torsdag 20. august 2009

ABC i ord og bilder # 25

ABC i ord og bilder Vi har kommet til bokstaven Y og jeg kan ikke tro at denne runden i ”ABC i ord og bilder” snart er over. Jeg har laget en liten meningsmåling på ABC bloggen hvor dere kan stemme om dere ønsker en runde nummer to med ABC.

På grunn av litt dårlig tid denne uken, så er Y innlegget mitt kanskje ikke av de mest informative, men jeg får ta det igjen hvis det blir en ny runde.

Y 8 Statuen “Livet, leiken og draumane” lager silhuetten av en Y mot himmlen.

Min Y står for Yndig!

For jentene her i Bergen er ganske så yndige. I alle fall dem som bare står der og holder helt munn… Det er bare til å ta en titt på disse bildene her:

Y 2 Y 3

Statuen Salome av Per Ung

Y 5 Y 4

Deler av statuen Livet, leiken og draumane av Arne Mæland

Dansk_Pige_1_thumb[3][1]Dansk Pige av Gerhard Henning

Etter at dere har sett disse bildene er Y for Yppig kanskje det riktige ordet;)

Besøk ABC bloggen for flere innlegg og her finner dere en liste hvor dere kan skrive dere på om dere ønsker å være med.

Ha en fin ABC runde!!!

46 kommentarer:

Tofo sa...

Kjempeflotte jenter fra Bergen! ;-)
Både yndige og yppige..hihi.
God helg til deg!

mormonsen sa...

Ja, jenter fra Bergen er absolutt nokka for seg. Det er jo du et godt eksempel på, Petunia. Som holder i gang denne morsomme og helt sikkert også krevende leken, til glede for mange. Og bildene dine er nydelige - også disse som du har med i ditt y-ndige y-innlegg! :)

Tofo sa...

Glemte å si at det første bildet var NYDELIG!

amatørfotografen sa...

Ja, jeg kjenner jo noen jenter fra Bergen ;) Og er i tillegg halvt bergenser selv -hehe ;)
Så da må jeg vel si meg enig med deg!

Flotte bilder, særlig det første :)

Wenche sa...

Jentene frå Bergen er yndige, ingen tvil om det:-)

Texas Travelers sa...

Great photos.
Thanks for the visit

Troy and Martha

sologbolig sa...

Ja visst var de både yndige og yppige. Flott !!! God natt !

Flittige hender sa...

Ja, her var det yndig. Ønsker deg en fin helg :0)

Line sa...

Det øverste bildet er MAGISK, Petunia:0)
Og at Bergensjentene er både yndige og yppige er det ingen tvil om;9)
Klem

Viola sa...

Flott Y som strekker seg opp mot himmelen!! Veldig vakkert bilde! :)
Kvinner fra Bergen er sikkert vakre de, du er jo en av dem ;) Men hvor er alle menna i Bergen da? Eller har alle damene rundt om i bloggen mer enn nok med sin egen mann, å se på mener jeg?? Ler...

Du, og så er det om du kan ordne Y-bidraget mitt igjen da.. Takker og bukker :)

Monica sa...

Jenter fra Bergen e`nokke for seg :D :D :D
Men om de er så frekk er vel relativt :D
Nydelige bilder!!!!!

Rimkogeren sa...

Indrømmet, flotte statuer, men jeg vil nu hellere se den ægte vare.

jess1 sa...

Hvis dette var ett lite innformativt innlegg, er det ikke mange som innformerer mye... ;o))

Er de Bergenske damer yndeigere når de ikke sier noe he he

Flott innlegg som vanlig, ha en fantastisk helg!!!

anjoe playhouse sa...

"Di lover og lyger, om tørre regnbyger
Fortell dine venner, at hon some eg kjenner
Hon kommer fra Bergen og regnet er vått"

...Jamen da, Petunia, jeg tror ikke på hans ord;-)
Flotte billeder af skønne kunstværker, ikke mindst den øverste!

Sommertid sa...

Syns du har et ypperlig fint bidrag idag jeg som vanlig..Bergen på sitt beste ! og det at damer fra Bergen er frekke...næ...ikke mer enn ellers i landet vil jeg si ;)
Go helg !

Malys krok sa...

Flott bidrag til Y. Artig vise, har aldri hørt den. mange "jente-statuer" i Bergen, skjønner jeg. De du viser er da virkelig både yndig og mer til.. he he.. god helg fra Margit.

Kerstin sa...

Syns det var et bra innlegg jeg.. må jo vise de flotte jentene våre vet du.. God helg.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Du, så mange fine statuer det er i Bergen - disse er intet unntak. Vakkert er det. Yndige så det holder, ja - og det første bildet er Ypperlig! Ha en fin fredag og helg! Klem fra meg**

ninabakke sa...

Flotte bilder :)

Arya sa...

Nå fikk 'Jenter fra Bergen' en litt annen betydning for meg :-) Jeg er imponert over hva du har klart å få til - og skulle svært gjerne sett at du startet på nytt med en ABC - da deltar jeg!

Gamleheksa sa...

Flott Y fra deg dette. Tenk på alle Yndige Bergenspiker, hehe.

Regina sa...

These are fantastic!
Great shots.

vibeke sa...

Kunst i byrommet er et gode, fordi kunsten bør ut til folket og ikke støve ned på et museum. Derfor er det flott at disse statuene finnes, og at mange av dem har slik en spennende utforming. Den danske pigen er ikke akkurat spennende, men jeg liker henne, og stopper ofte opp ved henne. Hun er regelrett lekker der hun står, så helt uanfektet naken med sin lille kul på magen. Hun er egentlig perfekt. Og yppig.
Yndig var et nydelig valg for dagens bokstav. Takk for titten.

Juni sa...

Så har vi valgt samme ord, men helt forskjellige bilder. Hva er yndig egentlig?
Flotte bilder i ditt innlegg:)
Likte veldig godt det første!

Madame sa...

Sikke en smuk løsning, Petunia - dejlige billeder du har taget.
Og hvor er det sjovt, for mit ord er næsten det samme som dit i denne uge :-)

naturglede sa...

Så festlig både dikt og skulpturer. Virkelig yndig:))))God helg!

Gunilla sa...

Passande bilder för Y.
Fantastiska statYer.
Väldigt yppig dam den nedersta bilden.

Ha en trevlig helg och tack för titten på SkyWatch.

Gunilla

christina sa...

Hej!

Vilka fina bilder du visar. Den första är helt magisk md solljuset och siluetten som blir av statyn. Vackert!

Jag önskar dig en trevlig helg!

/christina

Hobbygåsa sa...

Så flott Y innlegg! Åh det finnes så mye vakre statuer, og haugevis av de er i Bergen ser det ut for. Det første bildet ditt er utrolig nYdelig! I dag er jeg helt fantasiløs, så du finner ikke noe innlegg hos meg på Y - jeg er tilbake på Z - helt sikkert :-) Ha en fin helg!

Anette sa...

Sikke nogle smukke billeder :) God week-end.

Gärdsmygen sa...

Det var väl riktigt bra. Y var minsann riktigt svår tycker jag!

Rimkogeren sa...

Kære Petunia
Du spørger om, hvor lang tid jeg bruger på at lave et rimeri. I det øjeblik jeg har ideen, går det tit hurtigt.
Dagens rimeri blev til, da jeg gik tur med Frederik og spekulerede på hvilket Y. jeg skulle vælge. Pludselig kom inspirationen: Yduns æbler. Tyve minutter senere var udkastet klar. Hjemme gik der selvfølgelig lidt tid med at finpudse.
Men selvfølgelig er der også gange, hvor der går laaaaang tid.

HildeS sa...

Dette var flotte damer, og det første var utrolig vakkert.

drengen sa...

Yppig var et flott ord!! Det skal jeg nå låne om meg selv...
Som vanlig et kjempeflott innlegg av deg!
Fortsatt god helg!

anjoe playhouse sa...

Petunia. Med det kæmpe arbejde du gør for os bloggere vedr. abc'et, ja da vælger jeg her at besvare dit spørgsmål på min blog, så at du ikke behøver at tjekke ;-)

Frederik var over de 3 år, da vi valgte ham iblandt mange hunde på det danske Dyrenes Beskyttelse. Tilmed valgte vi et af internaterne langt væk fra Lolland, så at vi ikke skulle risikere, at hvis han er skilsmissehund, da pludselig at opleve nogle børn vræle "Neeej, det er vores Frederik". Der fulgte ingen oplysninger med ham, hvorfor vi ikke aner begrundelsen for aflevering til dyreinternat, har dog en mistanke ;-)

Jeg, anjoe, har haft hunde i hele mit liv, og da gud Amors pil ramte Rimkogeren og mig durk, ja så fandt han hurtigt ud af glæden ved 4-potede venner. Og så har vi nået at slide 5 hunde op, åhr ja, et par for hurtigt, men sådan er livets gang såvel for dyr som mennesker. Men Frederik er første hund, der ikke er købt som hvalp,og dermed ikke præget af os efter kortere tid.

Yes, Yeah,det var ordene fra mig og til dig, Petunia, og jeg har tidligere i dag stemt Yes til, at du tager nok en runde abc :-D

foto CHIP *Birgitta* sa...

Jag undrade vad YNDIg betydde och slog upp - underbar på svenska. Ja jag är säkerr på att flickorna är underbara i Bergen och några är även yppiga :)

Maria Berg sa...

Men det finns många Y i formen på en kvinna! MB

Marie sa...

Dei er både yndige og yppige jentene frå Bergen :)

Kutuharju sa...

Your statues are just perrrfect!

Actually, I once saw in Spain a painting that for the first time ever made me cry. And this painting of yours, sorry, the first photo of yours, remains me of that particular work of art. It was called MOther's love: the water was rising and the mother held her baby high above her head, almost drowned herself, but still trying to save her baby... But luckily, your Livet, leiken og draumane is a happy one :)

Ab fab shots! Thanks for sharing.

The single girl! sa...

Virkelig nydelige bilder!!! Og ja, vi er absolutt "nokke for seg", det er helt sikkert!! Eller håper jeg iallfall da!! Vil jo ikke gå rundt å være lik alle andre hele tiden heller vettu!! Og den plassen for å si hva vi mener sku vi virkelig hatt!! Jeg er klar!!

Ha en strålende helg!!

Bestemor Drillo sa...

For en vakker blogg du har .Jeg har ikke vært her før, men kommer bestemt tilbake.Det første bildet var bare helt nydelig. God helg!

Lappedamen sa...

Yndige og yppige og frodige må man vel ha lov å kalle disse vakre kvinneskulpturene. Flotte bilder også. Det er med disse vanskelige bokstavene i alfabetet, man virkelig får vridd hjernebarken litt. Artig at så mange bidrar.

Camilla :) sa...

Så mange flotte bilder! Det første var nydelig! :D

Evami sa...

Det første bildet ditt var vakkert:) Og så gøy at vi valgte samme ord,men med vidt forskjellig vinkling:) Disse damene var yndige ja:) Ha en flott lørdagskveld:) Klem Eva

RennyBA's Terella sa...

Syntes dette var et yppig fint bidrag og med flotte bilder!

Ha en god og romantisk helg :-)

TorAa sa...

Jeg kan ikke for det, men jeg elsker yndige kvinner.
De du her viser er virkelig flotte pg bildene likeså.