torsdag 6. august 2009

ABC i ord og bilder # 23

ABC i ord og bilder 23 er mitt lykketall, men W er ikke akkurat min favorittbokstav. I alle fall ikke når det gjelder ”ABC i ord og bilder” - med tema fra Bergen. Jeg har derfor valgt å ta en ”spansk en” og dele opp W’en – dobbel V – til V + V!!

Min W står derfor for VARG VEUM!! I det minste er han fra byen!!!

Jeg går ut i fra at de fleste etter hvert kjenner denne antihelten fra Bergen. Og for dem som ikke vet det, kan jeg fortelle at dette er hovedpersonen i Gunnar Staalesen sine krimbøker.

Varg Veum 1Varg Veum 2 Denne oppdiktete personen ble født i Bergen i 1942. Hans far het Anders Veum og var trikkekonduktør og hans mor Ingrid Veum (født Moland) var hjemmeværende. I Gunnar Staalesen sin triologi fra Bergen ( 1900 Morgenrød, 1950 High Noon og 1990 Aftensang), lærer vi foreldrene hans bedre å kjenne og her kan man også lese om når Varg blir født. Navnet Varg Veum betyr (norrønt) “Ulv i helligdom” eller “ulv i tempel”. Dette brukt om en person som ble lyst fredløs etter å ha begått en forbrytelse på hellig sted. Og når man leser disse bøkene, så er det jo noe litt “fredløs” eller hjelpeløst over den godeste Veum. Jeg får lyst til å be han hjem og gi han mat og penger til det aller nødvendigste de nærmste dagene…

Varg Veum jobbet noen år i barnevernet før han starter opp som privatdetektiv med kontor på Strandkaien 2. Årene i barnevernet setter sitt preg på Veum og i alle bøkene jeg har lest om han, er dette et tilbakevendende tema.

For en bergenser er det ganske artig å lese Varg Veum bøkene. Man kjenner seg igjen hvor hen Veum enn ferdes om det så er et mord på Natlandsfjellet eller en forsvinning på Nordnes. Boligadressen til Varg Veum er Telthussmauet 7B og det er et smau som faktisk eksisterer.

Varg Veum 3 Det vakte stor oppstandelse her i byen da det ble bestemt at bøkene skulle filmatiseres og at hovedrolleinnehaveren ikke snakket bergens. Jeg har til nå bare sett to av filmene og hva jeg mente om den første, kan du lese her.

På tampen vi jeg benytte anledningen til å komme med en liten anbefaling. Triologien til Staalelsen er absolutt lesbar. Det er litt vanskelig i begynnelsen. Mye navn å holde styr på, men når man finner flyten, så er det en kjempeflott slektssaga og her er mye stoff om Bergen og byens historie og utvikling.

Ved Strandkaien 2 (der Veum angivelig hadde sitt kontor) ble det i 2008 avduket en statue av Varg Veum laget av Vidar Bratlund Mæland.

Besøk ABC bloggen for flere bidrag på W:)

38 kommentarer:

amatørfotografen sa...

Den var smart, Petunia :) Kreativt løst! Det blir jo faktisk dobbelt V det der ;)
Har ikke lest bøkene, men hørt om Varg Veum har jeg.

Ikke så mye mer kreativ jeg heller. Måtte låne fra det engelske ordforrådet, litt mer å ta av der på denne bokstaven...

Du får ha en god helg :)

Monica sa...

Varg Veum er jo kanon! En skikkelig erkebergenser med skikkelig taktisk fremgangsmåte :)
Jeg må si at jeg var skeptisk til Espen Seim i rollen som Varg`en - men jeg er overbevist! Han er knall - og heller ikke så verst å se på :) hehe
SUPER TOLKNING :))

Viola sa...

Så flott påkommet! Og en artig og flott vinkling på 12! Og at det dreier seg om en fantasifigur (i romanen) likte jeg også. Har ikke lest noen av Staalelsens bøker selv, men sett et par filmer, som var veldig spennende! Kjempeflott! :)
Flotte bilder også!

Og du?.. den linken vet du.. Om du kan lime meg inn og linke til meg på ABC-siden? Arbødig takk! ;)

Ida sa...

Artig vri dette!
To V'er i en smekk.
Ikke verst. ;)
Det finnes mye både fint og spennende i Bergen.
Og du, ja du er guiden over alle guider! ;))

Viola sa...

På 12?? Her går det visst litt rundt for meg.. Mente selvfølgelig W! VV :)

fotoboksen sa...

For et alle tiders valg med "dobbel-V" :)
Varg Veum.. spennende lesing, og dobbelt artig må det være når man er lommekjent i området hans!

Tunes Photo sa...

Jeg hadde 1. klasses utsikt da de filmet en Varg Veum bok. Fikk sitte på jobb å se på Seim en hel dag.... Frysegode?

Mariann S sa...

En fantastisk W Petunia :) Eg har lest alle Staalesen sine bøker om Varg Weum og eg elskar dei :) Men eg likte IKKJE Seim i i Weum rolla, i mine øyne er Weum litt meir shabby, Seim vart nok litt for sexy der gitt ;)

drengen sa...

Det var en lekker løsning! Alle bøkene om Varg'en er lest og filmene sett.

jess1 sa...

Det var en smart løsning på problemet ;o)
Og du må vel innrømme at når Varg Veum først skulle komme fra ett annet sted enn Bergen,så var vel ikke denne skuespilleren det værste de kunne finne... ;o)))

The single girl! sa...

Ja, hvis jeg ikke husker feil så står det vel en blankett på veggen der om varg veum også! Artig det der!! Og for en bra tolkning på bostaven!! Den sku jeg og kommet på! Digger både filmer og bøker! Vakkert!!

mormonsen sa...

Du er kreativ. Og skriver så godt. Nå er det lenge siden jeg leste krim, så jeg har dessverre ikke lest bøkene. Men de og filmen har jo fått så mye omtale, så VV er jo meget godt kjent. Nå gleder jeg meg til å se hva de andre har funnet på å skrive om. Det er jo nå moroa begynner:)

Rimkogeren sa...

Wirkelig waks w-løsning...
GS er et godt bekendtskab. Vi mødes i bilioteket og tager sammen hjem til mig. Bitre blomster. & Død mand sladrer ikke var rigtig hyggelige sengekammerater. Dødens drabanter venter...

naturglede sa...

Sånn kan man også løse det! Flott levert da og interessant som vanlig. Topp helg ønskes deg. Nå må jeg løpe for å finne noe på W da!

Kerstin sa...

God morgen....
Ja slik løste du det altså...har tenkt og tenkt hva begynner på w.... Smart ...
Og ja jeg liker bøkene og filmene...

Nå må jeg vri hjernen min .....
God helg..

Gärdsmygen sa...

V+V är smart! Varg Veum upptäckte vi här i vintras på TV. Hela familjen blev förtjust i filmerna. Har inte läst böckerna. Läste ditt inlägg om filmerna också. Vad gäller dialekten så är det inget har någon koll på, jag har gillat norskan, handlingen och miljön de vistas i.
God helg och så ses vi på X :)

Angelo sa...

Kjempeflott, Petunia! Jeg har lest de aller fleste Varg Veum-bøkene så dette var morsomt.
Den trilogien av Gunnar Staalesen som du snakker om er faktisk en av mine favoritter. Den er så utrolig flott skrevet, og selv om jeg har vært i Bergen bare en gang så kunne jeg liksom se for meg hele byen og omegn når Staalesen beskrev alt. Vurderer faktisk å lese trilogien på nytt igjen for jeg syns den er så bra.

Ha ei flott helg.

Madame sa...

Det var sjovt fundet på at bruge hovedpersonen i Gunnar Staalesen krimier :-) Jeg har desværre ikke læst noget af ham - men jeg ved, at han er meget berømt også her i Danmark.
Rigtig god weekend til dig!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg digger Varg Veum - har lest mange av bøkene om han, men ikke sett noen av filmene (og det er synd, når man tenker på hovedrolleinnehaveren...)Et kjempevalg på VV:o) Ha en fin dag&helg!

HildeS sa...

Varg Veum er bra. Genial ide å splitte opp W. for denne bokstaven er ikke enkel.

amylin sa...

Smart valg! Varg Veum er en ordentlig antihelt og jeg har lest nesten alle bøkene om ham. Jeg reagerte også da han skulle spilles av Seim, men så er nå ikke Seim så verst å se på og det funket bra synes jeg.

Gamleheksa sa...

Hehe, du wrir det til du. Siden jeg bare hadde hørt om og ikke lest noe Varg Veum(er på "skal snart lede-lista, men den er lang) så syns jeg Oslo-karen gjorde en god Veum. Sånn passe rufsete iallefall!

Camilla :) sa...

Kreativ løsning ;)

christina sa...

Oj, vad man får lära sig mycket i ABC. Snygg man och fina bilder!


/ha en fin helg! Christina

Tofo sa...

W'en var ikke lett;) Du tok den fint syns jeg, og dobbel V/W, ble det;-)
Foretrekker bøkene, absolutt!
God helg, eller kanskje jeg skal si happy Weekend!

Sommertid sa...

Du er lur ;)
Og flott innslag igjen..dog liker jeg bøkene bedre enn filmen..det lille jeg har sett.
God weekend :)

vibeke sa...

Varg Veum i min egen fantasi er bedre enn Trond Espen, selv om Trond Espen er en av de kjekkeste i to sko her på berget. Har bare sett en av filmene, og ble skuffet. Da leser jeg heller bøkene, og hører hørespillene med Bjørn Wilberg Andersen i hovedrollen.
Men - Petunia - nå synes jeg du skal ta deg en tur til Hop, og der, like ved gamle Hop stasjon, der finner du en lystgård. Og hva heter ikke denne? Jo - Wernersholm. Og der - der diktet Bjørnstjerne alle versene til Ja, vi elsker. Og siden jeg glemte kamera sist onsdag da jeg var på besøk der på Paradis, blir det ingen Wernersholmreportasje fra min hånd. Så nå er det opp til deg :-)

Juni sa...

Det var en smart løsning:)
Jeg har ennå ikke lest noen av de andre innleggene, men jeg må si at jeg er fryktelig spent på hva de har funnet på. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig spent, og hvordan skal det bli når vi kommer til de andre vanskelige mon tro?

Varg Veum kjenner jeg godt fra bøkene og jeg har alltid lurt på om de stedene virkelig eksisterer - nå vet jeg og takk for det!

Anette sa...

Interessant at læse dit indlæg - jeg kender ikke bøgerne (endnu) og har aldrig hørt om dem før nu. Dem kunne jeg godt finde på at læse. God helg ;-)

Mandy Lou sa...

Skikkelig smart med V+V. Varg Veum kjenner man jo til. :)

Malys krok sa...

Ja hvem har ikke hørt om denne karen... Smart løst! to V-er er jo på en måte W.
Takk for kommentar.
Har vært i hytta i godværet, derfor sen tilbakemelding. God helg fra Margit.

anjoe sa...

Modsat Rimkogeren har jeg endnu ikke fået læst nogle bøger om Varg Veum, men nu har jeg med stor fornøjelse læst om dine alibi-løse timer :-D

Dit bidrag til w var godt fundet på, og selvfølgelig forblev vi i det bergenske!

AnnetteK sa...

En flott løsning, Petunia!
Jeg har lest triologien til Staalesen, og likte den veldig godt, så nå har vel snart hele den nærmeste slekta lest den også, og alle liker den godt :)

Lappedamen sa...

Det var en kreativ løsning på ukens bokstav. Neste uke blir det langt vanskeligere. Har lest et par av bøkene til Stålesen. Jeg liker Varg Veum.

AnneKa sa...

Smart påkommet!!
Du lager noen flotte og intressante ABC innlegg som eg liker stort å lese. Du legger mye jobbe ned i dette og det viser igjen:)) Ha ei riktig god helg!!

Helle K. sa...

Jeg er også fan :) jeg har læst alle bøgerne og har netop hentet 3 dvd på biblioteket :) Godt valg.

sologbolig sa...

Smart valg !!Og Staalesen sine bøker er iallfall noe eg likar å lesa, tror eg har lese alle! Var litt treg med W'en min denne gang, men bedre seint enn aldri !! Ha ein god dag.

Hobbygåsa sa...

Uff jeg glemte å legge igjen kommentar istad jeg. Varg Veum ja, kul kar :-) Har ikke sett filmene, men bøkene har jeg lest og de er fine. Flott og kreativt funnet på Petunia!