torsdag 27. august 2009

ABC i ord og bilder # 26

ABC i ord og bilder Zett på maken! Vi har kommet til den 26. bokstaven som da altså er Z. Her slutter jo blant annet det engelske alfabetet, men vi hever ABC’n enda et nivå og føyer til Æ, Ø og Å! Det er en liten bonus! Z var en grei utfordring synes jeg. Jeg har lenge visst hva jeg skulle vise bilder fra her. Utfordringen var å få tatt brukbare bilder. Lokalene jeg lusket rundt i var ganske mørke og nesten alt jeg ville ta bilder av, var bak glass, så blitz var litt håpløst. Og min nye blitz hvor jeg kan dreie hvilken retning det skal blitze – ja, den hadde jeg glemt å ta med batterier til…

Min Z står for Zoologisk museum – også dette er hentet fra Bergen.Zoo 19

På Museumsplass 3 toner denne flotte bygningen fra 1865. Den inneholder ”De naturhistoriske samlinger” som består av en geologi, en zoologi og en botanikk avdeling.Zoo 2

Siden det er bokstaven Z vi holder på med, så konsentrerer jeg meg om den zoologiske avdelingen.

Zoo 14 Zoo 15

På Bergen museum sine sider kan vi lese følgende: ”Zoologisk museum innehar de vitenskapelige zoologiske samlingene tilhørende Universitetet i Bergen. Disse samlingene med tilhørende arkiv er tilgjengelige for forskningsformål. De omfatter bl.a. mange tusen preparerte insekter, edderkoppdyr og andre evertebrater, samt vertebrater. I tillegg kommer en stor samling resente skjeletter og et omfattende subfossilt beinmateriale.” Kort fortalt betyr dette at her kan man få studere og se utsoppede dyr og skjelletter av dyr. Zoo 20Stedet er et funn å besøke med ungene. Her kan man betrakte alt fra giraffer til små mus. På bildet under her kan man se et monter med diverse krokodiller og en anakonda som minst må være 6 meter lang. Jeg er glad det ikke var den jeg traff på tur i går ( i innlegget her).Zoo 5

Det er samlet om lag 21.000 objekter av virveldyr her og det eldste materialet er helt tilbake fra 1850, mens det meste er samlet de siste 70 – 80 årene. Men jeg synes ikke det har skjedd store forandringer der siden jeg var liten;)Zoo 1

Dette hadde jo vært noe å hatt på hytteveggen – sånn etter jaktsesongen mener jeg!!!

Zoo 7Denne ravnen er en av mine favoritter. Jeg liker ravner og må nok ha vært en heks i et tidliger liv!

Zoo 10Zoo 9

Museumsvaktene i Bergen er ikke så annerledes enn andre steder i verden. De ser ut som de aldri forlater museumet og går stort sett i ett med omgivelsene… Da eldstemann var her for første gang, omtrent på den tiden da kaptein Sabeltann hadde erobret landet, gjorde han store øyne da han så disse to. Men etter at den verste utryggheten hadde lagt seg litt, utbrøt han i skrekkblandet fryd : – Mamma, se de har to sjørøvere på utstilling!!!Zoo 12 Zoo 6 Museumet har en egen “Hvalsal” med en av verdens største samlinger av sitt slag. Det henger en mengde hvalskjeletter i taket og man må se det med egne øyne for å forstå hvor digre disse dyrene egenlig er. Zoo 13

Jeg beklager de ikke helt gode bildene – nytt kamera og de litt vanskelige lysforholdene for en amatør som meg, så var dette det jeg klarte. Hvis noen har gode råd om hvordan ta gode bilder i slike forhold, så er det bare til å tipse meg!!!

Besøk ”ABC i ord og bilder” bloggen for flere Z og her en liste du kan sette deg på om du vil være med!

36 kommentarer:

mormonsen sa...

Du holder koken, Petunia. Det er jo en mye større utfordring å holde seg til ett tema gjennom hele alfabetet, enn sånn som de fleste av oss andre, som hopper og spretter rundt mellom alle mulige tema. Flott og lærerik "reportasje" fra zoologisk museum. :)

Sommertid sa...

Zoologisk museum ja..alle byer av litt størrelse har visst noe slikt...det var mye som var samlet der ser jeg..I Norge har jeg bare vært på Zoologisk museum i Oslo.
Nå nærmer vi oss slutten...og det har vært kjempemoro å være med på denne fredagsutfordringen.
Ha en fin fredda :)

9na sa...

kjempeztilige bilder Petunia, du er jammen flink til zånne bokztavinnlegg du... Og ikke vizzte jeg at Bergen Muzeum hadde zå mazze interezzant!

Mokomoko sa...

Flotte bilder, ser at det er lenge siden jeg har vært der ja. Beste råd å ta gode bilder er stativ og polfilter ( for å fjerne reflekser i glass) . Bilder uten blitz blir best under slike forhold. Har tatt mye bilder på flymusere rundt om, har alltid med et stativ, ofte bare bordststiv, finner som regel noe å sette det på.

Evami sa...

For et paradis for både små og store oppdagere:) Kjempebra,spennende og interessant innlegg,som vanlig:) Lærer masse på disse ABC-rundene:) Og inne hos meg er det en litt annen variant av Zoologien. Klem

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Du har virkelig tatt oss med på rundtur i Bergen disse ukene/månedene, det er så moro å se alle de flotte steder. Og dette stedet var no spesielt spennende! Kan tenke meg det er/har vært mange store barneøyne der inne! Klem til deg**

Viola sa...

Så flott valg du har tatt! En vakker museumsbygning. Huff ja, skal være glad du ikke møtte på en slik på turen din ;) Forstår eldstemannen din ganske godt jeg, de ser ikke så veldig morsom å stå ved siden av de to vaktene der akkurat! Men jeg likte de to bildene satt ved siden av hverandre, med trappa på hver side som danner midten på en måte! Flotte bilder! :) -Skal alle de hodeskallene på tur nedoverbakke forestille oss bloggerne med de siste bokstavenes utfordring??!? Ler..

Og.. som vanlig.. kan du være så snill å ordne linken min? Takker og bukker hjertelig :)

Lavynnia sa...

Det er så utrolig hvor mye historie som kan skjule seg bak en diger, anonym bygning:) Flotte bilder, og som vanlig mye historie i bidraget ditt:)

Klem, og natta! zzz.... ;)

Anne sa...

Dokumenterer alt flott i Berge du hva gjør det vel da at en trønder ikke kom seg ut de timene pga regnvær. :-))

Sister Bonde sa...

Utrolig smuk bygning. Vores i Danmark er bare en firkantet kasse, men dette er jo så flot. Dejlige billeder - tak.

HildeS sa...

Dette var et utrolig bra innlegg, og jeg er også imponert over at du fortsatt klarer å holde deg til temaet.. Imponerende.

God helg!

Malys krok sa...

Så fantastisk! Virkelig flotte bilder fra Zoologisk museum! Mange av dyrene ser farlige ut, men andre ganske fredelige. Jaja, de er vel ikke farlige i den forfatning de er i her... Du har iallefall laget et flott innlegg på Z.

Så har jeg også være på tur med deg, og det må jeg si var litt av en opplevelse. KJempeflotte bilder! Det er ingenting som er som en vandring i naturen. Herlig tur!
Fra Margit.

Rimkogeren sa...

Fornem løsning - Jeg oplevede et flacshback til bandommens besøg på zoologisk museum i København.

Kerstin sa...

Du imponerer Petunia... hver uke gir du flotte innlegg med informative tekster og flotte bilder fra byen vår....

Dette var intet unntak... museumet er blitt besøkt flere ganger.
Og det er like spennende hver gang---God helg..

Madame sa...

Sikke en god idé at vælge Zoologisk Museum, Petunia! Det var meget spændende at se dine flotte billeder og at læse, hvad du fortæller.

Varme klem ;-)

Monica sa...

Så flotte bilder :) Er noen år siden jeg var der - og det er jaggu på tide med en ny visitt! Et fasinerende sted både for voksne og barn :)

Siw Aina sa...

Wow, jeg tror bergen kunne ha holdt meg opptatt i ukesvis. Jeg vet mere om den byen nå enn hva jeg gjør om Trondheim ;)
Synes bildene dine ble flotte jeg!

Juni sa...

Kan tenke meg at det må være moro å gå her med unger!
Ikke for det, jeg synes det ville vært moro jeg også.
Du har som vanlig en flott løsning på oppgaven. Nå vet jeg jo at det finnes mye interessant i Bergen, og nå har jeg snart en rekke med tips til hva jeg skal se neste gang jeg kommer til byen - alt fra A til Å - håper jeg:)

Gamleheksa sa...

Dere bergensere har jo noe for enhver smak og for enhver bokstav. Flott altså.

The single girl! sa...

Hey! Her har jo jeg og vært i sommer!! Artig artig! Men nå gav du meg en ny vri på det samme, så takk for den! Sku egentlig bli zalo! Hehe! Ha en flott helg!

Tofo sa...

Zoologisk museum er alltid spennende!
Etter 30 års arbeid med unger, har jeg vært en del ganger ja ;-)

Anette sa...

Det er nogle fantastiske billeder du har taget. Ja slutningen på denne ABC-leg nærmer sig - det har været rigtig sjovt at være med.

sologbolig sa...

For et flott innlegg. Zoologisk museum har visst litt av kvart å by på. Trur eg må prioritera ein tur dit neste gang eg er i Bergen. Likte godt "museumsvaktene dine " !! Ha ei fin helg.

Line sa...

Eit spennande innlegg med masse flotte bilder, Petunia:0)
Er heilt einig med Mor Monsen i at det må vere ei mykje større utfordring å holde seg til eit tema gjennom heile alfabetet!!
Ein ting er i alle fall sikkert, du har bestått med glans:0)
Klem

amatørfotografen sa...

Syns det var veldig bra bilder fra zoologisk museum, jeg :)

Selv er jeg litt sent ute denne gangen, men jeg er nå med likevel :)

christina sa...

Hej, ditt museum påminner om vårt Naturhistoriska museum här i Göteborg. Vi har mängder med djur som ni, och också en valsal.


Trevig helg!

Christina

drengen sa...

Jeg tenkte på Zoologisk museum jeg også. I min "ungdom" bodde jeg like ved.
Som vanlig et formidabelt innlegg fra deg med flotte bilder!
God helg!

k sa...

Og jeg som syns det var imponerende flotte bilder du hadde tatt! jeg har enda ikke vært på det museet, men nå fikk jeg veldig lyst til å dra dit. Takk igjen!

TorAa sa...

Skikkelig bra.
Aksepterer resultatene med nytt kamera.
Kommentarer om "to sjørøvere" er herlig.

btw. Vi er på reise igjen - feirer 3x20 års dagen til en hollandsk venninne. Derfor ble det ikke noe oppsamlings ABC denne uken heller.
Min neste blir jo rene romanen.

ha en zuveren helg.

jess1 sa...

Utrolig flotte bilder fra zoologisk museum. Der er det da masse å se på for hele familien, vi har tilbringt noen timer på zoologisk museum i oslo iløpet av livet, og det er like spennende hver gang ;o)
Flott innlegg!!!

FlittigeLise sa...

Flotte bilder og god reklame for Bergen. Du er kjempeflink !
Du skriver så fint også.

A material girl! sa...

Super Z!! Har vært noen ganger her i min barndom ja!

I alle år har jeg vært livredd for det ene rommet hvor de hadde noen skumle dyr stående (tror det var rev, elg og noe sånt). Jeg følte de var veldig livaktige. Jeg var faktisk så redd at jeg ikke turde å gå inn der i godt voksen alder... Men, i sommer oppdaget jeg at de endelig har tatt bort rommet (eller ihvertfall utstillingen), så nå er alt vel!!

God helg!

GAWO sa...

Du har tatt supre bilder Petunia og du har en kjempefin post på Z. Har ikke zett makan jeg :-)

Nå er det år og dag siden jeg besøkte stedet, men det ser ikke ut til at noe har forandret seg.

Gleder meg til de siste bokstavene. Du er vel i full gang med planleggingen. Lykke til!

Camilla :) sa...

Så mange flotte bilder du har! Kan tenke meg at en ivrig fotograf kan tilbringe mange dager der ;)

Solveig sa...

Var ikkje klar over at det er eit zoologisk museum i Bergen. Dit må eg ta med nevøen neste gong eg er i byen!

qehenne sa...

Ej, hvor er dere heldige i Bergen. Dere har jo hele alfabetet og knipse bilder og skrive om. Flott valg av Z!