på visa var at vi måtte tømme vår store harde koffert for alle klærne og putte kongler i den og eksen min måtte ut å kjøpe bager for å ha klærne i.
Har konglene ennå, men ikke kofferten.

Ha en god dag!

Gamleheksa sa...

Tenk en koffert full av Toten-epler. Nei, ingen av mine koffertminner kan måle seg med det!

Charles Bjørnsen Ravndal sa...

Jeg fant en gammel koffert med gamle spanske penger fra ca. 1800. Jeg var 10 år gammel og bodde på Filippinene den gangen.

Charles Bjørnsen Ravndal sa...

Jeg vet ikke egentlig fordi jeg var ganske ung da jeg fant disse pengene. Jeg forsto ikke at de var verdt noe så jeg kastet dem i søppelet etterpå. Så dum jeg var! Hehehehhe

drengen sa...

Koffert er et skikkelig sommer minne, det og at det alltid var fint vær!

Jeg husker onkel Olav som hadde butikk i Kong Oscarsgate, han kom ofte til gårds i Helldalen. Og han hadde med seg en slik liten brun koffert. Oppi den hadde han ikke epler men snop til oss, og det var stor stas.

Ida sa...

Det er boken som skal "pløyes".
Må vel være forberedt og ha de neste bøkene klare også, etter beskrivelsen din. :)

De neste dagene blir det nok ikke så mye lesing.
Husbonden og jentene er i by'n nå for å hente kusinen min med samboer fra Lillehammer, som kommer på besøk.
Må blogge litt iallefall når de andre er på dagsturer til Bergen. ;)

Ha en fabelaktig FIIIN kveld! :)
Klem.