torsdag 13. august 2009

ABC i ord og bilder # 24

ABC blogg Først av alt har jeg lyst til å spørre hva vi skal med bokstaven X i det norske alfabetet? Har den noen funksjon i det hele tatt? Hadde vi ikke klart det om vi måtte skrive ”eks” i stedet for X? Her i byen har vi et lite kjøpesenter som heter ”Xhibition” og navnet er så teit at jeg til nå har nektet å sette mine bein der.

For meg blir X et romerTALL og jeg måtte tenke som en matematiker for å løse denne ukens oppgave.

I matematikkens verden står X for det ukjente (“finn verdien av X er i dette regnestykket)” og nå skal jeg fortelle dere et par ting om Bergen dere kanskje ikke visste fra før:Den blå steinen

”Den blå stein” er en steinskulptur som ligger midt i hjertet av Bergen. Den er 9 meter lang og er utmerket til å sitte på og hvile sine trøtte bein etter å ha vandret rundt i hele byen på fotojakt. Skal du treffe folk i sentrum, er den blå steinen et velegnet møtepunkt. Alle vet hvor den er! Men ikke alle vet at den veier faktisk hele 16 tonn!

Mariakirken 2 Mariakirken er en av de største turistattraksjonene som Bergen har å by på. Den ble bygget i 1180 og er den eldste bevarte bygningen i byen. Når man først tar turen hit, bør man sette av tid til å få se denne kirken innvendig også. Den er så vannvittig vakker! De gangene jeg har vært der i forbindelse med bryllup, så blir jeg helt satt ut av utsmykningene. Man kan jo lure på hvorfor den er så veldig påkostet. Man skulle jo tro at det ville ta bort litt av hovedfokuset under gudstjenestene. (Jeg tenker på meg selv som sitter der og gaper;)

Men det jeg ville fortelle om Mariakirken som ikke alle vet, er at det var denne bygningen som fikk landets første vindu av ordentlig glass!!! Dette skjedde i 1336 og selv om det bare var en liten glugge av et glassmaleri som ble testamentert til kirken, så var det like fullt en glassrute!!!

Domkirken Og når vi er inne på kirker; Visste du at på veggen til Bergen Domkirke, kan man se en kanonkule? Dette er historien bak: I 1655 gikk den engelske flåte til angrep mot en flåte av nederlandske handelsskip på Vågen i Bergen. Kommandanten for Bergenshus festning var usikker på hvilken side han skulle velge, men valgte til slutt å kjempe sammen med nederlenderne mot engelskmennene. I begynnelsen kunne det se ut som han også valgte rett side siden de gikk av med seieren, men det viste seg til slutt at engelskmennene var allierte med kongeriket Danmark/Norge. Det var under ild mellom disse to partene at en kanonkule kom susende og traff kirkeveggen rett over hoveddøren. Jeg kan enda huske første gang jeg ble fortalt dette. Det var på en by ekskursjon på barneskolen der vi også besøkte Mariakirken og Bryggen.

Smau Smau er jo et velkjent begrep her i byen, men vet du hvor mange slike smau det finner her? Jo, tallet skulle være 66 i følge sikre kilder….

Bergen sitt byvåpen kan man se følgende:317px-Bergen_komm.svg[1]

Dette byvåpenet er basert på byens gammel segl, som regnes som Norges eldste segl og er nevnt første gang 1293. Byseglet har to sider der det ene har en borg med tre tårn stående på 7 fjell og det andre har et vikingskip. På seglet kan man lese ”SIGILLM COMMVNITATIS DE CIVITATE BERGENSI” som betyr ”Seglet til samfunnet Bergen”. Hva de ordene betyr, er det ikke mange bergensere heller som vet!

Paraply Som en liten kuriositet kan jeg til slutt nevne at det hos Bodyshop i 2005 ble solgt 4932 paraplyer her i byen. Dette står unektelig i sterk kontrast til de 1944 som det ble solgt i Oslo samme året. Det trenger jo ikke bety at det regner mer i Bergen, men at de i Oslo er flinkere til å passe på paraplyen sin?

Vel, du har kanskje tilegnet deg noe ukjent informasjon fra byen min og hevet kunnskapsnivået en smule. Men jeg føler dette kanskje blir litt slik som mattetimene på skolen…. Man sitter og lurer på om man virkelig får brukt for dette til noe senere i livet!

Besøk ABC bloggen for flere X innlegg og her finner du en liste du kan sette deg på om du har lyst til å bidra med noe du også!

Kilder: Bøkene “Bergen – historier bak fasadene” av Anette Friis Pedersen og “Trivialis Bergensis” av Sjur Midttun & Bjarne Trææn. Bildene av Bergen Domkirke og kanonkulen har jeg “lånt” fra Wikipedia.

47 kommentarer:

jess1 sa...

Da lærte jeg noe nytt om Bergen i kveld også ;o)
Skulle som sagt mange ganger før, veldig gjerne vært i Bergen, men vet ennå ikke helt når det skal bli.

Og for en trønder tror jeg ikke regnet hadde kommet som ett sjokk, det føles i allefall ikke sånn akkurat nå...

Ha en kjempeflott helg!!!

Camilla :) sa...

SV: Takk for flott kommentar! :D

Mange nydelige Bergensbilder du har, jeg lærer stadig noe nytt om byen ;)

Det er klart at bokstaven X må være med i alfabetet vårt, uten den hadde det blitt for lite utfordringer i ABC i ord og bilder! :p

Rimkogeren sa...

Flot - X. Den sten gad jeg god have i vores have, så var der det mindre græsplæne at slå!

drengen sa...

Her var det xtremt mange godbiter, og noen var helt nye for meg!
Ha en flott helg!

Tofo sa...

Ja der lærte jeg mye nytt Petunia!
Enig med Camilla...vi liker sånne utfordringer som bla denne X gir oss;-))))
God helg!

Mandy Lou sa...

Kjempeinteressant tekst til de fine Bergens-bildene. Smauet var utrolig vakkert.

amatørfotografen sa...

Slenger meg med igjen, men denne gangen ble det litt juksing fra min side, for dette var ikke så lett :/

Det nederste bildet ditt av de flotte hvite husene i den trange gaten var alldeles nydelig!

Viola sa...

Tenk at den steinen veier så mye! Den ser veldig flott ut og kan tenke meg det er populært å møtes ved den. Mariakirka både ser og høres flott ut! Jeg lærte meg noe nytt her: Norges første glassrute! Må være rart å se og ta på (når man opp?) det kanonhullet, etter så lang tid.. En historisk byvåpen og en sjarmerende paraply :) Morsom den sammenligningen Bergen-Oslo. Man hører jo alltid at det regner i Bergen, men kanskje gjør det ikke det.. Artig vinkling på X! :)

Og du.. kunne du lime inn bidraget mitt, ser ikke den linken nå heller. Takker og bukker :)
God helg!

Viola sa...

Tenk at den steinen veier så mye! Den ser veldig flott ut og kan tenke meg det er populært å møtes ved den. Mariakirka både ser og høres flott ut! Jeg lærte meg noe nytt her: Norges første glassrute! Må være rart å se og ta på (når man opp?) det kanonhullet, etter så lang tid.. En historisk byvåpen og en sjarmerende paraply :) Morsom den sammenligningen Bergen-Oslo. Man hører jo alltid at det regner i Bergen, men kanskje gjør det ikke det.. Artig vinkling på X! :)

Og du.. kunne du lime inn bidraget mitt, ser ikke den linken nå heller. Takker og bukker :)
God helg!

sologbolig sa...

Heihei. Kjempeflott innlegg som vanlig. Og eg lærer noe nytt om Bergen kver gang eg, og det syns eg er kjempekjekt. interessant når du sper på med små historier. Ja, Bergen er flott !! Ønsker deg ei fin helg !

Anne-Berit sa...

Supert innlegg,der lærte jeg noe i dag også.Må få meg en tur til Bergen en gang.Drømmer om å rusle rundt på alle de stedene jeg bare har hørt om med kameraet mitt.Hadde nok blitt flittig brukt.
Natt-natt:o)

mormonsen sa...

Kor arti! Vi to har motsatt tilnærming til oppgaven. Og det e ikke for å skryte, men eg trur vi har like mye nedbør som dokker, men hos oss kjem det mest som sne!Denne x-en var ganske så vrien. Gledet meg til å se hva alle dere andre har funnet på. :)

Ida sa...

Takk for enda en spennende og flott byvandring sammen med deg. :)
Jeg skjønner etterhvert at jeg har enda en del ting jeg både kan oppleve og oppdage i Bergen enda.

Har sagt det før og sier det igjen.
DU er guiden over alle guider! ;))

Marie Höglund sa...

Som alltid här hos dig lär man sig en massa nytt. Det tackar jag för. Må gott.

Sister Bonde sa...

Man bliver så oplyst/klog hos dig - det er en fornøjelse af læse om Bergen. Må vist besøge byen engang - med dig som guide :D

Gärdsmygen sa...

Intressant! Fotot från smau gillar jag skarpt!

Malys krok sa...

Egentlig burde du hatt en påskjønnelse for dine innterresante innlegg og opplysninger om Bergen. Her kom det også fram mye jeg ikke har hørt før. Fint beskrevet om Mariakirken og artig å høre om det med vinduet. Den blå steinen har jeg ikke hørt om, men skjønner at den og er et flott skue. og tenk den tyngden! Bra du fikk med en Y her og, at det faktisk var en Y i Bergen. Takk for flott innlegg! Hilsen Margit.

Kerstin sa...

Et flott og verdig X innlegg Petunia... Som alltid.. maria kirken har jeg vært i ...det var en konsert... en fantastisk flott opplevelse må jeg si...
Domkirken er mine tre gutter døpt... , min mann også.. Enda en flott kirke i byen...
Masse ny kunnskpa om byen vår.. Et bra valg i ABC og gå igjennom byen...

Ha en fin helg...

Juni sa...

Mye nytt og ukjent om Bergen for meg.
X er en bokstav det var vanskelig å finne noe brukbart å skrive om, så nå skal det bli spennende å se og lese hva som kommer opp denne uken.

Ønsker deg god helg og håper du ikke får bruk for paraplyen:)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Om det ikke blir ABC en runde til, kommer jeg til å savne dine Bergensinnlegg. Det er jo som en lærebok, og så vakre bilder, da! Har lært masse av deg, Petunia - Bergen er vakker og rommer mye (sier en trønder!). X var ikke det enkleste nei, men endelig er jeg også i mål. Ha ei fin helg!

Sommertid sa...

X'n er ikke lett nei, men atter en gang har du klart å få med litt av Bergen og omegn..veldig bra.
Selv syns jeg bildet av smauget er kjempefint.
Ha en toppers fredda og helg :)

9na sa...

Hei sann, dette var en smart løsning på hele x-problemet. Og jammen kan man lure på meningen med x i det norske alfabetet i det hele tatt... Men jeg drodlet litt rundt det, og kom til at det tross alt er viktig å skille mellom seks og sex, selv på norsk.

Madame sa...

Jeg synes, det er dejligt, at du fortæller os om Bergen! Et meget fint indlæg om det svære X ;-)

Rigtig god weekend til dig!

Lindaen sa...

Flott innlegg! Man lærer så lenge man lever...heldigvis ;)

Gamleheksa sa...

Bergenskunnskap kan komme godt med, ikke bortkastet det da. Man kan jo vinne en Quiz f.eks ;)

Line sa...

He he, godt påkomt og glitrande løysning på denne totalt unødvendige bokstaven i alfabetet!!
Og lærte noko nytt gjorde eg og:0)
Har no hatt hjernecellene i bløyt eg og, og lagt ut både w og x i dag, sidan eg rett og slett ikkje har rukke w før!!
God helg til deg, klem

A material girl! sa...

Takk for den fine kommentaren til mitt innlegg!

Du har lært meg så masse fint om min egen by som jeg ikke visste, både gjennom dette innlegget og gjennom alle de andre innleggene dine!! Takk for det! Vi har jo en super by!!

God helg!

Ps! Håper du fortsetter med en ny ABC runde når denne er ferdig! :-)

TorAa sa...

Fantastisk løsning. Jeg er imponert av dette grepet.
Hadde jeg hatt en xylofon skulle jeg ha spilt en hurra-sang.

btw. Er tilbake fra en meget opplevelsesrik ferie, så jeg lager en ABC - V - W - X så snart jeg får summet meg. Kanhende først til uken og da blir det også med Y.

christina sa...

Hej,Petunia! Vilka vackra och intressanta bidler du visar oss. Den smala gatan med trappstegen, jätte fin och kyrkan likaså.

Mitt abc-spel går ut på att samla par.

ha det gott! /christina

Lavynnia sa...

Jeg blir alltid like imponert over hvor mye du kan om din egen by:) Ikke alle som får til det. Og så lærer jeg stadig noe nytt;)

Tusen takk for kommentar! Og ha en riktig fin helg!

Hobbygåsa sa...

Oj enda mer lærdom om Bergen,jeg kan snart gå opp til eksamen tror jeg :-) Kjempeflott innlegg, det er så gøy å lese! Og jeg skal sjekke hvor mange paraplyer som er solgt på Gjøvik i sommer - det må snart matche dine tall tror jeg :-)Vi drukner snart - selv om det faktisk er sol i dag - yippiiii!

Evami sa...

Du imponerer stadig med dine Bergens kunnskaper:) Kan ikke like mye om min by jeg,men kanksje en burde satt seg ned og lest og undersøkt litt mere.For i TRondheim også er det utrolig mas historie å ta tak i!

Paraplyer,de har sikkert solgt mengder av paraplyer de siste ukene her i byen,det har øst ned til tider!!

Ha ei flott helg:) Klem Eva

Bettys blog sa...

Hyggeligt at komme ind på din blog. Skulle have læst med før vi rejste til Bergen i sidste uge.
Vi boede netop i en sådan smau, og Mariakirken var jeg vældig betaget af. En smuk by og et flot opland.

The single girl! sa...

Er jo alltid kjekt å lære nytt om byen vår, og håper du sjøl har lært noe av alt dette, eller er du Bergens leksikon sjøl?? Vi har noen gode utfordringer foran oss i ukene som kommer så skal bli spennende å se hvordan det blir løst! Flott løsning!

HildeS sa...

Dette tror jeg nesten er det beste innlegget så langt om Bergen.. Det var utrolig bra og suverene bilder..

Riktig god helg

Siw Aina sa...

Etter denne runden med ABC kan jeg mere om Bergen enn hva jeg kan om Frøya. Utrolig mange lærerike og flotte innlegg, pepret med de flotteste bilder!

fotoboksen sa...

Det spiller ingen rolle om lærdommen er nyttig eller ikke. Artig å vite er det uansett. :)

For øvrig er jeg litt fascinert av x'en. Tenk for eksempel på x-kromosomet. ;)

anne-linn sa...

Jeg er imponert! Godt kommet på! og jeg lærte masse nytt :) X er ikke helt ukjent nå ;)
Jeg sliter med å finne på noe :(

foto CHIP sa...

Åh den vita gränden - betagande pittoresk - där vill jag promenera :)

ninabakke sa...

Flott innlegg og nydelige bilder :D

sologbolig sa...

Heihei ! Tilbake fra ei natt i campingvogna. Våkna tidlig i dag at at det regna noe så borti staur og vegg !!! Da ville eg heim igjen !! Du spør om eg veit kor mange land eg har vert i. Ja, eg har vert i 43 land, de fleste i Europa, men også noen i Afrika og Asia ( så det gjenstår myyyyye !) Ha ei fin helg i regnet, ja det regner vel i Bergen også ?

Wenche sa...

Ein stilig løysing på X. Har lært masse nytt i dag. Utruleg at den blå steinen er såå tung...men den er jo stor også. Men som du sa: perfekt for møte- og kvileplass:-)

Mariann S sa...

Masse ny info omBergen der :)
Eg kjem sterkare tilbake med ABC netse veke :) Men besøk gjerne bloggen min, den er full av blomster :)

Catta sa...

oj...! Var spent på X'en, ja! =) Er litt lei for at jeg datt ut av ABC-en, men synes det er litt seint å slenge seg på igjen nå... Men, men! =) Utrolig morsomt påfunn i hvertfall!

GAWO sa...

Noe av det spennende du skrev her visste jeg men det meste var helt ukjent. Nyttig informasjon, jo så absolutt :-) ... men lurer på om jeg kommer til å huske alt.

Bildene dine blir bare bedre og bedre. Du har snart klar en fin bok om Bergen. Sett noen tekster til bildene dine og jeg er førstemann som kommer og kjøper den.

Monica sa...

Så superflott innlegg :D Flotte bilder og masse flott info! YOU`RE GOOOOOOOOD :D :D :D
Har endelig lagt ut min x jeg - men ikke noe bilde denne gangen nei!

Arya sa...

Jeg lærer stadig noe nytt om byen vår! Spesielt likte jeg konklusjonen din om at østlendingene er bedre til å ta vare på paraplyene sine. Det skal jeg bruke som argument når jeg og min østlandske søster diskuterer hvilken av landsdelene som har best vær!

Ha en flott uke!